Valve försöker stilla L4D 2-hatare

Medlem

tror l4d2 är ett mycket mer slipad version av orginalet. med mer grejer och några saker som tvingade dom att bygga om motorn så pass att det var bättre att släppa ett helt spel

Medlem
Skrivet av showerguy:

Nya vapen = 3 dagar
Nya maps = En vecka
Zombies = En vecka
Kampanj + Multiplayer del = 2 veckor.

Ursäkta showerguy men tror du allvarligt att man gör banor så snabbt? Kör en del HL2 moddar/banor och dessa banor kan ta upp till 4 månader om man har arbetat på den själv. Sen ska man leta efter buggar och glitchar.

Inaktiv

Dom som sitter hos Valve är ju proffs inom det här. Dom skissar upp en bra map och kopierar över den med hjälp av SDK. Det är såklart att det tar tid det vet jag också. Men jag ville bara säga att inte är så himla nytt. Man betalar 500 kronor för : nya vapen, kampanj, och nya zombies som enligt mina egna beräkningar är ganska enkelt att fixa ihop.

Bara att dom kopierar Left 4 Dead 1. Slänger in en ny trailer, ny bakrund i början och resten. Behövs ju inget jobb direkt?

Tänker såklart Köpa Left 4 Dead 2 och jag gillar det. Men vi ser ju klart och tydligt vad man betalar för. Nya skins och maps.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Dom som sitter hos Valve är ju proffs inom det här. Dom skissar upp en bra map och kopierar över den med hjälp av SDK

Kopierar över den?! Om det vore så väl. Nä, banor i Source bygger man manuellt, med svett och tårar, bit för bit. Valve har inte några magiska program som vi andra inte sitter på, de använder samma editor som moddare har. Och att bygga banor i Hammer tar sju-helvetes tid.

Alltså, alla här i det här forumet som tror att ban-byggande är en enkel process där designen på papper bara flödar via musen in i spelet bör ladda ner SDKt, boota up Hammer och skapa en bana.

Jag tror mycket väl på de som säger att det kan ta månader att färdigställa en enda kampanj i L4D.

Skrivet av Weyzer:

1. Du är ensam när du gör dina banor.
2. Du arbetar inte heltid med dem.

Som bandesigner arbetar man med största sannolikhet om inte ensam, så med oerhört få medhjälpare i själva bygg-processen. Man kan helt enkelt inte ha 10 pers som sitter och knåpar sin lilla del på banan, det skulle bli kaos.

Inaktiv
Skrivet av Weyzer:
Skrivet av Nilhom:
Skrivet av showerguy:

Nya vapen = 3 dagar
Nya maps = En vecka
Zombies = En vecka
Kampanj + Multiplayer del = 2 veckor.

Ursäkta showerguy men tror du allvarligt att man gör banor så snabbt? Kör en del HL2 moddar/banor och dessa banor kan ta upp till 4 månader om man har arbetat på den själv. Sen ska man leta efter buggar och glitchar.

1. Du är ensam när du gör dina banor.
2. Du arbetar inte heltid med dem.

Jag jobbar professionellt med spelutveckling, jag har dessutom jobbat professionellt med Source motorn. Var har ni fått de där siffrorna ifrån? Inte nog med att ni har absolut ingen respekt för yrket och konsten att göra _underhållande_ banor, ni tror att varje bana som görs packas in i spelet? Jag blir mörkrädd hur gamers försöker veta hur man gör spel, bara för man har spelat några spel på fritiden. Kom ihåg att detta var samma Valve som var så fokuserade på kvalité att de gjorde om Half-Life 1 TVÅ GÅNGER, endast för första versionen sög.

Alla ni lever i en fantasivärld. Tror ni på allvar Valve är SKYLDIGA er något? Vill ni inte spela 2'an, KÖP INTE 2'AN. Vill ni sitta och tro att "Valve lovade oss DLC för att balansera upp den lilla mängden innehåll" så dröm vidare -- har försökt hitta någon intervju eller pressmeddelande som säger något sånt, meck ack för intes.

