Bekräftat – Microsoft köper Mojang och Minecraft

Inaktiv

Han säger själv att Mojang blivit för stort för honom och att han vill jobba på mindre saker istället. Oavsett vilket så är det ett faktum att om man vill sälja ett företag som är så högt värderat som Mojang brukar man inte kunna vraka och välja bland köpare direkt. Vill man ut och det bara finns en väg ut så är det den man får ta helt enkelt.

Inaktiv
Skrivet av Cane:
Skrivet av kebbe:

Klagar när Occulus säljer till Facebook - Säljer till Microsoft. Hycklare.

Lite ja, men samtidigt så blev inte mojang stora tack vare massa gratis pengar utan man fick faktiskt något i handen när man köpte minecraft ( även om det var alpha/beta).

Occulus fick enorma mängder pengar för att få igång sin verksamhet sen säljer man direkt till facebook, blir miljardär och spottar på alla som hjälpte en dit

Då kanske man ska köpa aktier, istället för att skänka pengar.

Inaktiv

Bra start för efter valåret 2014, nu kom det in lite med "skatt" till Sverige pga köpet.

FM-guru
F.d. Sisyr

Hade jag suttit i samma sits och blivit erbjuden 12 miljarder hade jag tackat ja utan att blinka.

Inaktiv
Skrivet av dbengtsson:

Hah, att ni ens orkar kalla honom sellout. Var väl läge att casha in nu innan sossarna drar upp skatten till rekordnivåer.

Jadu. Skolan sjunker, arbetslösheten har ökat, utförsäkringar, försvaret bantas. Jag kan hålla på länge.

Medlem

hoppas de fixar båtarna

Medlem
Skrivet av kebbe:

Klagar när Occulus säljer till Facebook - Säljer till Microsoft. Hycklare.

Jupp när man kan göra vad man vill i resten av sitt liv är det inte svårt att välja.

Medlem

Alltså det enda jag hörde av det han sa var "The Biggest Tits", @1:38.

Skrivet av Limp:
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av Limp:
Skrivet av Soothsayer:

Ett självklart drag, jag är då hellre en rik smart hycklare än en korkad fattiglapp med dumma principer.

Visst är det svårt att tacka nej till den summan, men att han var en korkad fattiglapp skulle jag vilja säga är så långt ifrån den mannen man kan komma.

I kontexten 2,5 miljarder dollar så tycker ja det Man kan nästan inte vara så rik att gå miste om 2,5 miljarder dollar inte är ett ekonomiskt stup.

Jag är med på hur du tänker, men jag känner ändå att om man är så rik som Notch är så är nog inte pengarna den största anledningen till varför man väljer att sälja

man kan se det som en, rejäl, bonus

Medlem

Det här var en otroligt dålig affär av Microsoft xD
Fast nu kommer de väll göra MINECRAFT 2 SWEG EDITION och tro att de får igen pengarna.

Medlem

Otrolig summa.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

KoP
Medlem
Skrivet av Guzgob:

Kul för honom, men man blir ändå lite orolig för hur det ska bli för oss med ps3/ps4 om det kommer bli några mer uppdateringar i framtiden eller inte.

Phil Spencer säger i videon att dom kommer fortsätta stöda Minecraft på alla format spelet finns till. Dvs pc, xbox, ps, android, iphone m.m

Medlem

Jädrar vad mycket pengar,

Har svårt att se at MS kommer får tillbaka summan genom Mojang.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av wallde:

Undrar vad för kul han kommer att göra med 18 miljarder kronor

Hur mycket försvinner på skatt?

Typ inget. Iaf inte så som du tänker på det.

Notch har väl ett holdingbolag som äger (ägde) Mojang och som han äger 100% av. Det holding bolaget lär få en fläskig kassa som Notch sen tar ut lön från när han behöver det.

Edit: Jupp, Notch Enterprises AB.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

ofattbart mycket pengar o_O

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av WarpGuN:

ofattbart mycket pengar o_O

http://s12.postimg.org/9picnpd19/Dr_Evil.jpg

Ooooonee Miiillliiooon dooollaaars!!! Muhaamuhaaa!

Medlem

Skönt att de inte kommer ge upp Minecraft till andra plattformar. Men Minecraft 2 och andra spel kan såklart bli Xbox one-exklusivt.

Förstår att Markus vill sälja. Fått intrycket att framgången tagit honom hårt. Självklart kan han leva gott resten av sitt liv(och nästa).

Minecraft var en lyckoträff. Markus hade säkert också stor press från spelvärlden att skapa något lika populärt som Minecraft. Vilket det såklart aldrig kommer ske.

Ska bli intressant se vad han hittar på härnäst.

Microsoft är garanterat den som förlorar på affären. Minecraft är självklart en megadunderhit. Men aldrig att de får tillbaka sina 18 miljarder.

Medlem

Önskar att man själv kom på idén om Minecraft. Men så var det inte.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Klagar när Occulus säljer till Facebook - Säljer till Microsoft. Hycklare.

Kan hålla med dig, rent hycklande från Notchs sida. Han skulle inte varit så snabb att dissa FB's köp av Occulus om han själv gått med tankar på att sälja, känns jävligt fel helt enkelt.

Inte heller så att han behöver pengar som vissa kommentarer verkar tro, visst 12 miljarder är ca 11 mer än äger idag, men han svalt inte direkt innan.

Ville han dra sig ur projektet för att ägna tid åt annat kunde han göra det utan att sälja till MS.

Medlem

http://www.polygon.com/2014/9/15/6153109/microsoft-minecraft-...

"To try to put this purchase in perspective, we took a look at Microsoft's 15-year history of picking up developers to see how previous acquisitions have fared."

Bara en av många anledningar till att Microsoft idag inte är lika omtyckt som det varit en gång i tiden. De har en historia av att köpa utvecklare och sedan låta dessa utveckla spel som inte kommer i närheten av spelen de utvecklade innan köpet.

Edit:

12
Skriv svar