Dina val har konsekvenser i Dragon Age: Inquisition

Robot
Dina val har konsekvenser i Dragon Age: Inquisition
Medlem
Dina val har konsekvenser i Dragon Age: Inquisition

Det låter positivt. Gruppen är viktig i Origins och förhoppningsvis lika intressant att prata med i Inquisition.

Inaktiv

Inget nytt under solen med andra ord. Samma saker sades om rollspel innan denna.

Medlem

Så med andra ord så har dina val inga konsekvenser.

Medlem

Ja, dom sa ju samma sak om Mass Effect-serien, och det blev ju jäääääävligt bra.

Medlem

Uppenbarligen inte bara jag som läste den första meningen och tolkade den lite sarkastiskt med tanke på härvan med ME3s slut.

Trots detta så är mina förväntningar skyhöga och jag kommer säkert spendera tio eller hundratals timmar med DA3 precis som med alla Biowares spel.

Medlem

Har inga större förväntningar när det kommer till konsekvenser i spel, oftast känns de mest kosmetiska. Samtidigt är det lite skönt att man kan bete sig lite hur man vill och ändå komma fram till slutet.

Medlem

I Dragon Age: Origins hade ju ens val en viss påverkan, framförallt i slutet när ens hela historia summerades vilket jag tyckte var trevligt. Vore ju kul om de utvecklat det lite nu i Inquistion och INTE gjort som i Mass Effect, dvs att ens val inte har någon som helst påverkan i slutändan.


Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Håller på att spela igenom Origins igen i och med att det blev gratis på Origin (haha) och ser fram emot DA3, ser ut att bli bra men jag tänker inte göra misstaget att sätta för höga förväntningar och bli besviken!

Medlem

Tyvärr har sådana här uttalanden NOLL värde. Spelutvecklare har bäddat för att köparna inte ska tro på ett ord de säger, tyvärr är köparna benägna att glömma det mellan varje släpp.

k3m
Medlem
Skrivet av pezit:

Tyvärr har sådana här uttalanden NOLL värde. Spelutvecklare har bäddat för att köparna inte ska tro på ett ord de säger, tyvärr är köparna benägna att glömma det mellan varje släpp.

Tråkigt men sant. Jag köper dock inte deras snack. Utan jag låter tiden utvisa om spelet är något att ha

Medlem
Skrivet av Management:

Ja, dom sa ju samma sak om Mass Effect-serien, och det blev ju jäääääävligt bra.

Fram till de sista 15 minuterna funkade det bra... Ska nog köra om hela serien snart, men snabbt stänga ner innan man åker upp i skeppet i slutet.


|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Bla bla bla bla. Baldur's Gate gjorde detta för 15 år sedan. Bla bla bla.

Medlem

Titta på vad Divinity Original Sin gjort med konversationer där man kan faktiskt ha diskutioner om saker med sina party-members så tycker jag det här verkar fattigt.

Man väljer ett val å så blir det "Slightly approves" eller "Slightly dissaproves" utan någon diskussion alls.

k3m
Medlem
Skrivet av MaXMC:

Titta på vad Divinity Original Sin gjort med konversationer där man kan faktiskt ha diskutioner om saker med sina party-members så tycker jag det här verkar fattigt.

Man väljer ett val å så blir det "Slightly approves" eller "Slightly dissaproves" utan någon diskussion alls.

Aaa, det är skrattretande.

Medlem

"17+", "Nudity", "Sexual content". Avser spelet antar jag, för klippet innehöll väl noll sådant?


Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

"Dina val har konsekvens" vet inte alls hur många utvecklare som sagt det sen visar det sig vara plattfall ändå

Medlem
Skrivet av Achtung:

Bla bla bla bla. Baldur's Gate gjorde detta för 15 år sedan. Bla bla bla.

