Barn som spelar påverkas mindre än vi tror

Robot
Barn som spelar påverkas mindre än vi tror
MEG
Medlem
Barn som spelar påverkas mindre än vi tror

Bilden: härliga 80tal, Nintendo och tidningen Nintendo Power , är det någon som vet vilket spel är det han spelar?


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Vettigt! Men kommer massmedia att publicera Przybylskis forskning eller ej? Det återstår att se men något säger mig att det är högst tvivelaktigt =/

Medlem

Jag kan och har i stort sett alltid bara klarat av att lira 3+ timmar när jag nyss har skaffat ett nytt spel, och då oftast single-player. Förstår mig inte på de som klarar att sitta och maratonspela, och oftast samma spel, i flera timmar per dag. Där kan jag hålla med om att man ligger risigt till.

Medlem

Kan också vara så att barn med problem föredrar att spela mer?
Väldigt vanligt att ungdomar som har det tufft vill fly verkligheten...

Dvs de hade dessa problem innan och är ingen effekt ut av spelandet.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag kan och har i stort sett alltid bara klarat av att lira 3+ timmar när jag nyss har skaffat ett nytt spel, och då oftast single-player. Förstår mig inte på de som klarar att sitta och maratonspela, och oftast samma spel, i flera timmar per dag. Där kan jag hålla med om att man ligger risigt till.

Jag kan maratonspela vissa spel. Men då innefattar det vanligtvis planering - se till att handla på fredagen, få lite social kontakt på fredagskvällen, mm - och sen spela ett efterlängtat spel en hel helg.

Men maratonspelning för mig innebär fortfarande pauser. Jag går ofta från datorn ungefär 5-10 minuter i timmen och gör något annat och tar längre pauser för hundpromenader.

Jag kan inte sätta mig på fredag eftermiddag efter jobbet och sen plötsligt inse att det är måndag morgon och jag har tre dagars skäggstubb på hakan.

Medlem

Bra, då kan sönerna och jag fortsätta med GTA V.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Som sagt; först var det kassetter och den "hemska amerikanska skräpmusiken", sedan var det VHS och action-filmer, sedan TV-spel och nu datorspel. Samma veva om igen. Sedan så visar det sig att det inte ligger någon som helst sanning eller relevans i påståendena.

Det är inte "man spelar spel med våld i och blir våldsam" utan det är "spelare som gillar våld tenderar att spela spel med våld i". Precis som en som gillar action och våld hellre ser en actionfilm med våld i istället för en komedi eller romantisk rulle. När skall dom fatta det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av MEG:

Bilden: härliga 80tal, Nintendo och tidningen Nintendo Power , är det någon som vet vilket spel är det han spelar?

Chip n dale: Rescue Ranger till NES

Medlem
Skrivet av MEG:

Bilden: härliga 80tal, Nintendo och tidningen Nintendo Power , är det någon som vet vilket spel är det han spelar?

Hmm, jag tror det kan vara Chip'n'Dale - Rescue Rangers
http://www.gamesdbase.com/Media/SYSTEM/Nintendo_NES/Snap/big/...

Medlem

Fan vad grova underarmar killen på bilden har! Dafuq

Medlem
Skrivet av vetebulle:

Fan vad grova underarmar killen på bilden har! Dafuq

80-talet, dvs innan alla killar blev feminister och började sitta ner och kissa.

Medlem

Detta är sant! Jag dödar inte folk för att jag spelar våldsamma spel! Jag gör det för att rösterna säger det. No wait!

(Skämtet är stulen utan skam ifrån Spoony)


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Securion:
Skrivet av vetebulle:

Fan vad grova underarmar killen på bilden har! Dafuq

80-talet, dvs innan alla killar blev feminister och började sitta ner och kissa.

Att en del åsikter kan korreleras till förtvining eller tillbakabildning av vissa vitala organ visste nog de flesta, men att feminism skulle leda till muskelatrofi i armarna har jag svårt att tro!

Medlem

"Hysterin kring våldsamma spel kan vara överdriven ".
Kan? Den är överdriven.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av conthox:

Som sagt; först var det kassetter och den "hemska amerikanska skräpmusiken", sedan var det VHS och action-filmer, sedan TV-spel och nu datorspel. Samma veva om igen. Sedan så visar det sig att det inte ligger någon som helst sanning eller relevans i påståendena.

