Så ska Dice återfå förtroendet efter BF4-lanseringen

Medlem

Förtroendet låg väl redan på botten efter BC?

dmn
Medlem

Utan modsupport - inget förtroende.

Inaktiv

Problemet började med Battlefield 3 och blev värre med Battlefield 4. Kan inte Dice bara erkänna att EA är de som pushar tiderna? För det är fan idiotiskt att upprepa samma fel som i sin föregångare - det finns INGA ursäkter för det i en bransch som denna.

Jag sitter med blygsamma 92 minuter spelat på Battlefield 4 och jag skäms för att ha spelat det så länge...

Medlem

Vad jag mest saknar är ju G3A3 och FN FAL i Assault Rifle-kategorin... och att fler klasser skulle kunna nyttja ARs...


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

dmn
Medlem
Skrivet av onliner72:

Modding kommer ALDRIG mer i ett Dice spel pga. Den komplexa motorn.

Om folk kan modda in multiplayer-stöd i spel som inte har det från början så kan de nog modda ett spel som har verktyg till det, oavsett hur komplex motorn är.

Medlem

Vad hände vid lanseringen egentligen? Jag är en helt ny BF-spelare som skaffade 4:an nu när Xbox One kom till Sverige. Tycker spelet är ascoolt men har förstått av kommentarer och såna här nyheter att något skit hände förra året.

Explain it to me... Like im a six year old.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Vad hände vid lanseringen egentligen? Jag är en helt ny BF-spelare som skaffade 4:an nu när Xbox One kom till Sverige. Tycker spelet är ascoolt men har förstått av kommentarer och såna här nyheter att något skit hände förra året.

Spelet buggade och kraschade för de flesta i flera månader innan det blev ordning på det hela. Typ så.

Explain it to me... Like im a six year old.

Inaktiv

Har valt att bojkotta EA-spel helt och hållet.

Medlem

Önskar att de kunde bryta med EA. EA är BARA ute efter pengar, där finns ingen kärlek för spel.
Dock kommer jag antagligen köpa battlefront.

Medlem

Finns dock inte något annat spel som ger samma känsla som BF4 när man snackar FPS. Dice har enligt mig redan jobbat tillbaka mitt förtroende. Men är fortfarande osäker på Hardline, får ser hur spelet ser ut när betan kommer tillbaka

Medlem

Pretorian24 du är inte ensam om att häpna lite inför de här inläggen. För jag, som spelat BF4 sen lanseringen förstår inte heller var alla dessa hårda ord och nerd rage kommer ifrån.

Det enda jag kan tänka mig är att de har spelat på PC, jag har inte haft bekymmer med mina 360 & One-versioner av spelet annat än att kartan Dawnbreaker hängde sig titt som tätt till 360.

Jag är rätt nöjd med EA och DICE eftersom de flesta spel jag spelar kommer från dem. Mass Effect, Mirrors Edge, Dead space, Fifa och NHL osv. Jag gillar också att EA gått emot försök till homofobiska lagförslag i USA och ställt sig bakom HBTQ medan DICE gick i Pride i Stockholm. Inga självklarheter bland enorma företag. Kolla på hur Intel hanterar Gamergate.

Men hey, bara mina åsikter. Ni kan zippa vidare på er haterrade i den här tråden.

Nej, jag är inte anställd av EA.

Medlem

2 tips för att återfå förtroendet:

1. Mindre buggig vid launch. Problem som fixats i tidigare spel, ska helt enkelt inte få existera i ett nytt spel. Även om det blir ny spelmotor, så får inte det användas som ursäkt.

2. Mer innehåll vid launch. Fler banor, fler fordon, fler vapen, fler spellägen. Allt vid launch, och inte skicka ut spelet med en bråkdel av allt innehåll (som senare släpps via DLC). Kan släppa DLC ändå, men bör ändå finnas mycket mer content med bas-spelet. Senare BF spelen känns som dom fått mindre och mindre bas-innehåll, och istället så har allt hamnat via DLCs. Bad Company 2 var tråkig att den släppte gamla banor "med annat spelläge", men man fick iallafall banorna/spellägena gratis. Gratis verkar inte finnas i DICE/EA's ordförråd nuförtiden.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av onliner72:

Modding kommer ALDRIG mer i ett Dice spel pga. Den komplexa motorn.

Om folk kan modda in multiplayer-stöd i spel som inte har det från början så kan de nog modda ett spel som har verktyg till det, oavsett hur komplex motorn är.

