Analogt vs Digitalt

Medlem
Analogt vs Digitalt

Det är en inre tävling som pågår i mig själv när jag väljer vilken kamera som ska få följa med ut. Vad jag ska kalla de olika sidorna i mig som väljer det ena eller det andra vet jag inte. Den teknikintresserade skulle kanske vara den sida som väljer digitalt men det är definitivt teknikintresse som styr valet till analogt foto också. Annan teknik där det mer handlar om vilken film jag väljer och att jag måste jobba med ett fast ISO-tal.

Det digitala fotograferandet ger en mer direkt belöning när jag kan gå hem och direkt se resultatet från dagen i min dator. Det är kul och jag kan snabbt och enkelt visa er bilderna här på nätet. Samtidigt är det som julafton då det dimper ner ett paket från Crimson och jag har nya fräscha rullar framkallade och som ska skannas in. Hade jag med en analog kamera kunnat se ett lika snabbt slutresultat som jag gör med den digitala kameran hade matchen sedan länge varit vunnen av det analoga men så enkelt är det ju inte.

Visst, man kan med lätthet framkalla sina svartvita filmer hemma i källaren utan allt för mycket bråk. Men det tar tid och man behöver sätta sig in i hur man ska göra. Som jag ser det är min tid med familjen mer värd och jag slipper gärna felmarginalen med att jag själv kan dabba mig i framkallningsprocessen. Jag får ett jämnt och bra resultat när jag låter proffsen göra det.

I dagarna kommer ett paket från Crimson landa i brevlådan och då vet jag att jag kommer lovorda det analoga fotograferandet igen. Men mellan gångerna då jag har slut på bilder att jobba med så känns det lite tråkigt. Jag tror det är likadant för de flesta som plåtar analogt, jag menar att vänta på saker ligger ju inte direkt i människans natur att tycka det är roligt. Här och nu vill vi ha det! Och det är ju därför den digitala frammarschen aldrig någonsin kommer stanna av till fördel för det analoga.

Det är bara några få bakåtsträvare som fortfarande ödslar tid på det här med film och framkallning. Varför? Tja för att det är underbart. För att det finns en känsla i analogt foto som är svår att beskriva och ännu svårare att härma med en digital kamera. För att inte säga omöjlig.

Rent tekniskt kan jag framkalla mina digitala filer bra mycket större, de är skarpare och smidigheten är ljusår bättre än analogt. Men att titta på en analog bild, i bästa fall printad i mörkrum gör något med oss på djupet. Det rör runt i vår fotografiska själ och får oss att må bra. Som en varm vårvind genom hela vårt väsen.

Jag printar på tok för sällan några av mina bilder, digitalt eller analogt och de gånger jag gör det så är det en bläckstråleskrivare på ett labb som printar det. Modern teknik som arbetar mer eller mindre digitalt. Inte alls att jämföra med hantverket som det består av att trycka på fotopapper direkt i mörkrummet. Alla de stora fotograferna har antingen printat alla sina original själva eller något proffs i nära samarbete med fotografen. Det behöver liksom vara så för att man ska få bästa möjliga resultat och för att inte tappa något av själen på vägen.

Jag har gått en mellanväg och även om jag plåtar analogt så digitaliserar jag allt med min skanner. Fasansfullt för dem som är riktigt hardcore analoga fotografer men en nödvändighet för att jag ens ska tycka det är någorlunda rimligt att hålla på. Man möts redan av en rejäl uppförsbacke i och med alla kostnader som tillkommer, inköp av film, framkallning osv då man väljer att plåta analogt jämfört med digitalt. Så för mig är det en bra väg att gå med digitalisering via skanner och sedan jobba vidare (dock rätt lite) med de digitalt analoga filerna.

Jag vill ju kunna visa dem för hela världen på Flickr och Facebook och här på FZ och inte bara framkalla på papper för att visa dem på galleri. Även om det också hade varit trevligt någon gång

Så fick jag skriva av mig om det. Hoppas ni hängde med lite i mina tankar. Mycket snart får ni se mina första bilder tagna med mina nya kärlekar, Nikon F3. Jag är mycket spänd på att se resultatet från dem och så fort de finns digitalt får ni också se dem

Ha en go kväll

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Analogt vs Digitalt

Haha, skön inre strid. Vad går en analog scanner på?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, skön inre strid. Vad går en analog scanner på?

Beror lite på vad man vill ha. En dedikerad 35mm-skanner som min Plustek 8200i kostar ny lite drygt 4000kr. En begagnad flatbädd som min Epson V600 får man ge ca 1200kr för.

Plåtar man bara småbild, dvs 35mm så är en dedikerad 35mm-skanner det absolut bästa alternativet. Bildkvaliteten är oslagbar jämfört med att skanna småbild på en flatbädd.

Medlem

Analogt är inget som jag upplever som nått speciellt, både fotat och framkallat i mörkerrum.

Förstår inte ritkigt tjusningen med att gå tillbaka till gammal teknik

Digitalt gör att man fotar mer man är mere kräsen när det gäller att printa sina alster 0ggr so far, men har några bilder som jag kan säga dom skulle funka på min vägg.

Tyvärr är jag i en svacka så i år har det blivit rätt så minimalt fotat.

Vilket är galet när man har dyr utrustning..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar