Helgdiskussion: Varför fortsätter piratkopieringen av spel?

Medlem

För min del varierar orsakerna.

Jag köpte Assassin's Creed IV: Black Flag när det släpptes, men det gick aldrig ens igång tack vare strul med uPlay. (Jag lyckades dock få igång det efter någon vecka)

Rome II: Total War var extremt trasigt när det släpptes, så mitt förtroende för Creative Assembly låg i botten inför Attila: Total War.

När Metro: Last Light släpptes var jag osäker på om spelet skulle flyta på bra på min dator, och något demo fanns inte som alternativ. (Ja, det går att utgå från systemkrav, men de håller inte alltid. Min brorsa fick aldrig igång Battlefield 4 på sin dator förrän han uppgraderade sitt grafikkort från GTX 670 till GTX 770)

Grand Theft Auto IV: Ballad of Gay Tony gick inte att starta vissa dagar eftersom deras DRM inte ville erkänna att jag hade DLCn installerad på datorn av någon anledning.

Med det sagt köper jag dock alltid mina spel. Att ladda hem spel gratis ser jag som en sista utväg.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Inaktiv

Kopierat material är inte en förlorad intäkt för ägaren.


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

Medlem

Jag tror att en stor del av piratkopieringen beror på att man inte kan testa spel innan man köper dem.
Det finns inget sätt att veta om spelet kommer att fungera bra på din dator eller ej och det finns oftast inget sätt att testa för att se om man tycker det är kul eller ej eftersom demos knappt existerar längre.

Priset är naturligtvis också ett problem, 500-600 Kr för ett spel är bara rimligt om man kommer att ha glädje av det en lång tid framöver, vilket sällan är fallet.
Om snittpriset sänktes till 100-200 Kr skulle piratkopieringen minska markant och försäljningen öka.

Före tex. steam var en stor anledning distributionen, det var helt enkelt bekvämare att ladda hem spel men jag tror att tillgängligheten som digital downloads ger gör att väldigt många hellre köper spel än piratkopierar dem.

Medlem

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Gandir:

.. även så tycker jag om den gräsrots rörelsen som börjar växa ut med indie spel utvecklare som gör spel för att de verkligen vill göra bra spel.

Du borde försöka boka in ett studiebesök hos en av dessa onda spelutvecklare. Att påstå att vi inte vill göra genuint bra spel är så fel det bara kan bli. Du skulle bara veta hur mycket tid och energi utvecklare lägger på att skapa en så bra upplevelse för dig som möjligt. Självklart blir det inte alltid bra, men att det skulle vara med flit stämmer inte alls.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

För min del varierar orsakerna.

Jag köpte Assassin's Creed IV: Black Flag när det släpptes, men det gick aldrig ens igång tack vare strul med uPlay. (Jag lyckades dock få igång det efter någon vecka)

Rome II: Total War var extremt trasigt när det släpptes, så mitt förtroende för Creative Assembly låg i botten inför Attila: Total War.

När Metro: Last Light släpptes var jag osäker på om spelet skulle flyta på bra på min dator, och något demo fanns inte som alternativ. (Ja, det går att utgå från systemkrav, men de håller inte alltid. Min brorsa fick aldrig igång Battlefield 4 på sin dator förrän han uppgraderade sitt grafikkort från GTX 670 till GTX 770)

Grand Theft Auto IV: Ballad of Gay Tony gick inte att starta vissa dagar eftersom deras DRM inte ville erkänna att jag hade DLCn installerad på datorn av någon anledning.

Med det sagt köper jag dock alltid mina spel. Att ladda hem spel gratis ser jag som en sista utväg.

här är ju ett tydligt exempel på att det är företagen som är boven i dramat hur kan man få för sig och begära flera hundra kronor på trasiga spel ??? när man som ung spelade på C-64 amiga eller atari mfl så var spelen hela och inte behövdes det släppa patchar..nu verkar det som kunderna är betatestare ? sen att vissa utgivare inte orkar läsa forum som dräller av problem utan väljer att stoppa huvudet i sanden...

