GTA V till pc verkar få omtalat kopieringsskydd

Medlem
Skrivet av Baboopa:
Skrivet av Segas:

Det är riktigt tråkigt att betalande kunder få lida på grund av att det finns dem som känner att allt ska vara gratis...

De som kräver att saker skall vara gratis är i alla fall ärliga och öppna med sin snikenhet. Det värsta är de som försvarar sitt tjuvkopierande med argument som tex att de minsann tänkte betala om spelet är bra, samt de som med sin mäktiga gymnasieutbildning i ryggen, tror sig veta bäst hur ett företag ökar sin vinst. "Fattar de inte att de skulle tjäna mycket mer pengar om de släppte spelen graaatis???!!" osv osv.

Om ett spel inte är för stort så laddar jag ALLTID ner det innan jag köper det, med undantag för spel från From Software eller Bethesda, de köps direkt.

Det gör jag eftersom det 1) inte finns en enda spelsite som det går att lita på, och 2) de flesta utvecklare vet att deras spel är skit, så de släpper inget demo som de gjorde förr i tiden. Det enda sätt att veta om ett spel är bra eller inte är att ladda ner det och testa själv. Jag har sparat MÅNGA kronor på det.

Inaktiv

Ska bli intressant att se om de lyckats knäcka skyddet eller ej. Jag har så många spel som står "i kö" att spela innan dess att jag inte har några problem att vänta uppemot 5-6 månader innan jag på allvar skulle känna att det är ett problem att jag inte kan spela GTA 5.

(apropå pirat-argumentet: jag tillhör gruppen som, tro det eller ej, både köper OCH laddar ned spel, allt bra nytt som kommer på GOG köper jag direkt och de flesta titlar med Steamworks brukar jag köpa efter att jag spelat dem ifall de är bra. Förutom alla de spel jag köper till Xbox och PS då. Så nu vet ni det.)

Inaktiv
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Segas:

Det är riktigt tråkigt att betalande kunder få lida på grund av att det finns dem som känner att allt ska vara gratis...

Hade spel inte varit så jävla dyra så jävla dyra så hade nog färre laddat hem.
Jag laddar alltid hem singleplayer-spel till datorn om det inte finns någon form utav multiplayer inbyggd som jag vet att jag kommer spela med vänner.

Nu kanske du kommer säga att 400-600kr för ett spel inte är mycket, med tanke på hur många timmars underhållning man får.
Men 400-600kr i en enda klumpsumma är väldigt dyrt, speciellt när många spel inte ens har en demo som man kan testa för att se om det flyter på bra.

Fast de ligger ju brutal mycket arbete bakom de flesta sp-lir.
De är ju inte motiverande att ladda ner ett "sp" spel bara för att. Folk betalar runt 100kr för 1 ½ timmes biounderhållning men gråter när spel inte är över 14h långa. Patetiskt imo. Exempel på spel som lätt är värt pengarna om man gillar typen är tex Alien Isolation.

Jag håller med om att spelutvecklare ska få betalt när de gjort bra spel, för vissa av oss är dock DRM som en stor jävla nagel i ögat. Jag gillar inte att köpa spel via t ex Steam eftersom jag då i princip inte äger mitt spel utan blott en licens. Jag tycker inte om att abdikera kontroll över mitt ägandeskap på det viset. Jag brukar därför behålla en nedladdad kopia av ett spel OCH köpa det på Steam om det är riktigt bra. Vägrar dock befatta mig med Origin eller Uplay men har pliktskyldigt köpt alla större titlar från EA och Ubisoft de senaste åren som inte inneburit att man måste aktivera spelen online (det senaste från EA var väl Mass Effect 2 eller Medal of honor tror jag).
Förutom detta så ser jag även till att supporta allt intressant på Kickstarter som erbjuder DRM-fria spel, vilket lyckosamt nog är de flesta.

Skälet till att jag skriver allt ovan är därför att jag tycker det är viktigt att förklara VARFÖR eftersom de flesta verkar tro att det är strikt ekonomiska skäl som ligger bakom nedladdningar av spel.

Inaktiv
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Baboopa:
Skrivet av Segas:

Det är riktigt tråkigt att betalande kunder få lida på grund av att det finns dem som känner att allt ska vara gratis...

