"E-sport borde vara med i OS"

Robot
Medlem
"E-sport borde vara med i OS"

Hahahaha... nej

Medlem

e-Sport behöver ett eget OS, eller en officiell liga. Nu är det bara en massa företagssponsrade tävlingar.

Nej, skapa en global e-sports organisation så som FIFA eller IIHF och jobba vidare därifrån.

Inaktiv

Vi har ju haft med litteratur och målning som OS-grenar (källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Konstt%C3%A4vlingar_vid_olympisk... ) så varför skulle inte digitala spel kunna vara med?

Medlem
Skrivet av employed:

Hahahaha... nej

This

Medlem

Ta med schack och patiens också när vi ändå håller på.

Medlem

Håller med Nabryan.

Tittar inte ofta på e-sport och kan inte namnen på lagen eller reglerna men tycker helt klart att e-sport borde ha en egen officiell liga. Problemet är väl att få ligan nog intressant åt en större skala människor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Finns det inte regler i OS som säger att det måste röra sig om idrott - alltså något om kräver fysisk aktivitet? Samma orsak som att F1 inte är med i OS eftersom det är motorsport där bilen gör största jobbet och inte människans kropp.

Medlem

Jag håller med Nabryan.
Jag gillar båda men e-sport ska inte vara med i OS.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av Nabyran:

e-Sport behöver ett eget OS, eller en officiell liga. Nu är det bara en massa företagssponsrade tävlingar.

Nej, skapa en global e-sports organisation så som FIFA eller IIHF och jobba vidare därifrån.

Det håller jag med om, gör det inte till en OS gren. Kör det separat

Medlem

Tycker att Esport har sin plats någonstans, men att ge dom en plats som OS gren, är en ren jävla diss mot riktiga sportsmän, tycker jag ialla fall, Visst dom är duktiga på det dom gör, men jag ser aldrig att sitta spela spel på proffs nivå detsamma som att vara proffs på riktig sport.

Medlem

Jag hade nog glott på ett par landskamper, särskilt när sverige är så pass starka i e-sport världen som vi är, men som tidigare nämt bland kommentarerna så bör det vara något separat, men gärna med en officiell OS stämpel.

Medlem

Vore riktigt kul med typ EU och VM spel varje år , som med fotboll eller hockey osv för alla länder i världen då.

Medlem

Jag tror E-Sport kan liknas med Schack närmre än t.ex. Fotboll. Och Schack är väl inte med i OS?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Sara Kollin:

Finns det inte regler i OS som säger att det måste röra sig om idrott - alltså något om kräver fysisk aktivitet? Samma orsak som att F1 inte är med i OS eftersom det är motorsport där bilen gör största jobbet och inte människans kropp.

Det där faller ju platt iom bågskytte t.ex, eller ridsport, bordtennis eller curling.

En avsaknad av fysisk aktivitet är inte anledningen till att e-sporten inte får vara med. Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Preed:

Jag tror E-Sport kan liknas med Schack närmre än t.ex. Fotboll. Och Schack är väl inte med i OS?

Inte direkt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Sara Kollin:

Finns det inte regler i OS som säger att det måste röra sig om idrott - alltså något om kräver fysisk aktivitet? Samma orsak som att F1 inte är med i OS eftersom det är motorsport där bilen gör största jobbet och inte människans kropp.

Det där faller ju platt iom bågskytte t.ex, eller ridsport, bordtennis eller curling.

En avsaknad av fysisk aktivitet är inte anledningen till att e-sporten inte får vara med. Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.

Jag kan inte regelverket, men jag är helt säker på att det har något med saken att göra. Det finns inga motorsporter i OS, på grund av detta regelverk. Sedan vet jag inte exakt vad reglerna säger.

Men ska man ha med esport kan man lika gärna ta med sudoku, poker och frågesport också. Jag tror aldrig esport kommer in i OS. Dessutom är det ingen publiksport - bara de som är insatta i respektive spel tycker det är kul att kolla.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Sara Kollin:

Finns det inte regler i OS som säger att det måste röra sig om idrott - alltså något om kräver fysisk aktivitet? Samma orsak som att F1 inte är med i OS eftersom det är motorsport där bilen gör största jobbet och inte människans kropp.

Det där faller ju platt iom bågskytte t.ex, eller ridsport, bordtennis eller curling.