Och det funkade åt helvette för dåligt med dagens mått mätt. Gör onda saker, dina goda kompanjon lämnar dig och tvärtom. Ungefär så djupt var det. Romanserna var buggade av och nästan omöjliga utan en walkthrough. Missade man en gömg trigger i början av spelet var det kört. Visst fanns det, val, men de var få och spelade egentligen ingen större roll fram tills slutet av ToB i BG2. BG2 var fantastiskt när det kom, spelade enhanced edition nyligen av både 1:an och 2:an och de har tyvärr inte åldrats speciellt bra som många andra spel.

Jämförelsen kan göras med det ganska bortglömda men ambitiösa NWN, som håller än idag tack vare en gigantisk mängd spelarskapat material, varav en del är längre, djupare, har en bättre story och karaktärer och är massivare än grundspelet ens kom i närheten av.

Spelandet har utvecklats sedan 1998. tro det eller ej. Om BG var starten för det hela, utvecklades det och förfinades med KOTOR till en grad som gör att BG känns amatörmässigt. DAO och ME spelen tog det till en helt ny nivå..

Finns väldigt få grupper som är så lättkränkta som gamers.

Kul dock att se den manliga versionen av Hawke vid 1.42 in i videon. Mindre kul att se hur fan de ska lösa det när man inte kontrollerar hen själv. En Hawke som är diametralt skilljd mot min egen känns extremt osexigt.

Frågan är om man stöter på sin Grey Warden också?

I DA-KEEP betan jag testat, får man mängder med val om i princip varje viktig karaktär, följeslagare eller viktigt punkt i de tidigare spelen. Så att säga att det inte spelar något roll väntar jag med att uttala mig om innan jag spelat igenom spelet.

Men den negativa gruppen som klankar ner på bland annat ME3 och anser att det var ett skitspel p.g.a de inte fick se de slutet de själva ville ha, utan Biowares version av det hela verkar aldrig bli nöjda. Att man sen tycker det är kasst eller inte är egalt då det INTE är 15 minuters speltid, utan flera hundra timmar man får förhålla sig till. Samma fenomen kan man se på när fradgatuggande och blindgalna gamers försökte att sänka Diablo 3 till skräpnivåer på metacritic.

Medlem
Skrivet av Chomag:
Skrivet av Achtung:

Bla bla bla bla. Baldur's Gate gjorde detta för 15 år sedan. Bla bla bla.

Och det åt helvette för dåligt med dagens mått mätt. Gör onda saker, dina goda kompanjon lämnar dig och tvärtom. Ungefär så djupt var det. Romanserna var buggade av och nästan omöjliga utan en walkthrough. Missade man en gömg trigger i början av spelet var det kört. Visst fanns det, val, men de var få och spelade egentligen ingen större roll fram tills slutet av ToB i BG2. BG2 var fantastiskt när det kom, spelade enhanced edition nyligen av både 1:an och 2:an och de har tyvärr inte åldrats speciellt bra som många andra spel.

Jämförelsen kan göras med det ganska bortglömda men ambitiösa NWN, som håller än idag tack vare en gigantisk mängd spelarskapat material, varav en del är längre, djupare, har en bättre story och karaktärer och är massivare än grundspelet ens kom i närheten av.

Spelandet har utvecklats sedan 1998. tro det eller ej. Om BG var starten för det hela, utvecklades det och förfinades med KOTOR till en grad som gör att BG känns amatörmässigt. DAO och ME spelen tog det till en helt ny nivå..

Finns väldigt få grupper som är så lättkränkta som gamers.

Kul dock att se den manliga versionen av Hawke vid 1.42 in i videon. Mindre kul att se hur fan de ska lösa det när man inte kontrollerar hen själv. En Hawke som är diametralt skilljd mot min egen känns extremt osexigt.

Frågan är om man stöter på sin Grey Warden också?

I DA-KEEP betan jag testat, får man mängder med val om i princip varje viktig karaktär, följeslagare eller viktigt punkt i de tidigare spelen. Så att säga att det inte spelar något roll väntar jag med att uttala mig om innan jag spelat igenom spelet.

