Ncsoft skär ner, Wildstar-kodaren Carbine hårt drabbad

Medlem

AQ40 I WoW var skitsvår, särskilt sista bossen.

AQ40 är också populärt ansed som den tråkigaste av alla raids i WoW.

Svårt behöver inte betyda underhållande. Ett MMO svårt som Dark Souls skulle knappast vara attraktivt, i alla fall inte för de flesta. Jag ser inte det roliga i att sitta och dö i 10 timmar för att kunna utföra en boss så perfekt att man till slut kommer vidare. Än mindre om 9 andra ägg ska klara det samtidigt. Vad hände med äventyren i MMORPG? Att du och en grupp vänner springer och rensar grottor tillsammans för att upptäcka vad som finns inne och klara av utmaningar tillsammans. ESO var nära men hade vissa fundamentala problem, särskilt när det kom till att hålla spelare tillsammans. Diablo 2 var skitkul att spela co-op och innan man kommer upp i nightmare/hell är det inget särskilt svårt spel. Visst behövs lite utmaning för att hålla uppe intresset men dagens MMO verkar ha utmaningen som ett rent hinder så att du inte betar av material för snabbt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Sanazin:

Vad som kanske mest förvånade mig över Wildstar är hur det tycktes som att det går ett steg bak i utvecklingen av MMORPGn. Guild Wars 2 gjorde i min mening något makalöst med deras system att du knappt springer "fram och tillbaka" hit och dit utan mycket av det som händer i världen sker på ett naturligt sätt.
Världen känns också väldigt mäktigt och stort, och vid vissa tillfällen så fick jag gamla WoW-vanilla vibbar av ett spel som inte går att likna med WoW överhuvudtaget.

Missförstå mig inte, det är känslan i WoW-vanilla, första gången man besökte Stormwind/Ironforge som var något helt otroligt på den tiden, och det är den känslan som man har jagat nu i åratal utan framgång (kanske aldrig lyckas heller med tanke på marknaden).
Den känslan lyckades just GW2 skaka ur en men end-game i GW2 är en helt annan dilemma i sig självt, inte min typ av end-game tyvärr så nu sitter jag här utan vare sig Wildstar eller GW2.

Vi verkar väääldigt lika i hur vi upplevde WoW och Guild Wars 2. Kände EXAKT samma sak när jag levlade upp i GW2, det enda spel som verkligen lyckats ge mig känslan som vanilla WoW lyckades med. Sen, som du säger, endgame är en annan femma.

Skrivet av Naraccas:

AQ40 I WoW var skitsvår, särskilt sista bossen.

AQ40 är också populärt ansed som den tråkigaste av alla raids i WoW.

Mjae, AQ40 var mest tråkigt imo, C'thun-fighten var dock rolig.

Pratar vi svåra raids i vanilla WoW skulle jag säga Naxxramas. Speciellt när man jobbade på de sista två bossarna, och clearsen upp dit i varje reset. Att ens få tid på Sapphiron (?) och den sista, med en rätt utbränd guild som hellre väntade på TBC var en rejäl utmaning. Naxxramas släpptes verkligen för nära inpå TBC, och de brände sin bästa instans där. Jag förstår verkligen att de flyttade upp den till Northrend för att ge folk en till chans, även om den då blev väldigt enkel.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

I Wildstars fall är det tvärt om, massor med roliga bossar även om svårigheten inte är på den nivå som folk hypar den till.

@Xorpen
Du beskrev just en vanlig väldesignad raidboss. Loggarna från GA/DS är rätt entydiga: Espers och Medics helar till stor del med två skills. Spellslingers beroende på ST eller AoE med ungefär lika många. Min poäng vad gäller PvP är att en rotation av 3-5 knappar + gadget och röda fält på marken mer eller mindre helt kan räknas bort vad gäller svårighetsgrad. Det kräver ingen uppmärksamhet om man är van vid annat. Att göra en hel bossfight i transitionfasen på sista bossen i Skullcano hade varit svårt om tanken är att utmana rörelse. Men som sagt, att Wildstar har fantastiskt roliga bossar är inget jag vänder mig emot. Bara den överhypade svårighetsgraden.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

12
Skriv svar