USA-blockad stoppar Blizzard-spel på Krim-halvön

Inaktiv
Skrivet av LoffeLuff:

Projektet ger vatten åt Kerchområdet, inte hela Krim. Andra projekt löser att juntan dämde upp vattnet uppströms, på andra håll.

Ang amerikansk metall och liknande är det dravel. Utrustning skickades, som hjälpte, men det är fortfarande bråkdelar av de totala summorna. Sen finns det säkert fordon som lok som inte producerades i lika stor omfattning under kriget, men som det ändå fanns tusentals av innan kriget.

Vilka projekt då? Berätta gärna.

Ang metall och lend-lease...
http://whatreallyhappened.com/WRHARTICLES/pearl/www.geocities...

De där tusentals loken får du gärna berätta mer om, särskilt som det är allmän kännedom att det sovjetiska järnvägsnätet var oerhört eftersatt. Men Guillou har kanske en annan åsikt?

Medlem

Sidan du länkar till är skriven av någon knäppgök "It should be kept in mind that Russia was an ally of Japan throughout the war" . Siffrorna är opålitliga.

Sovjetunionen hade en omfattande gruvdrift och stålindustri bland annat. Jag har svårt att se hur några skeppslaster metall skulle slå en av världens största producenters produktion.

Eftersatt? Industrialiseringen medförde tvärtom en snabb expansion av järnväg och annan spårbunden transport- och kollektivtrafik. Moskva fick tunnelbana 1935 tex. Järnvägen var snarare sprillans ny. Endast USA hade mer järnväg. Sedan revolutionen fyrdubblade man trafiken.

Tittar man specifikt på ånglok fanns tiotusentals byggda. Det som kom på skepp med lend-lease var en droppe i det havet.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Russian_steam_locomotive...

Inaktiv
Skrivet av LoffeLuff:

Sidan du länkar till är skriven av någon knäppgök "It should be kept in mind that Russia was an ally of Japan throughout the war" . Siffrorna är opålitliga.

Sovjetunionen hade en omfattande gruvdrift och stålindustri bland annat. Jag har svårt att se hur några skeppslaster metall skulle slå en av världens största producenters produktion.

Eftersatt? Industrialiseringen medförde tvärtom en snabb expansion av järnväg och annan spårbunden transport- och kollektivtrafik. Moskva fick tunnelbana 1935 tex. Järnvägen var snarare sprillans ny. Endast USA hade mer järnväg. Sedan revolutionen fyrdubblade man trafiken.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/89/Rail...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/Rail...

Tittar man specifikt på ånglok fanns tiotusentals byggda. Det som kom på skepp med lend-lease var en droppe i det havet.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Russian_steam_locomotive...

De sista raderna må vara skeva men absolut inte värre än dina egna tokigheter om att Bundswehr är en del av den amerikanska försvarsmakten. Därtill är dessa kommentarer inte skrivna av samma person som redovisat kvantiteten av land-lease. Men om du har egna siffror så varsågod att presentera dem så kan du visa vilken "droppe i havet" det var.

Öh, ja Sovjet hade en väldigt omfattande industri. Efter krigsslutet. Man hade precis påbörjat sin industrialisering och det mesta låg i västra Ryssland som förstördes vid krigsutbrottet, efter 1940 störtdök industrikapaciteten och det tog 10 år innan den hade återhämtat sig, vilket dina egna grafer också visar. Eftersatt i bemärkelsen "icke utbyggd", inte "icke underhållen" - ursäkta ordvalet.

Sedan är det ganska poänglöst att jämföra järnväg i antalet km av spår med andra länder eftersom Ryssland dels är världens största land sett till ytan, dels väldigt glesbefolkat och dels så fanns det väldigt få bilar jämfört med västeuropa och USA. Att trafiken fyrdubblades är ganska poänglöst att skryta med när man startade från otroligt låga nivåer samtidigt som det - likt förbannat - störtdök vid krigsutbrottet.

Du fortsätter argumentera utifrån en kommunistisk sagoberättelse om Sovjet med superstark industri som ensam sopade banan med Nazityskland men inte ens dina statistikkurvor ger stöd åt den fantasin.

Och alldeles oavsett vad du kommer med härnäst så tillhör Krim fortfarande inte Ryssland. Med tanke på att det i princip bara är du och jag som fortfarande läser i den här tråden så tror jag det är dags att lägga ned snart.

Medlem

Industrialiseringen hade börjat långt före kriget, men var långt ifrån sin fulla potential. Industrierna flyttades till Ural och en del är kvar där än idag. Bara mellan -29 och -33 fördubblade man sin kapacitet. Vid -38 var den nästan fem gånger större än -29. Man kom ikapp och gick förbi den tyska krigsmaterielproduktionen och kunde vända kriget så.

Det är en markant dipp i passagerartrafiken under kriget vilket är att vänta pga militärrekvivering. Tio år är en överdrift, och faktum gäller fortfarande att lend lease inte varit i närheten av den sovjetiska inhemska tillgången.

Här tex traktorer (viktig maskin)

Transport

Det är just eftersom Sovjet är glesbefolkat som järnvägen är en så stor bedrift. Men det är inte längden primärt som mäts utan användningen och längden.

Järnvägen och infrastrukturen är fortfarande inte på centraleuropeiska nivåer, men då är just också avstånden och glesheten större. Det blir mindre effektivt hur man än gör så länge man inte fyller området med människor.

Krim tillhör definitivt Ryssland, vem annars? Du talar om att inte ta upp saker från 1700-talet, och det är riktigt, kartan 2015 ser ut som så att Krim är del av ryssarnas federation.

Medlem

Det var en jäkla tur för danskarna att dom inte lyckades erövra Sverige på Gustav Vasas tid, annars hade dom inte fått spela spel idag.


signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB

Medlem

LoffeLuff Vet vad han snackar om. Kul att vissa tror att han jobbar för putin dock...eller kanske snarare skrämmande. Propaganda at work right there.

Maktens män har alltid genom alla tider velat behålla sina positioner, och det har dom alltid gjort dels genom att försöka kontrollera människors kognitiva tankesätt med propaganda. Sverige och något annat västland är inte direkt bättre, det sker bara med lite mer glitter på.
Det är dock antagligen ingen gigantisk konspiration utan handlar nog snarare om socialpsykologi och det sociala arvet.

Sen ska det la tilläggas att det knappast är politiker som styr oss utan snarare dom som kontrollerar marknaden, dvs bankerna och dom gigantiska företagen. Polititiker är mest deras små lakejer. Blir lätt såhär när man har en orimlig tanke på tillväxtekonomi, speciellt efter 1971 då man avecklade guldfoten och införde lånfot istället. Man tog alltså bort ett reelt värde på pengar som var baserad på hur mycket tillgångar i guld varje land hade och ersatte det med belåning av bostäder främst. Detta pga av att det inte fanns något guld kvar... Sen gav man bankerna makten att skapa pengar ur ingenting genom belåning, efter det så gick marknaden loco och började förslava oss. Ca 3% av alla världens pengar existerar faktiskt på riktigt, resten är skulder.

Vet inte om detta make any sense, det skulle krävas en bok för att förklara allt.

Medlem

Har aldrig sett så mycket statistik och diagram i kommentarsfältet.

Skriv svar