Men den negativa gruppen som klankar ner på bland annat ME3 och anser att det var ett skitspel p.g.a de inte fick se de slutet de själva ville ha, utan Biowares version av det hela verkar aldrig bli nöjda. Att man sen tycker det är kasst eller inte är egalt då det INTE är 15 minuters speltid, utan flera hundra timmar man får förhålla sig till. Samma fenomen kan man se på när fradgatuggande och blindgalna gamers försökte att sänka Diablo 3 till skräpnivåer på metacritic.

Men jag tror inte att (dom flesta) klagade för att spelet var dåligt, utan för att alla och då menar jag ALLA val som du har gjort var meningslösa, i en serie som (enligt dom själva) handlade om personliga historier baserade på dina val.

Jag själv tänker vägra att köpa en enda BioWare produkt nytt, tills dom har ändrat sitt tilvägagångssätt, efter DA2, redesignen av ALLT i DA:Inquisition och slutet på ME3 så får dom inte en krona av mig förens dom har lärt sig. (Inte för att dom märker 1 missad försäljning, men men.)

Det är tråkigt att det har gått såhär långt, jag var en av dom som stog bakom BioWare när EA köpte upp dom, men det har jag fått äta upp med råge.

FM-guru
Skrivet av MaXMC:

Titta på vad Divinity Original Sin gjort med konversationer där man kan faktiskt ha diskutioner om saker med sina party-members så tycker jag det här verkar fattigt.

Man väljer ett val å så blir det "Slightly approves" eller "Slightly dissaproves" utan någon diskussion alls.

Det usla skrivandet gör ju dock de tämligen svartvita dialogerna väldigt ointressanta i vilket fall.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av MaXMC:

Titta på vad Divinity Original Sin gjort med konversationer där man kan faktiskt ha diskutioner om saker med sina party-members så tycker jag det här verkar fattigt.

Man väljer ett val å så blir det "Slightly approves" eller "Slightly dissaproves" utan någon diskussion alls.

Det usla skrivandet gör ju dock de tämligen svartvita dialogerna väldigt ointressanta i vilket fall.

Jo nu var det inte skrivandet som jag jämförde utan själva tekniken för att framföra diskussion mellan flera parter i ett rollspel.
Om man nu ska ha politik och diskussioner i spelet så kan man ju låta ens gruppmedlemmar ha en åsikt.

Märker ni också hur dåliga ansiktsanimationerna är (HL2 är fortfarande bättre) samt att karaktärerna verkar bara ha ett par idle-animationer som spelas hela tiden när man pratar inte något som visar på med hela kroppen om de är arga, glada, ledsna etc.
Jag trodde vi hade kommit längre än så med dagens spel...

Medlem
Skrivet av Aethyr:
Skrivet av Chomag:
Skrivet av Achtung:

Bla bla bla bla. Baldur's Gate gjorde detta för 15 år sedan. Bla bla bla.

Och det åt helvette för dåligt med dagens mått mätt. Gör onda saker, dina goda kompanjon lämnar dig och tvärtom. Ungefär så djupt var det. Romanserna var buggade av och nästan omöjliga utan en walkthrough. Missade man en gömg trigger i början av spelet var det kört. Visst fanns det, val, men de var få och spelade egentligen ingen större roll fram tills slutet av ToB i BG2. BG2 var fantastiskt när det kom, spelade enhanced edition nyligen av både 1:an och 2:an och de har tyvärr inte åldrats speciellt bra som många andra spel.

Jämförelsen kan göras med det ganska bortglömda men ambitiösa NWN, som håller än idag tack vare en gigantisk mängd spelarskapat material, varav en del är längre, djupare, har en bättre story och karaktärer och är massivare än grundspelet ens kom i närheten av.

Spelandet har utvecklats sedan 1998. tro det eller ej. Om BG var starten för det hela, utvecklades det och förfinades med KOTOR till en grad som gör att BG känns amatörmässigt. DAO och ME spelen tog det till en helt ny nivå..

