"Konsoler överlägsna för MMO"

Inaktiv

Sämst med MMO på konsoll.

Medlem

lol djupa sportsimulatorer? Har det funnits några som varit på Pc alls?

Medlem

När de slutar upp med att dumma ned hälften (generalisering ftw) av alla konsolspel så kan jag börja fundera över om det stämmer eller inte.

Medlem

Denna "nyheten" passar in i WTF!?-avdelningen...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Gillar inte dock mmo tar upp så mycket tid.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

PC SUGER OCH KONSOL ÄGER ALLT!

haha lol kul att kasta sten i ett klashus

Medlem
Medlem

Herregud asså..konsoler...finns snart inget kvar till pc:n :/

Testpilot

Undrar hur de skulle gå tillväga , finns ju många bromsklossar att göra MMO's till konsoll som redan nämnts.

* Kommunikationsproblem eftersom tangentbord ej finns med som standard, sitta med headset är ju bara vettigt till en viss gräns.
* Fördumning/förenkling av spells/kommandon eftersom en gamepad endast har ett antal knappar & mus tangentbords combo ej är standard.
* Grafiken , konsollerna ligger ju efter i grafik pga hur de är konstruerade.
* Multitasking , en konsoll kan du inte gör annat än spela på , du slänger inte fart på en mp3 i bakgrunden eller surfar på nån webbsida sida o messar med polarna samtidigt som du lirar , de flesta MMO har mycket dödtid man gör annat på och det funkar inget bra mig veterligen på en consoll.

Det är de stora problemen som jag ser det , det finns säkert nichade spel man kan lira med en konsoll men nånt nytt WOW ser jag inte kan vara möjligt.

Medlem

Det största problemet som jag ser det - och som många andra redan nämnt - är den förenkling, eller "fördumning" som jag vill kalla det, som måste ske för att vissa spel ska fungera på konsol. En del spel är klockrena (på konsol), medan andra känns löjligt förenklade och osmidiga.

Ett tangentbord med kortkommandon och en mus till ett MMO är otroligt svårt att konvertera till en handkontroll med en begränsad mängd knappar, om man nu inte måste börja med knappkombinationer á la Tekken (och reaktionsspel får medförande problem i MMOs).

Så visst, lösningar finns, allt handlar om hur spelbart och roligt det blir.

Medlem

Förmodligen blir det något som liknar AOC där man trycker ut kombinationer i stället för att ha 50st spell/abilities i sin ui.

Ser inte någon anledning till varför ett mmorpg inte ska kunna fungera på en konsol, de flesta verkar så trångsynta och kan inte förstå att man kan ändra på spelet för att få det att passa för just konsol markanden.

Man gör helt enkelt ett spel där man inte behöver en arsenal med spells utan man har några stycken och lägger tyngden på annat.
Skulle själv tycka att det vore väldigt tjusigt om dom kunde ta "combat action" ur Devil may cry och sätta in detta i ett mmorpg,. Skulle bli suveränt flyt på det hela.

Sen att kunna skriva och prata med varandra är inte så stort problem då det finns små tjusiga tangentbord till både xbox och ps3.

xbox
[http://images.webhallen.com/product/79357/large]

ps3
[http://resumeplay.net/wp-content/uploads/2009/06/ps3_controll...]

Förstår egentligen inte varför alla som bara spelar på PC gnäller, om ni nu spelar era mmorpg på PC varför ens bry er då enligt er själva redan sitter på den perfekta plattformen!?

Inaktiv

det skulle säkert gå att spela ett mmo på consol.
men spelet måste nog förenklas nå jävulskt om man jämför med ett mmo på pc.

men det är ju inget nyhet direkt. heh

Medlem

Kawazu: Problemet är att det påverkar pc-spels utbudet negativt om företag väljer att utveckla spel för konsoller i första hand.
Så för pc spelare är mmo's eventuella inträde på konsollmarknaden
lika dåligt som fps'ns var;)


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Inaktiv

nu e dagarna räknade för alla pc nördar, nu får ni börja lira pen and paper rollspel i morsans källare igen.

