Nytt tangentbord ska få dig att skriva supersnabbt

Robot
Nytt tangentbord ska få dig att skriva supersnabbt

Istället för Qwerty och Dvorak kommer "Formation skithög"


57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Nytt tangentbord ska få dig att skriva supersnabbt

Ser ut som tangentbordet är optimerat för att skriva med en hand. Inte för jag förstår hur man skulle skriva snabbare med en hand.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Jag ville ju se någon faktiskt skriva med t-bordet.

Medlem

Kanske snabbare, om man övar på det i typ hundra år..

Medlem

Varför hålla på att ändra på saker som funkar perfekt redan?

Skrivet av Blackwolfe:

Kanske snabbare, om man övar på det i typ hundra år..

Eller om man åker runt i tekopparna på liseberg


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

4kantig layout är svårslagen när det kommer till kompakthet. Denna design slösar yta... njae.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Anledningen varför jag kan skriva snabbt nu är ju efter alla år med exakt samma layout av tangentbord... Vill inte spendera lika många år att lära mig ett nytt layout

Medlem

Här har ni en halvtaskigt producerad film om hur man skriver på BeeRaidern: https://www.youtube.com/watch?v=QcVAiiOCEqw

Och en artikel som beskriver det i lite mer detalj: http://www.ozy.com/good-sht/wanna-type-faster-meet-a-buzzy-ne...

Jag är skeptisk...


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Gen
Medlem

Med tanke på att företaget heter Beeraider så antar jag de var fulla när de hittade på den layouten

Medlem
Skrivet av Tobbe:

4kantig layout är svårslagen när det kommer till kompakthet. Denna design slösar yta... njae.

Känns inte som att det är vad detta handlar om...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Räknas fingervalsen som en tangentbordslayout?

Inaktiv
Skrivet av totte1015:

Anledningen varför jag kan skriva snabbt nu är ju efter alla år med exakt samma layout av tangentbord... Vill inte spendera lika många år att lära mig ett nytt layout

Det är samma tanke många har när det handlar om att tex Linux är "svårt" för att man suttit med Windows i alla år. Det är en vanesak.

Men detta tangentbordet...nej tack.

Medlem

Jag ser inte ÅÄÖ någonstans. Men det knökar dom säkert in på sämsta möjliga ställe. Jag är ändå lite optimistisk. Skulle vilja prova.

Inte på jobbet bara, det hade tagit en halv dag att skriva ett e-post i början.

Medlem

Hehe, jag gillar att dom la sådan tyngd på bi-designen i videon...ungefär som att det skulle skänka extra cred på något sätt Det första som slog mig annars var de tomma ytorna på resten av tangentbordet. Säger inte att det är något fel med en ny typ av tgb, det har ju funnits några avstickare genom åren, men helheten känns inte riktigt genomarbetad än.

Medlem

Detta ser hemskt ut. Fast, ja. För en annan kanske denna design är rena drömmen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skriver alfabetet på ca. 7 sekunder, så jag tror jag överlever.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Skriver alfabetet på ca. 7 sekunder, så jag tror jag överlever.

Va? Men tänk om du kunde skriva det på 6,93 istället, och allt du behövde göra för det förnämliga resultatet endast var att köpa ett nytt tgb och ööööööööva?

Skrivet av Ender:
Skrivet av walter_iego:

Skriver alfabetet på ca. 7 sekunder, så jag tror jag överlever.

Va? Men tänk om du kunde skriva det på 6,93 istället, och allt du behövde göra för det förnämliga resultatet endast var att köpa ett nytt tgb och ööööööööva?

Jag testade precis att skriva alfabetet, och det gick lite trögare än sist. Jag får nog öva upp mig igen, men det tangentbordet avstår jag från.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

skrev alfabet på 6.00 blankt så nej jag tror inte jag får ner tiden speciellt mycket med en helt ny layout..
fail!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Skulle vilja testa, dock 15 spänn på Google Play och ingen demo-version så de får vänta.

Medlem
Skrivet av ibib:

Här har ni en halvtaskigt producerad film om hur man skriver på BeeRaidern: https://www.youtube.com/watch?v=QcVAiiOCEqw

Och en artikel som beskriver det i lite mer detalj: http://www.ozy.com/good-sht/wanna-type-faster-meet-a-buzzy-ne...

Jag är skeptisk...

Är det tillverkarens officiella PR-video så blir jag mörkrädd, lite så där som att gömma sig under täcket och gråta.

