Borra upp bulthål på fälg

Medlem
Borra upp bulthål på fälg

Hej bilentusiast!

Innan firebombar mig så vet jag att det här är heelt fel forum, men jag drar iväg ett långskott och hoppas det finns fler som mig dvs gamers som även gillar att skruva i annat, tex bilar

Är nybliven ägare till en BMW 116i -14. Var och köpte mig beggade vinterdäck+fälg som hade setat på en 316i. Kollade upp massa innan jag köpte - ET-mått, bultcirkel osv. tyvärr missade jag en parameter...diametern på bulten/bulthålet. Dumt.

Nu står jag här med en uppsättning fälgar som inte passar.
Har nån här på forumet erfarenhet av att borra upp bulthål i fälgar?
Kan tillägga att det är inte orginalfälgar utan 3e-parts och ska jag vara ärlig inte de snyggaste i mitt tycke, köpte dem för en billig peng.
Så nu känns det lite surt om jag ska behöva försöka kränga dem och skaffa nya, så jag letar alternativa lösningar. Jag ser inga problem att borra upp dem, om det inte har någon stor negativ påverkan såklart.

Bultar som passar i fälgen är M12 och det som behövs för att passa på navet är M14. Var ute och mätte lite nu på kvällen och hålen i fälgarna är omkring 12,5-13mm så det är inte mycket som ska bort.

Tacksam för alla svar


signatur

no remorse

Medlem

www.garaget.org är myyycket mer passande för sådana avancerade frågor

Inaktiv

Vadå? Menar du i GTA5? Skämt åsido, som totte1015 skrev så har du nog mer tur med att ställa dessa frågor på garaget eller dylikt.

Medlem

Haha ja nåt i den stilen, undrar varför han använder en sån jävla liten borr.

Skrivet av totte1015:

www.garaget.org är myyycket mer passande för sådana avancerade frågor

Skrivet av grollo_92:

Vadå? Menar du i GTA5? Skämt åsido, som totte1015 skrev så har du nog mer tur med att ställa dessa frågor på garaget eller dylikt.

Jag får bege mig dit helt enkelt, tack för svar och trevlig helg!


signatur

no remorse

Medlem

Borra upp dem med en stegborr och en stadig maskin skulle väl funka, men är inte bulthålen i fälgar fasade för att centreras rätt? Vet inte vilka pengar vi snackar men om något blir fel med uppborrningen så står du ju där i förlust :/

Ett alternativ vore att du frågar en däckfirma, eller som nämnts på t.ex. garaget eller liknande bilmekarforum.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det är väl någon slags förstärkning runt hålen typ profilerat eller stålsäte. Känns lite osäkert att trixa med bulthålen. Lämnar man bort det så är det nog rätt kostsamt också. Hoppas du får löst det iallafall.

*Edit*
Här är ett flretag som gör det, dock rätt dyrt.
http://www.intera-sverige.se/falgreparationer.html Runt 800+moms per fälg.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Löste det på enklaste vis efter tips och råd från annat håll.
Då det inte var mycket material (0,5-1mm i diameter) som skulle bort fanns det ingen anledning att krångla.

Fälgarna är nu borrade och monterade på bilen, ska göra stickprovskontroll då och då så att bultarna sitter som de ska.

Tack för alla svar!


signatur

no remorse

Medlem

gött


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

1
Skriv svar