Medlem

Som jag sa förut, så är det klart att den standardmodell för MMO som har utvecklats på PC (feta hotbars, scrollande fönster för t-bord chat, externa program för röstchat, musbaserat interface osv) inte är optimal för konsoller.

Men, det är ju inget som säger att det är den här modellen, WoW-modellen, som är den som man alltid måste använda för ett MMO. Jag är en stark anhängare av devisen att "det finns inga dåliga platformar, bara dålig design." Om en innovativ och kreativ utvecklare sätter sig ner för att från grunden designa ett MMO som ska passa på konsol så finns det ju alla chanser i världen att det kan bli lysande. Vem vet, den modellen kanske blir standard i åren som kommer, och om 50 år så sitter kidsen och skrattar åt screens från WoW, WAR osv. "Chattade man med tangentbord? Haha, nu ljuger du farfar!"

Man kan exempelvis bygga in en grundlig och välplanerad infrastruktur för röstchat i spelet från början, exempelvis. Man kan skicka med enkla usb-miccar med spelet. Man kan bygga programvara som översätter röst till text.

Man kan hitta på "skill"-system som inte behöver 900 knappar. Nån som spelade/spelar Guildwars? Max 8 skills åt gången, dvs 8 knappar. På en 360 kontroll har man 4 facebuttons, plus triggers som kan modifiera knapparna likt shift. Voila, 8 knappar som är lätta och instinktiva att använda.

Detta är bara dumma exempel jag kom på under de 3 minuter jag skrev inlägget. Ett stort spelföretag med erfarna utvecklare och designers kommer säkert inte ha några problem. Det gäller bara att tänka fritt, och inte låsa sig mentalt vid WoW-modellen.

Medlem
Skrivet av b0bl00i:

Konsoll suger pung, så enkelt är det. Handkontroll är endast lämpat för bilspel och eventuellt nån Super Mario-historia.

Lägg ner skiten tycker jag.

PC is the shit.

Alltså... du vill lägga ner PC? Du vill ju lägga ner skiten och sen direkt efter säger att PC är skit

Medlem

haha verkar vara så att en del fuckoföretag försöker få konsolen att bli större.

Om vi ska tänka riktigt konspiration här, så kan man ju nästan dra slutsatsen att dom försöker få bort spel ifrån pc - marknaden.
då det är så lätt att komma igenom alla spel tillverkarnas piratskydd ect....

detta kanske är ett litet steg i deras riktning?
Who knows!?

Konsol, kan vara kul om man är ett gäng polare, och ska spela någon typ av sportspel eller dylikt.
men a true gamer sitter på en spelDATOR!
ordet Fragg, kom inte ifrån konsolen.
EAT SHIT AND DIe, kommer inte heller ifrån konsolen.

Dator är, och kommer altid vara, den kraftigaste Multimedia konsolen.

End of story!

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sviskon:

har aldrig fattat hur folk kan sitta och lira FPS på konsol, så slött och stelt så det finns ju inte.. som att spela tennis i permobil.

till skillnad ifrån pc, kräver fps på konsol lite träning och "skill" för att blir duktig.

mm, http://www.dailymotion.com/video/xaa15x_bayonetta-very-easy-a...


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Det är det verkligen inte. Du kan till exempel inte Chatta online på konsoler. (och då syftar jag inte på en microfon, utan att skriva i en chat) PC är faktiskt överlägset för mmo's. Dessutom har pc oftast bättre browsing-system för att hitta andra servrar m.m.

Medlem

PC:n är här för att dö.


signatur

8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Och du som ville bli något.

Medlem
Skrivet av Desmin:
Skrivet av Crawller:
Skrivet av b0bl00i:

Konsoll suger pung, så enkelt är det. Handkontroll är endast lämpat för bilspel och eventuellt nån Super Mario-historia.

Lägg ner skiten tycker jag.

PC is the shit.

Fail. Har du testat God of War, Ratchet and clank, Devil May Cry eller liknande tredjepersonsspel? Mycket bättre med kontroll. Därför gjorde man Gamepads till PC.