Det är inte "man spelar spel med våld i och blir våldsam" utan det är "spelare som gillar våld tenderar att spela spel med våld i". Precis som en som gillar action och våld hellre ser en actionfilm med våld i istället för en komedi eller romantisk rulle. När skall dom fatta det.

Folk som inte har växt upp med datorspel har troligtvis bara läst teorin. Egna erfarenheter är ovärderliga.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent
Skrivet av vetebulle:

Fan vad grova underarmar killen på bilden har! Dafuq

Nintendo-armar!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Äta svamp och hoppa folk på huvudet är normalt efter att ha spelat Super Mario Bros ju.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av vetebulle:

Fan vad grova underarmar killen på bilden har! Dafuq

Nintendo-armar!

Jag misstänker att han har ett Amiga/C64 sportspel förflutet också. Såna underarmar tyder på mycket buttonmashing och skakspel.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

klart det är positivt att spela massor också, man blir ju då skickligare än alla andra spelare


signatur

//monster

Inaktiv

Saknar den okomplicerade tiden när man köpte en spelkonsoll som inte behövde internet, inga dlc eller sånt krafs,
bara att plugga in och spela.
Kan ingen uppfinna en tidsmaskin, snälla, jag vill börja om från början igen.

Medlem

Chip n' Dale: Rescue Rangers, gammal goding till NES

Medlem

Som vanligt, spel i sig är inte farliga, utan snarare tiden du sitter och drömmer dig bort som är farlig.
Fanns en studie nu i veckan som kom vilken varnade för långa stillasittande arbetspass som kunde utveckla diverse hemskheter i de nedre regionerna.

Utöver detta anser jag dock att vissa individer ska inte spela våldsamma spel men det måste tas fall till fall.

Ett fundering jag haft som baserar sig lite på vad människor intresserar sig för, Skulle Mike Tyson haft ett bättre liv om han inte satsat på boxningen?

Medlem

Och vad är det för dumhuvuden som kommit på detta!

Kötta på med Dead Island, eller Silent hill med fulla effekter så får vi se om ungarna inte tar skada, räcker ju att se hur vissa leker när de har lirat GTA eller COD, eller hur vuxna kör bil

Jättebra och nyttigt!

Släng in lite porrfilmer och krigsinslag från nyheterna så har ni en bingo

Medlem

No shit sherlock. Sammantaget så visar denna studie att när man spelar med "sunt förnuft" så är det ingen fara.
Vi människor har verkligen tappat förmågan att använda oss av "sunt förnuft" verkar det som.

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Och vad är det för dumhuvuden som kommit på detta!

Kötta på med Dead Island, eller Silent hill med fulla effekter så får vi se om ungarna inte tar skada, räcker ju att se hur vissa leker när de har lirat GTA eller COD, eller hur vuxna kör bil

Jättebra och nyttigt!

Släng in lite porrfilmer och krigsinslag från nyheterna så har ni en bingo

Och du tror inte ungar leker så oavsett? Så som dom har gjort i alla tider? Så som jag själv gjorde innan jag började spela blodiga spel. Det har påverkat mig noll. Om man påverkas negativt av det, så är det för att man är svag från början och inte för att spelen skapar det. Våld och stökiga lekar kan ju omöjligt ha funnits innan spelen liksom, så är det nog.


signatur

//monster

Medlem

Ban toys now!


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Då antar jag att vi alla minns hur mödrar tyckte att det var livsfarligt när vi lekte krig som barn^^

Medlem

"Hysterin kring våldsamma spel kan vara överdriven" understatement of the century,

Medlem
Skrivet av Securion:
Skrivet av vetebulle:

Fan vad grova underarmar killen på bilden har! Dafuq

80-talet, dvs innan alla killar blev feminister och började sitta ner och kissa.

Tvivlar på att killen är en gamer förövrigt. Antagligen en ungdomsmodell från en tid då tv-spel var mycket mer en subkultur än nuförtiden.

12
Skriv svar