Bli nostalgisk - Jämför gamla och nya World of Warcraft

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Det var bättre förr.

Skulle säga att en hel del om inte det mesta har blivit bättre, men känslan är borta, 100% borta.

Vad jag inte förstår är varför man hela tiden ska dumma ner spelet, sure jag förstår att man vill locka fler spelare men varför gör man det som faktiskt var svårt och kul att spela så förbannat enkelt bara för att "alla" ska kunna spela det. Jag spelade i en casual guild och vi gick igenom dragon souls tämligen enkelt (bortsett ifrån Spine eftersom att det var en av de mest efterblivet designade bossarna i WoW:s historia).

Eller jag tror jag vet varför instanser är så värdelösa nuförtiden och kan det vara så att det är p.g.a. Dungeon Finder? Man KAN inte göra något det minsta utmanande eftersom att du spelar med randoms, du spelar med folk du aldrig kommer se igen. Om någon gör ett fel kan du kicka honom och ta in någon ny... tror helt enkelt att DF är det största problemet med spelet, det gör det "enklare" att få grupp men samtidigt så förstör det spelet.

Wow var helt klart roligare i vanilla och TBC, du hade möjlighet att leka med talents och försöka hitta vad som fungerade bäst för dig. Nu är allt förenklat för att "alla" ska kunna spela och göra samma saker. MEN! Det var då fan inte bättre! Spelet har blivit bättre genom åren men allt det som gjorde spelet roligt har försvunnit.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Slutade spela 2006 och testade i någon vecka igen 2013.
Tyckte allt var så sjukt mycket sämre att det var deprimerande.
Antar att tiden också gjort sitt.

Det jag störde mig mest på var att det fanns köer till alla instanser, när man hamnat i en grupp teleporterades man direkt till instansen och när man var klar teleporterades man tillbaka igen. Helt värdelöst.
Varför ens bege sig utanför staden när man kan stå och hänga utanför banken och vänta på instans eller BG? Körde varannan instans varannan BG. Världen utanför städerna var ju helt livlös.
Annat var det när man var tvungen att stå och skrika LFG Sunken Temple i staden och när man sedan fått ihop en grupp med rätt level var man tvungen att kunna vägen och färdas manuellt till den instansen.
Man tar ju bort mycket av den sociala aspekten när man automatiserar för mycket.
Sedan kändes de instanser jag spelade mycket simplare. Minns i Scarlet Monastery när det i kapellet stod hur många mobs som helst och man var tvungen att pulla en i taget. Det var helt borta nu... Alla instanser kunde man springa igenom. Det kan iof ha att göra med att de jag spelade med har spelat dem 1 miljon gånger.

Om jag minns rätt finns det även quest markers nu? Att man får målet utmarkerat på kartan? Isf är det också värdelöst. Minns att man förut iaf var tvungen att ögna igenom questtexten för att få ett hum om vad man skulle göra och vart man skulle bege sig.

Och vad är det här med att typ alla klasser kan heala nu? Som präst var man ju GUD förr om man var bra healare, nu är det ingen som bryr sig. :_(

Håller med, jag saknar helt ärligt äventyret av att questa i WoW, gå till en NPC och få ett quest som säger att "ÖJ! Jag har tappat bort min bok! Kan du hämta den? Jag hade den senast när jag reste hit och måste ha tappat den på vägen, kan du hitta den åt mig?" Och man var tvungen att faktiskt LETA efter den! Eller det vanliga som jag tror alla på Horde kan hålla med om, "Where can I find Manriks wife?". Det är hela det gamla quest systemet förklarat i en enda mening ;).

Medlem
Skrivet av UOme:

Inte spelat WoW sen 2006 men intressant att se.
Bara jag som föredrar den gamla stilen framför den nya?
Grymt nostalgisk blir man iaf..

Kommer aldrig glömma första gången jag stapplade mot ironforge, i mitt sökande efter väskor som färsk dvärg hunter på usa betan när man väl kom fram till portarna snö virvlade runt och man blev helt paff hur gigantiskt allt kändes, sen kom man in i själva staden !