Fail? Samtliga titlar du listade är vad jag kategoriserar som "konsoll skräp" och kan knappast jämnföras med ett MMO-spel som nyheten handlar om. Tänka sig spela WoW med en gamepad... skulle inte tro det. Men utvecklare har ju en tendens att hitta lösningar som fördummar spel så de även passar konsoller, med priset att spelet oftast blir totalt värdelöst, men men...

Fail! Samtliga titlar Crawller listade är inte Super Mario eller bilspel.

WoW med en gamepad? Varför inte?
Skulle kunna ha en bumper till att få upp en cirkel som motsvarar 10 siffror, där de tillhör Några bokstäver och tecken per siffra - koppla till T9-ordlista. Badam!
Men alla dessa shortcuts då? Du vet 4:an för sinister strike och sånt. Well, då har vi ännu en bumper för att få upp en likadan meny där du helt enkelt väljer vilken skill du ska använda.
Lägg till lite snäll auto-target (vilket gick någorlunda i WoW?) och inbyggt röststöd(nemen oj har konsoller det redan nu?). Så borde de inte vara så jädra stort problem.
De jag gjorde nu förstår jag inte hur man får till fördummande? Allt är fortfarande lätt tillgängligt, man behöver inte oroa sig över buggar på 5 miljoner olika kombinationer av hårdvara osv.

Så sluta var en bakåtsträvare och anse att alla ska behöva köpa hårdvara för 8000:- när de räcker för 2500:- bara för att du inte kan släppa musen ur handen. MMORPG:n fungerar troligen just fine på konsoll. OM du fortfarande VILL bitcha så får vi väl ta en titt på strategispelen istället.

Hatar såndär sjuk elitism som tror att spel blir bättre och roligare ju mindre lätthanterligt de är - de blir bara krångligare och fittigare.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det är det verkligen inte. Du kan till exempel inte Chatta online på konsoler. (och då syftar jag inte på en microfon, utan att skriva i en chat) PC är faktiskt överlägset för mmo's. Dessutom har pc oftast bättre browsing-system för att hitta andra servrar m.m.

Du kan inte skicka SMS! (nånsin sett en fjortis med en mobil i handen?)

Om man vågar gå ifrån tangentbordet så finns de många lösningar som väntar men istället vill iaf Xbox360 efterlikna PC:n med deras tangentbordsinlägg för dosan.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det är det verkligen inte. Du kan till exempel inte Chatta online på konsoler. (och då syftar jag inte på en microfon, utan att skriva i en chat) PC är faktiskt överlägset för mmo's. Dessutom har pc oftast bättre browsing-system för att hitta andra servrar m.m.

Du kan inte skicka SMS! (nånsin sett en fjortis med en mobil i handen?)

Om man vågar gå ifrån tangentbordet så finns de många lösningar som väntar men istället vill iaf Xbox360 efterlikna PC:n med deras tangentbordsinlägg för dosan.

PC har oftast bättre browsing-system ja, men de är pga dåliga designval. Jag förstår verkligen inte hur de tänkte när de inte låter en få gå in i ett avancerat system.

De du nämner som problem så finns lösningarna redan, folk är bara förbannat konservativa.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Säkert sagt tidigare, men i mina ögon skulle aldrig ett MMO fungera på konsoll som det ser ut i dagsläget iaf.

Efter en ytterst kort tid så lessnar man ju på "spelbiten" i ett MMO och lirar vidare för det sociala. Spelet förvandlas, mer eller mindre, till ett 3D-IRCnätverk och utan ett vettigt tangentbord skulle jag bli galen. Tänk dessutom på all customization i form av 300 binds och dylikt. Mods är också en viktig del, distributionsmodell för det på en konsoll som funkar? De flesta vill dessutom ändra sina UIs fullständigt.

Näe, PCn är överlägsen på _äkta_ MMOs i dagsläget iaf. Tveklöst.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Säkert sagt tidigare, men i mina ögon skulle aldrig ett MMO fungera på konsoll som det ser ut i dagsläget iaf.

Efter en ytterst kort tid så lessnar man ju på "spelbiten" i ett MMO och lirar vidare för det sociala. Spelet förvandlas, mer eller mindre, till ett 3D-IRCnätverk och utan ett vettigt tangentbord skulle jag bli galen. Tänk dessutom på all customization i form av 300 binds och dylikt. Mods är också en viktig del, distributionsmodell för det på en konsoll som funkar? De flesta vill dessutom ändra sina UIs fullständigt.