Medlem
Skrivet av Gandir:

Nu är mitt inlägg slut om någon har läst det hela vägen skulle jag nog bli imponerad men jag är så himla less på att höra hur synd det är om alla nöjes industrier som skiter fullständig i sina kunder och sina anställda.

Att industrin är oärlig och att folk stjäl spel är två saker du borde skilja på. Industrins oärlighet bygger till stor del på konsumenternas iver att spela spelen direkt när de släpps. Du behöver inte vänta mer än en dag innan hela Internet svämmar över av rapporter om hur buggigt och trasiga spel är eller hur mycket av hypen som var skitsnack. Väntar du ytterligare en vecka så finns vanligtvis första patchen och om den inte löser problemen så låter du helt enkelt bli att köpa spelet, eller väntar ett år till Steamrean om buggarna fixats då. Så länge folk slänger pengar på företagen för förbokningar, day 1 exklusiviteter och annat trams så kommer oärligheten att fortsätta. Att piratkopiera löser inte det problemet.

EA är giriga som säljer sina egna spel dyrt på Origin. Hur löser du det genom att ladda ner spelet på Pirate Bay? Enklaste lösningen på det problemet är att köpa spelet från dem som har det billigaste lagliga alternativet. Och köper du en fysisk kopia (som jag föredrar) så ser du till att en stackars svensk butiksmedarbetare får fortsätta gå till jobbet också. Win-Win..

Medlem

Kommer aldrig fatta att argumentet är dyrt. Ja köp inte då. Det här argumentet att man inte tycker att varan är värd sitt pris men att man ska ha rätt till den ändå är trams.

Om man inte anser en vara är värd sitt pris så betalar man inte. Men man skaffar den inte på illegal väg heller.

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

när man som ung spelade på C-64 amiga eller atari mfl så var spelen hela och inte behövdes det släppa patchar..

Och ändå så var ju piratkopieringen av spel till C64 ganska utbredd. Med tanke på den tidens avsaknad av fildelning via Internet så skulle jag t.o.m kalla den för väldigt utbredd.

Jag har inte dig specifikt i åtanke, du kanske köpte alla dina C64-spel. Jag tänker mer generellt, att pirater idag gärna skyller på företagens oärlighet, men pirater fanns långt innan EA och Ubisoft började släppa trasiga spel.

Medlem

Så länge jag kan köpa vad jag vill och spela det när jag vill så är det bara betala och vara glad.

Skulle jag piratkopiera ett spel idag?
Ja, om spelet jag köper är obrukbart lagligt.

Jag minns när jag köpte Skyrim (kartong).
Kunde inte spela det första två dagarna pga Steams tjänst hade problem.

Jag övervägde allvarligt att piratkopiera då.

Medlem

När jag var liten köpte man inte film, man köpte begränsat med musik och få spel. Sedan kom tiden då allt det där skulle betalas plus mobilkostnader. Med prenumerationer har väl kostnaderna för musik och film minskat igen, men det är så mycket som tävlar fr.a. om ungdomarnas pengar. Prenumererar man på ett MMO så är pengarna slut. ..och all tid man har.
Vi gamlingar är ju härdade och har ett stort steambibliotek, och är nördigt nostalgiska, så vi klarar ju oss gott med lite äldre spel och Steam-rea. DLC har vi inte tid med. Skulle aldrig få för mig att köpa dag 1 spel när jag har så många fantatiska spel jag inte ens haft tid att installera. Enda undantagen var Last of US & GTAV till PS4. Första "nya" spelen jag köpte på flera år.
Saknar också demo, även om de alltid lämnade rester på HDn, och inte helt förtjust i early-acccesshysterin. Betala för demo! Men det bidrar i alla fall till en ökad kreativitet. Idie ser ut att rädda branschen från dyra, generiska mastodontprojekt. SWTOR var ju dyraste spelet hittills och slutade som värsta generica och har fortsatt på den vägen. Så mycket pengar, då vågar man inte ta några risker, och då får man en rätt värdelös slutprodukt. Men en dyr produkt KAN ju vara fantastisk. Spelmässigt och innehållsmässigt är ju GTAV fantastiskt jämfört med varenda titel jag kan komma på. Helt klart värd en dyr prislapp.
Kan ändå tänka mig att "season pass" utökas till prenumerationstjänsterr för spelserier som AC, NFS osv. Typ HBO för film, men inte Netlix-aktigt.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag kan bara tala för min egen del och jag kan vara helt uppriktig och säga att jag piratkopierade så gott som alla spel när jag var yngre pga jag inte hade råd att köpa spel på den tiden.

