Medlem
Skrivet av Bikki:

Så, sexpositiv feminism är alltså misogyni enligt dig..? Wow. Skamligt.

Förlåt, orkar inte Googla ord för att förstå vad du försöker placera i min mun här. Vill du förtydliga dig eller vill du bara vara dum?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:

Och om en kvinnas bröst skulle vara lika asexuella som en mans så skulle det inte spela någon roll ifall de var topless eller inte.

Och i en del länder säger dom samma sak om kvinnors ansikte...

Tyvärr delar jag inte eran nedvärderande syn på kvinnor. Jag tycker kvinnor ska ha samma rättigheter som män i alla avseenden så länge som dom själva känner sig trygga.

Det är en diskussion ni får ta på annat håll.

Tack, det är bra så.

*kliver ur sandlådan, borstar av knäna och går vidare*

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av kebbe:

Har inte du klagat på allt sådant här i snart två år? Tycks mig minnas att det alltid är samma sak: "Ska snart sluta läsa."
Det verkar ju redan som du slutat läsa, det är iaf det du säger själv. "Läser bara plus och minus, sen väljer jag att kommentera att texten är dålig." I min bok förstår jag inte det resonemanget överhuvudtaget.

Ser inga som helst journalistiska fel i texten, och tycker en att objektifiering av kvinnor är det bästa som finns lär det finnas betydligt mer passande sidor.

Hr aldrig dragit iväg tomma hot om att sluta läsa, inte heller nu. Vad jag skrev var att anledningarna att välja FZ över konkurrenter börjar ta slut när de i allt större grad fokuserar på en fråga och endast den frågan. Särskilt när det är en tramsig icke-fråga.. Om en recension sedan verkar fokusera helt på den frågan så avstår jag dock från att läsa den, ja. Av samma anledning som varför jag byter till en konkurrent varje gång Arnroths trams täcker förstasidan här på FZ..

Sen kan det ju också vara så att FZ endast uppmärksammar det varje gång det påträffas, och att det är så otroligt omfattande att du upplever det som att det bara fokuseras på det hela tiden...tänkt på det? Fast om du ser det som en "tramsig icke-fråga" så antar jag att svaret blir nej.

Fast det där stämmer ju inte. I 90% av fallen handlar det om att kritisera 10 år gamla spel på tveksamma grunder medan det i 10% av fallen handlar det om att göra en höna av en fjäder och skrika sexism om ett helt spel på minsta möjliga grund. Som nu, exempelvis.

Man kan även vända på det en aning och fråga vilken karaktär som gav ett större uttryck rent designmässigt: Valfri kvinnlig NPC ur Oblivion (där alla kvinnor var klädda i potatissäckar och hade lera till hår) eller Bayonetta, som det talas om än idag..

ZF
Medlem
Skrivet av Apministern:

Spelar det nån roll? Bara för att det är en kvinna som designar behöver det inte vara OK

det är problematiskt redan utan det faktumet. men ja, klart det spelar roll. nu är det bara nått sprunget ur hennes fantasier. men, ponera att designern ifråga klär sig som Bayonetta, vill man då leda i bevis att detta är nått rent objektivt fult, fel och skadligt som måste stoppas så är steget inte så väldigt långt till att du går fram till kvinnor på stan som inte klär sig rätt.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Bikki:

Så, sexpositiv feminism är alltså misogyni enligt dig..? Wow. Skamligt.

Förlåt, orkar inte Googla ord för att förstå vad du försöker placera i min mun här. Vill du förtydliga dig eller vill du bara vara dum?

misogyni ~ kvinnohat, ungefär. en inskränkt och särbehandlande version av misantropi.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Apministern:

Spelar det nån roll? Bara för att det är en kvinna som designar behöver det inte vara OK

det är problematiskt redan utan det faktumet. men ja, klart det spelar roll. nu är det bara nått sprunget ur hennes fantasier. men, ponera att designern ifråga klär sig som Bayonetta, vill man då leda i bevis att detta är nått rent objektivt fult, fel och skadligt som måste stoppas så är steget inte så väldigt långt till att du går fram till kvinnor på stan som inte klär sig rätt.

