Därför var Half-Life så bra

Medlem

Grymt tempo, grymma vapen, schysta banor, bra ai "för sin tid & nu ifall man jämför med många andra fps", många olika fiender, väldigt generös längd på spelet.

Och en bra motor som fick allting att fungera bra.
Spelade faktiskt igenom spelet för någon vecka sedan, håller fortfarande måttet.

Medlem

Det första FPS som jag spelade seriöst var det första Unreal.
Och visst, Half life 1 hade bättre story, (och NPC:er som pratade) men jag hade aldrig lika kul med Half life som jag hade med Unreal.
För mig så var "gameplayet" i Unreal så mycket bättre än det i Half life.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av TheWarlock:

fattar inte folks facination för skjuta å panga fps? bra story? ha!

BG, BG2, FF7 och planescape torment. där har vi bra spel med story. HL är liksom alla andra fps banala å tråkiga tackar vet jag rpg.

För mig är gameplay viktigare än story, om man bara är ute efter story kan man lika gärna läsa en bok.

Baldurs Gates story är ju egentligen inte något speciellt, det är tack vare gameplayet som den blir fängslande.

Om du gillar bra gameplay kan du springa runt i skogen och leka krig... j/k

Om man tittar på rent gameplay så tycker inte jag HL nådde hela vägen fram. Det var en kombination med ok gameplay och en ok story som gav spelet charm.
Men går man efter rent gameplay tycker jag Quake som var lite före var mycket bättre i den avdelningen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Dizzz:

För mig är Half-life överhypat långt förbi logikens gräns. Visst spelet var bra. Skulle nästan säga mycket bra men för tusan.. Det bästa genom alla tider? Seriöst? Hypen är enorm och folk kommer att bli fruktansvärt besvikna på HL3 enbart på att hypen inte är normal.

Själv spelar jag om hl 1 och hl 2 till och från och ser fram emot trean (när den nu väl kommer). Hur det än blir så kommer det nog bli roligare än dom flesta spel som finns i dagsläget.
Finns bara ett spel som jag endast såg fram emot sedan första nyheten om det och det var wolfenstein the new order. Kunde inte sluta spela det och älskade allt i det liret.
Där hade jag en magkänsla att spelet skulle hålla upp till mina förväntningar, nu kommer det gå ett tag tills nästa gång och det kommer nog vara hl3 när det väl släpps.

Medlem

fattar inte folks facination för roll å spel rpg? bra action? ha!

HL, HL2, UT och quake iii arena. där har vi bra spel med action. BG är liksom alla andra rpg banala å tråkiga tackar vet jag fps.

KoP
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det som jag tycker var bra med halflife att det hade så bra stämning och kännsla i spelet.
Lyckades förmedla det så bra att det kändes realistiskt och man kände aldrig att spelet var en korridorshooter utan öppet fast det inte var det.
Vet verkligen inget spel som kan mäta sig i dagens spel som tillhör genren FPS

Bioshock kanske (kanske inte "dagens" fps men tillräckligt nytt)? Det är ju också ett äventyr som heter duga.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det var bra, även "bäst" för sin tid eftersom det var första gången vi kunde spela ett spel med det uppläget. Om man jämför dagens spel med HL, så är det fortfarande bättre än mycket av det som släppts.

Vi vet redan grafiken inte är allt, men det är ändå det man lägger mest krut på. HL hade grafiken, kontrollerna, storyn och tillräckligt mycket wow-faktor att man inte kunde sluta spela det.

Idag finns det inga sådana spel längre, inte i FPS-genren i varje fall.

Indiemarknaden får man hålla utkik på. Tycker cod dog redan efter de två första spelen. Jag längtade betydligt mer efter ett spel förut. Idag känns det inte alls så längre. Ungefär lika kul som att öppna ett påskägg utan innehåll.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Ase
Medlem

enda felet var att det var för mycket militärer i spelet som i alla FPS (nästan & andra sidan så var dom ju onda vilket dom alltid är så ie ok))
HL var ett otroligt spel för sin tid inte snyggast men bra story & utforskande bra handling för att vara en shooter, duke nukem var för småbarn sin fastnade jag aldrig för.
Quake ,HL framförallt System shock2 var favoriterna bland FPS
En annan sak som var bra med HL var att dom gjorde allt i grafikmotorn inga fjantiga filmer.
(vilket var väldigt ovanligt på den tiden) HL med Glide mumma på den tiden)

Medlem
Skrivet av Akronym:

Det första FPS som jag spelade seriöst var det första Unreal.
Och visst, Half life 1 hade bättre story, (och NPC:er som pratade) men jag hade aldrig lika kul med Half life som jag hade med Unreal.
För mig så var "gameplayet" i Unreal så mycket bättre än det i Half life.