// Förargad spelutvecklare.

Medlem

Händer de sånt när man bojkotar spel så ska jag allt ta och bojkota

Medlem
Skrivet av iramirion:

Jag jobbar professionellt med spelutveckling, jag har dessutom jobbat professionellt med Source motorn. Var har ni fått de där siffrorna ifrån? Inte nog med att ni har absolut ingen respekt för yrket och konsten att göra _underhållande_ banor, ni tror att varje bana som görs packas in i spelet? Jag blir mörkrädd hur gamers försöker veta hur man gör spel, bara för man har spelat några spel på fritiden. Kom ihåg att detta var samma Valve som var så fokuserade på kvalité att de gjorde om Half-Life 1 TVÅ GÅNGER, endast för första versionen sög.

Alla ni lever i en fantasivärld. Tror ni på allvar Valve är SKYLDIGA er något? Vill ni inte spela 2'an, KÖP INTE 2'AN. Vill ni sitta och tro att "Valve lovade oss DLC för att balansera upp den lilla mängden innehåll" så dröm vidare -- har försökt hitta någon intervju eller pressmeddelande som säger något sånt, meck ack för intes.

// Förargad spelutvecklare.

var på väg att svara på showguys inlägg, men det hade väl bara blivit ignorerat. word är väl på sin plats här. bra att det kommer lite direkt respons från folk som har lite att säga till dom även om jag inte har nån som helst aning av vad du gjort.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Okej om vi ska avrunda detta. Hur lång tid tar det att göra Left 4 Dead 2 egentligen?

Nya vapen = 3 dagar
Nya maps = En vecka
Zombies = En vecka
Kampanj + Multiplayer del = 2 veckor.

Asså det är väl bara att sätta sig i SDK och börja bygga egna banor? Skulle inte förvåna mig om Valve gjorde detta innan Left 4 Dead 1 släpptes.

Jag vet jag kan inget men ville bara få det sagt. Så mycket nytt är det.

Dummaste jag hört.
Seriöst de modellerar , twekar, buggtestar, effekter & scriptar etc.

En karta i Call of Duty tar cirka 4-5 månader att färdigställa det genom alla lager så som effekter, brush work yada yada yada och med tanke på att Source använder liknande teknik för ban bygge så ligger det med all säkerhet på ett par månader per bana också samma tid.

De är inte heller 5 pers som jobbar med en bana utan en åt gången dock så kan det hända att olika personer gör olika grejor på banan.

Dvs en script/effekter osv en brushwork.

Seriöst 1 vecka , fan kan du bygga mig en ferrari på en vecka plz för det klarat du nog skaru se.

Sen får du tänka på balansering , gameplay fan inget man skissar upp på en timme direkt utan oftast tar planeringen av ett spel minst 1/3 av utvecklingssiden, hur fan tror du annars allt går ihop i slutändan.

Som jag brukar säga, det verkar så jävla lätt för forum entusiaster att komma med "brillianta" idèer och "förslag" eftersom dem inte behöver bry sig om något.

Inaktiv

Japp TruB. Jag överdrev, jag erkänner. Men i vinter när jag köper Left 4 Dead 2 så vet jag exakt vad jag betalar för. Nya vapen, kampanj, zombies, + clownzombies, och lite annat!
:\

Medlem

Om det är för dyrt för er:

1: Köp det inte
2: Skaffa ett jobb. Då känns det inte dyrt längre.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Dom som sitter hos Valve är ju proffs inom det här. Dom skissar upp en bra map och kopierar över den med hjälp av SDK. Det är såklart att det tar tid det vet jag också. Men jag ville bara säga att inte är så himla nytt. Man betalar 500 kronor för : nya vapen, kampanj, och nya zombies som enligt mina egna beräkningar är ganska enkelt att fixa ihop.

Bara att dom kopierar Left 4 Dead 1. Slänger in en ny trailer, ny bakrund i början och resten. Behövs ju inget jobb direkt?