Jo, faktum är att det är just vad det är. Det är ingen som jag sett som ifrågasätter designerns personliga klädval, utan hur hon skapar sin karaktär. Sedan kan man ju också fråga sig följande:

- Hur stor frihet har hon i sitt karaktärsskapande egentligen? Det finns ju ett befäst koncept som ska följas.
- Efter karaktären är skapad, är det samma designer som sedan sitter och programmerar spelets kameravinklar också?
- Har en speldesigner ens möjlighet att säga emot när ett vinstdrivande spelföretag säger vad dom vill släppa på marknaden? Jag vet inte hur ni tror att världen ser ut idag, men ifall jag som snickare fick för mig att det inte ska vara ett kök i samma rum som ritningen på ett storbygge säger så har jag alternativet att förklara varför för arbetsledningen och få sparken eller att bara säga upp mig själv direkt.
- Sen behöver hon ju naturligtvis inte alls vara ett offer i sin arbetssituation, utan kanske är helt ok med att porträttera kvinnor som sexleksaker för män. Som sagt, varför skulle bara män kunna skapa en sexistisk karaktär?

Skrivet av ZF:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Bikki:

Så, sexpositiv feminism är alltså misogyni enligt dig..? Wow. Skamligt.

Förlåt, orkar inte Googla ord för att förstå vad du försöker placera i min mun här. Vill du förtydliga dig eller vill du bara vara dum?

misogyni ~ kvinnohat, ungefär. en inskränkt och särbehandlande version av misantropi.

Jo, jag hade för mig det, och googlade det lik förbannat. Så bara för att jag tycker det är fel att kvinnans kropp hela tiden ska användas till att sälja saker, att exponeras avklädd, ofta underställd av en man, oftast objektifierad av en man, för mäns behag, så hatar/föraktar jag kvinnor? För mig får kvinnor gärna klä sig hur dom vill, oavsett ifall det är bikini eller burka, så länge det inte känner sig pressade/tvingade till det av en gubbsjuk manskultur.

Jag tycker det är tragiskt att allt från tv-spel till schampo tydligen inte kan säljas utan att inkludera omotiverat nakna kvinnor, att bilden av en kvinna med "utmanande klädsel" idag är något av en norm. Att sedan män också nästan uteslutande utmålas stereotypiskt och objektifieras med omöjligt svällande muskler är inte heller bra, men det är extremt sällan de sexualiseras som kvinnor gör, och även ifall det förekommer så är det i sådana extremt små doser att det närmast känns uppfriskande, för omväxlingsskull, än norm.

Inte heller är det här ett fenomen begränsat till spel, utan i hela samhället genom olika medier, och så länge pojkar och män verkar ha inställningen att man kan behandla flickor och kvinnor som ett sexuellt objekt i skola och arbetsliv på samma sätt som de behandlas i t ex tv/pc -spel så kommer jag fortsätta och tjata som sexism i spel.

Att det dessutom finns en manskultur som säger att män ska vara byggda som Hulken och att allt ska lösas med vapen och orientaliskt våld gör ju inte saken bättre, men det betyder ju inte att problematiken med vardagssexism inte existerar eller försvinner (a 'la vi har ju svält växthuseffekt och Ebola här i världen, vad är detta i jämförelse?).

Jag vill inte att min dotter ska behöva växa upp i ett samhälle där hon ska känna sig tvingad att klä sig för att tillfredsställa andras bild av hur tjejer ska vara, eller att hon ska känna en press på sig att säga "ja" i situationer där hon inte alls känner för att säga "ja" ifall hon lyssnade på sig själv istället för andra. Hade jag haft en son så hade jag inte velat att han så tidigt som möjligt skulle lära sig självförsvar och att kunna hantera en kniv för att överleva skoldagen heller, men jag kunde ju iallafall vara trygg med att han knappast skulle bli sexuellt ofredad från 7 år och uppåt.

Till saken ska också nämnas att jag gillar att spelets huvudroll gestaltas av en kvinna som dessutom är stark och självständig, men det är samtidigt trist att dennes sexuella attribut så uppenbart måste tydliggöras för att tilltala den tänkta målkretsen av konsumenter; unga män, när det tydligen är ett spel som står alldeles utmärkt på egna ben och skulle kunna fungera för alla, utan sedvanlig nakenhet.