De som kräver att saker skall vara gratis är i alla fall ärliga och öppna med sin snikenhet. Det värsta är de som försvarar sitt tjuvkopierande med argument som tex att de minsann tänkte betala om spelet är bra, samt de som med sin mäktiga gymnasieutbildning i ryggen, tror sig veta bäst hur ett företag ökar sin vinst. "Fattar de inte att de skulle tjäna mycket mer pengar om de släppte spelen graaatis???!!" osv osv.

Om ett spel inte är för stort så laddar jag ALLTID ner det innan jag köper det, med undantag för spel från From Software eller Bethesda, de köps direkt.

Det gör jag eftersom det 1) inte finns en enda spelsite som det går att lita på, och 2) de flesta utvecklare vet att deras spel är skit, så de släpper inget demo som de gjorde förr i tiden. Det enda sätt att veta om ett spel är bra eller inte är att ladda ner det och testa själv. Jag har sparat MÅNGA kronor på det.

Och jag har förlorat alldeles för många riksdalen på spel som sagts vara bra men i själva verket varit ren dynga - jag förstår dig precis.

Medlem

Tack för nyheten! Blir det ett "lånat" spel med sådan här politik.

Medlem

Wow vilket fantastiskt kopieringskydd. Ingen kan spela det varken pirater eller köpare! Då kanske det bästa skyddet mot kopiering är att inte släppa skiten alls.

Medlem

Jaha, grabbar och fruntimmer kanske inte blir DRM ändå.
Artikel

Medlem

Nu lugnar vi ner oss. Eftersom FZ inte kan hålla högre standard än att gå på rykten som skrivits av anonyma personer på internet forum så får vi förlita oss till seriösare källor som håller en högre journalistisk standard.

Här har ni; http://www.incgamers.com/2014/11/grand-theft-auto-v-will-not-...

Så nej, denna DRM kommer inte användas utav Rockstar i GTA V.

Sluta lita på allting FZ skriver, de har bevisat att de inte är speciellt seriösa i sin "journalistik".

Inaktiv
Skrivet av Stelefan:

Nu lugnar vi ner oss. Eftersom FZ inte kan hålla högre standard än att gå på rykten som skrivits av anonyma personer på internet forum så får vi förlita oss till seriösare källor som håller en högre journalistisk standard.

Här har ni; http://www.incgamers.com/2014/11/grand-theft-auto-v-will-not-...

Så nej, denna DRM kommer inte användas utav Rockstar i GTA V.

Sluta lita på allting FZ skriver, de har bevisat att de inte är speciellt seriösa i sin "journalistik".

Du sparar sannerligen inte på krutet. Jag har sett dussintals spelsidor rapportera det här ryktet och ser det inte som mer oseriöst än när t ex Eurogamer rapporterar ryktet om microtransaktioner i Just Cause 3. Eftersom utvecklare och utgivare ständigt smusslar och fifflar med information av diverse olika skäl (under bordet-mygel, käbbel om exklusiviteter och krångliga halvdunkla strategier för att nå maximal exponering) så är det inte konstigt att rykten florerar.

Det var t ex inte länge sedan PC-versionen i sig var ett obekräftat rykte. Men det kanske var oseriöst av FZ och andra att skriva om det också?

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Stelefan:

Nu lugnar vi ner oss. Eftersom FZ inte kan hålla högre standard än att gå på rykten som skrivits av anonyma personer på internet forum så får vi förlita oss till seriösare källor som håller en högre journalistisk standard.

Här har ni; http://www.incgamers.com/2014/11/grand-theft-auto-v-will-not-...

Så nej, denna DRM kommer inte användas utav Rockstar i GTA V.

Sluta lita på allting FZ skriver, de har bevisat att de inte är speciellt seriösa i sin "journalistik".

Du sparar sannerligen inte på krutet. Jag har sett dussintals spelsidor rapportera det här ryktet och ser det inte som mer oseriöst än när t ex Eurogamer rapporterar ryktet om microtransaktioner i Just Cause 3. Eftersom utvecklare och utgivare ständigt smusslar och fifflar med information av diverse olika skäl (under bordet-mygel, käbbel om exklusiviteter och krångliga halvdunkla strategier för att nå maximal exponering) så är det inte konstigt att rykten florerar.