Idag däremot så finns det liksom inte ens en tanke på att ladda hem något eftersom att jag kan gå och köpa en ny gamingdator varenda månad om jag så vill, så kostnaden för ett par spel i månaden är pissdroppe i havet.

Att man däremot som vuxen och med en inkomst fortfarande sitter och laddar hem och crackar spel är ju bara sorgligt. Då har man ingen respekt för spelbranschen eller dess utvecklare och bör fan inte få se sig själv som en "gamer" (hur fånigt det än låter).

Men företagen som ligger bakom spelet har respekt då eller? Ger man dem då inte bara tillbaka med samma mynt?

Jag tycker att spel industrin är nog en av dem mest respektlösa av alla emot sina anställda utvecklare och kunder.

Det är ju inte konstigt att folk piratkopierar med de priser som finns, och sedan nu när det har börjats med så mycket DLC som du får betala en hel del extra för att spela ditt spel.

Respektlöshet föder respektlöshet så enkelt är det egentligen.

Medlem

Dom riktiga piraterna är storföretagen..att ett spel kostar 100 miljoner dollar är ju helt galet. dom suger nog ut mer pengar av konsumenterna än vad småpiraterna skadar dem, aannars skulle de ju gå omkull

Medlem
Skrivet av zephe:

Dom riktiga piraterna är storföretagen..att ett spel kostar 100 miljoner dollar är ju helt galet. dom suger nog ut mer pengar av konsumenterna än vad småpiraterna skadar dem, aannars skulle de ju gå omkull

Vad är galet med det? Vad baserar du det påståendet på?

Medlem

Förr kopierade jag både musik och spel, dels för att ha råd, dels för att det var bekvämt. Men idag går både musik och spel att få tag på smidigt och till hyfsade priser på tex Spotify och Steam. Dessutom är jag inte fattig ungdom längre. Den som tycker att ett spel är dyrt jämfört med en film missar att de flesta spel ger många fler timmars underhållning än en film. Jag tycker tvärt om att film och TV-serier är för dyrt.

Sen är det är få spel som intresserar mig så mycket att jag måste ha dem på dag 1, och dessutom har jag en låååång backlog på Steam från alla reor, så jag brukar vänta tills det blir billigare. Det finns bara en handfull undantag, främst Blizzard-spel. Plus en handfull till som jag backat på Kickstarter.

TV-serier och filmer däremot är svårare att få tag på i rimlig tid och till rimligt pris. Betalar gärna för Netflix eller liknande, men då vill jag ha tillgång till ALLT, även bakåt i tiden. Dvs som på Spotify. Som det är idag så försvinner ju saker från dessa tjänster efter ett tag eftersom de bara hyr in rättigheterna. Helt värdelös licensmodell ur mitt perspektiv.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

700:- Konsolspel
500:- Datorspel
= Mycket pengar för studenter/arbetslösa.

Sen har vi den nya trenden med mikrotransaktioner i spel som kostar tusentals kronor.

Jag förstår varför det finns pirater.

Visst är det mycket för studenter/arbetslösa. Men det är ju faktiskt en lyxvara och inget som är nödvändigt för att leva


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Gandir:

Nu är mitt inlägg slut om någon har läst det hela vägen skulle jag nog bli imponerad men jag är så himla less på att höra hur synd det är om alla nöjes industrier som skiter fullständig i sina kunder och sina anställda.