Medlem

Jag undrar lite över varför recensionen klagar så mycket över att det är "sexistiskt". Jag menar, det lär knappast komma som en chock att bayonetta 2 innehåller lättklädda tjejer med "snuskiga" kamera vinklar. Det är ju det bayonetta är. Så var ju ettan med. Så är det i trailerserna till tvåan. Inte som att du har blivit lurad på något sätt. Dem har varit ärliga med vad det är för spel och om du som recensent inte gillar sånt så kan du ju skita i att spela spelet och recensera det? Det är lite som om jag som inte gillar Call of Duty ska köpa det nya (vad det nu heter) bara för att skriva en recension där jag klagar på det. Känns lite meningslöst.
Och om din tanke var att "upplysa" folk om att det förekommer sexuella kläder och kameravinklar så är det rätt onödigt. Tror att ingen har missat det. Alla som ens vet vad bayonetta är vet att sånt förekommer i spelet.
Tycker bara det känns löjligt att recensera något för att klaga på det. Hade dock förstått dig om detta vara första spelet i serien och att de hade döljt allt sånt här i alla trailers. Då hade du ju såklart känt dig lurad och du hade haft all rätt i världen att klaga på det.

Medlem
Skrivet av Morknox:

Jag undrar lite över varför recensionen klagar så mycket över att det är "sexistiskt". Jag menar, det lär knappast komma som en chock att bayonetta 2 innehåller lättklädda tjejer med "snuskiga" kamera vinklar. Det är ju det bayonetta är. Så var ju ettan med. Så är det i trailerserna till tvåan. Inte som att du har blivit lurad på något sätt. Dem har varit ärliga med vad det är för spel och om du som recensent inte gillar sånt så kan du ju skita i att spela spelet och recensera det? Det är lite som om jag som inte gillar Call of Duty ska köpa det nya (vad det nu heter) bara för att skriva en recension där jag klagar på det. Känns lite meningslöst.
Och om din tanke var att "upplysa" folk om att det förekommer sexuella kläder och kameravinklar så är det rätt onödigt. Tror att ingen har missat det. Alla som ens vet vad bayonetta är vet att sånt förekommer i spelet.
Tycker bara det känns löjligt att recensera något för att klaga på det. Hade dock förstått dig om detta vara första spelet i serien och att de hade döljt allt sånt här i alla trailers. Då hade du ju såklart känt dig lurad och du hade haft all rätt i världen att klaga på det.

Men om man då ogillar att sådant förekommer i spelet så är det ju fantastiskt bra att iallafall FZ upplyser folk som det, vilket dom verkar vara ganska ensamma om.

Medlem

Kom och tänka på denna reviewen när jag såg denna video: https://www.youtube.com/watch?v=fr7u1tWsGBk
så tänkte bara lämna den här.

Vet inte riktigt vitsen med att "upplysa" folk om hur sexuellt Bayonetta 2 är - det framkommer liksom ganska snabbt på alla bilder och trailers. Hade jag läst recensioner hade jag hellre läst om spelet än om hur politiskt korrekt det är eller hur väl det uppfyller feministidealet.

Medlem

Jag hade fan missat den här recensionen. Tack så mycket FZ för den här recensionen!

1 galen kärring gnäller för att hon inte ser ut som tjejen i Bayonetta och alla viker sig. Jag har tappat all respekt för er nu FZ. Fy fan vad lågt ni har fallit.

Medlem

Här är en mycket bra video om "Gamer Feminists" som till stor del handlar om hur feminister tycker att det är sexism om ett spel innehåller en "för snygg" kvinnlig huvudkaraktär. Mycket värd (och underhållande) att se på:
https://www.youtube.com/watch?v=YP_TynmzRD8

Redaktör
Skrivet av Hans Pettersson:

Vet inte riktigt vitsen med att "upplysa" folk om hur sexuellt Bayonetta 2 är - det framkommer liksom ganska snabbt på alla bilder och trailers. Hade jag läst recensioner hade jag hellre läst om spelet än om hur politiskt korrekt det är eller hur väl det uppfyller feministidealet.

Skrivet av Rentah:

Jag hade fan missat den här recensionen. Tack så mycket FZ för den här recensionen!

1 galen kärring gnäller för att hon inte ser ut som tjejen i Bayonetta och alla viker sig. Jag har tappat all respekt för er nu FZ. Fy fan vad lågt ni har fallit.

