6 månader kan göra mycket

Medlem
6 månader kan göra mycket

Hej allihopa, Joakim heter jag. För lite mer än 6 månader så kunde jag ingenting om programmering, absolut nada, och nu har jag släppt mitt första spel på Android. Jag har lärt mig allt själv utan någon hjälp. Jag tänkte berätta lite om hur det gick till.

(Om du endast är intresserad av mitt spel kan du scrolla ner).

Före
Enda sedan jag var barn har jag alltid älskat att spela tv-spel/datorspel. Det tog inte lång tid innan jag själv började drömma om att skapa mina egna spel. När jag var mindre brukade jag rita mycket och bygga med lego. Kanske allt för många gånger slutade det med att jag ritade/byggde något och fantiserade om att det var ett nytt spel jag kunde spela. Fantasin flödade.

På senare dagar blev fantasierna värre. Det kunde inte gå en enda dag utan att jag funderade och fantiserade om spel jag tyckte skulle finnas på marknaden, som jag själv ville spela eller förbättringar av nuvarande spel. Men eftersom jag inte hade någon koll alls på hur man programmerar saker, drömde jag konstant om att bli speldesigner/idéspruta.

Men efter mycket "Googlande" och mycket läsande på forum så insåg jag att det är fruktansvärt svårt att få jobb som det, svårt att komma in på utbildningar att det är bättre att satsa på spelprogrammering än speldesign. Min dröm blev mer och mer orealistisk.

För 6 månader sedan...
...läste jag i ett spelmagasin om diverse gratis saker man måste testa. Där läste jag om ett gratis program som heter Gamemaker: Studio. Det skulle tydligen vara enkelt att lära sig och om man ville så krävdes inte mycket programmeringskunskaper. Den dagen gav jag mig fan på att jag ska jaga min dröm och lära mig programmera spel.

Jag har ett heltidsjobb, flickvän, spelar spel, hittar på mycket och försöker träna 2 gånger i veckan. Hur ska jag hinna lära mig detta!?

Jag fick försöka sitta så fort jag fick tid, satt uppe många nätter och i vissa fall fick jag prioritera bort saker jag tidigare hade som vana. I början gick jag igenom mycket "tutorials", startade en blogg och försökte verkligen lära mig från grunden. Att inte ha för bråttom tyckte jag var viktigt så jag inte skulle missa något.

Efter en månad började jag göra egna små spel för att testa lite funktioner och kod. Det var svårt i början men tillslut så började jag förstå tänket. Jag kände mig redo för att göra ett riktigt spel. Påbörjade ett plattformsspel som var en blandning av N-game och Portal. Där man skulle teleportera sig och klura för att ta sig i mål. Insåg efter 3 månader att det här är för stort för mig, för många banor att designa, för stort projekt att börja med osv.

Så jag la det åt sida och började på ett nytt mindre pusselspel som senare visade sig bli det spel jag släppte i förrgår.

Även om det inte är ett stort spel så är jag grymt nöjd. Jag har jag kämpat och slitit och lyckats uppfylla en dröm. Jag bryr mig inte om jag tjänar några pengar eller inte jag är bara lycklig över att jag lyckats. Jag har uppfyllt en sak jag drömt om sedan jag var ett litet barn. Obeskrivlig känsla. Jag hoppas självklart att detta är början på något större.

Efter
Jag är medveten om att jag har mycket att lära och det ser jag fram emot. I efterhand så har jag funderat på vad jag tyckte var svårast. Om ni tror att det var att lära sig programmera så tror ni fel.

Det jag tyckte var svårast var att färdigställa något. Det är lätt att påbörja något men den riktiga utmaningen är att göra färdigt det! Tänk på det om du också funderar på att göra ett spel.

Om spelet
Spelet heter "Poku" och är ett gratis pusselspel inte helt olikt Rubik's Kube. Jag själv älskar pusselspel och tycker det passar utmärkt till mobila plattformar.

Spelet går ut på att dra alla cylinderformar till rätt färgmatchande plattform. Kanske låter enkelt men jag lovar att det är en riktig utmaning. Man får bättre poäng ju färre drag och mindre tid man klarar det på. Man kan därefter mäta sina poäng efter andras på Google Play Game Service.

Den inbitna kommer därefter försöka lista ut hur han/hon klarar det på färre drag och tid för att toppa topplistorna!

Spelet har 64 nivåer med 4 olika svårighetsgrader. Tror du att du kan klara av alla?

Ladda gärna ner det och skriv vad du tycker.

Klicka på denna länk för att komma till Play-butiken: Poku Google Play


signatur

I want to play a game.

Avstängd

Skall prova detta, låter som ett intressant spel och stolt att du du tar tag i dina drömmar och gör något vettigt med det! vill gärna se ditt "portal" spel, tror nog det hade varit en stor hit!

EDIT: Efter ett par nivåer kan jag rekommendera detta till den som gillar pussel, även på easy så får man använda hjärnan lite för att komma på hur spelet funderar

Skägg.
10 Chambers
Medlem

Starkt! Tack för att du delar med dig, ska spana in spelet också.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Grymmt jobbat, själv har jag programmerat i 2 år och aldrig släppt något.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Kul att du delar med dig av din erfarenhet, detta inlägg fick mig att le. Kul att drömmar blir sanna.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Tack för den fina responsen! Jag ska kämpa på och mer spel kommer komma Men nu kan det bli lite svårt då jag ska ut och resa jorden runt i ett år! Åker den 16:e. Men ska försöka införskaffa en bärbar dator i Australien.


signatur

I want to play a game.

Inaktiv

Bra jobbat! Blev riktigt impad av spelet. Man får verkligen använda hjärnan.

Lycka till i framtiden!

Inaktiv

Snyggt jobbat! Som hobbyutvecklare och programmera är det riktigt roligt och inspirerande att se andra släppa projekt då jag själv vet att vägen från ide till produkt kan vara lång, guppig och krokig.

Jag önskar dig all lycka i framtiden och kommer definitivt ta en titt på detta spel

Medlem

Tack så mycket återigen för all respons! Tänkte bara berätta att som jag tidigare nämnt har påbörjat en jordenruntresa resa. Befinner mig just nu i Australien och har inhandlat en ny dator!

Så nu kommer jag ha möjlighet att finslipa mitt spel samt påbörja nya spännande projekt! Funderar även på att skapa ett "Poku Quick" med endast en random genererad bana, 3x3, där det handlar om att finslipa sin planering för att toppa topplistorna. Håller er uppdaterad kära FZ!


signatur

I want to play a game.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Skaffa en blogg här på FZ så kan man följa utvecklingen. Personligen tycker jag att sånt är intressant.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

1
Skriv svar