Det var t ex inte länge sedan PC-versionen i sig var ett obekräftat rykte. Men det kanske var oseriöst av FZ och andra att skriva om det också?

Alla "journalister" som skriver om rykten är oseriösa. Spelar ingen roll om det är FZ eller Eurogamer eller någon annan. Detta rykte kommer även från en anonym person på ett annat forum. Hur kan man ta detta seriöst?

Om jag skriver ett inlägg i forumet och säger att jag arbetar för Valve och att HL 3 kommer komma nästa år. Ska FZ då skriva om det menar du? Enligt din och deras logik borde de göra det...

Medlem

Jag visste att jag skulle köpt ett PS4 istället för en ny pc.


signatur

// Bacon <3

Inaktiv
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Stelefan:

Nu lugnar vi ner oss. Eftersom FZ inte kan hålla högre standard än att gå på rykten som skrivits av anonyma personer på internet forum så får vi förlita oss till seriösare källor som håller en högre journalistisk standard.

Här har ni; http://www.incgamers.com/2014/11/grand-theft-auto-v-will-not-...

Så nej, denna DRM kommer inte användas utav Rockstar i GTA V.

Sluta lita på allting FZ skriver, de har bevisat att de inte är speciellt seriösa i sin "journalistik".

Du sparar sannerligen inte på krutet. Jag har sett dussintals spelsidor rapportera det här ryktet och ser det inte som mer oseriöst än när t ex Eurogamer rapporterar ryktet om microtransaktioner i Just Cause 3. Eftersom utvecklare och utgivare ständigt smusslar och fifflar med information av diverse olika skäl (under bordet-mygel, käbbel om exklusiviteter och krångliga halvdunkla strategier för att nå maximal exponering) så är det inte konstigt att rykten florerar.

Det var t ex inte länge sedan PC-versionen i sig var ett obekräftat rykte. Men det kanske var oseriöst av FZ och andra att skriva om det också?

Alla "journalister" som skriver om rykten är oseriösa. Spelar ingen roll om det är FZ eller Eurogamer eller någon annan. Detta rykte kommer även från en anonym person på ett annat forum. Hur kan man ta detta seriöst?

Om jag skriver ett inlägg i forumet och säger att jag arbetar för Valve och att HL 3 kommer komma nästa år. Ska FZ då skriva om det menar du? Enligt din och deras logik borde de göra det...

Problemet med ditt resonemang är att du därmed utgår ifrån att det inte finns någon skillnad mellan grundlösa och välgrundade rykten. Ett rykte kan backas upp med t ex ett internt e-post, en skärmdump från ett speldemo, uppgifter från ett Steam-register eller prisuppgifter från en återförsäljare. Det är genom just sådana uppgifter som diverse rykten spridits och de är inte sällan sanna. Det är något helt annat än att bara hosta ur sig saker på ett forum helt utan back-up.

Som jämförelse kan vi ta den pågående konflikten i Ukraina där ett informationskrig förs. De ukrainska myndigheterna, de ryska myndigheterna och de ryss-stöttade rebellerna rapporterar alla olika saker som i olika mån berättas vidare av svenska medier. Det är ganska lite uppgifter som kan betraktas som allmänt vedertagna (Ryssland blånekade ju t ex länge att de hade satt in i trupp på Krim-halvön). Tycker du SvD och DN ska tiga om de 'rykten' som kommit?

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Segas:

Det är riktigt tråkigt att betalande kunder få lida på grund av att det finns dem som känner att allt ska vara gratis...

Hade spel inte varit så jävla dyra så jävla dyra så hade nog färre laddat hem.
Jag laddar alltid hem singleplayer-spel till datorn om det inte finns någon form utav multiplayer inbyggd som jag vet att jag kommer spela med vänner.

Nu kanske du kommer säga att 400-600kr för ett spel inte är mycket, med tanke på hur många timmars underhållning man får.
Men 400-600kr i en enda klumpsumma är väldigt dyrt, speciellt när många spel inte ens har en demo som man kan testa för att se om det flyter på bra.

Fast de ligger ju brutal mycket arbete bakom de flesta sp-lir.
De är ju inte motiverande att ladda ner ett "sp" spel bara för att. Folk betalar runt 100kr för 1 ½ timmes biounderhållning men gråter när spel inte är över 14h långa. Patetiskt imo. Exempel på spel som lätt är värt pengarna om man gillar typen är tex Alien Isolation.