Unreal är/var magiskt, som jag sa till en kille som jag hade en diskussion med, Half-life var mer realistiskt medans Unreal var mer alien och framtiden, men båda spelen var fantastiska

Medlem

Half-Life var bra. 2an lite meh. Tyvärr så fokuserade dom för mycket på fysik motorn och gravity gun när man väl fick den. Så jag tyckte farten stannade upp lite då. Sen att de började med episode crap utan ett slut gör bara att helheten suger mer. HL3 för all del. Men fan inte ska man behöva vänta 10år för sista delen. Jag känner samma för HL3 som jag gjorde för Duke Forever. Inget

Medlem
Skrivet av pinky:

fattar inte folks facination för roll å spel rpg? bra action? ha!

HL, HL2, UT och quake iii arena. där har vi bra spel med action. BG är liksom alla andra rpg banala å tråkiga tackar vet jag fps.

Fast HL hade inte bra action på sin tid. Det var rätt mycket segare än spelen som släpptes före och segare än en del spel som släpptes efter.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Half Life 2 var ju typ första FPS-spelet med riktigt grym fysik också, det får man inte glömma! I vilka andra spel kunde man interagera med omgivningen så mycket? Det fanns lixom inte ens på kartan att man kunde rasera olika strukturer genom att köra in i dom eller spränga dom eller skicka iväg ett objekt med Zero Point Energy Field Manipulatorn och på så vis döda folk eller komma åt lite godsaker.
Det var ju även rätt så ovanligt att kunna köra fordon och båtar samt att det fanns banor som var dedikerade till att man bara skulle färdas i dessa samtidigt skjuta på monster osv.
Sen var grafiken i HL2 helt sjukt bra jämfört med andra spel som fanns. Jag minns att jag tyckte det var sjukt snyggt att man såg att den vita färgen lossnat på ett räcke i en trapp i nån av skärmdumparna innan spelet släpptes, det var en detaljnivå som inte fanns på den tiden. (Kollar man tillbaka nu så ser det inte så imponerande ut, men det var skitsnyggt då!)

Sen ÄR det sjukt kul, spelade det för cirka två år sen tillsammans med polare med hjälp av Synergy-modden. Det är fortfarande sjukt skoj!

I Duke3d sprängde man ju banor å hade sig?

Medlem

Låt oss inte glömma att det inte var infekterat av äckliga cutscenes.

Jämför med tex nyaste Tomb Raider. Kunde inte ens spela klart det spelet för man blev avbruten var och varannan minut för att det skulle vara nån liten cinematic för att kolla på utsikten eller nåt.

Medlem

jag har alltid tyckt att HL 2 var jävligt mycket bättre än 1:an..HL 2 är nog mitt 3:e bästa spel genom tidern!

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av TheWarlock:

fattar inte folks facination för skjuta å panga fps? bra story? ha!

BG, BG2, FF7 och planescape torment. där har vi bra spel med story. HL är liksom alla andra fps banala å tråkiga tackar vet jag rpg.

För mig är gameplay viktigare än story, om man bara är ute efter story kan man lika gärna läsa en bok.

Baldurs Gates story är ju egentligen inte något speciellt, det är tack vare gameplayet som den blir fängslande.

Om du gillar bra gameplay kan du springa runt i skogen och leka krig... j/k

Om man tittar på rent gameplay så tycker inte jag HL nådde hela vägen fram. Det var en kombination med ok gameplay och en ok story som gav spelet charm.
Men går man efter rent gameplay tycker jag Quake som var lite före var mycket bättre i den avdelningen.

Tycker inte jag.
Quakes gameplay är nästan lika simpel som Dooms. Spring runt och leta nycklar och döda monster.
Det är nästan exakt samma monster genom hela spelet också. De bara ökar i mängd.

