Vilken VR-lösning tror du mest på?

Robot
Vilken VR-lösning tror du mest på?
Medlem
Vilken VR-lösning tror du mest på?

Jag är inte tillräckligt insatt för att uttala mig om vilken som är bäst, men det är alltid bra med konkurrens för att driva utveckligen framåt och bra prisnivåer!

Medlem

Facebook vs Steam. Hmmmm?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Har ett DK2 själv och av det jag sett hittills så verkar HTC Vive överlägset bäst. Deras position tracking är också så överlägsen jämfört med Oculus (hittills). Sätt upp två lighthouses i rummet så kan du ha flera VR headsets, kontroller och andra sensorer var som helst i rummet utan att behöva koppla in några kameror för varje enhet och rikta dem mot headsetet.

Bortsett från det så har de också 1200 pixlar på bredden per öga, jämfört med Oculus (hittills) 960, vilket leder till högre FOV.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Inaktiv
Medlem

carmack


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

HTC Vive for the people, som det ser ut just nu. Har occulus samma specifikationer eller bättre så kanske det blir en sådan. Men just nu är det HTC vive!

Medlem

Nintendos VR Boy


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

jag gillar konceptet som microsoft har bäst.
drömmen om att isolera sig helt från omvärlden känns så 1983.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Än så länge ser HTC Vive bäst ut men jag är intresserad på totem som kör ett "all in one" lösning, dock så har totem problemet att ingen prototyp har kommit ut som jag vet.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Utav de VR grejer jag fått testa så är VR setet för stort och tungt för att man ska kunna leva sig in utan att behöva känna sig som Jack In The Box.

Vikten är det som förstör upplevelsen när de får ner vikten till ett par glasögon, kommer det här kunna blomma.

Medlem

In Gaben we trust!

Medlem

Inte riktigt VR men jag skulle nog lägga pengarna på Hololens. Låter en aning löljugt för gamers men tänk er Sims på soffbordet.

Medlem
Skrivet av Sergey:

Har ett DK2 själv och av det jag sett hittills så verkar HTC Vive överlägset bäst. Deras position tracking är också så överlägsen jämfört med Oculus (hittills). Sätt upp två lighthouses i rummet så kan du ha flera VR headsets, kontroller och andra sensorer var som helst i rummet utan att behöva koppla in några kameror för varje enhet och rikta dem mot headsetet.

Bortsett från det så har de också 1200 pixlar på bredden per öga, jämfört med Oculus (hittills) 960, vilket leder till högre FOV.

Nackdelen blir att det är många som inte har fysiskt utrymme till det där de har sin dator. Kanske för att de fortfarande bor hemma, eller att de är student, eller whatever.

Medlem

Jag tror mest på Valves VR-lösning, men det är nog Oculus Rift som först lyckas göra VR till en kommersiell succée.

Skrivet av Phyrino:

Inte riktigt VR men jag skulle nog lägga pengarna på Hololens. Låter en aning löljugt för gamers men tänk er Sims på soffbordet.

Låter ju coolt men känns inte särskilt realistiskt.


signatur

Have a good time!

Medlem

Facebook-brillorna går bort direkt. Valve tror jag på men inte HTC däremot...

Medlem

Kommer inte Sonys vara "VR" ? För den verkade ju ha bättre Hz o grejer, eller är det bara för ps4an och inte pc?


signatur
Ase
Medlem

Valve med deras head tracking men samtidigt så tror jag att occulus blir lika bra dom samarbetar ju ,.men allt fjoll med mobilt tror jag inte alls på pga härdvaru konfig där ,
microsofts variant kan nog också bli bra men kanske inte lika bra för spelande men en får se. Sonys tror jag inte heller på för klen hårdvara i konsoller ,är bara att hoppas att det görs nåt bra av det & inte blir bägransat av hårdvaran i konsoller & telefoner.

Medlem

Kommer ju utan tvekan köpa Valve/HTC-settet som troligtvis kommer ut två år innan Oculus med ^^

Ase
Medlem
Skrivet av ohGr:

Facebook-brillorna går bort direkt. Valve tror jag på men inte HTC däremot...

HTC är ju bara tillverkaren av Valve s headset kommer bli öppet så troligtvis flera tillverkare att htc tillverkar dom eller om någon annan tillverkar efter valves spec. spelar ju ingen roll.