Finns väldigt få grupper som är så lättkränkta som gamers.

Kul dock att se den manliga versionen av Hawke vid 1.42 in i videon. Mindre kul att se hur fan de ska lösa det när man inte kontrollerar hen själv. En Hawke som är diametralt skilljd mot min egen känns extremt osexigt.

Frågan är om man stöter på sin Grey Warden också?

I DA-KEEP betan jag testat, får man mängder med val om i princip varje viktig karaktär, följeslagare eller viktigt punkt i de tidigare spelen. Så att säga att det inte spelar något roll väntar jag med att uttala mig om innan jag spelat igenom spelet.

Men den negativa gruppen som klankar ner på bland annat ME3 och anser att det var ett skitspel p.g.a de inte fick se de slutet de själva ville ha, utan Biowares version av det hela verkar aldrig bli nöjda. Att man sen tycker det är kasst eller inte är egalt då det INTE är 15 minuters speltid, utan flera hundra timmar man får förhålla sig till. Samma fenomen kan man se på när fradgatuggande och blindgalna gamers försökte att sänka Diablo 3 till skräpnivåer på metacritic.

Men jag tror inte att (dom flesta) klagade för att spelet var dåligt, utan för att alla och då menar jag ALLA val som du har gjort var meningslösa, i en serie som (enligt dom själva) handlade om personliga historier baserade på dina val.

Jag själv tänker vägra att köpa en enda BioWare produkt nytt, tills dom har ändrat sitt tilvägagångssätt, efter DA2, redesignen av ALLT i DA:Inquisition och slutet på ME3 så får dom inte en krona av mig förens dom har lärt sig. (Inte för att dom märker 1 missad försäljning, men men.)

Det är tråkigt att det har gått såhär långt, jag var en av dom som stog bakom BioWare när EA köpte upp dom, men det har jag fått äta upp med råge.

Tror knappast EA har med Biowares historieberättande eller spelskapande att göra ö.h.t. Visst kan man argumentera för att slutet spelade mindre roll än vad man borde tyckt. Själv tycker jag man kan göra en jämförelse med en riktigt god 3-rätters middag på en bra restaurang, varefter man får in en mindre god efterrätt. Inte gör det dina tre rätter sämre bara för att efterrätten in föll dig i smaken.

Medlem
Skrivet av Aethyr:
Skrivet av Chomag:
Skrivet av Achtung:

Bla bla bla bla. Baldur's Gate gjorde detta för 15 år sedan. Bla bla bla.

Och det åt helvette för dåligt med dagens mått mätt. Gör onda saker, dina goda kompanjon lämnar dig och tvärtom. Ungefär så djupt var det. Romanserna var buggade av och nästan omöjliga utan en walkthrough. Missade man en gömg trigger i början av spelet var det kört. Visst fanns det, val, men de var få och spelade egentligen ingen större roll fram tills slutet av ToB i BG2. BG2 var fantastiskt när det kom, spelade enhanced edition nyligen av både 1:an och 2:an och de har tyvärr inte åldrats speciellt bra som många andra spel.

Jämförelsen kan göras med det ganska bortglömda men ambitiösa NWN, som håller än idag tack vare en gigantisk mängd spelarskapat material, varav en del är längre, djupare, har en bättre story och karaktärer och är massivare än grundspelet ens kom i närheten av.

Spelandet har utvecklats sedan 1998. tro det eller ej. Om BG var starten för det hela, utvecklades det och förfinades med KOTOR till en grad som gör att BG känns amatörmässigt. DAO och ME spelen tog det till en helt ny nivå..

Finns väldigt få grupper som är så lättkränkta som gamers.

Kul dock att se den manliga versionen av Hawke vid 1.42 in i videon. Mindre kul att se hur fan de ska lösa det när man inte kontrollerar hen själv. En Hawke som är diametralt skilljd mot min egen känns extremt osexigt.

