Helgdiskussion – När släpper Valve Half-Life 3?
Fan vad folk är bortskämda här inne.
Man fick vänta 8 år på TF2 som uppföljare till TFC. Om ni inte är födda allt för långt in på 90-talet så vet ni att TF2 från början använda sig av den gamla quake-motorn och liknade i stort CS med klasser. Det som senare presenterade var väldigt annorlunda och stack ut ifrån standard arkad-FPS med realistiska vapen.
HL2 hade säkert kunnat kommit med q3 motorn två år efter släppet av ettan men istället valde man att ta tid och skapa något unikt vilket är likt valve. När de första bilderna till HL2 fick många att tappa hakan. Det är snart 8 år sedan Ep2 kom så de kanske snart är dags. Hellre att Valve släpper en nyskapande produkt sm tar FPS och PC-spel till nästa nivå.
Vill ni ha uppföljare som AC och COD där man använder samma motor och knappt innehåller något nytänk, är dåligt optimerade och fyllt med buggar så varsågod.
"Som man sår för man skörda"
Orättvis kommentar med dålig jämförelse. COD och AC tar 1 år på sig innan nytt spel, folk har all rätt att tjata på Valve nu när det har gått 8år.
Fan vad folk är bortskämda här inne.
Man fick vänta 8 år på TF2 som uppföljare till TFC. Om ni inte är födda allt för långt in på 90-talet så vet ni att TF2 från början använda sig av den gamla quake-motorn och liknade i stort CS med klasser. Det som senare presenterade var väldigt annorlunda och stack ut ifrån standard arkad-FPS med realistiska vapen.
HL2 hade säkert kunnat kommit med q3 motorn två år efter släppet av ettan men istället valde man att ta tid och skapa något unikt vilket är likt valve. När de första bilderna till HL2 fick många att tappa hakan. Det är snart 8 år sedan Ep2 kom så de kanske snart är dags. Hellre att Valve släpper en nyskapande produkt sm tar FPS och PC-spel till nästa nivå.
Vill ni ha uppföljare som AC och COD där man använder samma motor och knappt innehåller något nytänk, är dåligt optimerade och fyllt med buggar så varsågod.
"Som man sår för man skörda"
Orättvis kommentar med dålig jämförelse. COD och AC tar 1 år på sig innan nytt spel, folk har all rätt att tjata på Valve nu när det har gått 8år.
Varför skulle folk ha rätt att kräva att ett företag producerar ett spel som de själva aldrig har sagt att de kommer att släppa? Det är ju bara rena dumheter, folk har ingen rätt att tjata överhuvudtaget eller rätt att göra något alls om det inte handlar om en produkt som de har betalat för.
Nu har jag typ inte kört HL 1/2. Men det är väl bara vanliga singelplayer fps spel?? the big deal med hl3? o;
De var båda banbrytande FPS både på design- och teknikfronten. Dagens FPS skulle inte alls se likadana ut utan dem.
Många som är förblindade av sin nostalgi glömmer dock hur jävulskt buggigt framförallt Half-Life (ettan, alltså) var vid release. Visst, det var och är bra spel - men spelvärldens heliga graal? Njaaeeh.
Unreal dök upp ungefär samtidigt (lite före HL), och var ett riktigt bra FPS det också, med flera nyskapande idéer och koncept i FPS-världen.
"Problemet" är sannolikt till viss del hur stor modscen HL kom att få. Konkurrenter som haft en relativt stor del av marknaden vid tidpunkten för utveckling och släpp glömdes bort, när rejält många eftermarknadsmodifikationer till HL släpptes och breddade målgruppen och förlängde livslängden för spelet. Hade ex. Unreal haft en motsvarande modscen hade möjligtvis FPS-världen som kom att byggas upp många år efter HLs originalrelease sett annorlunda ut.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
kom att tänka på att jag inte spelat episode 1 eller 2, shit, kanske dags att göra det!
Vad jag förstått så skall de ha rejäla cliffhangers.