Näe, PCn är överlägsen på _äkta_ MMOs i dagsläget iaf. Tveklöst.

Ska inte tjata vidare på min bärande punkt alltför mycket, men alla dina praktiska klagomål om "binds" och "moddar" är ju helt och hållet baserat på att den enda modell för ett MMO som du kan föreställa dig är ett som fungerar som WoW. Att du kallar det för "äkta" MMO är ännu mer mystifierande. Det fanns faktiskt sådana här spel innan dagens standarmodell uppstod. De tidigaste var ju faktiskt rent textbaserade och utan en superstark social komponent.

Jag tycker att det är bara positivt att genren vidareutvecklas och hittar nya former. Det hade varit förbannat tråkigt om spel hade samma former som för 10 år sen, eller hur?

Att det sker på konsoll till stor del är väl inte mycket att orda om. Konsollerna är, och har alltid varit, en oerhört stor del av spelkulturen. För många av oss som är födda på första halvan av 80-talet så är konsollerna antagligen det som väckte vårat spelintresse i första hand. Nu har konsollerna mognat, och får allt mer och mer möjligheter till sådant som hittills varit förbehållet mer avancerade maskiner. Sociala nätverk, internet, nya kontrollmetoder, socialt spelande osv. Det är en mycket spännande utveckling.

Medlem

Vilken TJAFS!
Ska vi enas om att sony och ms ska fixa stöd för t-bord och mus då?
Hälften säger ju att handkontroll duger bra och andra hälften säger att man _måste_ ha t-bord och mus. Mitt sätt = alla nöjda. Att PCn går kass är iaf en dålig nyhet, det borde alla tycka!

Medlem
Skrivet av DeKvittar:
Skrivet av Fargo:

Det är det verkligen inte. Du kan till exempel inte Chatta online på konsoler. (och då syftar jag inte på en microfon, utan att skriva i en chat) PC är faktiskt överlägset för mmo's. Dessutom har pc oftast bättre browsing-system för att hitta andra servrar m.m.

Du kan inte skicka SMS! (nånsin sett en fjortis med en mobil i handen?)

Om man vågar gå ifrån tangentbordet så finns de många lösningar som väntar men istället vill iaf Xbox360 efterlikna PC:n med deras tangentbordsinlägg för dosan.

PC har oftast bättre browsing-system ja, men de är pga dåliga designval. Jag förstår verkligen inte hur de tänkte när de inte låter en få gå in i ett avancerat system.

De du nämner som problem så finns lösningarna redan, folk är bara förbannat konservativa.

Finns det? Text-chatten på Xbox live är fullkomligt värdelös och jättelångsam. Och samtliga browser-sytem i spel jag kört på min xbox är inte i närheten av så smidiga och bra som många spel på pc har. Så jag kan inte hålla med där faktiskt. (Trots att jag faktiskt äger väldigt många spel på xbox 360). Men när det väl kommer till min xbox så spelar jag endast "offline-spel". Online spelar jag på datorn :). Trevlig double-post förresten.

Medlem
Skrivet av Erenthal:

Som jag sa förut, så är det klart att den standardmodell för MMO som har utvecklats på PC (feta hotbars, scrollande fönster för t-bord chat, externa program för röstchat, musbaserat interface osv) inte är optimal för konsoller.

Men, det är ju inget som säger att det är den här modellen, WoW-modellen, som är den som man alltid måste använda för ett MMO. Jag är en stark anhängare av devisen att "det finns inga dåliga platformar, bara dålig design." Om en innovativ och kreativ utvecklare sätter sig ner för att från grunden designa ett MMO som ska passa på konsol så finns det ju alla chanser i världen att det kan bli lysande. Vem vet, den modellen kanske blir standard i åren som kommer, och om 50 år så sitter kidsen och skrattar åt screens från WoW, WAR osv. "Chattade man med tangentbord? Haha, nu ljuger du farfar!"

Man kan exempelvis bygga in en grundlig och välplanerad infrastruktur för röstchat i spelet från början, exempelvis. Man kan skicka med enkla usb-miccar med spelet. Man kan bygga programvara som översätter röst till text.