Tänker såklart Köpa Left 4 Dead 2 och jag gillar det. Men vi ser ju klart och tydligt vad man betalar för. Nya skins och maps.

Så enkelt är det inte, det krävs en hel del arbete även om man har tillgång till alla "verktyg". Jag testade själv på en gång att skapa en bana i ett fps spel och det var inte det lättaste då det var betydligt mer komplicerat än jag först trott. Testade även att skapa en bana i WC 3 och även detta var inget man gjorde i en handvändning. Jag har full förståelse för att expansioner kostar pengar för det krävs mycket tid även om utvecklarna använder sig av samma "spelstomme".

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Inkompetent:

Gratis expansion? Vad fasen ska man få det gratis för? Sen kan det ju diskuteras om det är värt att kallas för uppföljare och vad det borde kosta.

Diverse utvecklare bland annat Valve har släppt uppdateringar gratis förut. Tanken med att fortsätta uppdatera sina spel efter release är väl att fler personer ska köpa spelet eftersom utvecklaren fortsätter att lägga till innehåll.

Varför ens diskutera såna här saker?:O Vissa av er förstår .
En av dem roligaste Lan-spelen hittills kommer med en uppföljare och folk klagar på att det inte är en expansion. Och dessutom att det kommer att kosta... Fy skäms hehe;)


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Inaktiv

Careface ._.


signatur

a"C"RED -

Medlem

Wow... Gabe borde ta och ge sig ut i löparspåret lite. Seriöst, fortsätter han såhär kommer vi förlora branschens kanske mest briljanta hjärna aldeles för tidigt.


signatur

[size="8"]Meh[/size]

Medlem
Skrivet av showerguy:

Okej om vi ska avrunda detta. Hur lång tid tar det att göra Left 4 Dead 2 egentligen?

Nya vapen = 3 dagar
Nya maps = En vecka
Zombies = En vecka
Kampanj + Multiplayer del = 2 veckor.

Asså det är väl bara att sätta sig i SDK och börja bygga egna banor? Skulle inte förvåna mig om Valve gjorde detta innan Left 4 Dead 1 släpptes.

Jag vet jag kan inget men ville bara få det sagt. Så mycket nytt är det.

Det tar mycket mer än en vecka att göra en bana. Det är inte bara att sätta sig i "SDK" och göra egna banor - ok, aim-banor till CS tar kanske 30 min att göra, men det är inte riktigt samma sak...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hur många av er "hata-L4D2-bojkottare" har läst gruppens manifest på Steam? Tycker inte riktigt att de framstår som snåla snorungar utan vettiga argument där. Borde väl inte Valve heller tycka, om de bjuder in dem för en provspelning heller.

Och för att vara Valve det handlar om så är det ju faktiskt ovanligt att släppa en uppföljare redan ett år efter första spelet, till fullpris dessutom. Jämför med Orange Box till exempel, 5 spel varav 3 nya som ändå har samma eller lägre pris än Left 4 Dead.

Men men, endast tiden kan berätta om Valve väljer att ge fortsatt support för L4D. Tills dess tycker jag båda sidorna kan ta det lite lugnt med klagandet.

Medlem

Ser ut som han har spillt typ en påse chips på sin tshirt och låtit dem ligga där ett tag.

Medlem
Skrivet av iramirion:

Var har ni fått de där siffrorna ifrån? Inte nog med att ni har absolut ingen respekt för yrket och konsten att göra _underhållande_ banor, ni tror att varje bana som görs packas in i spelet?

Siffran fyra månader fick jag från en del banor jag har spelat och idag spelade jag en bana som hade tagit tre månader att göra vilket står i Readme! av skaparen. Plus att han hade arbetat på den själv.

Självklart har jag respekt för yrket.

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av Deathwisher:

Vilken flottig tröja han hade.

Tog all min uppmärksamhet.

Haha ja verkligen! Samma här.