En avsaknad av fysisk aktivitet är inte anledningen till att e-sporten inte får vara med. Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.

Saknas fysisk aktivitet i curling? En "sopare" på professionell nivå måste vara väldigt vältränad och har under en match väldigt hög maxpuls.

Inaktiv

Nej nej nej inte i OS!

Medlem

Helt klart behövs en internationell officiell liga med tillhörande organisation, liknande FIFA. E-sport är sport, men inte idrott!

Medlem

Nej, inte mera sk*t på TV:n. OS är illa nog med att det förstör en hel månads radio och TV vart annat år.

finns ju löp band som funkar till spel då blir det ju fysiskt


signatur

New life, New hope

Medlem

Dataspel är INTE sport.

Bara för att du kan tävla i nånting gör det inte till sport.

Ska vi ha med matlagningstävlingar i OS också?


signatur
Medlem
Skrivet av Sara Kollin:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Sara Kollin:

Finns det inte regler i OS som säger att det måste röra sig om idrott - alltså något om kräver fysisk aktivitet? Samma orsak som att F1 inte är med i OS eftersom det är motorsport där bilen gör största jobbet och inte människans kropp.

Det där faller ju platt iom bågskytte t.ex, eller ridsport, bordtennis eller curling.

En avsaknad av fysisk aktivitet är inte anledningen till att e-sporten inte får vara med. Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.

Jag kan inte regelverket, men jag är helt säker på att det har något med saken att göra. Det finns inga motorsporter i OS, på grund av detta regelverk. Sedan vet jag inte exakt vad reglerna säger.

Men ska man ha med esport kan man lika gärna ta med sudoku, poker och frågesport också. Jag tror aldrig esport kommer in i OS. Dessutom är det ingen publiksport - bara de som är insatta i respektive spel tycker det är kul att kolla.

Då är det ju väldigt skumt att ridsport finns med, eller hur? Varför ska det begränsa en sport men inte en annan?

Precis som fotboll, ishockey och exakt varenda sport som finns då.

Skrivet av GladiumMiles:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Sara Kollin:

Finns det inte regler i OS som säger att det måste röra sig om idrott - alltså något om kräver fysisk aktivitet? Samma orsak som att F1 inte är med i OS eftersom det är motorsport där bilen gör största jobbet och inte människans kropp.

Det där faller ju platt iom bågskytte t.ex, eller ridsport, bordtennis eller curling.

En avsaknad av fysisk aktivitet är inte anledningen till att e-sporten inte får vara med. Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.

Saknas fysisk aktivitet i curling? En "sopare" på professionell nivå måste vara väldigt vältränad och har under en match väldigt hög maxpuls.

Japp, städare brukar vara kända för sina atletiska kroppar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

dmn
Medlem

OS är ett idrottsevenemang.
Att spela spel är ingen idrott.

Case closed.

Medlem
Skrivet av dmn:

OS är ett idrottsevenemang.
Att spela spel är ingen idrott.

Case closed.

Du har rätt där men en fråga då är vad som gör Pistolskytte mer "idrott" än datorspel?

Esport skulle behövt ett eget OS däremot.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ett skämt eller? Reklam är ändå inte tillåtet på OS dräkterna, och 50% av trupperna skulla vara asiater Inte fan hittar man många afrikaner och araber som lirar SC2..

Medlem

Nog lika stor chans som innebandy skulle jag tro xD


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Varför måste allt vara med i OS?
Skapa ett nytt E-Sport i OS stuk istället.

Medlem
Skrivet av Sara Kollin:

Finns det inte regler i OS som säger att det måste röra sig om idrott - alltså något om kräver fysisk aktivitet? Samma orsak som att F1 inte är med i OS eftersom det är motorsport där bilen gör största jobbet och inte människans kropp.

Även om F1 blivit lite mindre krävande de senaste åren så krävs det rejäl fysik för att klara ett lopp.

Förarna ligger ganska nära maxpuls i upp till två timmar. De utsätts för ganska rejäla G-krafter. Vid varje lite kraftigare inbromsning ska bromspedalen pressas ned med ett tryck på ca 150 kg (lite mindre nu då bakbromsarna sköts av automatiska system). Koncentrationen måste vara på topp hela tiden.

Jag tror Fernando Alonso har något slags inofficiellt rekord då han en gång tappade ca 6 kg i vikt under ett lopp.

123
Skriv svar