Man kan hitta på "skill"-system som inte behöver 900 knappar. Nån som spelade/spelar Guildwars? Max 8 skills åt gången, dvs 8 knappar. På en 360 kontroll har man 4 facebuttons, plus triggers som kan modifiera knapparna likt shift. Voila, 8 knappar som är lätta och instinktiva att använda.

Detta är bara dumma exempel jag kom på under de 3 minuter jag skrev inlägget. Ett stort spelföretag med erfarna utvecklare och designers kommer säkert inte ha några problem. Det gäller bara att tänka fritt, och inte låsa sig mentalt vid WoW-modellen.

Det är värt att citera detta inlägget bara för att öka chansen till att fler läser det. Välformulerat, kunde inte skrivit det bättre själv.

Som sagt, PC-fanboys... Ta det lugnt. Om PC'n nu är så överlägsen är det inte heller så nödvändigt att skrika som små troll på nätet. Om ni nu inte är rädda ?

Sanningen är att det mycket väl är möjligt att göra MMO-spel som skulle fungera bra på konsol.

Men ni som spelar Wow och liknande, oroa er inte, jag tror inte någon kommer försöka göra en wow-dödare till konsoll.

MMO-marknaden för PC och MMO-marknaden för konsol kommer nog köra två helt olika race tror jag.

Medlem
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av jonis:

Säkert sagt tidigare, men i mina ögon skulle aldrig ett MMO fungera på konsoll som det ser ut i dagsläget iaf.

Efter en ytterst kort tid så lessnar man ju på "spelbiten" i ett MMO och lirar vidare för det sociala. Spelet förvandlas, mer eller mindre, till ett 3D-IRCnätverk och utan ett vettigt tangentbord skulle jag bli galen. Tänk dessutom på all customization i form av 300 binds och dylikt. Mods är också en viktig del, distributionsmodell för det på en konsoll som funkar? De flesta vill dessutom ändra sina UIs fullständigt.

Näe, PCn är överlägsen på _äkta_ MMOs i dagsläget iaf. Tveklöst.

Ska inte tjata vidare på min bärande punkt alltför mycket, men alla dina praktiska klagomål om "binds" och "moddar" är ju helt och hållet baserat på att den enda modell för ett MMO som du kan föreställa dig är ett som fungerar som WoW. Att du kallar det för "äkta" MMO är ännu mer mystifierande. Det fanns faktiskt sådana här spel innan dagens standarmodell uppstod. De tidigaste var ju faktiskt rent textbaserade och utan en superstark social komponent.

Jag tycker att det är bara positivt att genren vidareutvecklas och hittar nya former. Det hade varit förbannat tråkigt om spel hade samma former som för 10 år sen, eller hur?

Att det sker på konsoll till stor del är väl inte mycket att orda om. Konsollerna är, och har alltid varit, en oerhört stor del av spelkulturen. För många av oss som är födda på första halvan av 80-talet så är konsollerna antagligen det som väckte vårat spelintresse i första hand. Nu har konsollerna mognat, och får allt mer och mer möjligheter till sådant som hittills varit förbehållet mer avancerade maskiner. Sociala nätverk, internet, nya kontrollmetoder, socialt spelande osv. Det är en mycket spännande utveckling.

...och vi som är födda i det allra sista av 70-talet upplevde faktiskt de rent textbaserade modellerna du syftar på.

Jag håller med dig om utvecklingsbiten, har bara svårt att se den kommunikativa delen på en konsoll, i dagsläget vill säga. Vi får se vad som händer framöver!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Jag håller med dig om utvecklingsbiten, har bara svårt att se den kommunikativa delen på en konsoll, i dagsläget vill säga. Vi får se vad som händer framöver!

Det är det som är så spännande med en kultur som rör sig så fort som spelvärlden, vad som helst kan hända. Jag har i alla fall tilltro till att där det finns problem så finns det kreativa utvecklare med lösningar, och på en marknad som är så orörd som konsol-MMO så är ju faktiskt vägen helt öppen för ett sådant nyskapande projekt.

Skriv svar