Att välja datorstol...

Medlem
Att välja datorstol...

Detta var inte det lättaste. Säger direkt att jag inte har pengarna att lägga ut på en DX eller N4S eller liknande.

Jag har en i läder från Ikea (Verner) som har ett par år på nacken. Tyvärr säljs den inte längre. Kunde jag hitta en ny sådan vore det perfekt, men det verkar svårt.

Vad för stolar rekommenderar ni? Har sett en del rekommendationer för Ikeas Markus, men är osäker. Har inte provsuttit den än, men den ser ut att ha en rätt annorlunda form från min.

Finns det några guldkorn där ute?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ikeas Markus.

Bästa valet om du har råd att pynta för den.

Och PS: finns inte bara i läder utan (de fritt av- och påmonterbara) armstöden och sätet kommer i flertalet material/färger.

Medlem

Håller också med om Ikeas Markus. Tycker den är riktigt skönt, framförallt att man slipper läder vilket jag hatar att sitta på, framförallt på sommaren.
Men sen mitt tips är att åka in till diverse varuhus som säljer stolar och provsitta dom först innan du köper någon så du vet om du själv tycker dom känns sköna istället för att lita på andras tips

Testpilot

Finns en del snack på tex sweclockers om stolar , jag grävde en del själv och tittade på många olika stolar.

Jag köpte faktiskt en Markus stol på Ikea just för jag hört att den var bra , den passade inte mig då armstöden är fasta och för låga för en bra ställning , likaså är inte svankstödet sådär jättebra i längden. Jag testade den på plats på IKEA och den verkade bra , men för långa sittningar behöver jag mer , bättre armstöd och svankstöd.

Jag tittade på begagnade kinnarps stolar , jag sitter på Kinnarps på jobbet och dessa är slitstarka och bekväma. Det finns firmor som säljer dem för vettiga priser och det lutade länge åt det hållet innan jag tillslut skaffade mig en DxRacer Universal stol som var en kompromiss av pris och funktion.
Du bör givetvis skaffa dig en egen uppfattning , samlade lite länkar :

http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...
http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

http://www.pcgamer.com/best-pc-gaming-chairs/

phi
Medlem

Personligen kan jag inte rekommendera Markus. Även jag tyckte att den var bra när jag satt i den på Ikea men jag fick värk i både ländryggen och svanken efter bara en veckas tid, så den gjorde jag mig av med ganska snabbt.

Att köpa stol är tyvärr lite som att köpa grisen i säcken för du vet egentligen aldrig om stolen passar dig eller ej förrän efter en viss tids användning. Men generellt så gäller ju "du får vad du betalar för" även för stolar.

Om det inte är akut så hade jag sparat lite mer pengar och försökt provsitta olika stolar till den grad det går och höra med återförsäljaren ifall det finns möjlighet att få stolen på öppet köp eller liknande, särskilt om det är en lite dyrare stol.

Personligen kan jag rekommendera Herman Miller Aeron-stolarna efter att ha haft dessa på jobbet i flera år och även nu hemma. Men då pratar vi förstås om en hel annan prislapp.

Medlem

Jag har en Ikea Markus, kan inte rekommenderar den stolen, billig, knarra dåliga hjul, och ryggstödet är riktigt obekvämt efter 30 min.

Lömsk stol, känns jätte skön när du sätter dig men när du reser dig en halvtimme senare, inte så skönt.

Medlem

Köpte en DX stol efter att suttit i flera år på avdankade köksstolar. är nöjd. MAXIMUM Gaming Chair - OH/MY71 heter den jag har, verkar dock som dom bytt namn och lagt på en tusenlapp nu.
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingstolar/dxracer/...


signatur

köp en stol från kinnarps, finns i kontorsaffärer. Dom gör inget skit som knarrar, glappar, eller ryggstödet går av på efter en månad. Håller i 10 år. kostar betydligt mer, men värt varenda krona om man sitter vid datorn 5+ timmar varje dag.
Folk har ofta en dator för 20k, sen en vinglig 500kr snurrstol från rusta, eller en trasig pinnstol.

