Chris Roberts: "jag ska spendera varenda krona"

Robot
Chris Roberts: "jag ska spendera varenda krona"

Star Citizen-skaparen stoppar inga crowdfunding-pengar i egen ficka.

#star-citizen, #irrational-games, #bioshock-infinite


Medlem
Chris Roberts: "jag ska spendera varenda krona"

Säkert...


Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Man skulle ju kunna tolka det han säger som att han tänker bränna alla pengar på saker till sig själv.

Chefredaktör

De är tydligen uppe i 280 personer nu, och med medellönen för en spelutvecklare i US på 83 060 dollar(enligt Gamasutra) bränner de igenom 55 miljonerna på drygt två år. Tänk er ett scenario där de misslyckas att skeppa detta uppenbart ambitiösa projekt.. skulle kunna slakta crowdfunding för spel.


Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

De är tydligen uppe i 280 personer nu, och med medellönen för en spelutvecklare i US på 83 060 dollar(enligt Gamasutra) bränner de igenom 55 miljonerna på drygt två år. Tänk er ett scenario där de misslyckas att skeppa detta uppenbart ambitiösa projekt.. skulle kunna slakta crowdfunding för spel.

Hur kan medellönen vara 86000 per månad? Låter otroligt mycket..


Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

De är tydligen uppe i 280 personer nu, och med medellönen för en spelutvecklare i US på 83 060 dollar(enligt Gamasutra) bränner de igenom 55 miljonerna på drygt två år. Tänk er ett scenario där de misslyckas att skeppa detta uppenbart ambitiösa projekt.. skulle kunna slakta crowdfunding för spel.

Hur kan medellönen vara 86000 per månad? Låter otroligt mycket..

Amerikaner brukar prata årslöner, dessutom kommer de få in 20 mille innom ett år så jag tror inte pengarna tar slut

Medlem
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

De är tydligen uppe i 280 personer nu, och med medellönen för en spelutvecklare i US på 83 060 dollar(enligt Gamasutra) bränner de igenom 55 miljonerna på drygt två år. Tänk er ett scenario där de misslyckas att skeppa detta uppenbart ambitiösa projekt.. skulle kunna slakta crowdfunding för spel.

Hur kan medellönen vara 86000 per månad? Låter otroligt mycket..

83 000 USD per år... dvs ca 45 000 SEK/mån. Sen har jag ingen aning om vad de betalar för skatter och sjukförsäkring i staten i fråga.

Medlem

Om det inte vore Chris Roberts hade jag nog sagt bullshit... Hm.

Medlem

420 miljoner spänn, blir ju by far det extremt dyraste spelprojektet i historien då. och bör alltså minst bli det absolut bästa spelet någonsin på alla fronter. grafik, story, gameplay, innehåll osv. inte troligt och förmodligen inte öht möjligt.


//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

420 miljoner spänn, blir ju by far det extremt dyraste spelprojektet i historien då. och bör alltså minst bli det absolut bästa spelet någonsin på alla fronter. grafik, story, gameplay, innehåll osv. inte troligt och förmodligen inte öht möjligt.

420 miljoner kronor... inte dollar. GTA5 t.ex kostade ju sammanlagt ungefär 265 miljoner dollar... och sen har vi ju Destiny på senare tid som visst kostade en hel del mer än det.

(Artikeln kanske har blivit redigerad i efterhand)

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

420 miljoner spänn, blir ju by far det extremt dyraste spelprojektet i historien då. och bör alltså minst bli det absolut bästa spelet någonsin på alla fronter. grafik, story, gameplay, innehåll osv. inte troligt och förmodligen inte öht möjligt.

Menar du att det är det dyraste spelet någonsin? Swtor kostade $500 million.

Medlem
Skrivet av Smest:
Skrivet av monsterbenke:

420 miljoner spänn, blir ju by far det extremt dyraste spelprojektet i historien då. och bör alltså minst bli det absolut bästa spelet någonsin på alla fronter. grafik, story, gameplay, innehåll osv. inte troligt och förmodligen inte öht möjligt.

Menar du att det är det dyraste spelet någonsin? Swtor kostade $500 million.

källa på det? nära 4 miljarder, skulle inte tro det. överdrivet med minst 300%.