Att industrin är oärlig och att folk stjäl spel är två saker du borde skilja på. Industrins oärlighet bygger till stor del på konsumenternas iver att spela spelen direkt när de släpps. Du behöver inte vänta mer än en dag innan hela Internet svämmar över av rapporter om hur buggigt och trasiga spel är eller hur mycket av hypen som var skitsnack. Väntar du ytterligare en vecka så finns vanligtvis första patchen och om den inte löser problemen så låter du helt enkelt bli att köpa spelet, eller väntar ett år till Steamrean om buggarna fixats då. Så länge folk slänger pengar på företagen för förbokningar, day 1 exklusiviteter och annat trams så kommer oärligheten att fortsätta. Att piratkopiera löser inte det problemet.

EA är giriga som säljer sina egna spel dyrt på Origin. Hur löser du det genom att ladda ner spelet på Pirate Bay? Enklaste lösningen på det problemet är att köpa spelet från dem som har det billigaste lagliga alternativet. Och köper du en fysisk kopia (som jag föredrar) så ser du till att en stackars svensk butiksmedarbetare får fortsätta gå till jobbet också. Win-Win..

Så du menar då att EA inte är giriga? Sedan missade du totalt det jag skrev tidigare i posten. Jag vill inte åka 10 mil för att köpa ett spel i butik.

Därför köper jag online men köper då inte av EA eller steam utan tar hellre CDkeyshere eller liknande butiker. Men det tar inte bort faktumet att EA är giriga. Även om jag tycker EA har blivit lite bättre under ledningen av senaste VD'n.

Spel skall inte släppas med så pass allvarliga buggar så att det inte går att spela dem heller. Det är ett ansvar som ligger på utvecklaren och inte på konsumenten överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Fozboz:

Så länge jag kan köpa vad jag vill och spela det när jag vill så är det bara betala och vara glad.

Skulle jag piratkopiera ett spel idag?
Ja, om spelet jag köper är obrukbart lagligt.

Jag minns när jag köpte Skyrim (kartong).
Kunde inte spela det första två dagarna pga Steams tjänst hade problem.

Jag övervägde allvarligt att piratkopiera då.

Skumt...mitt fungerade perfekt på release dagen. Men det är tråkigt när det klyddar. Där förstår jag ett mindre företag som har problem med sin release - men inte hur ett spel som Blizzard kan ha nätverks problem på Diablo 3 releasen när de redan var veteraner på marknaden vad det gäller onlinespel.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Lepracy:

För att det är gratis.

Så om en cykel står olåst är det ok att ta den?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Helt ärligt så piratkopierar jag nya spel för att testa dem och behåller dem säkert tills jag har spelat igenom dem. Sedan om jag tyckte om spelet väldigt mycket så köper jag det några år senare för 50- eller 75% mindre än vad det kostade när det släpptes.

Dessutom är jag student och har inte i närheten råd med att köpa alla spel jag skulle vilja spela och man vill inte mista en bra spelerfarenhet bara för att man inte har råd.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Gandir:

Nu är mitt inlägg slut om någon har läst det hela vägen skulle jag nog bli imponerad men jag är så himla less på att höra hur synd det är om alla nöjes industrier som skiter fullständig i sina kunder och sina anställda.

Att industrin är oärlig och att folk stjäl spel är två saker du borde skilja på. Industrins oärlighet bygger till stor del på konsumenternas iver att spela spelen direkt när de släpps. Du behöver inte vänta mer än en dag innan hela Internet svämmar över av rapporter om hur buggigt och trasiga spel är eller hur mycket av hypen som var skitsnack. Väntar du ytterligare en vecka så finns vanligtvis första patchen och om den inte löser problemen så låter du helt enkelt bli att köpa spelet, eller väntar ett år till Steamrean om buggarna fixats då. Så länge folk slänger pengar på företagen för förbokningar, day 1 exklusiviteter och annat trams så kommer oärligheten att fortsätta. Att piratkopiera löser inte det problemet.

