Årets spel 2014

Skribent
Årets spel 2014

Enligt många är det ett spelmässigt mellanår som tar sitt sista andetag inatt, men jag har ändå haft väldigt kul. Och plågats av svåra moraliska val, reflekterat över vad det innebär att vara människa och upplevt helvetet på jorden. Tack för den här tiden, 2014. Du var helt okej ändå, och det här var dina tio bästa spel:

(FZ har recenserat alla spelen på listan. Klicka på titlarna för att komma till samlingssidorna där recensionerna hägrar, så slipper jag böka med länkar!)

10. #Wildstar

Det blev inte den WoW-dödare jag innerst inne längtat efter, men med tuff utmaning och briljanta dungeons kan Carbines förstfödda ändå hävda sig väl i konkurrensen. Med nedskärningar och profiler som lämnat företaget återstår att se om de har kraften att vidareutvecklare och förfina universumet så som det förtjänar.

9. #The Walking Dead: Season Two

Första gången Telltale tolkade The Walking Dead så träffade skildringen som en zombiekäft mot strupen. Andra säsongen var inte fullt lika blodtörstig, men lyckades ändå att måla intressanta karaktärsporträtt och presenterea ett pärlband av hjärtskärande valmöjligheter.

8. #The Castle Doctrine

En mörk och hastig resa över hela känslospektrumet är behållningen i Jason Rohrers experimentiella äventyr. Förutsatt att du inte förväntar dig en perfekt spelupplevelse.

7. #The Journey Down: Chapter Two

Det svenskutvecklade peka och klicka-äventyret blommade ut på allvar i den andra delen. Älskvärda personer, mysiga miljöer och lagom kluriga pussel gör att jag längtar efter fortsättningen.

6. #The Talos Principle

När jag trodde att den här listan var spikad kom Croteams december-release och bakade in sig själv mitt i smeten. Grym pusseldesign, spännande premiss och tänkvärda funderingar kring mänsklighet gör det filosofiska spelet till årets finaste uppstickare.

5. #Middle-Earth: Shadow of Mordor

Den förmodat mediokra actionslaskaren visade sig vara en riktigt tajt tillställning med ett innovativt och indragande nemesis-system. Har det någonsin varit så här givande att banka ihjäl orchkaptener och annat Tolkien-slödder?

4. #The Wolf Among Us

När Telltale tog sin hyllade berättarteknik bort från eländig zombieapokalyps och placerade det i en hårdkokt thriller blev resultatet precis så bra som man kunde hoppas. Mycket av framgången kan tillskrivas Fables-licensen med alla intressanta tolkningar av klassiska sagoväsen.

3. #Titanfall

Respawn levererar dynamik i form av gigantiska titaner och högt tempo med jetpacks. Inte någon revolution, men många små steg i rätt riktning för den allt tröttare onlinepangargenren.

2. #Valiant Hearts: The Great War

En liten berättelse om vanliga människor som upplever helvetet på jorden – och ett bevis på att Ubisoft kan de beröra på riktigt när de inte lovar guld och gröna skogar med sina halvdana AAA-titlar.

1. #Hearthstone: Heroes of Warcraft

Fantastiskt roligt och bedrövligt värdelöst, beroende på om man vinner eller förlorar. En känslotornado rakt i hjärnan. Årets bästa och sämsta spel på en och samma gång!

De som inte riktigt platsade på topp tio, men ändå var väldigt bra:

#Octodad: Dadliest Catch
#The Elder Scrolls Online
#A Bird Story
#This War of Mine
#Insurgency
#Sunset Overdrive

Årets spel enligt FZ
Nominera: Årets spel enligt dig

#blogg


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Årets spel 2014

Om jag haft en konsol så kanske det blivit något konsolexklusivt men som PC spelare och mitt älskade FPS spelande i publickträsket suger i dag så blir det.

FarCry4 ... O ja bryr mig inte om ni tycker det är lamt men jag har riktigt roligt när jag tar borgar ensam utan hjälp eller någon backup.
Utmaningen att inte kalla in hjälp är en egokick och jag har kul.

Finns säkert andra spel men är nöjd och tycker det är rolig den tid jag spelar.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Far Cry 4 förtjänar nästan en GOTY-utnämning enbart för att man kan rida runt med ett raketgevär på en elefant och göra livet surt för alla runtomkring sig.

Nästan.

Kul lista, Mattias. Min skulle se ganska annorlunda ut, men jag håller med om flera av dina toppval. Både Valiant Hearts och Titanfall skulle kvala in på min lista.

Skribent

Trots att jag förmodligen spelar betydligt mer än snittet så är det rysligt många titlar jag inte hunnit testa, däribland Far Cry 4. Och Alien: Isolation, Dragon Age: Inquisition, Smash Bros., Little Big Planet 3, The Vanishing of Ethan Carter och typ hundra andra!

Ercarret: när och var får man se din lista?


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Har en hel del spel från den här 2014-hösten nerladdade och inplastade i väntan på lediga timmar. Däribland Valiant Hearts som jag ser fram emot som tusan.

Enligt mej är det roligaste spelet i årFarCry 4, håller med ovanstående att offline-läget är fantastiskt, kanske något upprepande. Men allt går ju att döda, och med alla fantastiska vapen och bomber finns det ingen begränsning på variationerna.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Ercarret: när och var får man se din lista?

Jag planerade att lägga upp någon sorts årssammanfattning här på FZ under mellandagarna, men har varit nere för räkning sedan jul och inte orkat göra någonting. Om jag blir frisk och kry någon gång, och kan koncentrera mig på någonting annat än att äta och sova, så ska jag försöka ta tag i det lilla projektet igen.

Inaktiv

Man kanske borde köpa Valiant Hearts? Många som säger att det är bra

1
Skriv svar