Half-Life var mycket mer varierat. Man fick man slåss mot många olika sorters fiender som agerade helt olika. Först många olika sorters aliens, sen marines, sen supersnabba ninjor, det fanns det där skitstora monstret som jagade en och som man sen var tvungen att kalla in flyganfall på, akta sig för det trehövdade hackspettsmonstret, snipers, tanks, stora fiskar, pungspindeln,
Vapnen var mer varierade. Förutom de vanliga shotgun, pistol, smg, nade, rocket fanns armborst, snubbelminor, fjärrstyrda sprängladdningar, one-shottande magnum, gauss gun, den lilla skarabéskiten som man släpper lös som sedan springer runt och äter allt den kommer över.
Mer händelser i spelet, typ som att vattnet blir elektrifierat och man måste leka inte nudda golv, tågåkningen(vilken iof var jävligt seg), hjälpa forskare och vakter att överleva, akta sig för livsfarliga lasrar och turrets. Det var mycket mer av ett äventyr än Quake vars singleplayer enligt mig inte är mycket att hänga i granen.

Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av FL3JM:

Half Life 2 var ju typ första FPS-spelet med riktigt grym fysik också, det får man inte glömma! I vilka andra spel kunde man interagera med omgivningen så mycket? Det fanns lixom inte ens på kartan att man kunde rasera olika strukturer genom att köra in i dom eller spränga dom eller skicka iväg ett objekt med Zero Point Energy Field Manipulatorn och på så vis döda folk eller komma åt lite godsaker.
Det var ju även rätt så ovanligt att kunna köra fordon och båtar samt att det fanns banor som var dedikerade till att man bara skulle färdas i dessa samtidigt skjuta på monster osv.
Sen var grafiken i HL2 helt sjukt bra jämfört med andra spel som fanns. Jag minns att jag tyckte det var sjukt snyggt att man såg att den vita färgen lossnat på ett räcke i en trapp i nån av skärmdumparna innan spelet släpptes, det var en detaljnivå som inte fanns på den tiden. (Kollar man tillbaka nu så ser det inte så imponerande ut, men det var skitsnyggt då!)

Sen ÄR det sjukt kul, spelade det för cirka två år sen tillsammans med polare med hjälp av Synergy-modden. Det är fortfarande sjukt skoj!

I Duke3d sprängde man ju banor å hade sig?

japp och pratade, sure han gav stripporna pengar, men still. Duke hade sin teknik med men många glömmer

HL1 hör hemma längst ner i soptunnan, visst var det najs med spelmotorn som också användes i CS men storyn och banorna var fan inte bra...

FM-guru
F.d. Sisyr

Förstod aldrig storheten med Half-Life, än mindre med Half-Life 2. De är underhållande, välproducerade och i vissa avseenden innovativa actionspel. Varken mer eller mindre. Då var Outcast ett, för mig, enormt mycket mer intressant spel.

Medlem

HL till PS2 med co-op läge är lätt, ett av mina favoritspel.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

För mig är Half-life överhypat långt förbi logikens gräns. Visst spelet var bra. Skulle nästan säga mycket bra men för tusan.. Det bästa genom alla tider? Seriöst? Hypen är enorm och folk kommer att bli fruktansvärt besvikna på HL3 enbart på att hypen inte är normal.

Fast X antal år efter lyckades de ju leverera Half-Life 2, så varför skulle folk bli besvikna på trean p.g.a ettan när folk var nöjda med tvåan trots ettan!? Får inte ihop din logik där hehe

Och när du ändå nämner att du inte anser det vara världens bästa spel, vilket du har full rätt att tycka, så skulle det ju vara kul att också få reda på vilket eller vilka spel du anser bättre/mer förtjänta av titeln


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Thief: The Dark Project både var och är ett mycket bättre spel.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Förstod aldrig storheten med Half-Life, än mindre med Half-Life 2. De är underhållande, välproducerade och i vissa avseenden innovativa actionspel. Varken mer eller mindre. Då var Outcast ett, för mig, enormt mycket mer intressant spel.

Half-Life och Outcast är varken direkt samtida eller i samma genre?

Half-Lifes storhet låg i hur det höjde ribban för alla efterföljande FPS.
Många delar av receptet fanns redan i andra spel men Valve kombinerade allt på helt rätt sätt och lade till en hel del innovationer.
Det handlar inte om story, visuell presentation eller pangande utan om berättande, atmosfär och personlighet.