Inte för att man rakt av kan jämföra filmer och spel trots att de båda är "underhållning".

Men slösa pengar på bio ser jag ingen mening med... speciellt när filmerna finns tillgängliga gratis. Samma gäller spel. Finns ju ingen anledning o köpa ett spel som finns gratis tillgängligt?

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Stelefan:

Nu lugnar vi ner oss. Eftersom FZ inte kan hålla högre standard än att gå på rykten som skrivits av anonyma personer på internet forum så får vi förlita oss till seriösare källor som håller en högre journalistisk standard.

Här har ni; http://www.incgamers.com/2014/11/grand-theft-auto-v-will-not-...

Så nej, denna DRM kommer inte användas utav Rockstar i GTA V.

Sluta lita på allting FZ skriver, de har bevisat att de inte är speciellt seriösa i sin "journalistik".

Du sparar sannerligen inte på krutet. Jag har sett dussintals spelsidor rapportera det här ryktet och ser det inte som mer oseriöst än när t ex Eurogamer rapporterar ryktet om microtransaktioner i Just Cause 3. Eftersom utvecklare och utgivare ständigt smusslar och fifflar med information av diverse olika skäl (under bordet-mygel, käbbel om exklusiviteter och krångliga halvdunkla strategier för att nå maximal exponering) så är det inte konstigt att rykten florerar.

Det var t ex inte länge sedan PC-versionen i sig var ett obekräftat rykte. Men det kanske var oseriöst av FZ och andra att skriva om det också?

Alla "journalister" som skriver om rykten är oseriösa. Spelar ingen roll om det är FZ eller Eurogamer eller någon annan. Detta rykte kommer även från en anonym person på ett annat forum. Hur kan man ta detta seriöst?

Om jag skriver ett inlägg i forumet och säger att jag arbetar för Valve och att HL 3 kommer komma nästa år. Ska FZ då skriva om det menar du? Enligt din och deras logik borde de göra det...

Problemet med ditt resonemang är att du därmed utgår ifrån att det inte finns någon skillnad mellan grundlösa och välgrundade rykten. Ett rykte kan backas upp med t ex ett internt e-post, en skärmdump från ett speldemo, uppgifter från ett Steam-register eller prisuppgifter från en återförsäljare. Det är genom just sådana uppgifter som diverse rykten spridits och de är inte sällan sanna. Det är något helt annat än att bara hosta ur sig saker på ett forum helt utan back-up.

Och vad fanns det för seriös grund för detta rykte? En anonym forumit som påstod sig arbeta inom Rockstar. Hur du än vrider och vänder på detta så fanns det Ingen seriös grund till detta.

Medlem

Kopieringsskydd kommer aldrig höja försäljningen av spelet.
Lika bra att skippa det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eatem:

Finns det något spel som inte har blivit "crackat"?

Troligtvis något gammalt skitspel som ingen har ANSTRÄNGT sig att cracka.

Kommer ihåg att "Dungeon Master" på Amigan hade ett kopieringsskydd som var riktigt lömskt (3 stegs validering) och somliga sa att "OMG det kommer aldrig att crackas", jag såg flera försök som inte fungerade, men en det visade sig att det behövdes inte crackas utan gick att kopiera rakt av med xCopy1.0 och detaljerade instruktioner.

Medlem

Perfekt om det inte går att knäcka. Lägger de kanske mer tid på spel till pc.


signatur

Det var detta...

Medlem

Perfekt om det inte går att knäcka. Lägger de kanske mer tid på spel till pc.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Segas:

Det är riktigt tråkigt att betalande kunder få lida på grund av att det finns dem som känner att allt ska vara gratis...

Hade spel inte varit så jävla dyra så jävla dyra så hade nog färre laddat hem.
Jag laddar alltid hem singleplayer-spel till datorn om det inte finns någon form utav multiplayer inbyggd som jag vet att jag kommer spela med vänner.

Nu kanske du kommer säga att 400-600kr för ett spel inte är mycket, med tanke på hur många timmars underhållning man får.
Men 400-600kr i en enda klumpsumma är väldigt dyrt, speciellt när många spel inte ens har en demo som man kan testa för att se om det flyter på bra.

