Bli spelutvecklare idag! Unity 5 släppt för gratis nedladdning
Och idag annonserades även att Unreal Engine 4 blir gratis inklusive allt (källkod, alla verktyg och allt) (5% royalties vid en viss gräns dock men det är bra billigt).
Unity passar bättre för de som vill sätta sig in i det hela utan att nödväntigtvis behöva gå genom flera år av utbildning.
Och idag annonserades även att Unreal Engine 4 blir gratis inklusive allt (källkod, alla verktyg och allt) (5% royalties vid en viss gräns dock men det är bra billigt).
Unity passar bättre för de som vill sätta sig in i det hela utan att nödväntigtvis behöva gå genom flera år av utbildning.
Tror Unreal 4 e enklare för de flesta faktistkt, imo så e UE4 mycket enklare att komma i gång med då man inte behöver någon form av programmeringserfarenheter sen tidigare och så e UI:t mycket trevligare
Allt för begränsat om man inte betalar dom där 75$/mån verkar som att unreal är ett bättre alternativ.
vore skönt om nån av dom kunde fokusera på pc & skita i alla surfplattor & telefoner
Det är lika begränsat som dina kod kunskaper. Vill du inte betala men vill ändå ha något som inte finns i gratis versionen? Då får du ta och koda det själv
Och idag annonserades även att Unreal Engine 4 blir gratis inklusive allt (källkod, alla verktyg och allt) (5% royalties vid en viss gräns dock men det är bra billigt).
Unity passar bättre för de som vill sätta sig in i det hela utan att nödväntigtvis behöva gå genom flera år av utbildning.
Menar du verkligen att programmera i C# inte behöver flera års utbildning samt att C# skulle vara enklare än blueprints?
Du kommer mycket längre utan programmeringskunskaper med UE och dess blueprints än med Unity.
Tycker båda spelmotorerna är bra verktyg, enda ångesten jag har är att jag önskar jag var 14 år idag med möjligheten att kunna ha alla dessa verktyg med dess fina dokumentationer och tutorials.
edit: när jag tänker efter börjar jag låta som min farsa när jag var kid... *ryser*
Unity har haft den här modellen i evigheter, kanske sen alltid?
Skillnaden är (ifs en ganska liten sådan) att alla verktyg i motorn nu finns tillgängliga för gratis-användare. En del verktyg var förut bakom en paywall. Nu gäller detta bara features i periferin utanför själva huvudmotorn. Så som integration med google analytics, prioriterade buggrapporter med mera.
subterranean homesick alien
Och idag annonserades även att Unreal Engine 4 blir gratis inklusive allt (källkod, alla verktyg och allt) (5% royalties vid en viss gräns dock men det är bra billigt).
Unity passar bättre för de som vill sätta sig in i det hela utan att nödväntigtvis behöva gå genom flera år av utbildning.
Nej, tack vare Blueprints i UE4 kan jag sätta ihop saker jag inte kan göra i Unity utan att programmera i C#/JS. UE4 är helt enkelt lättare att hoppa in i som newbie och få något gjort.
Och idag annonserades även att Unreal Engine 4 blir gratis inklusive allt (källkod, alla verktyg och allt) (5% royalties vid en viss gräns dock men det är bra billigt).
Unity passar bättre för de som vill sätta sig in i det hela utan att nödväntigtvis behöva gå genom flera år av utbildning.
https://docs.unrealengine.com/latest/INT/GettingStarted/FromU...
Finns ju nu även de här för forna unity användare så de snabbt ska kunna komma in i UE4
Tror Unreal 4 e enklare för de flesta faktistkt, imo så e UE4 mycket enklare att komma i gång med då man inte behöver någon form av programmeringserfarenheter sen tidigare och så e UI:t mycket trevligare
Det är enklare tills du upptäcker hur begränsat blueprint är och att du ändå måste lära dig c++ för att komma någonstans.
Nej, tack vare Blueprints i UE4 kan jag sätta ihop saker jag inte kan göra i Unity utan att programmera i C#/JS. UE4 är helt enkelt lättare att hoppa in i som newbie och få något gjort.
Det är sant, men det där "något" blir aldrig ett helt spel.
Det är enklare tills du upptäcker hur begränsat blueprint är och att du ändå måste lära dig c++ för att komma någonstans.
Det är sant, men det där "något" blir aldrig ett helt spel.
Med andra ord: bättre för nybörjare att komma igång med för att sedan bredda sina färdigheter när det behövs?
Tror Unreal 4 e enklare för de flesta faktistkt, imo så e UE4 mycket enklare att komma i gång med då man inte behöver någon form av programmeringserfarenheter sen tidigare och så e UI:t mycket trevligare
Det är enklare tills du upptäcker hur begränsat blueprint är och att du ändå måste lära dig c++ för att komma någonstans.
Nej, tack vare Blueprints i UE4 kan jag sätta ihop saker jag inte kan göra i Unity utan att programmera i C#/JS. UE4 är helt enkelt lättare att hoppa in i som newbie och få något gjort.
Det är sant, men det där "något" blir aldrig ett helt spel.
Du kan göra ett helt spel i blueprints.
Men om du siktar på riktigt stora spel, så krävs programmering oavsett vilken motor du använder.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Det är enklare tills du upptäcker hur begränsat blueprint är och att du ändå måste lära dig c++ för att komma någonstans.
Det är sant, men det där "något" blir aldrig ett helt spel.
Med andra ord: bättre för nybörjare att komma igång med för att sedan bredda sina färdigheter när det behövs?
Det beror på. C# är lättare att lära sig och mycket mer förlåtande än C++. Unity's API är också lättare att förstå och är mer nybörjarvänlig. Jag skulle rekommendera det istället eftersom du ändå måste lära dig att koda, om du inte har någon annan som gör det åt dig dvs.
Du kan göra ett helt spel i blueprints.
Man kan, men det är ingen som gör det eftersom det är så begränsat. Blueprints är tänkt att användas i kombination med din c++ kod.
Mycket trevligt, det ska jag tanka hem och testa.
Jag gillar att man kan utveckla bl a i C#. Mitt favoritspråk de 12 senaste åren.
Unity 5 verkar ha stöd för multitrådade jobb också. Låter bra, får ta och kolla upp vad det inkluderar. Det blir en hel del skoj pyssel med multitrådad kod dagligen på jobbet så det måste jag så klart leka med i Unity också
Det blev kalsongbyte efter gårdagens Unity-släpp kan jag lova
Har inte lekt med UE4 men har kört Unity i ett antal år (två släppta spel och en drös prototyper ) och jag är våldsamt nöjd.
Kodar man redan C#/js så 'r det busenkelt att sätta sig in i.