Tror han skojja lite
Har för mig att Dice sa att frostbite-motorn var för komplex för moddare vid Bf3 release eller vad det nu var och därför slutade med det.

Edit: http://www.cinemablend.com/games/DICE-Modding-Tools-Planned-B...

Medlem

BF4 var för buggigt vid release. Tycker dock många hatar överdrivet mycket. Haters gonna hate.

Medlem

Usch, tänk vilket underbart spel det vore om vi bara kunde haft moddar... 1942 fick Desert Combat, anledningen till varför jag började älska Battlefield till en första början.

Battlefield 2 hade flertal moddar som var otroligt häftiga. Jag minns en som var under utveckling en längre period men som senare blev avbrutet(på utvecklarnas eget initiativ). Något i stil av mankind vs aliens-ish.

Jag tror inte att moddar hade kommit ivägen för deras DLC oavsett men snarare möjligtvis ökat livslängden på spelen...

Medlem

som sagt köpt varenda spel from dom men nu när det nya spottas ut så snabbt får det vara nog väntar tills det kommer ett ww2 krigspel trött som fan på dessa

ro
Medlem

Jävla gnäll här. Spelade några hundra timmar i BF3, bra skit. Köpte aldrig BF4, såg aldrig någon anledning till det efter betan (mer eller mindre samma spel).

Är själv aktiv inom mod och indievärlden sen flera år tillbaka och mods är inte påväg någonstans. Det kommer finnas kvar så länge det finns spel. Men mods tar bort möjligheten att sälja DLCs. Varför köpa något när du kan få det bättre och grattis? Det är inte ekonomist försvarbart att lägga ner så mycket tid och energi som många gör på att skapa sina mods. Klart de stora företagen vänder sig mot det, dom är helt enkelt vinstdrivna.

Battlefield är fortfarande en grym serie och unik i sitt slag, men dom har, precis som det sägs i artikeln, mycket att bevisa innan plånboken öppnas igen från min sida.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av didde:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av marcus8958:

Han har rätt. Mods till spel minskar rätt fort och det märks.
Skyrim är det senaste spelet jag vet som haft vettiga mods.

Går man så långt tillbaka som till Quake, Half Life osv så hade i stort sett alla större spel en hel del bra mods.

Han har rätt i lika stor utsträckning som att det är omöjligt att modda när utvecklare inte släpper lös verktygen så att man kan modda.

Otroligt dum kommentar av dig.

Starcraft 2 som har släppt samma verktyg som Warcraft 3 ligger fortfarande långt efter WC3 när det gäller custom maps.
I stort sett alla olika typer av maps har konverterats över till SC2 men intresset är fortfarande lågt och på gränsen till icke existerande i SC2.

Om min kommentar var dum ska vi nog inte gå in på detaljer hur mycket värre din är...

Ja, men starcraft 2/blizzard gjorde det svårare att få ut sina maps än tidigare. Så återigen är det utvecklarna som gör det svårare att få fram bra mods.

Problemet ligger inte i hur svårt det är att få ut maps för många maps som jag skrev tidigare är portade och har släppts men intresset bland spelarna är dåligt och endast några få maps i top 10 är det som klarar sig. Resten glöms bort väldigt fort just för att intresset är så dåligt.

Sant, men man kan i alla fall inte skylla på Blizzard för det här problemet, då dom faktiskt gjort Arcade (där man lägger upp/spelar custom maps) helt gratis för alla.

Inaktiv

Jag lirade iof bara alla releasar till och med BF3, men sedan när mjölkningen drog igång och buggar fortfarande existerade i bf3.. då tappade jag suget. Man hade ofta tittat upp mot kontoret vid slussen.. men nu tittar jag inte längre upp.. nu ser jag ner på företaget.
BF1942 Var en riktig hypad release, man satt och lanade Codename Eagle och sedan fick man se wake island.. goa tider.. tyvärr blev det skit med åren! Men minnena lever och jag hoppas de lyckas med bra titlar i framtiden!


signatur

Panta burkar är klimatsmart men vi har inget system för det, vi tar en i taget, går det för fort då säger maskinen stop!

dmn
Medlem
Skrivet av jimbow1234:
Skrivet av dmn:
Skrivet av onliner72:

Modding kommer ALDRIG mer i ett Dice spel pga. Den komplexa motorn.

Om folk kan modda in multiplayer-stöd i spel som inte har det från början så kan de nog modda ett spel som har verktyg till det, oavsett hur komplex motorn är.

Tror han skojja lite
Har för mig att Dice sa att frostbite-motorn var för komplex för moddare vid Bf3 release eller vad det nu var och därför slutade med det.