Fast de ligger ju brutal mycket arbete bakom de flesta sp-lir.
De är ju inte motiverande att ladda ner ett "sp" spel bara för att. Folk betalar runt 100kr för 1 ½ timmes biounderhållning men gråter när spel inte är över 14h långa. Patetiskt imo. Exempel på spel som lätt är värt pengarna om man gillar typen är tex Alien Isolation.

Inte för att man rakt av kan jämföra filmer och spel trots att de båda är "underhållning".

Men slösa pengar på bio ser jag ingen mening med... speciellt när filmerna finns tillgängliga gratis. Samma gäller spel. Finns ju ingen anledning o köpa ett spel som finns gratis tillgängligt?

Känslan att äga något och att ha gjort rätt för sig ? Att stödja dem som utvecklar bra spel och filmer, så att vi får mer av kvalité och det vi tycker om. Om alla vore lika egocentriska som du skulle vi inte ens ha en underhållningsbransch, eller ptja.. cod 72 kanske.

Ja vet inte men din arbetsgivare blir nog glad om du går in imorgon och säger att du jobbar gratis, ja menar, gratis är gott för hen, så varför inte... ?

Inaktiv
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Exxo:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Segas:

Det är riktigt tråkigt att betalande kunder få lida på grund av att det finns dem som känner att allt ska vara gratis...

Hade spel inte varit så jävla dyra så jävla dyra så hade nog färre laddat hem.
Jag laddar alltid hem singleplayer-spel till datorn om det inte finns någon form utav multiplayer inbyggd som jag vet att jag kommer spela med vänner.

Nu kanske du kommer säga att 400-600kr för ett spel inte är mycket, med tanke på hur många timmars underhållning man får.
Men 400-600kr i en enda klumpsumma är väldigt dyrt, speciellt när många spel inte ens har en demo som man kan testa för att se om det flyter på bra.

Fast de ligger ju brutal mycket arbete bakom de flesta sp-lir.
De är ju inte motiverande att ladda ner ett "sp" spel bara för att. Folk betalar runt 100kr för 1 ½ timmes biounderhållning men gråter när spel inte är över 14h långa. Patetiskt imo. Exempel på spel som lätt är värt pengarna om man gillar typen är tex Alien Isolation.

Inte för att man rakt av kan jämföra filmer och spel trots att de båda är "underhållning".

Men slösa pengar på bio ser jag ingen mening med... speciellt när filmerna finns tillgängliga gratis. Samma gäller spel. Finns ju ingen anledning o köpa ett spel som finns gratis tillgängligt?

Känslan att äga något och att ha gjort rätt för sig ? Att stödja dem som utvecklar bra spel och filmer, så att vi får mer av kvalité och det vi tycker om. Om alla vore lika egocentriska som du skulle vi inte ens ha en underhållningsbransch, eller ptja.. cod 72 kanske.

Ja vet inte men din arbetsgivare blir nog glad om du går in imorgon och säger att du jobbar gratis, ja menar, gratis är gott för hen, så varför inte... ?

Bra spel köps, dåliga spel ska begravas. Detta brukar framgå enkelt med demo som sällan existerar, därför laddar folk ner spel innan köp.

Jag har gjort likadant under en del tillfällen och har spelet levt upp till utvecklarnas lovord så köps det.

Är däremot spelet fullt av buggar, kraschar eller inte alls är vad som utlovats, så köps det inte.

Bra spel finansieras, dåliga spel...inte.

Logiken är simpel, även om det är olagligt, men det är synd att konsumenten är den som blir drabbad om det serveras skit när det utlovats guld.

Medlem

Jag laddar ner spel jag inte är säker på eller inte fått tillräckligt med gameplay information om. Eller om jag helt enkelt bara vill prova det själv för att se om det är någon som faller mig i smaken.

Sedan tar jag reda på teh obvious, är det DRM-bundet till steam, uplay eller origin. Är de inte det så får det vara. Jag föredrar mina spel samlade i bibliotek, skulle aldrig minnas vilka jag ägde annars.

Sen kollar jag pris på GMG med US-VPN, eller gamecarddirect samt ett par andra sidor och letar ut den billigaste källan och då köper jag det till en prisvärd summa.

123
Skriv svar