Rykte – Geforce GTX 960 släpps snart

Robot
Rykte – Geforce GTX 960 släpps snart

Prestandagrafik till lägre pris snart här, om vi ska tro anonym källa.

#nvidia, #amd


Medlem
Rykte – Geforce GTX 960 släpps snart

980 ti då? Inget nytt om sett eventuella monsterkort?

Medlem

Kommer inte att komma nått innan AMD har kontrat skulle jag tro, ekonomiskt dumt av Nvidia att släppa ett nytt högprestanda kort så tidigt inpå.

Medlem

Kanske kan vara en tanke att skriva om att amd precis har lanserat en drivrutin med en rad olika finesser för att kontra nvidia: http://support.amd.com/en-us/download


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

3GB verkar vara den nya standarden om man kollar på de senaste "next gen" spelen, får hoppas budget korten inte tar alltför lång tid innan dom tar steget till 3GB, så länge 2GB är standarden så håller jag mig till mina 660ti, väldigt få spel som inte ligger på 60+ på det högsta än så länge, oftast då pga kass optimering.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Nihuli:

980 ti då? Inget nytt om sett eventuella monsterkort?

Inte i en allt för nära framtid, Nvidias Maxwell-arkitektur dominerar just nu och GTX 970 (och 980 i något lägre utsträckning skulle jag tro) säljer så pass bra att de inte har något direkt incitament till att lansera nya modeller just nu. När AMD har lanserat sina R9 390-modeller, som ska prestera något bättre än 980, kan nya modeller säkerligen bli aktuella.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

3GB verkar vara den nya standarden om man kollar på de senaste "next gen" spelen, får hoppas budget korten inte tar alltför lång tid innan dom tar steget till 3GB, så länge 2GB är standarden så håller jag mig till mina 660ti, väldigt få spel som inte ligger på 60+ på det högsta än så länge, oftast då pga kass optimering.

Mmm, ska man skaffa nytt kort nu skulle jag säga att det är värt att lägga ut lite extra och köpa ett 970 istället. Med 4gb är man nog rätt säker mot lata konsol portar.

Sen är det ju faktiskt så att krav på minne har halkat efter lite pga den relativt låga andel minne föregående generation konsoler hade, samt hur utdragen den generationen blev. Så 4gb grafikminne nu är väl snarare vad man borde förvänta sig från ett modernt system. Att utvecklarna sen inte verkar nyttja intern minnet så väl är ju en annan sak.

presterar likvärdigt med gtx 770, som presterar likvärdigt med gtx680 .. alltså ingen uppgradering den här gången heller.

Relik 📜
Skrivet av Nihuli:

980 ti då? Inget nytt om sett eventuella monsterkort?

Skrivet av Loevet:

Inte i en allt för nära framtid, Nvidias Maxwell-arkitektur dominerar just nu och GTX 970 (och 980 i något lägre utsträckning skulle jag tro) säljer så pass bra att de inte har något direkt incitament till att lansera nya modeller just nu. När AMD har lanserat sina R9 390-modeller, som ska prestera något bättre än 980, kan nya modeller säkerligen bli aktuella.

Det är också så att GM204 av allt att döma är en komplett krets. Ett eventuellt GTX 980 Ti kräver därför en ny variant som är markant mer påkostad från grunden, vilket är betydligt dyrare än att "bara" låsa upp lite extra kärnor. Ett alternativ kan vara endast saftigare klockfrekvenser, men det skulle nog entusiaster genomskåda rätt snabbt.

För förra generationen var det annorlunda. När GTX 780 kom visste man redan att det inte handlade om hela GK110 utan en nedskalad variant. GTX 780 Ti var därför en riktig lågoddsare då Nvidia "bara" behövde rulla ut fullständiga kretsar utan avslagna kärnor.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Köpte ett GTX 970, och kan inte säga att jag ångrar mig för en sekund. Det är snuskigt vilken prestanda det kortet pumpar ut med tanke på priset.

Medlem
Skrivet av emilakered:
Skrivet av Nihuli:

980 ti då? Inget nytt om sett eventuella monsterkort?

Skrivet av Loevet:

Inte i en allt för nära framtid, Nvidias Maxwell-arkitektur dominerar just nu och GTX 970 (och 980 i något lägre utsträckning skulle jag tro) säljer så pass bra att de inte har något direkt incitament till att lansera nya modeller just nu. När AMD har lanserat sina R9 390-modeller, som ska prestera något bättre än 980, kan nya modeller säkerligen bli aktuella.

Det är också så att GM204 av allt att döma är en komplett krets. Ett eventuellt GTX 980 Ti kräver därför en ny variant som är markant mer påkostad från grunden, vilket är betydligt dyrare än att "bara" låsa upp lite extra kärnor. Ett alternativ kan vara endast saftigare klockfrekvenser, men det skulle nog entusiaster genomskåda rätt snabbt.

För förra generationen var det annorlunda. När GTX 780 kom visste man redan att det inte handlade om hela GK110 utan en nedskalad variant. GTX 780 Ti var därför en riktig lågoddsare då Nvidia "bara" behövde rulla ut fullständiga kretsar utan avslagna kärnor.

Tack för info! Kanske får bli ett 970 eller 980 då

1
Skriv svar