Edit: http://www.cinemablend.com/games/DICE-Modding-Tools-Planned-B...

Att de sa att frostbite är för komplex för modcommunityn är ju inget annat än ett svepskäl för att inte ha stöd för moddar. Tanken är ju att utan moddar säljer de mer DLC. Inte svårare matematik än så.

Patrick Bach pissar på oss gamla Battlefield-fans, som älskat spelserien ända från början, kort och gott.

Medlem

Indirekt sa han att vi spelare är korkad och att det tyvärr inte går att luras oss på pengar längre.

Jävla idiot.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Jag vet inte riktigt om jag litar på dice längre. Själv har jag spelat battlefield sedan vietnam.

Battlefield 4 hade en väldigt dålig start, med en mängd buggar men framförallt så var det ju krascherna som gjorde att man blev riktigt trött på det, i alla fall för mig. Sedan var det ju inte bara krascher under starten, utan det var ju även långt efter release som spelet drogs med krascher. För er som inte upplevde dem, riktigt nice, önskar jag hade varit en utav er! Och ni som vet vad jag snackar om >.<.

Nu har jag förvisso bara lagt runt 60 timmar i spelet, men det lär nog inte bli mer, även om jag tycker spelet i sig är roligt. Hade jag inte råkat ut för så många krascher tidigare, så hade jag antagligen fortfarande lirat.

Hur som helst så gjorde krascherna att jag tröttnade och det blir inget köp vid release av nästa spel som dice tillverkar. När dem har bevisat att de kan släppa spel som inte kraschar så förbaskat mycket så kommer jag gärna tillbaks.

Medlem

Om nu DICE lyssnar på oss fans o vill ha vår feedback INFÖRSKAFFA MODVERKTYG ÅT OSS DÅ! Hitade en del roliga moddar till BF2 så som Project Reality klart en av de bästa o roligaste modden att spela.

Skyll inte på att frostbite motorn är komplicerad att modda dem som kan modda vet vad dem gör. Kolla bara på Rockstar dem sa IV skulle bli svårt att modda om jag kommer ihåg tog ca 1-2 dagar efter PC release tills vi såg nya skins/texturer till Nico och nya kläder. Några veckor senare nya bilar att lägga in var inte så komplicerat. Visst nu är ju IV helt annan spelmotor än vad BF är.

Men om man vill verkligen fixa eller göra en mod till BF ge oss fans chansen att göra det lyssna på fansen jag kan nästan tro att 99% av dem som kan modda kan göra en mod till BF o frostbite motorn. Eller så är väl DICE rädda att dem kommer inte få in nå pengar för DLCer eller annat tack vare EA.

Det bästa våre för DICE är att lämna jävla EA börja om från nytt lyssna på fansen o deras feedback vad dem vill ha till spelet. Hur tänkte man att dra en BETA test ca 2 veckor innan release vad hände med alla buggar som vart rapporterade under betan jo ingenting. Sämsta releasen för BF4 som kan ha kostat deras rykte.

Visst jag upplevde inga problem ibörjan av BF4 kunde komma in normalt förrutom det tar sjuhelvetes lång tid att joina en server om man inte har en SSD disk. Dice lämna EA börja om från grunden förtjäna kunderna förtroende igen!

Medlem

Dessutom så tror jag faktiskt fan att BFBC2 är en av de roligaste spelen i serien menar du kan förstöra mer saker där än vad du kan göra i BF3/BF4 menar skjut några skott här o där få 4-5 stora hål i väggen. I BC2 ta en tank jävel fullfart rakt in i ett hus BAAAAM! hela huset är väck.

Alla hus där var förstörbara o lite annat. Ge oss förfan BC2 som en annan sa här i tråden DICE vet nog inte varför BC2 är fortfarande populärt det är så kul att logga in lite då o då på BC2 och se att det finns fortfarande folk som lirar det.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ro:

Jävla gnäll här. Spelade några hundra timmar i BF3, bra skit. Köpte aldrig BF4, såg aldrig någon anledning till det efter betan (mer eller mindre samma spel).

Är själv aktiv inom mod och indievärlden sen flera år tillbaka och mods är inte påväg någonstans. Det kommer finnas kvar så länge det finns spel. Men mods tar bort möjligheten att sälja DLCs. Varför köpa något när du kan få det bättre och grattis? Det är inte ekonomist försvarbart att lägga ner så mycket tid och energi som många gör på att skapa sina mods. Klart de stora företagen vänder sig mot det, dom är helt enkelt vinstdrivna.