Medlem

Jag tror att folks brist på "känsla" för spelet som det är nu beror på att man vuxit upp.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Vanilla Wow?

Bah, det var bättre förr. I betan så raidade hela jävla servern X-roads i lvl 10-20 (någon enstaka som nått högre). Den färden från Ironforge, genom Wetlands (f**king ??? crocs), båten till Dustwallow Marsh, genom den zonen där hur stora som helst f**king spiders bara kom springandes över kullarna och det krävdes ca 30 personer för att raida ihjäl den. Och sen när man väl kom till Barrens "Enemy territory" och X-roads. Wow.

Eller när betan närmde sig sitt slut och hela världen gick åt helvete. Burning crusade invaderade och var man än landade med en gryphon så blev man välkomnad av en 1-tons höger krok från en Infernal som väntade på en. Alternativt så nickade man en meteoroid.

Nävars, men håller med alla om att vanilla var awesome.

Eller när man gick till Stormwind, inspatserandes från Valley of Kigns. Wow

Eller när man tog Tram för första gången till Ironforge. Wow

Eller när man gjorde Paladin-questet i lvl 20 (låååååång questchain, men prata om episk, slita för sin sak verkligen) för att få sin första rare. En hammare såklart. Wow.

Eller när man köpte sitt första mount för alla pengar man hade. Wow (då var man cool)

Eller när man questade i duskwood och så dyker en jäkla abonimation upp i lvl ??? (Stiches). Wow

Eller när man blev ninjalootad på sitt Paladin-set i Stratholme av en jävla Warrior för 37 gången. "I need Int to lvl my weapon faster". Ska ju sägas att man behövde ha turen att just DEN droppade också. Wow

När man gjorde quest-linjen för att kunna besöka Onyxia och raida Molten core. Wow

När man insåg att Onyxia hela tiden var t.f kungens rådgivare hela tiden. Wow

När man raidade Molten Core och Onyxia för första gången. När man besegrade Ragnaros (den intro-sekvensen) för första gången. Sin första epic från nämnda instans (ja tänk, då var faktiskt epic något sinnessjukt sällsynt). Alltså wow.

När PvP-ranks infördes och hela Hillsbrad foothills blev en battleground. Wow

När hela servern samarbetar för att kunna öppna portarna till Ahn'quiraj (stavning där). Wow

Paladin-questlinjen för att skaffa sitt episka mount. Du anar inte hur cool man kände sig när man satt på sin höga häst i full Lawbringer utanför AH i Ironforge. Enorm penisförlängare.

Hogger. Wow

Allt var på en helt egen skala och "helt nytt". Jag får bara helt enkelt inte samma känsla i andra spel som jag hade av min första tid i WoW. Jag kommer aldrig ha så roligt och någonting kommer aldrig vara lika episk som då. Satan - blir ju nästan tårögd när man tänker tillbaka

Eller så har man vuxit upp.


signatur

Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Jag tror att folks brist på "känsla" för spelet som det är nu beror på att man vuxit upp.

Håller med där.

Klurigt det där med vädereffekterna, har inte varit i Azeroth på länge, så jag har inte tänkt på det, men ifall det stämmer är det ju riktigt trist.

Medlem

Jag gillert!! Både nu och då.

Men såklart man blir nostalgisk, som med dom flesta bra gamla liren som tex SWG osv.

Medlem

Själv har jag sådana känslor många beskriver för wotlk istället eftersom jag började spela då.

En kritik jag själv har mot spelet är att många RPG-element som att bygga sin karaktär 'försvinner' i försök att förenkla eller för att det existerar cookie cutter specs för raiders... jag tror man tar bort själen då. De flesta raidar inte, eller har inte tillräckligt hög stat budget för att många cookie cutter specs skulle vara relevanta. Jag tror att roliga men kanske inte optimala specs var bra för spelet. Det är ju inte som att de tagit bort cookie cutter specs eller stat priorities genom de förändringar de gjort. Snarare tvärtom. Finns inga 'roliga' val eller karaktärs-byggande längre som det fanns förr.