EA är giriga som säljer sina egna spel dyrt på Origin. Hur löser du det genom att ladda ner spelet på Pirate Bay? Enklaste lösningen på det problemet är att köpa spelet från dem som har det billigaste lagliga alternativet. Och köper du en fysisk kopia (som jag föredrar) så ser du till att en stackars svensk butiksmedarbetare får fortsätta gå till jobbet också. Win-Win..

Så du menar då att EA inte är giriga? Sedan missade du totalt det jag skrev tidigare i posten. Jag vill inte åka 10 mil för att köpa ett spel i butik.

Därför köper jag online men köper då inte av EA eller steam utan tar hellre CDkeyshere eller liknande butiker. Men det tar inte bort faktumet att EA är giriga. Även om jag tycker EA har blivit lite bättre under ledningen av senaste VD&#039;n.

Spel skall inte släppas med så pass allvarliga buggar så att det inte går att spela dem heller. Det är ett ansvar som ligger på utvecklaren och inte på konsumenten överhuvudtaget.

Jag har inte påstått att EA inte är giriga. Jag har heller inte påstått att spel ska få släppas i trasigt skick. Däremot ställde jag frågan hur du löser de problemen genom att ladda ner spelen olagligt. För på den punkten misslyckades du helt med att knyta ihop dina argument.

Skrivet av zephe:

Dom riktiga piraterna är storföretagen..att ett spel kostar 100 miljoner dollar är ju helt galet. dom suger nog ut mer pengar av konsumenterna än vad småpiraterna skadar dem, aannars skulle de ju gå omkull

Det jävligaste är ju att dom tvingar dig till att konsumera deras produkter..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Gandir:

.. även så tycker jag om den gräsrots rörelsen som börjar växa ut med indie spel utvecklare som gör spel för att de verkligen vill göra bra spel.

Du borde försöka boka in ett studiebesök hos en av dessa onda spelutvecklare. Att påstå att vi inte vill göra genuint bra spel är så fel det bara kan bli. Du skulle bara veta hur mycket tid och energi utvecklare lägger på att skapa en så bra upplevelse för dig som möjligt. Självklart blir det inte alltid bra, men att det skulle vara med flit stämmer inte alls.

Nr 1 har aldrig kallat dem onda efter att vara ond är ett koncept från sin egen moral. Så vad som är ont eller inte ont är väldigt subjektivt därför något svårt att kvantifiera som sådant.

Men däremot är det väldigt många stora spel företag som behandlar sina anställda väldigt dåligt, men det gäller ju så klart andra marknader också.

Säger inte att de programmerare, grafiker, musiker, designers gör dåliga saker på flit. Men företags kulturerna och ledningen av företagen ser många gånger vinst först och spel sedan. Vilket tydligt syns på kvalitén och på till ex hur DLC utvecklas med mera.

Nu säger jag inte att alla spel företag är dåliga och omoraliska men många är det, och när man pratar om sådant blir det generella termer.

Diskussionen är rätt banal idag.. försöka rättfärdiga hit och dit.. det går bara inte att konkurrera mot gratis och hoppas på att den mänskliga moralen ger din produkt avkastning.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ankapaplanka:

Kopierat material är inte en förlorad intäkt för ägaren.

Det där är ju ett lika trött argument som "du skulle ju inte stjäla en bil" från andra lägret. Om alla skulle kopiera spelet, njuta av av produkten och skaparen inte får något har ju något gått snett. Sen finns det ju massvis av andra variabler som spelar in. Uppmärksamheten, belastning av eventuella loginservrar, osv mm etc.

Kort sagt, problematiken går inte att avfärda med en mening.


signatur
Medlem
Skrivet av Gandir:

Industrin är problemet de höjer priserna, de sänker kvalitén de gör spel som blir till synes sämre kvalité hela tiden.

Kvalitén är ju väldigt subjektiv så klart, men om någon så höjer inte industrin priserna, snarare justerar dom på ett annat sätt än direkt på spelet, för det går inte. Du kan inte ta betalt 800 för ett vanligt spel, vilket är typ vad det borde kosta idag.