Så jag har inte vågat spela ep 1&2 innan ett datum officielt ges till 3'an.
The longest journey& beyond good and evil fick räcka när det gäller cliffhangers.
Nu har jag typ inte kört HL 1/2. Men det är väl bara vanliga singelplayer fps spel?? the big deal med hl3? o;
De var båda banbrytande FPS både på design- och teknikfronten. Dagens FPS skulle inte alls se likadana ut utan dem.
Många som är förblindade av sin nostalgi glömmer dock hur jävulskt buggigt framförallt Half-Life (ettan, alltså) var vid release. Visst, det var och är bra spel - men spelvärldens heliga graal? Njaaeeh.
Unreal dök upp ungefär samtidigt (lite före HL), och var ett riktigt bra FPS det också, med flera nyskapande idéer och koncept i FPS-världen.
"Problemet" är sannolikt till viss del hur stor modscen HL kom att få. Konkurrenter som haft en relativt stor del av marknaden vid tidpunkten för utveckling och släpp glömdes bort, när rejält många eftermarknadsmodifikationer till HL släpptes och breddade målgruppen och förlängde livslängden för spelet. Hade ex. Unreal haft en motsvarande modscen hade möjligtvis FPS-världen som kom att byggas upp många år efter HLs originalrelease sett annorlunda ut.
Jag minns inte några särskilda buggar, har du några exempel? Jag gillade Unreal också men i single player, som var Half-Lifes styrka, hade det inget att komma med förutom en snygg grafikmotor.
Om du snackar multiplayer så är det inte riktigt vad Half-Life handlade om även om det gav upphov till CS.
Nu när det fuskas så mycket i CS och allt bara blivit skit i det så lär ju HL 3 tappa rejält med fans skulle jag tro. HL i all ära, men det är många spel som fått 10/10 i recensioner och ska HL 3 sticka ut så får de nog sätta fart på CS igen och komma på ett sätt att banna fuskare.
Känns som utvecklingen gått åt andra hållet från att alla spel varit SP, sen till MP och nu är man tillbaka i SP tack vare att det finns hack i alla spel.
Kanske bara jag som är gammal räv som minns hur jäkla trevligt man hade det på servers förr i tiden jämfört med idag.
Jag minns inte några särskilda buggar, har du några exempel? Jag gillade Unreal också men i single player, som var Half-Lifes styrka, hade det inget att komma med förutom en snygg grafikmotor.
Om du snackar multiplayer så är det inte riktigt vad Half-Life handlade om även om det gav upphov till CS.
Mycket storymässiga buggar (gjorde en genomspelning av version 1.0 för en drös år sedan, osäker på om jag drog igenom det efter 1.1.1.x), sannolikt i och med tung skriptning på sina ställen. Första jag märkte var att vakten aldrig öppnade dörren till kabinen på monorailen man startar på, men det fanns många - fler än vad som, i mina ögon, bör finnas i ett spel som av många ses som spelens kvintessens. HL2 däremot var en bra mycket mer välpolerad historia.
Tja, jag gillar den mer traditionella Sci-fistoryn i Unreal - men där är smaken som baken mer än någonting annat.
Half-Lifes popularitet (både vad gäller affektion och kommersiellt), framförallt i det långa loppet, har modscenen och modvänligheten i GoldSrc-motorn (med andra ord: Half-Life) en stor, om inte avgörande, del i. Dock var spelet tillräckligt nyskapande för att få fotfäste på egen hand (no pun intended). Tycker bara det är förbaskat överskattat - det var inte såpass unikt att vi har hela genrens utveckling att allena tacka Half-Life för. Även om det har kommit att gestalta den tidsperioden i genrens utveckling.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Fan vad folk är bortskämda här inne.
Man fick vänta 8 år på TF2 som uppföljare till TFC. Om ni inte är födda allt för långt in på 90-talet så vet ni att TF2 från början använda sig av den gamla quake-motorn och liknade i stort CS med klasser. Det som senare presenterade var väldigt annorlunda och stack ut ifrån standard arkad-FPS med realistiska vapen.