//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:
Skrivet av Smest:
Skrivet av monsterbenke:

420 miljoner spänn, blir ju by far det extremt dyraste spelprojektet i historien då. och bör alltså minst bli det absolut bästa spelet någonsin på alla fronter. grafik, story, gameplay, innehåll osv. inte troligt och förmodligen inte öht möjligt.

Menar du att det är det dyraste spelet någonsin? Swtor kostade $500 million.

källa på det? nära 4 miljarder, skulle inte tro det. överdrivet med minst 300%.

De flesta sidor verkar skriva 200 miljoner USD vad jag kan se. Men då brukar iofs inte marknadsföringen vara inbakad, den kan nog kosta en miljard eller så.

Men vad jag vet så är alla budgetkostnader för sådana här projekt spekulationer då det lär vara en företagshemlighet.

Medlem

Det klart han kommer spendera varenda krona, fast inte på Star Citizen

Medlem
Skrivet av monsterbenke:
Skrivet av Smest:
Skrivet av monsterbenke:

420 miljoner spänn, blir ju by far det extremt dyraste spelprojektet i historien då. och bör alltså minst bli det absolut bästa spelet någonsin på alla fronter. grafik, story, gameplay, innehåll osv. inte troligt och förmodligen inte öht möjligt.

[...]

källa på det? nära 4 miljarder, skulle inte tro det. överdrivet med minst 300%.

Det är inte så konstigt att du tror

Skrivet av Hullken:
Skrivet av monsterbenke:
Skrivet av Smest:
Skrivet av monsterbenke:

420 miljoner spänn, blir ju by far det extremt dyraste spelprojektet i historien då. och bör alltså minst bli det absolut bästa spelet någonsin på alla fronter. grafik, story, gameplay, innehåll osv. inte troligt och förmodligen inte öht möjligt.

Menar du att det är det dyraste spelet någonsin? Swtor kostade $500 million.

källa på det? nära 4 miljarder, skulle inte tro det. överdrivet med minst 300%.

[...]

Men vad jag vet så är alla budgetkostnader för sådana här projekt spekulationer då det lär vara en företagshemlighet.

This. Du får faktiskt inte glömma saker såsom: marknadsföring, distribuering, royalties. Imho, så brukar dessa hamna i samma "order-of-magnitude" såsom utvecklingskostanden om inte mer... mycket mer

Marknadsföring är SJUKT DYRT. Här är källor kring "Destiny", som är det dyraste utvecklade spelet hitintills där det enligt Reuters och kontraktet (se källor), kostade $500 miljoner att utveckla och promota spelet, varav "bara" $140 miljoner var utvecklingskostnaden.

Med det sagt så håller jag med om att det är en av de dyraste spelet någonsin, men helt klart inte det dyraste. Något som ligger nära Star Citizens budget just nu, var den dyraste filmen någonsin Pirates of the Caribbean: At World's End.

DESTINY
[http://documents.latimes.com/bungie-activision-contract/]
[http://www.reuters.com/article/2014/05/06/us-activision-desti...]

PIRATES (nej inte porr...)
[http://www.nytimes.com/2007/05/29/movies/29pira.html?_r=0]

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

420 miljoner spänn, blir ju by far det extremt dyraste spelprojektet i historien då. och bör alltså minst bli det absolut bästa spelet någonsin på alla fronter. grafik, story, gameplay, innehåll osv. inte troligt och förmodligen inte öht möjligt.

Senaste Transformers var en riktigt dyr film, men hade den något bra isig förutom snygga effekter?

Medlem

Foundry 42 har flest medarbetare för starcitizen och i england behöver man tydligen inte betala skatt för att göra spel.
http://www.creativeengland.co.uk/story/tax-relief-made-availa...

Medlem

Han gör väl en "Notch" när det blir "För mycket att hantera".
Spela konstnär funkar men när pengarna ligger på bordet sååå...

Medlem

Fan va trött man blir på dessa människor som ska ta billiga poäng på star citizen och chris roberts "detta blir till ingenting" "han tar nog alla pengar själv lol". Sen är det väl samma människor som klagar på EA mjölkar sönder er på pengar med deras skitspel som ni endå köper. Star citizen är faktiskt nåt som nån försöker göra nåt som aldrig blivit gjort tidigare och sånt tycker jag man ska stöda och inte hacka ner så håll käften och köp ert jävla DLC till BF4.

1
Skriv svar