Battlefield är fortfarande en grym serie och unik i sitt slag, men dom har, precis som det sägs i artikeln, mycket att bevisa innan plånboken öppnas igen från min sida.

Vad är detta? En nyanserad kommentar? På FZ?

Medlem
Skrivet av erois:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av didde:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av marcus8958:

Han har rätt. Mods till spel minskar rätt fort och det märks.
Skyrim är det senaste spelet jag vet som haft vettiga mods.

Går man så långt tillbaka som till Quake, Half Life osv så hade i stort sett alla större spel en hel del bra mods.

Han har rätt i lika stor utsträckning som att det är omöjligt att modda när utvecklare inte släpper lös verktygen så att man kan modda.

Otroligt dum kommentar av dig.

Starcraft 2 som har släppt samma verktyg som Warcraft 3 ligger fortfarande långt efter WC3 när det gäller custom maps.
I stort sett alla olika typer av maps har konverterats över till SC2 men intresset är fortfarande lågt och på gränsen till icke existerande i SC2.

Om min kommentar var dum ska vi nog inte gå in på detaljer hur mycket värre din är...

Ja, men starcraft 2/blizzard gjorde det svårare att få ut sina maps än tidigare. Så återigen är det utvecklarna som gör det svårare att få fram bra mods.

Problemet ligger inte i hur svårt det är att få ut maps för många maps som jag skrev tidigare är portade och har släppts men intresset bland spelarna är dåligt och endast några få maps i top 10 är det som klarar sig. Resten glöms bort väldigt fort just för att intresset är så dåligt.

Sant, men man kan i alla fall inte skylla på Blizzard för det här problemet, då dom faktiskt gjort Arcade (där man lägger upp/spelar custom maps) helt gratis för alla.

Det tog dom 3år att fixa Arcade gratis och med en spelarbas på SC2 som fortsätter sjunka så kan det inte slå igenom på samma sätt som WC3 eller tom BW gjorde.

Varför ska man ladda ner SC2 Arcade när man redan har den mest kända modden DotA fritt i olika former...

Om SC2 hade tagits hand om från början av Blizzard så hade landskapet kunnat se annorlunda ut men nu är det som det är.

Dock så hade knappast SC2 sätt bättre ut UTAN det stödet som Blizzard lagt på Arcade och verktyg för att kunna skapa kartor.

Anledningen är väldigt enkel varför vi inte har lika stort stöd i flera titlar idag, DLC.

Inaktiv

Fanns det ens något förtroende efter BF3?

Snart kommer BF5 och BF5 Premium....

Moderator | Testpilot
Skrivet av marcus8958:

Han har rätt. Mods till spel minskar rätt fort och det märks.
Skyrim är det senaste spelet jag vet som haft vettiga mods.

Går man så långt tillbaka som till Quake, Half Life osv så hade i stort sett alla större spel en hel del bra mods.

Blir vad man gör det till. Släpper man inga vettiga modverktyg så kommer folk inte modda spelet heller. Kreativiteten hos spelare är väldigt stor och är säker på att om BF 5 får modtools (eller 3an och 4an) så lär mods komma ASAP.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av marcus8958:

Han har rätt. Mods till spel minskar rätt fort och det märks.
Skyrim är det senaste spelet jag vet som haft vettiga mods.

Går man så långt tillbaka som till Quake, Half Life osv så hade i stort sett alla större spel en hel del bra mods.

Blir vad man gör det till. Släpper man inga vettiga modverktyg så kommer folk inte modda spelet heller. Kreativiteten hos spelare är väldigt stor och är säker på att om BF 5 får modtools (eller 3an och 4an) så lär mods komma ASAP.

Som jag skrev senare så har SC2 haft sina tools ute men blev aldrig populärt för det finns inget intresse hos spelarna att hålla igång communityn. Kreativiteten finns där och i stort sett ALLA maps som varit populära till SCBW, WC3 och div RTS har konverterats till SC2 men intresset att hålla modsen i liv finns inte.

Det räcker inte att släppa verktyg och hoppas att spelarna börjar göra mods som är roliga och många av tidigare mods har utvecklats till färdiga spel. Det är helt enkelt roligare att spela Dota 2 eller League of Legends än att spela en moba-mod till SC2. Eller spela Left 4 Dead istället för en mod zombie mod till BF4 (om det nu skulle komma).


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

De kan släppa två helt buggfria spel i rad så kanske jag börjar fundera på att köpa nåt från dem i framtiden.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

123
Skriv svar