HL2 hade säkert kunnat kommit med q3 motorn två år efter släppet av ettan men istället valde man att ta tid och skapa något unikt vilket är likt valve. När de första bilderna till HL2 fick många att tappa hakan. Det är snart 8 år sedan Ep2 kom så de kanske snart är dags. Hellre att Valve släpper en nyskapande produkt sm tar FPS och PC-spel till nästa nivå.
Vill ni ha uppföljare som AC och COD där man använder samma motor och knappt innehåller något nytänk, är dåligt optimerade och fyllt med buggar så varsågod.
"Som man sår för man skörda"
Orättvis kommentar med dålig jämförelse. COD och AC tar 1 år på sig innan nytt spel, folk har all rätt att tjata på Valve nu när det har gått 8år.
Varför skulle folk ha rätt att kräva att ett företag producerar ett spel som de själva aldrig har sagt att de kommer att släppa? Det är ju bara rena dumheter, folk har ingen rätt att tjata överhuvudtaget eller rätt att göra något alls om det inte handlar om en produkt som de har betalat för.
Nu låter du korkad, detta är inget rättsligt, folk får göra precis vad dom vill, dom får vara hur besvikna och tjata hur mycket dom vill, och den största orsaken till varför folk gör så är för att Valve säger varken det ena eller det andra. Capish?
Om dom inte har nog med folk för alla sina projekt osv så får dom lov att anställa fler!
Allting går inte att lösa genom att anställa fler personer. En graviditet tar liksom nio månader, det går inte att trycka ut en unge på en månad bara för att nio kvinnor är inblandade.
Det du pratar om är Ubisoft-approachen till spelutveckling: släng in hur mycket folk som helst, så går det bra.
Om dom inte har nog med folk för alla sina projekt osv så får dom lov att anställa fler!
Allting går inte att lösa genom att anställa fler personer. En graviditet tar liksom nio månader, det går inte att trycka ut en unge på en månad bara för att nio kvinnor är inblandade.
Det du pratar om är Ubisoft-approachen till spelutveckling: släng in hur mycket folk som helst, så går det bra.
oj här tog vi i, Verkligen inte det jag pratar om, har man bara fått ut två spel i en serie på snart 20 år så kan man faktiskt anställa lite fler utan att det blir ett ubivalve som spottar ut en uppföljare per år.
Vad jag har sett så har det endast sagts om HL3 att
"såna här saker tar tid" - Gabe
Varken ja eller nej, troliga är väl att titeln kommer att utnyttjas från deras nya Source 2.
Steam i sig är ju redan en mäktig magnet, så någon marknadsföring behövs egentligen inte. Skulle inte förvåna mig att den dyker upp helt plötsligt under deras "Kommande flik"
sen är explosionen ett faktum.
Tror inte de kan släppa spelet faktiskt, det är ju överhypat likt förbannat.
Kolla bara på hl2 som i sig är en väldigt imponerande... techdemo utav vad Source-motorn kan göra för story och spelmässigt är det rätt meh.
Bara fordonssekvenserna i sig känns som något de bara kastat in för att fylla upp hål i gameplayet samt visa upp att de faktiskt kan göra fordon med motorn nu.
En spelmotor som andra utvecklare lyckats bättre att skapa spel i som valve sedan köpt upp och kallat de spelen sina egna.
Ingen kan ju direkt påstå att Left 4 Dead och Portal är något som valve själva kom på
(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.
http://imgur.com/gallery/9lQvU/comment/361315692
En rätt bra kommentar från Gaben själv
Har tappat intresset för Half-Life och det är ändå mitt favo FPS. Valve suger tyvärr på att leverera saker inom rimlig tid tyvärr, dom får skylla sig själva.
När 3an kommer så måste den vara lika unikt sensationell som dom förra, annars blir det svårt att vinna tillbaka mig igen när det finns så många andra bra spel idag. Inte som det var när dessa spel släpptes.