Diskussion: Hur ska en bra pc-port se ut?

Medlem

Att kunna byta keybindings är prio ett. Menyerna är ofta riktigt usla också. Ett skräckexempel är Skyrim, där spelet i princip är ospelbart, pga. just menyer till pc.

Medlem

Två saker:

1. Komma ut i rimlig tid. GTA V börjar kännas orimligt sent, jag känner mej inte så sugen att betala fullpris för det längre.

2. Inte låsa spelet på onödiga sätt. Gäller i första hand grafikinställningar såklart. Men kanske ännu mer viktigt - låt mej välja vilka knappar som gör vad. Vill ni göra mej riktigt glad bör ni se till att jag kan binda knappar med flera funktioner till olika knappar på tangentbordet - det finns så det räcker och blir över! Det finns ingen anledning till att jag ska hoppa och öppna dörrar på samma knapp på pc om jag inte vill.

Medlem

Spelet ska ha PC i åtanke under utvecklingen, då klaras de flesta små saker upp som t.ex. inställningar och menyer, som då också blir anpassat för PC, men det viktigaste är prestandan, en nära relation med nvidia/AMD under utvecklingen och en stark tanke att programmera spelet bra till PC kan göra så spelet förhoppningsvis flyter på bra. Som det är idag så kan man ha SLI Titans med FPS drops och annan märklig studdering på de minst krävande spelen. Man kan säga som NympH, spelen borde göras TILL PC och sen portas till konsolerna.

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av Pholiage:

Ibland fattar jag inte kraven som anges för en bra portning. 144fps och 4K upplösning? Det är ju knappt uppnåbart.

Jag tycker att en bra portning är när jag får minst lika bra spelupplevelse som på konsolen det är portar från. Det räcker. Kontroller ska vara fungerande och spelet ska vara stabilt och enkelt att installera. Sen om det är 96Gk upplösning och 450Thz fps spelar ingen roll.

Spelade igenom GTAV på Ps3 och det var fantastiskt även om det var 720p och 30fps. Folk måste kliva ner från "jag förtjänar bättre för jag betalt mer tronen" och lukta på kaffet.

Vad är "96 giga-kilo"?

96 000 000 000 eller Nittiosex miljarder

Medlem

FoV! Moddar! Oändligt med inställningar! Inga begränsningar! #pcmasterrace


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Gen:

* Invert mouse

Invert mouse bryr jag mig inte om för jag spelar inte inverterat. Men om mouse acceleration är påslaget och inte går att stänga av med ett enkelt klick i menyn så blir jag riktigt arg.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Ibland fattar jag inte kraven som anges för en bra portning. 144fps och 4K upplösning? Det är ju knappt uppnåbart.

Folk kräver inte 144fps och 4k upplösning, de kräver MÖJLIGHETEN att ha det om deras dator klarar av det. Ja, det krävs kanske en monsterdator som kanske inte ens existerar idag för att klara det i kommande spel, men om 5 år kommer kanske alla ha datorer som klarar det.
För utvecklarna att lägga in möjligheten att ha obegränsad fps och obegränsad upplösning är inga större svårigheter. Borde väl bara vara 2 rader kod i stil med
"fps=unlimited"
"resolution=insert what you want"
(ja, är väl lite mer komplicerat men inget som skulle ta lång tid att fixa)

Sen om 90% av folket inte kan köra i högre än 30fps och 720p är inte poängen, de 10% som lägger all sin tid och pengar på sin speldator ska ha möjligheten att maxa sin hårdvara. Konsolspel ska maxa konsollens hårdvara, likväl ska PC-spel kunna maxa PC-hårdvaran; men även kunna anpassas till sämre datorer.

Medlem

Det borde finnas bättre kvalitetskontroller. Att utvecklarna inte får släppa ett spel innan det uppfyller vissa krav.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Ett ui och menyer anpassat för plattformen, inga förbannade "selection roses" som det är i majoriteten av spel, finns tillräckligt med knappar för att slippa skiten hela poängen är ju att man inte vill att det ska kännas som en port och ha en effektiv användning av tangentbord och mus.

