Kopieringsskydd avslöjar Batman-pirater

Medlem
Skrivet av PcGamer:

...

Har du följt rättegången mot Piratebay? Anser du att det fanns tillräcklig bevisning för att fälla dom? Vad kallar du det där en regering går emot folkets vilja och inför lagar där bolag med särintressen gagnas?

Men är du på riktigt?
Vad är syftet med Piratebay?
Att ladda ner olika saker (filmer, spel och program) eller hur?
Mer än 99% av det material som laddats upp där är ju olagligt. Jag förstår inte hur man på allvar kan sitta och hävda att "det inte fanns tillräcklig bevisning", att domare och åklagare är "påverkade av intresseorganisationer" osv.

Skrivet av PcGamer:

Är inte det en viss form av diktatur?

Jag befinner mig tyvärr redan i denna verkligheten med fötterna på jorden, det är snarare så att många verkar leva i en utopi och inte förstått att den bistra verkligheten är att vi går emot en mardröm, en mardröm som vi än så länge kan ändra på.

Sverige är inte riktigt demokratiskt, det kan jag absolut hålla med om. Politikerna gör till stor del som de vill och struntar i vad den breda massan tycker, speciellt på några områden. Vi går med stor sannolikhet en mycket mörk framtid till mötes och om några decennier kommer det här landet vara ett riktigt skitland. Kanske blir det rentutav inbördeskrig.

Det har dock ingenting att göra med hurvida folk får stjäla fritt på internet eller inte.

Medlem
Skrivet av luiga:

Nu säger du precis tvärtom, att den kommer att dö. Bestäm dig. Men jag har ju slutat debattera med dig ändå, nu ska jag fortsätta jobba.

Jag säger inte tvärtom, det jag säger är att spel inte längre kommer sälja per butik som idag utan att man laddar ner spelen och sedan betalar en fast summa för att spela dom. Detta anser jag helt klart är döden för pc spel eftersom man inte längre äger en produkt. Folk kommer inte längre kunna byta in sina spel mot nya eller köpa spel till ett lägre pris och därmed har utgivarna fått bukt på ett betydligt större och mer kostsamt problem än piratkopiering, andrahandsmarknaden. Givetvis kan jag ha fel men jag är så säker på min sak att jag har väldigt svårt att se hur framtiden skulle vara annorlunda eftersom inte tillräckligt många verkar bry sig när bolagen testar den ena än den andra modellen. EA har nu upptäckt att ett spel som BF:Heroes säljer tillräckligt bra för att man ska våga utveckla ännu fler spel med samma betalningsätt i framtiden. De har även upptäckt att få inte verkar bry sig över att behöva ladda ner i stort sett hela spelet trots att de betalat dyrt för det samt att man kan utelämna en hel del material från spelet för att sedan sälja detta och på sätt sätt tjäna ännu mer pengar än vad man gjort annars. Detta är den utveckling vi går mot men rätta mig gärna om jag har fel.

Medlem
Skrivet av NiXPhoenix:

Men är du på riktigt?
Vad är syftet med Piratebay?
Att ladda ner olika saker (filmer, spel och program) eller hur?
Mer än 99% av det material som laddats upp där är ju olagligt. Jag förstår inte hur man på allvar kan sitta och hävda att "det inte fanns tillräcklig bevisning", att domare och åklagare är "påverkade av intresseorganisationer" osv.

Ja syftet med PirateBay är att låta folk dela filer mellan varandra. Det är sedan personen som delar med sig av sina filer som begår brottet. Anledningen till att de dömdes var att de ska ha tjänat pengar på denna verksamhet men det finns ingen som helst bevisning på att så skett utan detta är bara rena antaganden då pengarna inte gått att spåra, iaf är det så jag minns det.

Medlem
Skrivet av NiXPhoenix:

Det har dock ingenting att göra med hurvida folk får stjäla fritt på internet eller inte.

Jag förklarade bara varför jag ansåg att vi lever i en sken-demokrati och inget annat.

Detta är med stor sannolikhet något som folk sagt till leda men att ladda ner en fil är inte riktigt samma sak som att stjäla och det är väl detta som gör att folk har så olika uppfattningar om det är okej eller inte. Hade jag ansett detta vara samma sak hade jag också haft en helt annan inställning MEN jag hade haft samma inställning kring att bolag med särintressen får till lagar som gagnar dom och att detta på sikt leder till att våra rättigheter som medborgare inskränks.

Tur att jag får det med nya datorn då!

Skojja. Men det är bra att sånt här görs, kul sett att försöra för de som laddar hem.

Medlem
Skrivet av TheWhaleHunter:

Tur att jag får det med nya datorn då!

Skojja. Men det är bra att sånt här görs, kul sett att försöra för de som laddar hem.

Det är nog en ytterst liten del av dess som drabbas, garanterat är det en betydligt större del av de som köper spelet som drabbas.

Medlem
Skrivet av NiXPhoenix:
Skrivet av PcGamer:

...

Har du följt rättegången mot Piratebay? Anser du att det fanns tillräcklig bevisning för att fälla dom? Vad kallar du det där en regering går emot folkets vilja och inför lagar där bolag med särintressen gagnas?

Men är du på riktigt?
Vad är syftet med Piratebay?
Att ladda ner olika saker (filmer, spel och program) eller hur?
Mer än 99% av det material som laddats upp där är ju olagligt. Jag förstår inte hur man på allvar kan sitta och hävda att "det inte fanns tillräcklig bevisning", att domare och åklagare är "påverkade av intresseorganisationer" osv.

omg.. är DU på riktigt, jag hoppas verkligen att du inte följt den rättegången och bara skriver vad du tror är rätt....

Den rättegången är pinsamt illa genomförd och med alldeles för många inblandade med egenintressen, allt annat är skitsnack!

Sen får du tycka vad du vill om Piratebay, men det har inte med rättegångens genomförande att göra.

Medlem
Skrivet av noxi:

omg.. är DU på riktigt, jag hoppas verkligen att du inte följt den rättegången och bara skriver vad du tror är rätt....

Den rättegången är pinsamt illa genomförd och med alldeles för många inblandade med egenintressen, allt annat är skitsnack!

Sen får du tycka vad du vill om Piratebay, men det har inte med rättegångens genomförande att göra.

Japp tycker jag med, hela rättegången är ett skämt enligt mig. Rena rama media jippot som passat bättre i USA än ett land som sverige, min tro på vårt rättsväsende fick sig en ordentlig törn även om jag inte var direkt förvånad visserligen så trodde jag ändå inte att en domstol kunde döma PB baserat på den bevisning som lagts fram (som var ett himla skämt).

Testpilot
Skrivet av PcGamer:

Anledningen till att man oftast tar upp denna jämförelse är nog mer att den nya lagen är lika effektiv som lagen om att gå mot röd gubbe. Att gå mot röd gubbe är nog något som mer eller mindre alla gjort och därmed har man också brutit mot lagen. Så då borde väl antalet som går mot röd gubbe ha minskat? Snarare är det nog tvärtom, ser ständigt folk som går mot röd gubbe och jag har svårt att se att polisen ens skulle ta sig tid att bötfälla en person som bryter mot denna lag (kan hända den inte är samma idag som den var då). Vi har alltså en lag som ger böter om man bryter den och ändå så funkar den inte, varför? Jo för att denna lag inte efterlevs av merparten av folket, en lag som inte gör det kommer aldrig lyckas med det den eftersträvar och detta är jag övertygad om. Anledningen till att inte fler begår kriminella handlingar handlar inte så mycket om straffet att göra det som att man anser det vara moraliskt förkastligt. Ta civilkurage lagen som de nu talar om att införa. Den kommer på intet sätt påverka hur jag handlar i en situation där någon i min närhet utsätts för brott och jag tror inte jag är ensam om detta. Samma sak är det med den nya lagen om olovlig fildelning, folk kommer fortsätta ladda ner eftersom de inte ser på samma sätt som vissa av oss gör när det kommer till upphovsrätt och äganderätt då de kanske tillhör en generation som aldrig köpt en enda album eller film och spel tack vare lättheten att få tag på dessa. Så länge riskerna att åka fast är minimala så kommer de fortsätta ladda ner men tyvärr blir konsekvenserna oerhörda eftersom de nu börjar försöka dölja sitt ip nr. Detta eftersom de "verkliga" brottslingarna i och med detta får det allt lättare att fortsätta tack vare diverse sätt att dölja sitt Ip nr som till exempel VPN-tunnel.

Wall of text hits you for 5000 damage!

Jag håller med dig i ditt resonemang , men snälla lär dig separera meningar med mellanrum så din text blir lättare att läsa , gör det lättare för folk att läsa och insupa dina åsikter som på det stora hela stämmer med vad jag själv filosoferar om i framtidsväg för PC spelen.

Som jag tänker är det såhär:
PC är en öppen hårdvaruplattform så för att styra upp den så är den enda utvägen som det ser ut nu att låsa in spelen i nån typ av onlineläge.
Öppenheten i pc-hårdvaruplattformen gör också att det är enklare att knäcka spel.

Konsoller är låst hårdvaruplattform vilket medger att kravet på online inte kommer att vara lika hårt eftersom man måste ta sig förbi hårdvaran (se 360 och Vii ) innan man kan kopiera och hittils har ju PS3 klarat sig bra.
Det är iallafall den vägen jag tror det hela kommer att gå åt.

Då det gäller kommentarerna om Piratebay rättegången så är den ju ett skämt , tekniken har ju sprungit ifrån lagvrängarna för minst 5 år sen , de sätter ju dit dem på att de länkar till filer.
Det innebär att skulle man hård-dra deras beslut skulle varenda websida som länkar till en annan vara illegal om namnet på länken i andra änden kan tänkas vara en copyright skyddad fil.

Det hela bevisar bara att man kan sätta dit folk även i sverige bara man har tillräckligt med pengar o resurser oavsett vad lagarna säger.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Korrekt , jag var otydlig och använde DRM termen löst som beskrivning för för de skydd som nu finns på DVDskivor i en singleplayer miljö.
STEAM anser jag vara en bättre lösning som inte är lika anal som en del skydd på DVDmedia , även om vissa spel är minst lika cpskadat skyddade även under steam trots att det egentligen inte behövs på samma vis.

Ja, det borde helt klart vara så. Skydden hjälper inte och är bara irriterande när man måste ha en DVD i spelaren för orginalet speciellt om man har många spel.

Medlem

Helt rätt Harakiri

Medlem

Det sorgliga är ju att minst 80% av folket här lär att laddat hem spel men sitter ändå och håller med, vilket bara gör att jag tycker är mer roligt


signatur

AYY LMAO

Medlem

Japp, det är lätt att vara kaxig bakom sitt tangentbord

Det är nog mer än 80%, jag skulle gissa på 100% om man räknar allt "olagligt" som mp3 osv... och om inte 100% så iaf 99%

Men det skulle dom aldrig erkänna iaf

Om vi koncentrerar oss på spelet ett tag så fick jag tyvärr "ShippingPC-bmGame" felet direkt efter intro filmerna =(

Verkar vara vanligt på Batman forumet

Har patch 1,1 o provat både inloggad i GFWL o offline utan o med PhysX o allt möjligt .... Skiiiiiit


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

URK
Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Om vi koncentrerar oss på spelet ett tag så fick jag tyvärr "ShippingPC-bmGame" felet direkt efter intro filmerna =(

Verkar vara vanligt på Batman forumet

Har patch 1,1 o provat både inloggad i GFWL o offline utan o med PhysX o allt möjligt .... Skiiiiiit

om det inte funkar så måste du vara pirat enligt utgivarna. så gå köpt spelet så ska du se att det funkar. det är ingen ide att säga att du har gjort det med kvitto och fodral osv för det har du inte efter som det inte funkar ju. ironi igen


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Wall of text hits you for 5000 damage!

Jag håller med dig i ditt resonemang , men snälla lär dig separera meningar med mellanrum så din text blir lättare att läsa , gör det lättare för folk att läsa och insupa dina åsikter som på det stora hela stämmer med vad jag själv filosoferar om i framtidsväg för PC spelen.

Som jag tänker är det såhär:
PC är en öppen hårdvaruplattform så för att styra upp den så är den enda utvägen som det ser ut nu att låsa in spelen i nån typ av onlineläge.
Öppenheten i pc-hårdvaruplattformen gör också att det är enklare att knäcka spel.

Konsoller är låst hårdvaruplattform vilket medger att kravet på online inte kommer att vara lika hårt eftersom man måste ta sig förbi hårdvaran (se 360 och Vii ) innan man kan kopiera och hittils har ju PS3 klarat sig bra.
Det är iallafall den vägen jag tror det hela kommer att gå åt.

Då det gäller kommentarerna om Piratebay rättegången så är den ju ett skämt , tekniken har ju sprungit ifrån lagvrängarna för minst 5 år sen , de sätter ju dit dem på att de länkar till filer.
Det innebär att skulle man hård-dra deras beslut skulle varenda websida som länkar till en annan vara illegal om namnet på länken i andra änden kan tänkas vara en copyright skyddad fil.

Det hela bevisar bara att man kan sätta dit folk även i sverige bara man har tillräckligt med pengar o resurser oavsett vad lagarna säger.

Haha jo det har du rätt i jag brukar vara rätt så bra på att separera meningar annars, sry ska försöka undvika att det händer igen.

Ja PS3 är ju än så länge ett format som inte knäckts och ska man gå efter försäljning gentemot lätthet att få tag på det gratis så borde PS3 (och även kommande PSP-Go kanske?) vara det format som säljer bäst. Jag har dock för mig att 360 är det format som säljer bäst. I och för sig är väl det egentligen inte en rättvis jämförelse då Microsoft har sålt närmare 10 miljoner fler konsoler än Sony.

Men jag håller med dig, konsoler är än så länge inte lika drabbade som datorer så kanske kommer även nästa generation gå att spela utan att vara uppkopplad, iaf hoppas jag på det.

Medlem
Skrivet av Power_Metal:

Fuskit:( Jag får inte än i gång mitt Batman:( SecuROM vill inte funka;( så kan inte spela något spel som har det skyddet:(

Har du installerat Daemon Tools eller något liknande program?

Medlem

Ja, kan det var det som stör?

edit: tog bort det och det funka ändå inte:(

Medlem

Mycket möjligt då SecuROM vägrar starta spel om dessa program är installerade. Ibland kan enda sättet att få igång spelet vara att formatera och installera Win igen. Detta kan då innebära att man blir av med en aktivering ifall man har spel som använder sig av sådant.

Medlem

Hurra:) alltid kul att göra det tar ju flera dar:( men är det enda chansen så får man väll göra de;(

Medlem
Skrivet av Nillz:

ni nu som säger att piraterna vart ägda. det kom en crack fix efter typ 12 timmar på den rlsen som fixade till allt som var drygt

Exakt. Piratscenen har inte blivit ägda, det är bara personen i fråga som var för dum i huvudet.

Medlem
Skrivet av Power_Metal:

Hurra:) alltid kul att göra det tar ju flera dar:( men är det enda chansen så får man väll göra de;(

Nej det är inte enda möjligheten, men det kan vara den enda om du har otur.

Du får väl någon slags info när du startar spelet varför det inte funkar?

Kopiera denna info och sök sedan på nätet ifall någon lyckats lösa det. Garanterat finns det någon "patch" som löser problemet, officiell eller inofficiell. Mitt råd patcha spelet om en sådan patch har släppts av utvecklaren.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Power_Metal:

Hurra:) alltid kul att göra det tar ju flera dar:( men är det enda chansen så får man väll göra de;(

Nej det är inte enda möjligheten, men det kan vara den enda om du har otur.

Du får väl någon slags info när du startar spelet varför det inte funkar?

Kopiera denna info och sök sedan på nätet ifall någon lyckats lösa det. Garanterat finns det någon "patch" som löser problemet, officiell eller inofficiell. Mitt råd patcha spelet om en sådan patch har släppts av utvecklaren.

har testat med batman forumet och de har ingen lössning och SecuRoms support svarar inte ja, det känns jätte kul!!!

Medlem
Skrivet av Power_Metal:

har testat med batman forumet och de har ingen lössning och SecuRoms support svarar inte ja, det känns jätte kul!!!

Och det är bara SecuROM spel som vägrar starta? Tråkigt att sådana här problem alltför ofta drabbar de som gör rätt för sig medan de som laddar ner olovligt slipper kontakta support eller liknande (som kan vara väldigt tidskrävande och kosta mycket pengar).

Om man betalat dyra pengar för en produkt så anser jag också att man har full rätt att ladda ner en kopia som funkar eller en fil som får ens egna kopia att fungera. Det ironiska är att det har förekommit att utvecklare/utgivare använt sig av "piraternas" crackade exe filer när de gett sina köpare möjligheten att slippa köra sitt spel utan cd.

Det finns program på nätet som hindrar SecuROM att känna av att program som Daemon Tools körs. Annars är mitt råd att testa med att avinstallera D-Tools och liknande.

Medlem

Tror du att det funkar att bara ta bort SecuROM ur dator och sen installera om spelet? kan det funka?

Medlem
Skrivet av shastar:
Skrivet av BADBOY-66:

Gratis e gott! som min farsa bruka säga när han fick en sup av grannen:D

Tror inte du tackar ja till en gratis käftsmäll..

jo då!! men vem skulle ge mig det då???

Medlem
Skrivet av Power_Metal:

Tror du att det funkar att bara ta bort SecuROM ur dator och sen installera om spelet? kan det funka?

Det behöver inte vara SecuROM som är anledningen, det kan bero på en mängd faktorer som att ditt gkort inte stöds eller att du inte har de senaste drivrutinerna som krävs för att spela spelet.

SecuROM installeras automatiskt när du installerar spelet och krävs för att kunna spela spelet. Däremot kanske det kan funka att avinstallera Daemon Tools och sedan göra en ominstallation av spelet men jag är inte alls säker på att det kommer fungera.

Installerade ett demo av Tomb Raider för ett tag sedan och det spelet vägrade köra på grund av att det kände av visst program på min dator. Försökte med att avinstallera det programmet men utan framgång, försökte även med att installera om spelet men även detta misslyckades.

Medlem
Skrivet av luiga:

Jag såg det sen, jag har formulerat om mig efteråt, men hann inte innan du svarade. Ber om ursäkt om jag lät kaxig i mitt tidigare svar.

Ingen fara skedd. Missförstånd uppstår lätt när man kommunicerar via text.

Skrivet av luiga:

Dock vidhåller jag att min tes håller, eftersom den allmänna opinionen är en enormt stor mängd människor jämfört med den förhållandevis lilla skara som diskuterar piratkopiering. Piratpartiet ligger väl på några få procent och lägg därtill ytterligare 10% bara för att vara säker så kommer du ändå inte upp i någon särskilt stor andel. Men jag hade också gärna sett en oberoende undersökning om detta.

Det ligger något i det du säger. Vi som är engagerade i ämnet och diskuterar det, både för och mot, har ofta bestämda åsikter men vi är förmodligen relativt få. Frågan är då hur den stora massan, som inte är insatta i debatten eller saknar intresse, ställer sig. Jag tror att en undersökning skulle visa ett splittrat resultat men det är givetvis bara min personliga uppfattning.

Medlem
Skrivet av Haziza:

Det sorgliga är ju att minst 80% av folket här lär att laddat hem spel men sitter ändå och håller med, vilket bara gör att jag tycker är mer roligt

så rätt så.:up:

Medlem

ska testa med att ladda hem drivrutiner:) deamon tolls borttaget:) skriver sen hur det gick;)

Skriv svar