Medlem

Kommer köpa valves, verkar ju hittills vara bättre.
För min del är det i övrigt inte mycket till val egentligen, då Oculus går bort av ren princip, ser framför mig hur den blir helt äcklig i framtiden med inbyggda facebook overlays, dela knappar och annat skit som inte har med spel att göra.

Och det handlar även om vem man vill ge ekonomiskt stöd, zuckerberg not so much.
Carmack är skicklig, men dessvärre är det ju inte han som äger oculus.

Medlem
Skrivet av Sergey:

Har ett DK2 själv och av det jag sett hittills så verkar HTC Vive överlägset bäst. Deras position tracking är också så överlägsen jämfört med Oculus (hittills). Sätt upp två lighthouses i rummet så kan du ha flera VR headsets, kontroller och andra sensorer var som helst i rummet utan att behöva koppla in några kameror för varje enhet och rikta dem mot headsetet.

Bortsett från det så har de också 1200 pixlar på bredden per öga, jämfört med Oculus (hittills) 960, vilket leder till högre FOV.

Oculus kommer ju troligtvis ha 1280.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Facebook vs Steam. Hmmmm?

more like Satan vs Jesus Christ

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Sergey:

Har ett DK2 själv och av det jag sett hittills så verkar HTC Vive överlägset bäst. Deras position tracking är också så överlägsen jämfört med Oculus (hittills). Sätt upp två lighthouses i rummet så kan du ha flera VR headsets, kontroller och andra sensorer var som helst i rummet utan att behöva koppla in några kameror för varje enhet och rikta dem mot headsetet.

Bortsett från det så har de också 1200 pixlar på bredden per öga, jämfört med Oculus (hittills) 960, vilket leder till högre FOV.

Nackdelen blir att det är många som inte har fysiskt utrymme till det där de har sin dator. Kanske för att de fortfarande bor hemma, eller att de är student, eller whatever.

Utrymme spelar väl ingen större roll? Du monterar ett lighthous uppe i hörnen tvärsemot varandra i rummet, vare sig du sitter i en städskrubb eller ett vardagsrum så kan du röra dig fritt i det rummet. Du kan även sitta framför datorn som vanligt om du vill, bara att du slipper kameran på skärmen (som med DK2) och ständigt hamna utanför kamerans synfält med den, vilket verkligen förstör upplevelsen och låter inte dig luta fritt dit du vill.

Skrivet av matnojje:

Oculus kommer ju troligtvis ha 1280.

Därav "hittills". Men även om Oculus nu bestämmer sig att köra på en 2560x1440 skärm, så blir det fortfarande samma bildformat (8:9) som på DK2 med låg FOV. Valve har förstått detta och har ökat bredden på bildformatet (10:9).


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Den som har John Carmack på sin sida, GabeN må vara gud men Carmack är i så fall kod-Cthulhu...

Medlem

Som det ser ut nu Valve+HTC utan tvekan.
-Dubbla 1200x1080 med 90hz + PC hårdvara
-Valves stöd + en öppen platform.
-Stort antal titlar som är redo för VR + relativt enkelt att patcha/modda nuvarande och kommande spel att stödja VR, då hög fov och fps redan stöds från grunden i många spel.

Oculus Rift känns mindre lockande just nu och de måste visa upp något markant bättre än devkit2, för att få mig att bli intresserad igen.

Sonys Morpheus-system känns som att det tyvärr bara kommer bli ännu en konsol gimmick.
-Stängd platform + svag hårdvara + många utecklare med 30fps is "good enough" attityd.
-Kräver att man specialutvecklar spelen för VR och skalar ner grafiken mångfaldigt.
-Troligtvis extremt omständig/ till gränsen till omöjligt att patcha många nuvarande och kommande krävande titlar som har 30fps/60fps och låg fov, till VR med 120fps och hög fov.

KoP
Medlem

Denna. Kjell och Company. 134 riksdaler.

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilte...

Kommande test på FZ månne?

Medlem
Medlem

Alltså när det kommer till PC-spelmarknaden har ju Valve redan vunnit, finns ingen anledning att köpa OcR om man är gamer.

En av dom största fördelarna med ValveVR är att man med säkerhet vet att användaravtalen inte kommer uppdateras i efterhand för att ge ägarna rätt att avlyssna allting och man kommer inte få några jävla farmville-invites när man använder dom

Medlem

Det är ju svårt att räkna bort carmack, eller?

12
Skriv svar