FOV inställningar *många spel saknar det*, och i övrigt ett utbrett val av inställningar.
Keybinds för alla knappar, stöd för skärmar och hårdvara som pungar ut mer än 60 fps.

Och gärna mer funktioner, vet ju att konsoler ofta hämnar sådant, iom antalet knappar på dosan gentemot tangentbord.
Dosorna har ju i snitt typ 14-16 knappar, medan ett tangentbord har över hundra.

Och helst en av dom viktigaste delarna, som ofta kan fixa allt ovanstående med hjälp av dedikerade fans, MOD stöd.
Det ger ett spel otroligt mycket längre livslängd på min burk iaf.

Tex skyrim, helt ospelbart vanilla på pc, men med mods så är det riktigt bra.
Tänker främst på den efterblivna ui'n.

Medlem

Det absolut viktigaste är att gränssnittet anpassas för PC på designnivå. Det räcker inte att slänga in stöd för mus och tangentbord om inte gränssnittet är anpassat för det.

Det näst viktigaste är att ge ett större utbud av inställningsalternativ för den stora variation av hårdvarukonfigurationer som förekommer på PC.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Hans Pettersson:

En fråga bara, vad ska ni med 144 bilder per sekund till?

Det är ett högre nummer = bättre! Det är så jag tror de flesta resonerar...

Det är bättre!

Har du ens prövat att köra på en 144hz?

Sluta resonera, upplev!

Gen
Medlem
Skrivet av Pholiage:

Ibland fattar jag inte kraven som anges för en bra portning. 144fps och 4K upplösning? Det är ju knappt uppnåbar.

Spelade igenom GTAV på Ps3 och det var fantastiskt även om det var 720p och 30fps. Folk måste kliva ner från "jag förtjänar bättre för jag betalt mer tronen" och lukta på kaffet.

Som sagt, är man konsollspelare så förstår jag att 720p och 30fps funkar för det är så det ser ut idag. Men har man lagt massa pengar på en dator känns det högst rimligt att kunna begära 1440p och 144FPS. Skillnaden är som dag och natt.

Medlem
Skrivet av GREY-task:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Hans Pettersson:

En fråga bara, vad ska ni med 144 bilder per sekund till?

Det är ett högre nummer = bättre! Det är så jag tror de flesta resonerar...

Det är bättre!

Har du ens prövat att köra på en 144hz?

Sluta resonera, upplev!

Kan man inte resonera och uppleva? Hur kan man resonera kring något man inte vet något om?

Jag bryr mig inte om vilken fps eller upplösning spelet har så länge det är bra. Det är inte alla spel som måste köras i 4k och 144Hz. Ett spel blir inte bättre för att du kan dra upp upplösningen eller få ut mer fps, eller?

Vad jag menar är att de flesta inte vet vad de pratar om, de är bara ute efter att ha det senaste och det som är trendigt. 144 är trendigt just nu, innan var det 1080.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Skrivet av Brain:

Kontrollerna. Är spelet för den delen portat från Xbox eller Playstation, förväntar jag mig också att det går att lira med en inkopplad handkontroll. Att spelet är stabilt är också viktigt. Grafikinställningar känns inte alls prioriterat.

Helt rätt.

För övrigt är detta en bra port:


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Krejsy:

Olåst framerate och upplösning, hud som skalar till upplösningen, FOV slider, och så ska inga buggar tillkomma.
Några extra grafikalternativ är inte heller fel.

Edit: det är illa att jag inte tänkte på det, men självklart så är bra mus+tb styrning och passande interface extremt viktigt

Just så ja. 60fps är absolut minimum för min del, mao riktigt bra optimerat. Extra högupplösta texturer är alltid trevligt samt ordentliga val på AA. Och jag som kör 5760x1080 på 3 monitorer tycker det såklart är bra om detta stöds, och då följdaktligen att SLI åtminstone skall ge 25% eller mer.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Förutom det uppenbara att det inte ska vara några buggar pga portningen i sig så är det helt klart kontrollerna som prioriteras högs för mig, och därefter möjligheten till egna inställningar som grafik och keybindings.