Inaktiv
Skrivet av iramirion:
Skrivet av Weyzer:
Skrivet av Nilhom:
Skrivet av showerguy:

Nya vapen = 3 dagar
Nya maps = En vecka
Zombies = En vecka
Kampanj + Multiplayer del = 2 veckor.

Ursäkta showerguy men tror du allvarligt att man gör banor så snabbt? Kör en del HL2 moddar/banor och dessa banor kan ta upp till 4 månader om man har arbetat på den själv. Sen ska man leta efter buggar och glitchar.

1. Du är ensam när du gör dina banor.
2. Du arbetar inte heltid med dem.

Alla ni lever i en fantasivärld. Tror ni på allvar Valve är SKYLDIGA er något? Vill ni inte spela 2'an, KÖP INTE 2'AN. Vill ni sitta och tro att "Valve lovade oss DLC för att balansera upp den lilla mängden innehåll" så dröm vidare -- har försökt hitta någon intervju eller pressmeddelande som säger något sånt, meck ack för intes.

// Förargad spelutvecklare.

För att vara en speluvecklare så är du dålig på att använda nätet effektivt iaf.

"So we'll do the same thing with Left 4 Dead where we'll have the initial release and then we'll release more movies, more characters, more weapons, unlockables, achievements, because that's the way you continue to grow a community over time.""

http://www.videogamer.com/news/valve_details_post_left_4_dead...

Hittade flera sidor till där dom säger liknande.

Så förstår ni nu varför man är lite irriterad? Och gruppen där vill inte ha det gratis så varför gormas det om det? Är att det delar communityt genom att isolera L4D istället för att fortsätta utveckla det.

Medlem
Skrivet av iramirion:

Jag jobbar professionellt med spelutveckling, jag har dessutom jobbat professionellt med Source motorn. Var har ni fått de där siffrorna ifrån? Inte nog med att ni har absolut ingen respekt för yrket och konsten att göra _underhållande_ banor, ni tror att varje bana som görs packas in i spelet? Jag blir mörkrädd hur gamers försöker veta hur man gör spel, bara för man har spelat några spel på fritiden. Kom ihåg att detta var samma Valve som var så fokuserade på kvalité att de gjorde om Half-Life 1 TVÅ GÅNGER, endast för första versionen sög.

Alla ni lever i en fantasivärld. Tror ni på allvar Valve är SKYLDIGA er något? Vill ni inte spela 2'an, KÖP INTE 2'AN. Vill ni sitta och tro att "Valve lovade oss DLC för att balansera upp den lilla mängden innehåll" så dröm vidare -- har försökt hitta någon intervju eller pressmeddelande som säger något sånt, meck ack för intes.

// Förargad spelutvecklare.

haha skönt att du kommer till ett gamerforum och ärligt tror att gamers generellt ska känna nån form av lojalitet gentemot spelutvecklare. Det är som vilken annan business som helst, d v s "customer is king" och företaget ifråga ska värna om sin image.

Låt mig också ta tillfället i akt att säga att DLC (DownLoadable Content) inte måste innebära gratis nedladdning. Som tidigare sagts OFANTLIGT många gånger så handlar missnöjet mest om den potentiella splittringen av communityn.

Hur går det med They Hunger: Lost Souls förresten?

Skrivet av P-Staffan:

Ser ut som han har spillt typ en påse chips på sin tshirt och låtit dem ligga där ett tag.

Gabe har gnuggat magen mot skrivbordet framför burken och fått nån mat klämd emellan. Lite oroväckande att alltid se samma pikétröja dock, vi får hoppas att han köpte en binge för 5-10år sen!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

L4D2 är inte en expansion, inse fakta!!!!
Att någon ens kallar L4D 1 ett färdigt spel är dock ett skämt, en beta möjligtvis. Få banor, vapen, karaktärer och möjligheter samt dålig grafik och Ingen stiry ger beta-stämpel.

Dock ska man väl tacka alla som köpt "betan" och erbjuder nu alla möjligheten att njuta av det hela, färdiga spelet (L4D2). Dock var ettan bra nog att vara värd ett köp, iaf beg.