När jag köpte Zelda 3, så kostade det typ 600, idag kostar spelen också 600, men dom borde kosta mycket mera.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Parabellum87:

700:- Konsolspel
500:- Datorspel
= Mycket pengar för studenter/arbetslösa.

Sen har vi den nya trenden med mikrotransaktioner i spel som kostar tusentals kronor.

Jag förstår varför det finns pirater.

Loggade in bara för att lägga en like på det. Tack.

Hälsningar Pirat

Varför? För det första så ser jag inte ens en anledning längre till att ladda ner dagens spel då de håller samma klass som Hollywoods filmer. Ren jävla skräp! Köper gärna Blizzards spel och betalar för WoW varje månad, med glädje. Kvalite. Valve är värt att köpa med, lika så CD Projects spel.

DICE var värda förut, men deras spel idag är inte värda ett öre enligt mig, slänger hellre mina pengar på Call of Duty än BF4 eller Hardline.

Medlem

Har inte piratkopierat ett spel sedan jag var 15 år. Inser just nu att det är 9 år sedan, usch vad gammal man börjar bli.

Dels för att jag testar mindre nya spel.
Dels för att det intressanta idag är multiplayer - och det får du sällan tillgång till om du får tag på spelet olagligt (iallafall inte utan strul).

Jag tittar istället mycket recensioner och twitch om spel innan jag bestämmer mig för ett köp. Det senaste jag köpte var dying light som jag spelade igenom med en kompis. Väldigt välspenderade 500kr med tanke på hur många timmar roligt vi hade!

Fortsättningsvis så kan jag tycka att många spel är för dyra. Call of duty fortsätter man slänga ut ett om året för 60EUR och är där något nytt och spännande? Njaej. Steam som är en utmärkt plattform för att sälja många spel snabbt borde snart inse att lägre priser är berättigat. Speciellt eftersom transporter, materialkostnader, förpackningar kostar mindre - men vi betalar mer. Jag löser inte den ekvationen riktigt.

Medlem

Som många andra laddade jag ner när jag var yngre för jag helt enkelt inte hade pengar att köpa spel för.
Nu däremot köper jag nästan alla mina spel utom en del som jag brukar ladda ner för att testa oftast. T.ex Shadow of mordor som jag fortfarande inte ens orkat köra i mer än 5 min då det helt enkelt inte lockat.

Men jag tycker faktiskt att varför skulle folk inte få ladda ner och spel? visst såklart det bryter mot lagen. Men vad är alternativet köpa grisen i säcken och hoppas att spelet är kul ?
om speltillverkarna(mer troligt de som utger spelen än utvecklarna själva) faktiskt tog åtgärder och började göra demos som INTE är pålagda massa saker som bättre grafik osv (Watchdogs någon?) utan ett helt ärligt jävla demo bara så man kan se, känna hur spelet faktiskt är så börjar man ju direkt att tänka o shit det här skulle nog vara kul att äga. Speciellt med alla online funktioner som finns idag.

Men istället blir det mer DMR (som för övrigt inte hjälper alls) som bara förstör för de som köper.

Så vilka har rätt och vilka har fel egentligen? Båda två skulle jag nog säja, men det är enklare för spel industrin att gå steget längre och sluta behandla spelarna som vandrande penga-säckar och faktiskt gå de till mötes, och då kanske även öka sina försäljningar.

Skrivet av Frenzer:

Helt ärligt så piratkopierar jag nya spel för att testa dem och behåller dem säkert tills jag har spelat igenom dem. Sedan om jag tyckte om spelet väldigt mycket så köper jag det några år senare för 50- eller 75% mindre än vad det kostade när det släpptes.

Dessutom är jag student och har inte i närheten råd med att köpa alla spel jag skulle vilja spela och man vill inte mista en bra spelerfarenhet bara för att man inte har råd.

Tack för din ärlighet, detta är pudelnskärna.. lös detta problemet så har man löst problemet.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skriv svar