Medlem

Sjukt onödigt att försöka ändra på layouten och standarden.. svårt att vinna över QWERTY.

Ser bara rörigt ut imo. Stort nej från mig!


signatur

Don't be a fanboy, if you can't afford more than one console, respect the others and their opinions.

Flakmonkey
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Ender:
Skrivet av walter_iego:

Skriver alfabetet på ca. 7 sekunder, så jag tror jag överlever.

Va? Men tänk om du kunde skriva det på 6,93 istället, och allt du behövde göra för det förnämliga resultatet endast var att köpa ett nytt tgb och ööööööööva?

Jag testade precis att skriva alfabetet, och det gick lite trögare än sist. Jag får nog öva upp mig igen, men det tangentbordet avstår jag från.

När man hade tangentbordsträning i gymnasiet gick det på tre sekunder, den snabbaste tog det på två. Jag tror faktiskt inte att tangentbordet är det största hindret för att skriva fort utan att "folk" inte lär sig rätt teknik. De unga supporttekniker jag badar över såg ut som frågetecken när jag förklarade varför f och j har små fina knoppar på sig. De har kört pekfingervalsen hela livet trots att de har gått it-gymnasium eller liknande

Medlem

Efter att en gång i tiden ha lärt mig skriva skrivmaskinsskrift (Dvs, att ha båda händerna på tangentbordet och kunna skriva utan att se ned på tangenterna. Jag klarar 120 bokstäver i minuten) så är jag otroligt skeptisk till detta nya bee-tangentbord.
De har inte visat hur man ska ha båda händerna på tangentbordet, det enda jag sett hittills är pekfingervalsen användas.

Sen som gamer blir jag också lite fundersam hur de kan ha missat att säkert hälften av alla tangentbord används av gamers som vill ha nära till 1-9, ctrl, shift, etc.. Hur fasen ska jag lätt kunna koppla en grupp enheter i tex Starcraft till nummer 1 utan att flytta hela handen på det där tangentbordet? (Okay, efter lite nogrannare granskning så ser jag nu att siffrorna sitter i en ring runt centrum, men där sitter tex 3 på samma knapp som E, och både E och 3 används flitigt i Starcraft vid byggnad av enhet samt grupperande).

Näää, jag är skeptisk.

w,a,s,d är ändå dom tangenterna man använder mest.

Medlem

Vissa saker som är inlärda och sitter i ryggmärgen rubbar man inte på så enkelt. Har man skrivit med QWERTY-uppsättning i decennier så tvivlar jag på att man kommer skriva snabbare. Det är ju nästan som att börja skriva bokstäver och siffror spegelvänt för att det går snabbare.

Nä för fan, QWERTY for life!

Medlem

Att qwerty inte är optimalt är väl känt sedan länge, anledningen varför det finns kvar är för att alla har vant sig vid det. Men det finns andra layouter om man så nu vill lära sig mer optimala.

För engelska finns det bland annat Dvorak layout som är mer optimerat för att slippa flytta händer för mycket, finns en svensk variant på den som heter Svorak.

Förövrigt om man vill byta så var beredd på att det det tar ett ett år+ innan man faktiskt blir bättre en qwerty, och skillnaderna är inte så stora som man kan tro. Som nybörjare kan det vara bra att lära sig Dvorak/Svorak men som en som redan inbiten qwerty är det oftast inte ens värt besväret.

Medlem

Funderar mest på hur det är att spela med. Ser ingen bra ersättare för WASD eller vad man nu kör på ett qwerty. Skulle vara C och N uppe i mitten då på beeraidern. För WASD ute på sidan känns som det är ganska långt från alla andra knappar och det finns inget för lillfingret att göra. Men CBNM ser också krångligt ut.

Medlem
Skrivet av ibib:

Här har ni en halvtaskigt producerad film om hur man skriver på BeeRaidern: https://www.youtube.com/watch?v=QcVAiiOCEqw

Hmm intressant, i din video är shift i mitten. Jag stör mig på att mellanslag är i mitten i artikeln, det känns som det blir för hög belastning på pekfingret att slå på den hela tiden. Som att slå på H på ett vanligt tangentbord.


signatur

thank you, come again

Medlem

Haha, har fan svårt när jag sitter på norska jobbdatorn och det är typ 2 tecken som inte sitter på samma ställe som det svenska.... att programmera på den där hade nog gått styggt åt helvete

123
Skriv svar