Små innovativa detaljer som att modellerna rörde på munnen i synk med dialogen, att koppla ljud till texturer så att fotstegen lät olika på olika underlag och att använda sammanhängande kartor samt användandet av en relativt avancerad AI tog inlevelsen till en nivå som ingen hade sett förut i ett FPS.

Half-Life gjorde actionspel till en cinematisk upplevelse, det är därför det har gått till historien.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sisyr:

Förstod aldrig storheten med Half-Life, än mindre med Half-Life 2. De är underhållande, välproducerade och i vissa avseenden innovativa actionspel. Varken mer eller mindre. Då var Outcast ett, för mig, enormt mycket mer intressant spel.

Half-Life och Outcast är varken direkt samtida eller i samma genre?

De två gavs ut inom loppet av ett år. Eller vad menar du? Ang. samma genre så har du helt rätt, jag har väl inte påstått något annat heller. Båda är emellertid actionspel med skjutande osv, de ligger inom samma spektrum.

Skrivet av Ahris:

Half-Lifes storhet låg i hur det höjde ribban för alla efterföljande FPS.
Många delar av receptet fanns redan i andra spel men Valve kombinerade allt på helt rätt sätt och lade till en hel del innovationer.
Det handlar inte om story, visuell presentation eller pangande utan om berättande, atmosfär och personlighet.

Små innovativa detaljer som att modellerna rörde på munnen i synk med dialogen, att koppla ljud till texturer så att fotstegen lät olika på olika underlag och att använda sammanhängande kartor samt användandet av en relativt avancerad AI tog inlevelsen till en nivå som ingen hade sett förut i ett FPS.

Half-Life gjorde actionspel till en cinematisk upplevelse, det är därför det har gått till historien.

Ja jo, du behöver inte utbilda mig om det där. Jag är väl medveten om varför det är populärt, vad jag säger är att jag inte själv ser storheten i spelet. Jag håller helt enkelt inte med. De detaljer du nämner är några av anledningarna till att jag ser spelet som hyfsat innovativt och oerhört välproducerat (kanske inte betonade det tillräckligt), men innehållet är för mig fortfarande rätt tradigt. Inte heller upplevde jag berättandet, atmosfären eller spelets personlighet som något extremt utmärkande. Missförstå inte, Half-Life är ett mycket gediget spel, men för mig är det långt ifrån det mästerverk många målar det som.

Medlem

Det var ett av de första vettiga fps:en med vettig stämning -och- story. Det är allt. Ett spel som Doom var ju lysande kul att spela på sin tid men hade inte riktigt samma drivkraft som singelspel.

Däremot tycker jag SiN var minst lika bra om HL då det begav sig, synd bara med laddningstider och brist på PR i jämförelse.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sisyr:

Förstod aldrig storheten med Half-Life, än mindre med Half-Life 2. De är underhållande, välproducerade och i vissa avseenden innovativa actionspel. Varken mer eller mindre. Då var Outcast ett, för mig, enormt mycket mer intressant spel.

Half-Life och Outcast är varken direkt samtida eller i samma genre?

De två gavs ut inom loppet av ett år. Eller vad menar du? Ang. samma genre så har du helt rätt, jag har väl inte påstått något annat heller. Båda är emellertid actionspel med skjutande osv, de ligger inom samma spektrum.

Skrivet av Ahris:

Half-Lifes storhet låg i hur det höjde ribban för alla efterföljande FPS.
Många delar av receptet fanns redan i andra spel men Valve kombinerade allt på helt rätt sätt och lade till en hel del innovationer.
Det handlar inte om story, visuell presentation eller pangande utan om berättande, atmosfär och personlighet.

Små innovativa detaljer som att modellerna rörde på munnen i synk med dialogen, att koppla ljud till texturer så att fotstegen lät olika på olika underlag och att använda sammanhängande kartor samt användandet av en relativt avancerad AI tog inlevelsen till en nivå som ingen hade sett förut i ett FPS.

Half-Life gjorde actionspel till en cinematisk upplevelse, det är därför det har gått till historien.

Ja jo, du behöver inte utbilda mig om det där. Jag är väl medveten om varför det är populärt, vad jag säger är att jag inte själv ser storheten i spelet. Jag håller helt enkelt inte med. De detaljer du nämner är några av anledningarna till att jag ser spelet som hyfsat innovativt och oerhört välproducerat (kanske inte betonade det tillräckligt), men innehållet är för mig fortfarande rätt tradigt. Inte heller upplevde jag berättandet, atmosfären eller spelets personlighet som något extremt utmärkande. Missförstå inte, Half-Life är ett mycket gediget spel, men för mig är det långt ifrån det mästerverk många målar det som.

