MICLIC - minröjning med AOE

Medlem
MICLIC - minröjning med AOE

Minröjning har länge varit en primär uppgift i både Afrika och Mellanöstern. Problemet har länge varit att soldater tvingats söka efter minor till fots med risk för sina liv.

Numera används ett tämligen unikt system kallat MICLIC (Eller MCLIC). Mine Clearing Line Charge.

Systemet fungerar genom att man skjuter ut en explosiv lina med ett raketdrivet system. Därefter detoneras linan vilket antingen "gräver upp" IED's och minor, då gjorden kring dessa är avsevärt lösare och kastas upp i luften, eller helt enkelt detonerar de.

Noteras ska också att även om det kanske ser så ut, så är det inte en enormt stor sprängverkan. Sprängzonen sträcker sig endast 8 meter från linan, vilket inte skadar byggnader eller liknande i närheten nämnvärt. Däremot påverkas marken under linan väldigt mycket mer, såklart, då linan ligger emot den. Det är också det som gör att många äldre minor exploderar och att IEDs förstörs eller exploderar.

Systemet används nu i hela Mellanöstern av bland annat USA, UK och Irakiska styrkor för att rensa minor. Det har även börjat användas i Afrika för att röja de många minfält som finns kvar sedan bland annat WW2.

OBS! Detta ska inte bli en warzone för kommentarer kring USA's politik, Irak-krigen eller liknande. Jag postar detta för att jag tyckte det var positivt att man hittar säkrare sätt att röja minor som ibland har levat kvar nästan ett decennium och fortfarande förstör livet för civila.

Fortsätt titta, mot slutet spränger de ett antal minor med samma lina, och det blir en rejäl smäll på det.

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
MICLIC - minröjning med AOE

Fiffigt! Det ser lite mindre skräckinjagande ut också om man jämför med de roterande kedjorna (vad de nu kallas):

Jag har alltid tyckt att de ser ut som någonting från Warhammer 40k.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

De flesta fordonen som syns i ingenjörs-konvojen i videon har ju minröjartillsats. Vilket jävla jobb, åka och röja minor och IED's hela dagarna..

Enligt folk som har erfarenhet röjer de mellan 200 och 1400 om dagen.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

De flesta fordonen som syns i ingenjörs-konvojen i videon har ju minröjartillsats. Vilket jävla jobb, åka och röja minor och IED's hela dagarna..

Enligt folk som har erfarenhet röjer de mellan 200 och 1400 om dagen.

Så de byter kedjor 200-1400 gånger om dagen? Varit med och gjort det, var inget roligt jobb och tog väldigt mycket tid. Ställer mig verkligen frågande till de där siffrorna.

Medlem

Intressant system för att röja minor med en sorts "bombmatta", betyder detta att jänkarna och britterna får vistas i områden där den använt? Sist jag jobbade med amerikaner och britter så får deras egna personal ej tillträdde områden som de själva har röjt och påstått säkra.

Medlem

Nejnej, de menar alltså att man röjer totalt 200 till 1400 minor per dag. Sen om det görs med MICLIC, annat spräng, kedjor, plog eller för hand varierar. Det mesta görs nog med MICLIC och liknande.

Huruvida man får vistas där efter röjning eller inte beror på om man anser att det är helt rent eller inte. Är det klar-markerat så får man vistas där. Annars gäller väl genomfart med kompetens-personal.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Nejnej, de menar alltså att man röjer totalt 200 till 1400 minor per dag. Sen om det görs med MICLIC, annat spräng, kedjor, plog eller för hand varierar. Det mesta görs nog med MICLIC och liknande.

Tänkte väl, när vi körde en av de svenska så var den inte i närheten av så effektiv.

Medlem
Skrivet av Stag:

Hurruvida man får vistas där efter röjning eller inte beror på om man anser att det är helt rent eller inte. Är det klar-markerat så får man vistas där. Annars gäller väl genomfart med kompetens-personal.

Ok. Då har det ändras sedan min mission 2005-2006.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Stag:

Nejnej, de menar alltså att man röjer totalt 200 till 1400 minor per dag. Sen om det görs med MICLIC, annat spräng, kedjor, plog eller för hand varierar. Det mesta görs nog med MICLIC och liknande.

Tänkte väl, när vi körde en av de svenska så var den inte i närheten av så effektiv.

Hah nej det kan jag tänka mig. Detta är ju alltså den personens hela grupp om fyra fordon, likt deti videon. Sen var det också vad jag förstod under en period då man röjde stora områden som var minerade osv. Årssnittet per dag ligger långt ifrån sådana siffror.

Skrivet av kaealy:
Skrivet av Stag:

Hurruvida man får vistas där efter röjning eller inte beror på om man anser att det är helt rent eller inte. Är det klar-markerat så får man vistas där. Annars gäller väl genomfart med kompetens-personal.

Ok. Då har det ändras sedan min mission 2005-2006.

Såvitt jag vet så beror det helt och hållet på området. Om det är ett område som är svår-röjt eller där det finns risk för att fiende minerar igen med snabb respons så är beträdet begränsat till genomfart med EOD-personal närvarande.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Har för mig att MICLICs används i kombination med andra former av minröjning. MICLIC kan spränga en hel del minor men en del minor puttas endast undan av tryckvågen så det krävs en form till av minröjning, t.ex minplog, för att skapa en säker passage.

MICLIC är en riktigt bra uppfinning, även om den inte effektivt tar bort alla minor så underlättar den det extremt farliga arbetet med minröjning.

Medlem

Japp, som du skriver är det helt korrekt att den ofta är en kombination. Jag nämner det i inlägget också, att den "gräver upp" många minor och IED's då jorden där de ligger är avsevärt lösare än den runt omkring.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Problemet jag ser är att man ofta utgår ifrån att t ex minor är utlagda på ett sett så de är effektiva, med riktning uppåt på utlösningsanordningen etc.

Vet inte om jag skulle vilja röja manuellt efter man kört en sån där, kul om minorna t ex lagt sig olägligt. Kör bajonetten alternativt "stickan" rakt in i tändningsanordningen om minorna lagt sig på sidan.

Skulle vilja veta faktiskt om de som använder den där själva får vistas på området efteråt, eller om man säger att det är ok och röjt. Sedan skickar man dit civila och hoppas på det bästa.

T ex bör man ha i åtanke att t ex amerikanerna röjer minor med hundförare, och sedan godkänner områden som röjda och säkra(för civila, inte sin egna personal). Detta gör inte vi svenskar utan hundförare används endast när man ska ta ut skadad personer, då vi haft minst 1(två om jag inte missminner mig) olyckor där hund och hundförare missat minor och sedan har röjaren bakom trampat på minor.

1
Skriv svar