Och profession-förändringarna i WoD fattar jag inte. De tog bort stat-bonus från professions men har kvar ras-bonusarna.

Tycker båda skulle varit kvar. Det är bra och kul med lite obalans imo. Obalans ger ett intressant game play.

Medlem
Citat:

Kommer aldrig glömma första gången jag stapplade mot ironforge, i mitt sökande efter väskor som färsk dvärg hunter på usa betan när man väl kom fram till portarna snö virvlade runt och man blev helt paff hur gigantiskt allt kändes, sen kom man in i själva staden !

Kommer fortfarande ihåg samma känsla! Och bara en sådan liten sak som fotspåren man kunde göra i snön sålde mig direkt då i betan.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Apministern:

Jag tror att folks brist på "känsla" för spelet som det är nu beror på att man vuxit upp.

Håller med där.

Klurigt det där med vädereffekterna, har inte varit i Azeroth på länge, så jag har inte tänkt på det, men ifall det stämmer är det ju riktigt trist.

Inte bara vuxit upp, blivit veteraner till den punkten att ingenting känns nytt på samma sätt längre. WoW är utan tvivel bättre än någonsin när det kommer till spelmekaniken, speciellt i raids. Men det har helt klart inte samma "känsla" som förr 8-9 åt sedan. Men det är inte konstigt, spelet släpptes för *10* år sedan. Det är väldigt lång tid för spelarna som varit med så länge. Vi har blivit vana vid spelets innehåll, och såpass skickliga att saker inte känns nya på samma sätt, och saker som heroic dungeons känns mycket lättare.

Som lustig fotnot så är det intressant hur många som klagar på att spelet är för enkelt när spelet samtidigt blivit mer komplext än någonsin när det kommer till bossfighter. Går vi tillbaka i tiden och tittar på vad som faktiskt var svårt med raids som Molten Core så var det snarare den extremt knepiga koordinationen mellan 40 pers samt det faktum att ingen vet hur man spelar optimalt än som gjorde spelet svårt. Men bossfighterna i normal dungeons är betydligt svårare i spelmekaniken. Det är väldigt svårt att balansera ett spel som WoW nu just på grund av att veteranerna har blivit så bra på spelet att det är för stor skillnad på veteranerna och nybörjarna i skicklighet, vilket gör att man antingen får göra spelet nästintill omöjligt för nybörjare eller göra det "för enkelt" för veteranerna.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Apministern:

Jag tror att folks brist på "känsla" för spelet som det är nu beror på att man vuxit upp.

Håller med där.

Klurigt det där med vädereffekterna, har inte varit i Azeroth på länge, så jag har inte tänkt på det, men ifall det stämmer är det ju riktigt trist.

Värdereffekterna suger efter deras grafikuppdatering. Har antagligen med att deras nya motor helt enkelt inte kan maniputera vädret på samma sett.

Det som man märker mest är att ljussättningen inte ändras av regn. Vilket gör att du har samma belysning och skarpa skuggor även under mulet och ösregn. Som vi alla vet så betyder mulet väder inte bara att allt blir mörkare utan över att skuggor suddas ut och nästan inte syns. Sen på himmelen ser man fortfarande stjärnor/månen/solen under regn.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

"Nostalgisk" över spelet som dödade de riktiga MMO-spelen. lol! Kids...

Medlem
Skrivet av anon_234443:

"Nostalgisk" över spelet som dödade de riktiga MMO-spelen. lol! Kids...

Absolut, var väl bara 13-14 år när WoW släpptes och lirade första gången. Allt var ju helt nytt. Så visst tusan blir jag nostalgisk.


signatur

Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.

Inaktiv

Snacka om nostalgi.. *Aah, vanilia*

Medlem

någon som har en länk till en fin, seriös vanilla server där de inte tar betalt får ni gärna PMa mig

Medlem

Hepp, tack för denna artikeln Fz.... spenderat hela dagen i wow 1.12.....

12
Skriv svar