Inaktiv

L4D var ju väldigt efterlängtat, när det väl kom till kritan så hade det väldigt lite content för ett spel som kostade 500-600kr. Vavle är ju respekterade utvecklare så folk tog deras ord när dom sa att spelet skulle uppdateras skarpt, men det blev ju inte av. Istället fick ju konsumenterna nyheten att dom arbetat på en uppföljare som dom planerar ta fullt pris på. Än att leverera det content som saknades måste folk köpa den för fullt pris, sen den andra halvan som lätt skulle kunna klassas som en expansion. Var det inte för att L4D var så jävla dyrt så hade väl folk inte brytt sig, men det kostade och löften hölls inte. Tycker det är bra att man pressar Vavle, vi kan ju inte låta en av våra mest heliga PC utvecklare glida in på fel spår.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av matte89:

L4D var ju väldigt efterlängtat, när det väl kom till kritan så hade det väldigt lite content för ett spel som kostade 500-600kr.

L4D är det sämsta spelet jag betalat pengar för, det kostade mig över 600 som kursen stod då, jag har spelat det _en_ gång, om det skulle gå skulle jag sålt det för länge sedan, om det så var för 100kr. Adderat på detta är min besvikelse över hela Half-Life 2 sviten, så gör det allt som allt att jag troligen aldrig mer kommer köpa något Valve utvecklar, om det inte är för att jag har någon form av annat intresse av det, kanske någon mod som kommer eller att man kanske vill göra banor eller så...

HL3 får fan bli bra alltså...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Många är fasen sjuka här inne alltså Förvånas nästan av vartannat inlägg, konstiga argument från konstiga kunder...skrämmande är vad det är...

Nu ska jag inte ge mig in på konsolmarknaden, men när L4D släpptes till PC så fick jag punga upp ungefär 335 SEK, tycker jag inte är så farligt, L4D2 lär ju kosta nåt liknande.....

Men som jag sagt innan:
Sköönt att ni som klagar skiter i att köpa det, ni är säkert såna som ragequittar så fort laget börjar förlora eller när man dött 1 gång som Boomer...

Medlem
Skrivet av iramirion:
Skrivet av Weyzer:
Skrivet av Nilhom:
Skrivet av showerguy:

Nya vapen = 3 dagar
Nya maps = En vecka
Zombies = En vecka
Kampanj + Multiplayer del = 2 veckor.

Ursäkta showerguy men tror du allvarligt att man gör banor så snabbt? Kör en del HL2 moddar/banor och dessa banor kan ta upp till 4 månader om man har arbetat på den själv. Sen ska man leta efter buggar och glitchar.

1. Du är ensam när du gör dina banor.
2. Du arbetar inte heltid med dem.

Jag jobbar professionellt med spelutveckling, jag har dessutom jobbat professionellt med Source motorn. Var har ni fått de där siffrorna ifrån? Inte nog med att ni har absolut ingen respekt för yrket och konsten att göra _underhållande_ banor, ni tror att varje bana som görs packas in i spelet? Jag blir mörkrädd hur gamers försöker veta hur man gör spel, bara för man har spelat några spel på fritiden. Kom ihåg att detta var samma Valve som var så fokuserade på kvalité att de gjorde om Half-Life 1 TVÅ GÅNGER, endast för första versionen sög.

Alla ni lever i en fantasivärld. Tror ni på allvar Valve är SKYLDIGA er något? Vill ni inte spela 2'an, KÖP INTE 2'AN. Vill ni sitta och tro att "Valve lovade oss DLC för att balansera upp den lilla mängden innehåll" så dröm vidare -- har försökt hitta någon intervju eller pressmeddelande som säger något sånt, meck ack för intes.

// Förargad spelutvecklare.

Alltid kul med att få info från någon som arbetar med det på daglig basis och har den kunskap som få på detta forum har och därför kan upplysa de mindre vetande om hur det verkligen är.

Nej Valve är inte skyldiga sina spelare/köpare något, de har verkligen varit generösa när det kommer till att ge folk sådant som andra med lätthet skulle ta betalt för. Men de lovade däremot att de skulle stödja spelet ett bra tag och att de skulle rätta till att spelet hade så få kartor på ett eller annat sätt. Innan folks "utbrott" hade Valve (eller kanske mer korrekt, Microsoft eller EA) inte en tanke på att släppa dlc till L4D men de hade nog inte heller räknat med att detta skulle eskalera till den grad de nu gjort. Efter detta bestämde de sig nog för att släppa det dlc de utlovat när folk började klaga på spelets livslängd.

"Kom ihåg att detta var samma Valve som var så fokuserade på kvalité att de gjorde om Half-Life 1 TVÅ GÅNGER, endast för första versionen sög."

Jo då detta är ingen nyhet då jag med stort intresse följt utvecklingen kring Half-Life 2. Det var mycket tack vare detta jag utan tvekan köpte spelet för fullpris, dock hade jag ingen som helst aning att man inte kunde spela det utan att först få "lov" av EA/Valve. Hade jag vetat det hade jag aldrig köpt det, spelar ingen som helst roll hur bra spelet är då jag är emot DRM som är integritetskränkande. Det är mitt spel (utvecklarna/utgivarna kan skriva miljoner användaravtal men när allt kommer till kritan är det köparen som avgör om vad denne vill göra med sitt spel, går inte det kan inget i världen tvinga denne att köpa spelet) och jag har köpt det inte hyrt det, alltså förväntar jag mig också att kunna spela det när utvecklarna/utgivarna inte finns kvar eftersom jag kan detta med merparten av de spel jag redan äger. Utgivarna är fullt medvetna om att en kund nog övervägt en eller två gånger att köpa ett spel om det stått på boxen att spelet bara kunde installeras ett begränsat antal, använder sig av ett skydd som kan ställa till ett helvete för köparen om denne har otur och att skyddet har full åtkomst till datorn. Problemet är att allt för många bara måste ha det där nya grymma spelet och fullständigt skiter i vad detta kommer ge för konsekvenser i framtiden, jag tillhör inte den skara och kan utan problem bojkotta ett spel om jag anser utgivaren/utvecklaren använder sig av skydd eller liknande som hindrar mitt spelande. Eftersom jag sedan länge bojkottat EA så har jag inte heller köpt L4D däremot har jag läst om det och testat ett demo på det och visst det är mycket genomarbetat men på tok för kort om varje karta är lika stor som den som demot hade.

Medlem

den är jag med i

Medlem

jag kommer köpa det. men jag behöver inte gilla det för det. de skulle inte ha lovat en massa till ettan om de inte kunde hålla det. hur kul är det att köra de där kampanjerna om och om och om och om egentligen?

Medlem

Det är huuuuuuuuur kul som helst!! ;D

Medlem
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av Weyzer:

Dessutom är L4D 2 otroligt likt ettan, och inte mycket nytt verkar finns i spelet, förutom karaktärer och banor, som i princip kunde ha lagts till det första spelet. Några nya vapen som en yxa och stekpanna är också med, mycket lätt att lägga till i det första spelet. TITTA PÅ TEAM FORTRESS 2! tiotals vapen har lagts till.

Finns det ens några HELT UNIKA nya features i tvåan?!

Jösses, här har vi en skarp en.

Eftersom det tydligen är enkelt som en pannkaka att skapa 4-5 (har inte kollat) kampanjer, nya modeller, nya ljud, spela in nytt röstskådespeleri, bugg-testa och balanstesta allt i flera månader så är min enda fråga varför du inte är rik som ett troll på att göra spel?

Betänk också att folket (kanske upp emot 100 pers) som sitter i flera månader och gör detta ska ha lön, för trots vad folk tror så är Valve ingen välgörenhetsorganisation där folk jobbar gratis för att glädja samhällsparasiter som dig.

Word.

Skriv svar