GTA 5 (PC) Fryser sig eller så startar datorn om.

Medlem
GTA 5 (PC) Fryser sig eller så startar datorn om.

Tänkte bara höra om fler har samma problem och har kommit på nått sätt att komma runt problemet. Efter en stunds spelande oftast typ 3 min så fryser spelet, antingen blir det svart skärm och datorn startar om sig eller så blir det blåskärm, eller så får man trycka ctrl alt del för att komma ur skiten (ifall datorn inte startart om sig då). Har speccen för att kunna spela det och har aldrig upplevt nått liknande på andra spel. Det tråkiga är att jag inte ens kan göra klart första uppdraget innan det händer (det med bilarna i början)

Nån?

Medlem

För varmt grafikkort? Installera Speedfan och kolla tempen.

Medlem

Det är inte för varmt, har redan kollat det. Tack för tipset ändå

Medlem

Vad står det på blåskärmen? Testa googla felkoden du får. Det kan ofta peka dig i rätt riktning.

Youtube-proffs

Testa att köra tidigare drivrutiner, kan vara en bov. Kolla temperaturer som redan sagt, formatera och installera om. Vad har du för speccs och har du klockat något?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Testpilot

Gta 5 belastar systemet på ett sätt som många andra lir inte gör.

Överklockningen man gjorde kanske inte var sådär stabil?
Minnena man stoppade i kanske fick sig en ESD stöt.
Nätagget kanske inte orkar med dina grejer under full load .

Det är de första saker som jag rent spontant tänker på. Sen finns det massor med andra orsaker , men som sagts innan . googla felkoden brukar ge en hint.

Medlem

kör windows update, uppdatera grafikdrivrutinerna, stoppa all överklockning o testa igen.
Om det inte funkar så dra ner grafiken till lägsta inställningarna o öka gradvis. Låter som datorn blir överhettad, antingen cpu eller gpu, kör program i bakgrunden som övervakar o loggar temperna.

Problem med minnet ...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Temp problem brukar vara sånt du borde stött på tidigare i andra spel isåfall, även om GTA V vid höga inställningar är påfrestande är det knappast ett tungdrivet spel som står ut i mängden.

Jag spelar det felfritt på min HTPC (fast med låga grafikinställningar) och den ligger långt under rekommenderad hårdvara och har passivt kyld GPU.

Prova en tung bench av något grafikdemo, se om du får samma problem där.
Eller annat grafiktungt spel funkar också.

Samma problem då är det nog hårdvara relaterat, inget problem då skulle jag se över drivrutiner och grafikinställningar i första hand.

Medlem

Testa å höja spänningen på processorn.

1
Skriv svar