Att recensera är att berätta om spelet, och tycka till om vad som är bra och dåligt. I Bayonetta 2 tyckte recensenten bland annat att det var omotiverat många skrev i ansiktet, vilket han följaktligen kritiserade. Precis som han kritiserade storyn och filmklippen. Det är helt vanlig spelkritik, och gör inte FZ till feminister. Och det vore märkligt att låta bli att kritisera något man stör sig på bara för att en del inte håller med.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Hans Pettersson:

Vet inte riktigt vitsen med att "upplysa" folk om hur sexuellt Bayonetta 2 är - det framkommer liksom ganska snabbt på alla bilder och trailers. Hade jag läst recensioner hade jag hellre läst om spelet än om hur politiskt korrekt det är eller hur väl det uppfyller feministidealet.

Skrivet av Rentah:

Jag hade fan missat den här recensionen. Tack så mycket FZ för den här recensionen!

1 galen kärring gnäller för att hon inte ser ut som tjejen i Bayonetta och alla viker sig. Jag har tappat all respekt för er nu FZ. Fy fan vad lågt ni har fallit.

Att recensera är att berätta om spelet, och tycka till om vad som är bra och dåligt. I Bayonetta 2 tyckte recensenten bland annat att det var omotiverat många skrev i ansiktet, vilket han följaktligen kritiserade. Precis som han kritiserade storyn och filmklippen. Det är helt vanlig spelkritik, och gör inte FZ till feminister. Och det vore märkligt att låta bli att kritisera något man stör sig på bara för att en del inte håller med.

Självklart håller jag med. Dock. Att säga feminism och sexism i dag. Det är som att man vill sätta igång en smutskastar debatt.

Att nämna 1 av dem orden betyder att man tar ställning till dagens klagande människor om vad som är rätt och fel. Det spelar ju ingen roll vilket kontext det är. Situationen är FÖR laddad för att människor ska lyssna.

Jag antar att majoriteten svenskar är ateister/ icketroende (ursäkta mig om jag har fel) Och utifrån scenarion som vi alla hört från youtube kommentarer och liknande. "The world was made in 7 days. It doesnt matter that god allows rape but as long as i didnt spill my coffee on my lap at work to day, such a blessing #jesus" Eller hur?

Vi vill bara faceplanta och blir förbannade på dessa människor. Tar en sida direkt och tycker den människan inte är värd ett piss i den situationen. Precis det samma har hänt med sexism och feminism. SÅ fort någon skriker dem orden så är det bara för tittarsiffror , troll , ignorans. Därför sa jag som jag gjorde.

Skrivet av Tompa:

Att recensera är att berätta om spelet, och tycka till om vad som är bra och dåligt. I Bayonetta 2 tyckte recensenten bland annat att det var omotiverat många skrev i ansiktet, vilket han följaktligen kritiserade. Precis som han kritiserade storyn och filmklippen. Det är helt vanlig spelkritik, och gör inte FZ till feminister. Och det vore märkligt att låta bli att kritisera något man stör sig på bara för att en del inte håller med.

Recensenten får givetvis skriva och tycka vad han vill, det är helt upp till honom. Men han måste också räkna med reaktioner på det han skrivit. Jag gav bara min åsikt vad jag tyckte om det, och andra i tråden verkar ha gjort likadant. Jag är inte intresserad av att läsa politik och feminism i spelrecensioner, och jag behöver inte bli upplyst om sådant som redan framgår på bilder och i trailers. En recension riktad till mig ska handla om det jag inte kan få reda på innan jag köper spelet. Antal bilder på skrev och liknande är ingenting som exklusivt kan förmedlas i en recension, utan framgår lika bra av pressmaterial.

En kritisk fråga jag kan ställa till samtliga speljournalister idag är hur de ser på sitt yrke. Bryr de sig överhuvudtaget om dem som läser recensionerna, eller vill de bara få ut så många personliga intryck och åsikter som möjligt? För vem är recensionen? Alla som tänker på samma sätt som recensenten, eller för alla gamers som gillar spel?

Kan faktiskt vara något att fundera på för många speljournalister idag.

