Medlem
TMNT

Jag älskade Turtles som barn. Serien, leksakerna, spelen och filmerna. Det fanns inget bättre. När jag sett filmerna som vuxen har jag inte tyckt att de var bra men jag har roats av de av nostalgiska skäl. Jag har skrattat åt mig själv och mina minnen när jag sett filmerna med nya ögon.

Årets film, med Michael Bay som producent, har jag däremot inga nostalgiska känslor för och kan därför se den med mina mest kritiska ögon. Jag fick den i julklapp (Tack?) och ordet ”anuslukt” passar bra för att beskriva den. Men kanske är jag lite väl hård. Visst finns det sämre filmer. Mycket sämre filmer.

Men jag kan inte bortse från att Turtleskostymerna från tidigt 90-tal ser betydligt bättre ut än de CGI-paddorna som används i den här filmen (Med undantag för kostymernas begränsade ansiktsmimik). Och hur kommer det sig att sköldpaddorna blivit skottsäkra? Och varför gör Shredders rustning att han ser ut som en överbliven 3D-modell från den senaste Transformersfilmen? Varför används slowmotion i så hög grad och varför kan inte Megan Fox skådespela bättre?

Allt från manus och karaktärer till specialeffekter hade behövt en stor dos kärlek och omtanke innan den här filmen slutfördes. Bättre lycka nästa gång. För jag antar att det kommer uppföljare.

#blogg

Medlem
TMNT

Klart det blir skräp när Michael Bay är i farten


signatur

Game long and prosper

Skölpaddsskal är hårda?!?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag tyckte den var bra - inte utmärkande bra - men bra för en Turtles-film.

Jag önskar de kunde spelat på Familj-kortet lite mer och lagt in mer drama osv. Bästa scenen i filmen enligt mig är när Splinter "offrar" sig för sina söner och turtlarna har svårt att bara se på medans Shredder krossar honom. Also that tail-whooping technique.

Shredder hade ju också en egen familj* going on i filmen, både en lärjunge och en dotter (Karai), så jag önskar verkligen de kunde ha spelat på den tematiken mer - visa upp vilken bra far Splinter är och vilken dålig och självisk far Shredder är. Det är vad jag hade gjort för det är en superhjälte-film och superhjälte-filmer bör spela på våra finare nobla känslor osv.

Humorn var okej. Mikey var alldeles för kåt, men det var gulligt se Raph försöka vara tuffis och sen ändå vara en mjukis på insidan. Donnie borde fått lov göra något mer än att scanna grejer med sin hjälm.

Gilla att Leo ville städa när han var adrenalin-pumpad, väldigt subtilt sätt att visa Leos "duktig gosse"-persona på.

Shredder såg okej ut, även om det är som du säger, att det nog var nån knäpp rest från Transformers.

Mer Splinter i nästa film och Rocksteady och Bebop tack!

*Det är väl så i den första gamla filmen också så adopterar väl Shredder också en massa kriminella ungdomar och agerar fadersfigur till dem?

EDIT: Tillbakablickarna på deras uppfostran var också trevlig.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Jag tyckte den var bra - inte utmärkande bra - men bra för en Turtles-film.

Jag önskar de kunde spelat på Familj-kortet lite mer och lagt in mer drama osv. Bästa scenen i filmen enligt mig är när Splinter "offrar" sig för sina söner och turtlarna har svårt att bara se på medans Shredder krossar honom. Also that tail-whooping technique.

Shredder hade ju också en egen familj* going on i filmen, både en lärjunge och en dotter (Karai), så jag önskar verkligen de kunde ha spelat på den tematiken mer - visa upp vilken bra far Splinter är och vilken dålig och självisk far Shredder är. Det är vad jag hade gjort för det är en superhjälte-film och superhjälte-filmer bör spela på våra finare nobla känslor osv.

Humorn var okej. Mikey var alldeles för kåt, men det var gulligt se Raph försöka vara tuffis och sen ändå vara en mjukis på insidan. Donnie borde fått lov göra något mer än att scanna grejer med sin hjälm.

Gilla att Leo ville städa när han var adrenalin-pumpad, väldigt subtilt sätt att visa Leos "duktig gosse"-persona på.

Shredder såg okej ut, även om det är som du säger, att det nog var nån knäpp rest från Transformers.

Mer Splinter i nästa film och Rocksteady och Bebop tack!

*Det är väl så i den första gamla filmen också så adopterar väl Shredder också en massa kriminella ungdomar och agerar fadersfigur till dem?

http://collider.com/wp-content/uploads/teenage-mutant-ninja-t...

EDIT: Tillbakablickarna på deras uppfostran var också trevlig.

Visst är det så. Och det du skriver visar också att det är till stora delas ett manusproblem som sänker filmen.

Actionscenerna är vad man kan vänta sig. När Michael Bay står som producent har han säkert haft en hel del input och satt sitt avtryck just i actionsekvenserna. Med andra ord: Actionscenerna är Transformers med sköldpaddor istället för robotar.

Alla turtlar har fått med sina grundläggande karaktärsdrag i den nya filmen. Men sen tar det stopp. Det är väldigt ytligt men ytan är alldeles för opolerad för att väcka något större intresse. Att de i vissa sekvenser försöker gå på djupet (som när Raphael erkänner kärleken till sina bröder) blir bara fånigt eftersom det skär sig mot resten av filmen och man valt sämsta tänkbara tillfälle för en sån känsloyttring. Det blir nästan som ett misslyckat skämt snarare än ett försök till känslor.

Så jag kan faktiskt inte låta bli att se fram lite mot uppföljaren och hoppas att de tagit in någon riktigt kunnig manusförfattare.

Medlem

Något som förstörde hela filmen för mig var att Splinter lärde sig kampsport igenom en bok.

Medlem
Skrivet av DAoG:

Något som förstörde hela filmen för mig var att Splinter lärde sig kampsport igenom en bok.

Störde mig också, men i originalet är han en råtta som imiterar sin ägare. Å andra sidan så föredrar jag originalet också eftersom det ger Splinter en slags connection till Japan och kampsport från början.

KoP
Medlem

Är det Michael Bay behöver det inte vara bra manus/story imo. Personligen njöt jag av filmen å dess snygga action scener. Alla filmer behöver inte en djup handling, ibland vill man bara titta på explosioner och annat hjärndött. Det kan jag personligen uppskatta lika mycket som en film med välskriven story etc.

Medlem
Skrivet av KoP:

Är det Michael Bay behöver det inte vara bra manus/story imo. Personligen njöt jag av filmen å dess snygga action scener. Alla filmer behöver inte en djup handling, ibland vill man bara titta på explosioner och annat hjärndött. Det kan jag personligen uppskatta lika mycket som en film med välskriven story etc.

Så kan det vara ibland. Men om djupet saknas måste ytan vara vacker. Jag tycker tyvärr inte ytan är tillräckligt fin för att väga upp avsaknaden av personlighet. Det här är verkligen Transformers med andra 3D-modeller.

Det bästa är ju om man kan få lite av varje. Lite yta, lite djup. Det hoppas jag få i nästa sköldpaddsfilm.

1
Skriv svar