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av Pholiage:

Ibland fattar jag inte kraven som anges för en bra portning. 144fps och 4K upplösning? Det är ju knappt uppnåbart.

Jag tycker att en bra portning är när jag får minst lika bra spelupplevelse som på konsolen det är portar från. Det räcker. Kontroller ska vara fungerande och spelet ska vara stabilt och enkelt att installera. Sen om det är 96Gk upplösning och 450Thz fps spelar ingen roll.

Spelade igenom GTAV på Ps3 och det var fantastiskt även om det var 720p och 30fps. Folk måste kliva ner från "jag förtjänar bättre för jag betalt mer tronen" och lukta på kaffet.

Vad är "96 giga-kilo"?

96 000 000 000 eller Nittiosex miljarder

Mer korrekt att skriva 96T då?


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av GREY-task:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Hans Pettersson:

En fråga bara, vad ska ni med 144 bilder per sekund till?

Det är ett högre nummer = bättre! Det är så jag tror de flesta resonerar...

Det är bättre!

Har du ens prövat att köra på en 144hz?

Sluta resonera, upplev!

Hearthstone på 144 Hz är en otrolig fröjd.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Brain:

Kontrollerna. Är spelet för den delen portat från Xbox eller Playstation, förväntar jag mig också att det går att lira med en inkopplad handkontroll. Att spelet är stabilt är också viktigt. Grafikinställningar känns inte alls prioriterat.

Helt rätt.

För övrigt är detta en bra port:

http://goo.gl/cnY5no

Haha för att vara en total duschpåse så ska jag nu säga att HDMI inte är en bra port Eller jo, den kan ju föra relativt hög upplösning tillsammans med ljud men om jag har för mig rätt så har den "bara" stöd för 60 fps, och det är med den senaste versionen HDMI 2.0 eller nåt sånt.

En bättre port för hardcore PC gamers är väl Displayport med stöd för högre refresh rates och upplösningar

Medlem

Fri kamera utan mikroskopiskt synfält, rörelsemönster som inte inger känslan av att springa runt på ett bräde för att minimera vinklar, mus/tangentbordsgränssnitt som fungerar (se Dark Souls för allt som kan gå fel) är väl de viktigaste sakerna.

Medlem

"PC PORT"

Konsoler är ju nerbantade och fördummade PC...

Medlem

En bra PC-port ska vara anpassad för PC och inte vara copy & paste. Alltså ingen låst FPS eller upplösning, stöd för mus och tangentbord där man kan ändra tangenter, muskänslighet osv. FOV ska vara anpassat för datorskärmar och inte TV-apparater, helst valfri FOV. Och det ska fan inte stå "Press Start".

Vill man ha exempel på dåliga portar kan man ju bara ta ett valfritt spel från Japan.

Medlem

Det kanske fviktigaste för mig som gammal PCräv men som även älskar vissa konsolspel, så är UIt och designen viktigt. Tar exemplet med Dragon Age 2, där är designen på ikoner, skills osv klart gjort för att se på långt avstånd. Enkla, tydliga färgranna.
På ett pc-spel vill jag ha massor av alternativ och detaljer. En skillknapp ska inte kunna innefatta en ganska hög detaljrikedom trots sin ringa storlek. Detta gäller även i menyer och annat där de flesta portar är löjligt förenklade i både utseende och funktion. Tar återigen DA 2 som exempel där skillträden säkert funkar bra på konsol, men till PC vill man snarare ha flera olika spellbooks, eller menyer med skills ala Baldurs Gate.

Gen
Medlem
Skrivet av Master Kenth:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Brain:

Kontrollerna. Är spelet för den delen portat från Xbox eller Playstation, förväntar jag mig också att det går att lira med en inkopplad handkontroll. Att spelet är stabilt är också viktigt. Grafikinställningar känns inte alls prioriterat.

Helt rätt.

För övrigt är detta en bra port

Haha för att vara en total duschpåse så ska jag nu säga att HDMI inte är en bra port Eller jo, den kan ju föra relativt hög upplösning tillsammans med ljud men om jag har för mig rätt så har den "bara" stöd för 60 fps, och det är med den senaste versionen HDMI 2.0 eller nåt sånt.