Frågan är om man stöter på sin Grey Warden också?

I DA-KEEP betan jag testat, får man mängder med val om i princip varje viktig karaktär, följeslagare eller viktigt punkt i de tidigare spelen. Så att säga att det inte spelar något roll väntar jag med att uttala mig om innan jag spelat igenom spelet.

Men den negativa gruppen som klankar ner på bland annat ME3 och anser att det var ett skitspel p.g.a de inte fick se de slutet de själva ville ha, utan Biowares version av det hela verkar aldrig bli nöjda. Att man sen tycker det är kasst eller inte är egalt då det INTE är 15 minuters speltid, utan flera hundra timmar man får förhålla sig till. Samma fenomen kan man se på när fradgatuggande och blindgalna gamers försökte att sänka Diablo 3 till skräpnivåer på metacritic.

Men jag tror inte att (dom flesta) klagade för att spelet var dåligt, utan för att alla och då menar jag ALLA val som du har gjort var meningslösa, i en serie som (enligt dom själva) handlade om personliga historier baserade på dina val.

Jag själv tänker vägra att köpa en enda BioWare produkt nytt, tills dom har ändrat sitt tilvägagångssätt, efter DA2, redesignen av ALLT i DA:Inquisition och slutet på ME3 så får dom inte en krona av mig förens dom har lärt sig. (Inte för att dom märker 1 missad försäljning, men men.)

Det är tråkigt att det har gått såhär långt, jag var en av dom som stog bakom BioWare när EA köpte upp dom, men det har jag fått äta upp med råge.

EA är ju känt för att köpa upp, mjölka och sen förstöra. Westwood studios är väl det mest kända. Visst kan jag hålla med dig om att dina val var begränsade med tanke på slutet, men det förtar knappast spelet eller storyn upp till dess. Tycker det är ett jävla lipande helt enkelt.

Sen bör man aldrig förköpa spel, den läxan lärde jag mig för många år sen. Creative Assembly är den värsta syndaren när det kommer till detta. De är ju extremt duktiga på att ljuga, luras och släppa tidiga betaversioner av sina spel. Medan många studios har fattat att kunderna blir rosenrasande när allt inte funkar dag ett och filar ett par månader till på spelen, släpper CA sina spel så fort som möjligt och spammar ut DLC's innan man ens hunnit patch upp orginalspelet i någon som helst ok standard. Även svenska Paradox är en syndare i den här genren om jag ska vara ärlig. Buggiga släpp och massvis med dlc's är även deras melodi.

Medlem
Skrivet av Chomag:
Skrivet av Aethyr:
Skrivet av Chomag:
Skrivet av Achtung:

Bla bla bla bla. Baldur's Gate gjorde detta för 15 år sedan. Bla bla bla.

Och det åt helvette för dåligt med dagens mått mätt. Gör onda saker, dina goda kompanjon lämnar dig och tvärtom. Ungefär så djupt var det. Romanserna var buggade av och nästan omöjliga utan en walkthrough. Missade man en gömg trigger i början av spelet var det kört. Visst fanns det, val, men de var få och spelade egentligen ingen större roll fram tills slutet av ToB i BG2. BG2 var fantastiskt när det kom, spelade enhanced edition nyligen av både 1:an och 2:an och de har tyvärr inte åldrats speciellt bra som många andra spel.

Jämförelsen kan göras med det ganska bortglömda men ambitiösa NWN, som håller än idag tack vare en gigantisk mängd spelarskapat material, varav en del är längre, djupare, har en bättre story och karaktärer och är massivare än grundspelet ens kom i närheten av.

Spelandet har utvecklats sedan 1998. tro det eller ej. Om BG var starten för det hela, utvecklades det och förfinades med KOTOR till en grad som gör att BG känns amatörmässigt. DAO och ME spelen tog det till en helt ny nivå..

Finns väldigt få grupper som är så lättkränkta som gamers.

