Fallout konst.

Fallout konst.

Nästan...fast verkligare.

Vad ni ser här är ett exempel på den upplysningskampanj som det amerikanska civilförsvaret
(CD) satte upp i butikers skyltfönster för att få folk att förstå vart de skulle vända sig för information om hur man skyddade sig vid ett kärnvapenkrig. Samma byrå som gjorde den nu berömda upplysningsfilmen "Duck and Cover".

Detta är en plansch av kartong, tryckt 1959, och såldes på Ebay med tillhörande berättelsen att den som sålde den till antikaffären hittat den på vinden hos sin bortgångne far. Hans far jobbade som slaktare och denna plansch tog han med sig hem när en ny kampanj drog igång. Sen har den legat i en låda på vinden i alla år.

Hörnen är vattenskadade, men det bidrar till helhetsintrycket tycker jag.

Lite rolig, lite läskig. Precis som Fallout finns det mycket att förundras över.
Den amerikanska femtiotals idealet blandat med hopplösheten. "Your one defence against fallout", hur skulle tegelstenar skydda din familj mot radioaktivitet? speciellt något du byggt själv på din bakgård.

Den lilla texten lyder:
"A committee of the National Academy of Sciences, in a recent study of national preparedness, concluded:

"Adequate shielding is the only effective means of preventing radiation casualties."

"

Verkligen? tänker jag...ett skjul av tegelsten.

Desto mer jag ser den så känns det mer som rent falskt hopp. Hade det inte varit för Fallout vibbarna vet jag inte om jag skulle ha den framme eller donerat till något museums kalla-kriget avdelning. Eller PC Gamers spelrum.

För att avsluta detta tematiskt och tidsenligt och humoristiskt så bjuder jag upp till allsång.
God Jul på er!

#blogg


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Fallout konst.

De visste inte bättre.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vi kanske ska börja sälja tegelskjul som skydd mot kärnvapen.

Vår slogan efter kärnvapenkriget:
100% nöjda kunder. Ingen köpare har klagat.

1
Skriv svar