Jag tänker inte påstå att spelet fortfarande står sig men vill framhäva att det tillförde mycket mer än vad som syns på ytan. Jag vet inte hur gammal du var när det kom men för oss som hade hållit på ett tag var det en milstolpe, lite som när mikrochipet ersatte elektronrören.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ahris:

Jag tänker inte påstå att spelet fortfarande står sig men vill framhäva att det tillförde mycket mer än vad som syns på ytan. Jag vet inte hur gammal du var när det kom men för oss som hade hållit på ett tag var det en milstolpe, lite som när mikrochipet ersatte elektronrören.

Så långt minnet sträcker sig började jag min bana som gamer med Kid Icarus till NES, så jag har också varit med ett tag. Pratade förstås om Half-Life med tiden det släpptes i åtanke. Självklart har det inte mycket att hämta mot dagens spel, inte minst då många av dess främsta aspekter var tekniska.

Inaktiv

Men finns det ett bättre FPS?

Jag tycker Metal Gear Solid är bättre än Half-Life(nja), där skjuter man väldigt mycket. Ocarina of Time är också ett bättre spel än Half-Life. Man skjuter ju pilbåge där. Starcraft samma sak, där skjuter ju ens terran marines. Grim Fandango också, där skjuter man med blompistoler. Alla samma år.

(Jävlar vilket guldår 1998 var )

Medlem

Jämfört med vad som fanns att tillgå 1998 så var Half-Life ganska banbrytande med sin story och atmosfär. Fast det är inget perfekt spel precis. Xen-kapitlet var ett slöseri med tid och tålamod, och slutbossen var ju bara blaha... När jag ser på det där videoklippet blir jag hur som helst sugen på att lira igenom alltihopa igen (med Black Mesa och sen tvåan med episoder). Jag lär dock bli besviken. Kanske lika bra låta minnen förbli just bra minnen.

Half-Life hamnar i skuggan av alla sina moddar dock, och då tänker jag inte bara på Counter-Strike. Ofattbart mycket värde i ett enda spel.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

För mig är Half-life överhypat långt förbi logikens gräns. Visst spelet var bra. Skulle nästan säga mycket bra men för tusan.. Det bästa genom alla tider? Seriöst? Hypen är enorm och folk kommer att bli fruktansvärt besvikna på HL3 enbart på att hypen inte är normal.

Håller helt med. Spelet i sig var bra men jag tror det överhypats så mycket pga alla mods som släppts och blivit stora iom HL. Vore det inte för tex CS så skulle det varit bortglömt för länge sedan.

Inaktiv
Skrivet av Dryn:
Skrivet av Dizzz:

För mig är Half-life överhypat långt förbi logikens gräns. Visst spelet var bra. Skulle nästan säga mycket bra men för tusan.. Det bästa genom alla tider? Seriöst? Hypen är enorm och folk kommer att bli fruktansvärt besvikna på HL3 enbart på att hypen inte är normal.

Håller helt med. Spelet i sig var bra men jag tror det överhypats så mycket pga alla mods som släppts och blivit stora iom HL. Vore det inte för tex CS så skulle det varit bortglömt för länge sedan.

Du var förmodligen en sån som köpte Half-life Generation 3 för att kunna spela CS och jag skulle gissa att du aldrig har spelat igenom Half-Life.
Innan Half-Life ens fick mods så fick spelet nästan perfekta betyg var det än recenserades.

Från Half-Lifes wikipediasida:

"Half-Life was universally acclaimed, earning an overall score of 96 out of 100 on aggregate review website Metacritic."

"Computer Gaming World '​s Jeff Green said that the game "is not just one of the best games of the year. It's one of the best games of any year, an instant classic that is miles better than any of its immediate competition, and - in its single-player form - is the best shooter since the original Doom"."

"IGN described it as "a tour de force in game design, the definitive single player game in a first person shooter"

"GameSpot claimed that it was the "closest thing to a revolutionary step the genre has ever taken"

Den enorma hypen för Half-Life 2 berodde i första hand inte på att Counter-Strike: Source skulle släppas till det.

123
Skriv svar