Kul dock att se den manliga versionen av Hawke vid 1.42 in i videon. Mindre kul att se hur fan de ska lösa det när man inte kontrollerar hen själv. En Hawke som är diametralt skilljd mot min egen känns extremt osexigt.

Frågan är om man stöter på sin Grey Warden också?

I DA-KEEP betan jag testat, får man mängder med val om i princip varje viktig karaktär, följeslagare eller viktigt punkt i de tidigare spelen. Så att säga att det inte spelar något roll väntar jag med att uttala mig om innan jag spelat igenom spelet.

Men den negativa gruppen som klankar ner på bland annat ME3 och anser att det var ett skitspel p.g.a de inte fick se de slutet de själva ville ha, utan Biowares version av det hela verkar aldrig bli nöjda. Att man sen tycker det är kasst eller inte är egalt då det INTE är 15 minuters speltid, utan flera hundra timmar man får förhålla sig till. Samma fenomen kan man se på när fradgatuggande och blindgalna gamers försökte att sänka Diablo 3 till skräpnivåer på metacritic.

Men jag tror inte att (dom flesta) klagade för att spelet var dåligt, utan för att alla och då menar jag ALLA val som du har gjort var meningslösa, i en serie som (enligt dom själva) handlade om personliga historier baserade på dina val.

Jag själv tänker vägra att köpa en enda BioWare produkt nytt, tills dom har ändrat sitt tilvägagångssätt, efter DA2, redesignen av ALLT i DA:Inquisition och slutet på ME3 så får dom inte en krona av mig förens dom har lärt sig. (Inte för att dom märker 1 missad försäljning, men men.)

Det är tråkigt att det har gått såhär långt, jag var en av dom som stog bakom BioWare när EA köpte upp dom, men det har jag fått äta upp med råge.

Tror knappast EA har med Biowares historieberättande eller spelskapande att göra ö.h.t. Visst kan man argumentera för att slutet spelade mindre roll än vad man borde tyckt. Själv tycker jag man kan göra en jämförelse med en riktigt god 3-rätters middag på en bra restaurang, varefter man får in en mindre god efterrätt. Inte gör det dina tre rätter sämre bara för att efterrätten in föll dig i smaken.

Jag förstår din jämförelse, och jag håller med den, MEN jag har en jätte enkel lösning som hade löst allt (för mig iaf): gör inte slutet till ett val, utan generera slutet baserat på min paragon/renegade nivå, då hade jag inte haft något problem med det alls...

Tänk vilken skillnad det hade varit, om enda sättet att få se assimileringsslutet, hade varit att spela som ett riktigt svin.
Men med dom extra cut-scenes som dom uppdaterade sluten gav då dvs.
Det var inget annat "fel" i övrigt på spelet.

Dragon Age 2 däremot, där verkar dom inte ha lyssnat alls på vad folk ville ha (eller lyssnat för mycket) för det spelet hade nästan inget med DA:O att göra.

Hur kunde dom? Jag menar, det första spelet antydde att det skulle fortsätta som i ME, men sen: nada... Helt ändrad fokus (mer action, mindre RPG) retcon på vissa raser, återanvändning av SAMMA grotta minst fem gånger, ingen kustomisering av din kompanjoners utrustning (ALLS!) och viktigast av allt: hela världen håller på att tas över av "orcher" (jag kommer inte ens ihåg vad dom kallas längre) men låt oss istället springa runt och syssla med politik och religion. Yey, kul!

Och nej EA fattar inte såna beslut per se, men det första spelet jobbade dom med i TIO år(!) det andra: mindre än två... (O.o)

Och till din andra kommentar, spelet fick relativt BRA recensioner, hur ska jag kunna veta att något som låter som en fortsättning på ett otroligt roligt spel skulle vara såhär kasst?

Btw: jag vet att ingen utom möjligen du kommer läsa detta så: tack för svar iaf och att du höll god ton.

1
Skriv svar