En bättre port för hardcore PC gamers är väl Displayport med stöd för högre refresh rates och upplösningar

Exakt, se bara ROG Swift, den kräver DP 1.2a

Testpilot

Om man nu envisas med att Porta ett spel till PC och inte utvecklar det på PC och portar till konsollerna är följande vitalt.

* Valbar upplösning , du skall kunna välja vilken upplösning som helst och inte vara låst till 720p som tex. Final Fantasy utan att hacka dig till bättre.
* Upplåst FPS - no brainer men på sistone har exemplen på 30fps låsta titlar varit på tok för många , puckad programmering som låser fysikprogrammering & annat på 30 .. suck!
* Byta tangentbordsuppsättning/knappar på kontrollerna som du vill. Vill man byta så skall man kunna och inte sitta fast. Även Invert mouse ska finnas med.
* Musacceleration och annat som är ren lathet (tex ingen muspekare i Watchdogs) då man konverterar från handkontroll skall inte finnas.
* Menyer och annat skall givetvis fungera med Mus & tangentbord, inget fusk med WASD som ersättning för handkontroll.
* Ställa in grafikinställningarna som folk vill ha det med kantutjämning och annat självklart.
* Field of view , Aspect ratio är sånt som vi också vill peta på!
* Skalbart UI , vill inte sitta med enorma knappar och text där man får scrolla som en galning för att läsa 3 rader text som är gjort att läsas i soffan.

Tips till speltillverkare , läs PC Gamers öppna brev:
http://www.pcgamer.com/the-features-pc-gamers-wantan-open-let...

Medlem

Tycker man borde sluta med multiplat. Då slipper pc spelare dåligt optimerade spel och konsolägarna slipper nerdummade spel.
Just nu läggs det för mycket fokus på spel nerdummade till grunden som cs och Diablo serierna när fokus borde vara på spel med mer djup som chrono trigger.
Samtidigt portas mycket från konsolerna till pc som man kunde skippat helt och istället satsa på shooters från den gyllene tiden med Duke3D och Quake och strategispel som TA och tycoon som TT.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Portar . . gillar inte ens ordet. PC-lir ska fungera precis lika bra på PC som konsol. Om spelet inte är anpassat för PC:n (mus/menyer, allt som sagts här än så länge så gott som) så får dom inte mina pengar. Alternativt att jag lirar på någon konsol. Inte fy skam det heller.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av GREY-task:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Hans Pettersson:

En fråga bara, vad ska ni med 144 bilder per sekund till?

Det är ett högre nummer = bättre! Det är så jag tror de flesta resonerar...

Det är bättre!

Har du ens prövat att köra på en 144hz?

Sluta resonera, upplev!

Kan man inte resonera och uppleva? Hur kan man resonera kring något man inte vet något om?

Jag bryr mig inte om vilken fps eller upplösning spelet har så länge det är bra. Det är inte alla spel som måste köras i 4k och 144Hz. Ett spel blir inte bättre för att du kan dra upp upplösningen eller få ut mer fps, eller?

Vad jag menar är att de flesta inte vet vad de pratar om, de är bara ute efter att ha det senaste och det som är trendigt. 144 är trendigt just nu, innan var det 1080.

Det kan du säkert. Men jag har och jag vet att det är skillnad!

Så att... har du prövat det "trendiga" 144 hz? Eller har du inte och vill inte bara för att det är "trendigt"?

Medlem

bra kontroller och ett smidigt ui i t.ex RPGs

och det här med fps låsning alltså...Tänker låta dom här tala för sig själva.

http://boallen.com/fps-compare.html

http://30vs60.com/

Medlem
Skrivet av Wattem:

bra kontroller och ett smidigt ui i t.ex RPGs

och det här med fps låsning alltså...Tänker låta dom här tala för sig själva.

http://boallen.com/fps-compare.html

http://30vs60.com/

Vilken skillnad!

123
Skriv svar