Medlem
Skrivet av Hans Pettersson:
Skrivet av Tompa:

Att recensera är att berätta om spelet, och tycka till om vad som är bra och dåligt. I Bayonetta 2 tyckte recensenten bland annat att det var omotiverat många skrev i ansiktet, vilket han följaktligen kritiserade. Precis som han kritiserade storyn och filmklippen. Det är helt vanlig spelkritik, och gör inte FZ till feminister. Och det vore märkligt att låta bli att kritisera något man stör sig på bara för att en del inte håller med.

Recensenten får givetvis skriva och tycka vad han vill, det är helt upp till honom. Men han måste också räkna med reaktioner på det han skrivit. Jag gav bara min åsikt vad jag tyckte om det, och andra i tråden verkar ha gjort likadant. Jag är inte intresserad av att läsa politik och feminism i spelrecensioner, och jag behöver inte bli upplyst om sådant som redan framgår på bilder och i trailers. En recension riktad till mig ska handla om det jag inte kan få reda på innan jag köper spelet. Antal bilder på skrev och liknande är ingenting som exklusivt kan förmedlas i en recension, utan framgår lika bra av pressmaterial.

En kritisk fråga jag kan ställa till samtliga speljournalister idag är hur de ser på sitt yrke. Bryr de sig överhuvudtaget om dem som läser recensionerna, eller vill de bara få ut så många personliga intryck och åsikter som möjligt? För vem är recensionen? Alla som tänker på samma sätt som recensenten, eller för alla gamers som gillar spel?

Kan faktiskt vara något att fundera på för många speljournalister idag.

Kan glädja dig med att Mattias Frost prickade rätt i båda fallen med mig.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Gen:

Jag hoppas verkligen detta säljer skitbra så WiiU får den knuff framåt den förtjänar. Spelet verkar förövrigt helt trippat

Lurade mig att planera köpet av en Wii U. Tråkiga är att gamepadsen till Wii U är så förbannat dyra. 500kr styck för en original padda och man behöver ju 3st om man ska spela 4st i Mario kart!!!!

Importera dosorna från England så kostar dom 140kr styck.

Medlem
Skrivet av Kakaff:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Gen:

Jag hoppas verkligen detta säljer skitbra så WiiU får den knuff framåt den förtjänar. Spelet verkar förövrigt helt trippat

Lurade mig att planera köpet av en Wii U. Tråkiga är att gamepadsen till Wii U är så förbannat dyra. 500kr styck för en original padda och man behöver ju 3st om man ska spela 4st i Mario kart!!!!

Importera dosorna från England så kostar dom 140kr styck.

Har du länk? Har bara hittat billiga fake än så länge. Inga original billiga.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kakaff:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Gen:

Jag hoppas verkligen detta säljer skitbra så WiiU får den knuff framåt den förtjänar. Spelet verkar förövrigt helt trippat

Lurade mig att planera köpet av en Wii U. Tråkiga är att gamepadsen till Wii U är så förbannat dyra. 500kr styck för en original padda och man behöver ju 3st om man ska spela 4st i Mario kart!!!!

Importera dosorna från England så kostar dom 140kr styck.

Har du länk? Har bara hittat billiga fake än så länge. Inga original billiga.

Där köpte jag min: Tråkigt nog verkar dom slutat skicka till Sverige. Sen om det är en legit nintendo dosa eller inte de vettefan, den fungerar som den ska iaf.
http://www.amazon.co.uk/Analog-Wireless-Joystick-Controller-N...

Inaktiv

Ändrade mig! Det här spelet fick mig att köpa en Wii U förra veckan Har inte hunnit testa det ännu, har fastnat helt framför Mario Kart (som ingick). Oväntat bra spel! Har spelat med sonen varje kväll.

Medlem

Lite tips till Mattias Frost. TotalBiscuit pratar om recensioner https://www.youtube.com/watch?v=qj6jREPcp10

Medlem
Skrivet av Karl Ljung:

Lite tips till Mattias Frost. TotalBiscuit pratar om recensioner https://www.youtube.com/watch?v=qj6jREPcp10

Tycker alla som jobbar med spel reviews överhuvudtaget kan ta lärdom av den videon. TB är den enda vettiga spelkritikern i mina ögon. Alla andra reviewers är oftast skit som bara försöker trycka ner sina världsbilder i reviewn, är högst subjektiva och kollar inte objektivt på något överhuvudtaget, de fokuserar på fel saker (enligt mig), de prisar spel som har väldigt många brister på objektiva sätt (AC:U någon?).

Skriv svar