Medlem

Det kommer in fler och fler svar på stolar som "kostar lite mer, men är värda priset". Det är tyvärr oviktigt, då jag, som jag skrev, inte kan lägga ut så mycket på en stol just nu. Oavsett hur prisvärd den är.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot
Skrivet av Stag:

Det kommer in fler och fler svar på stolar som "kostar lite mer, men är värda priset". Det är tyvärr oviktigt, då jag, som jag skrev, inte kan lägga ut så mycket på en stol just nu. Oavsett hur prisvärd den är.

Tyvärr är det så att en stol under 2000 kommer vara mer eller mindre skräp , du får vad du betalar för.
Men kan man lägga massor med tusenlappar på en skärm eller bra grafikkort så kan det vara värt att spara en stund till en stol som dessutom kommer överleva flera generationer dator.

Min gamla begagnade Kinnarps som jag köpte runt år 2000 höll i 14 år för att ta ett exempel , det är 5 eller 6 datorer som jag använt samma stol till.
Släta ut kostnaden för en begagnad Kinnarps på 14 år

Finns bra klipp här tex:
http://www.bafab.se/vara-varumarken/kinnarps/kontorsstolar/

Medlem

Min stol jag har nu är en Ikea Verner. Den har hängt ihop... 5-6 år nu? Den började spricka i "lädret" på ryggen för ca två månader sen. Innan dess var den i väldigt fint skick hela tiden, och jag använder stolen ett antal timmar om dagen.

Den kostade 699. Så att stolar under 2000 är skräp är inte sant. Min stol kostade mindre än hälften och har hållit bra.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Stage, för 5-6 år sen var 500kr inte det samma som idag, och de stolar som fanns att tillgå då är inte de samma som nu.

Saker ändras med tiden.

Medlem

FZ:s tips är alltså Ikeas Markus för 500 eller stolar som kostar 2000 begagnade.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot
Skrivet av Stag:

FZ:s tips är alltså Ikeas Markus för 500 eller stolar som kostar 2000 begagnade.

* Eller de stolarna i de 2 sweclockers trådarna jag länkade till
* Eller de billigaste stolarna i PC Gamer testet
* Eller billigaste begagnade stolarna på min sista länk som kostar 1200:-

Medlem

Byggde mig en "steam machine" o sitter i soffan o lirar nu för tiden Ganska soft faktiskt!

Medlem

Som andra redan skrivit så rekommenderar även jag Ikea Markus. Riktigt skön och prisvärd stol.

Medlem

Kan inte rekommendera Markus från IKEA.
Har haft den i tre år och har fått ryggskott och riktigt ont.
Ryggstödet sitter längre bak än sitsen, så ryggen glider gärna bort från svanken. Visst kan den vara skön till början men man irriterar sig mer o mer.
Armstöden är stel monterade så inget bord blir bra till dom.
Nackstödet är fel för mitt huvud.
Ryggen andas bra men är för hård.
Går inte att vika ner/bak stolen tillräckligt, utan hamnar i nåt halvligg/sitt läge som är grymt irriterande.

Har man råd med en Markus så kan man köpa en dyrare o tacka sin rygg senare.

Beställde en Dxracer Iron serie, idag, hoppas det är bättre, "vilket jag verkligen tror".

den bästa investeringen jag gjort va en riktig kontorsstol från kinnarps .. dom är designade för man ska kunna sitta 8-12 timmar om dagen.. "gamerstolar" är byggda för barn och ungdomar som låter sig luras lätt för dom ser coola ut ..

Medlem

Barn? Så du menar att barn och ungdomar köper stolar för 3-8k? Låter lite osannolikt.

Men du har helt rätt i att Kinnarps är the shit. Har haft en Kinnarps på jobbet ett tag nu och det finns ingen jämförelse. Det är skillnad på stol och stol, och inte liten skillnade heller.

Däremot är det "många" företag (Finns ju inte så många till att börja med) som gör gaming-stolar som kommer ur en business där de inte gör något annat än stolar. Bilstolar, t.ex. Då handlar det nog om lite mer än kunskap i att lura ungdomar, som att till exempel ha faktiska kunskaper i kroppens utformning osv.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar