Ska äldre som bor hemma betala hyra?

Moderator | Testpilot

Nu har den här klirrat igång igen. Folk tycker olika som vanligt och jag är sugen på att veta vad ni damer och herrar har för tankar just nu.

En god vän till mig sitter just nu i en tvist när hen måste betala cirka 2000kr för att bo hemma. Låter väl inte så farligt egentligen, men "pengarna behövs inte". De används för att köpa finare och mer grejer hemma och (just nu) för att fixa till en toalett. Känns det så viktigt att hen ska behöva tappa 2000kr som kan sparas och användas för att flytta hemifrån på riktigt? Genom att ta hens pengar så stannar ju hen hemma längre gentemot om pengarna inte tagits. Jag skulle ha mer förståelse om det var så att familjen hade en dålig ekonomi, men så är det inte, snarare tvärtom. Så vitt jag förstått så vill föräldrarna att hen ska flytta ut också, vilket egentligen bara blir svårare om de "tar" en hög av hens pengar som skulle kunna användas till just en flytt.

Jag själv behövde aldrig betala för att jag bott hemma. Kanske har det något att göra med att jag hjälpt till så mycket när det kommer till städning, mat, disk och annat. Frågade min mamma snabbt om detta nu och hon tyckte väl bara att man inte ska göra så, att jag behöver pengarna bättre själv. Min familj har inte haft mycket pengar heller. De gånger mina föräldrar fick slut på pengar mitt i en månad så fick de låna men betalade ALLTID tillbaka pengarna, vare sig jag ville eller inte.

Hur tänker ni gällande detta? Själv tycker jag väl att man kan betala en liten slant (beroende på hur mycket man får in och om man jobbar eller ej) för att hjälpa till med ekonomin hemma. Det är ju en början till att lära sig hur allt funkar och är en viktig lärdom tills då man ska flytta ut.

Lite halvdant skrivet inlägg och jag skyller det på trötthet. Diskutera!

#blogg

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har man inkomst är det en självklarhet att betala för sig hemma. Varför inte ? dem andra, i detta fall föräldrarna, måste ju betala för det dem tjänar.
Att inte låta barn som har inkomst betala något hemma gör man enbart en björntjänst. Får de en chock då dem flyttar hemifrån för att helt plötsligt betala allt.

Medlem

Jag tycker att personen i fråga ska betala. Det behöver inte ha speciellt mycket med att göra om pengarna behövs i hushållet eller inte, däremot tycker jag att det handlar om att lära sig ansvar och kunna handskas med pengar. Om jag hade varit förälder i den situationen hade jag krävt att det skulle betalas en fast förutbestämd summa varje månad, men jag skulle ha satt in pengarna på ett separat konto (eventuellt utan att ens säga det till ungdomen). När det sedan blir dags att flytta hemifrån skulle jag ge tillbaka pengarna och säga att "det här är det du betalade för att bo hemma, nu kan du använda dem för att skaffa sånt som du behöver till din egen bostad".
För mig skulle det med andra ord inte handla så mycket om det monetära värdet, som att det handlar om uppfostran.

Victims; aren't we all?

Medlem

Ligger du hemma på sofflocket och spelar istället för att söka jobb/skola eller ens gör ett handstag hemma: hyra (typ som straff)

Annars: nej. Hindrar enbart att personen får en stabil nog ekonomi för att flytta eller göra de saker som behövs. Bara kontraproduktivt.

Jag bodde hemma ganska länge men sökte till skolor samtidigt som jag knegade deltid/vikariejobb och aldrig riktigt visste hur min ekonomi såg ut från månad till månad. Behövde inte betala hyra till päronen då jag hjälpte till mycket samt att de ville jag skulle få nog med pengar för att kunna klara studier och lägenhet.

Submission is for the weak

Moderator | Testpilot
Skrivet av Game Ove(r):

Jag tycker att personen i fråga ska betala. Det behöver inte ha speciellt mycket med att göra om pengarna behövs i hushållet eller inte, däremot tycker jag att det handlar om att lära sig ansvar och kunna handskas med pengar. Om jag hade varit förälder i den situationen hade jag krävt att det skulle betalas en fast förutbestämd summa varje månad, men jag skulle ha satt in pengarna på ett separat konto (eventuellt utan att ens säga det till ungdomen). När det sedan blir dags att flytta hemifrån skulle jag ge tillbaka pengarna och säga att "det här är det du betalade för att bo hemma, nu kan du använda dem för att skaffa sånt som du behöver till din egen bostad".
För mig skulle det med andra ord inte handla så mycket om det monetära värdet, som att det handlar om uppfostran.

Den idéen gillar jag. Har en vän som fått det upplagt så. Mycket bra!

Testpilot & Twitter

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kleptomaniac:

Ligger du hemma på sofflocket och spelar istället för att söka jobb/skola eller ens gör ett handstag hemma: hyra (typ som straff)

Annars: nej. Hindrar enbart att personen får en stabil nog ekonomi för att flytta eller göra de saker som behövs. Bara kontraproduktivt.

Jag bodde hemma ganska länge men sökte till skolor samtidigt som jag knegade deltid/vikariejobb och aldrig riktigt visste hur min ekonomi såg ut från månad till månad. Behövde inte betala hyra till päronen då jag hjälpte till mycket samt att de ville jag skulle få nog med pengar för att kunna klara studier och lägenhet.

Lite så jag känner också. Jag som sagt sökte jobb som en galning, får på intervjuer och gjorde mycket för hushållet hemma.

Testpilot & Twitter

Medlem

Tycker det är obligatoriskt att betala om man kan. Man ska göra rätt för sig. Tror det är naivt att tro att de flesta sparar för att flytta. Istället sparar man till en banal tatuering eller en resa, sånt som människor annars får spara ihop till efter att räkningarna är betalda. Ingen slump att varannan snorunge är hos kronofogden. Man vill ha allt men inte jobba för det.

Burn in the light.

Medlem

2500:- fick jag betala hemma när jag började jobba som vikarie. Tyckte det var hutlöst mycket då, men såhär i efterhand så är det en droppe i havet.

phi
Medlem

Jag fick betala när jag bodde hemma och fick mitt första jobb. Jag betalade 4000 kr i månaden och då hade jag tak över huvudet, mat på bordet varje dag när jag kom hem och på den tiden styrketränade jag dessutom mycket vilket gjorde att matkostnaden drog iväg en hel del jämfört med innan. Jag var även tvungen att hjälpa till med allting hemma som tex städa, diska, tvätta, skotta snö, osv.

När jag väl fick tag i mitt första boende så fick jag däremot lite av en chock eftersom att mina föräldrar gav tillbaka alla pengarna som jag hade gett dem i hyra. De hade helt enkelt sparat pengarna på ett sparkonto åt mig till den dagen jag kunde flytta hemifrån.

Helt plötsligt så hade jag möjlighet att inreda en 2 RoK med allt som jag behövde plus lite till.

Skulle jag få barn (föga troligt) så skulle jag absolut göra någonting liknande för dem i så fall.

Edit: Nej, Ove är inte min pappa.

Medlem

Förutsatt att man har jobb och inkomst är det självklart att man betala hyra om man bor hemma. Hur ska du kunna ha ett eget liv med hyra/matbudget/elräkningar/bensinkostnader och TV-licens om du inte ens kan budgetera för 2000kr i kostnad till dina föräldrar varje månad?

Enda fasta utgiften man borde ha är väl mobil + bil/bensin så som sagt är 2000:- mer än rimligt, annars får ju han/hon mer över än vad föräldrarna får

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

3500 betalade jag hemma så fort jag fick jobb, hyra, el. Bredband m.m. Vi hade inte heller ont om pengar och för mig var det självklart, mina föräldrar uppfostrade mig med att man ska göra rätt för sig. Det är väl till och med en rekommendation från myndigheter att folk börjar betala som vuxna i sina föräldrars hem.

Moderator | Testpilot
Skrivet av kaealy:

3500 betalade jag hemma så fort jag fick jobb, hyra, el. Bredband m.m. Vi hade inte heller ont om pengar och för mig var det självklart, mina föräldrar uppfostrade mig med att man ska göra rätt för sig. Det är väl till och med en rekommendation från myndigheter att folk börjar betala som vuxna i sina föräldrars hem.

Jo jag tror att "tipset" eller vad man ska kalla det är att man ska betala cirka 3500 kr. Då är det räknat ihop allting, mat, vatten, el osv.

Testpilot & Twitter

Moderator | Testpilot
Skrivet av redruM:

Tycker det är obligatoriskt att betala om man kan. Man ska göra rätt för sig. Tror det är naivt att tro att de flesta sparar för att flytta. Istället sparar man till en banal tatuering eller en resa, sånt som människor annars får spara ihop till efter att räkningarna är betalda. Ingen slump att varannan snorunge är hos kronofogden. Man vill ha allt men inte jobba för det.

Just därör jag mer gillar det här att man ger pengerna till föräldrarna och att de sparas till man flyttar ut. Föräldrarna får i och för sig inget, men man lär sig ändå hur det är att bo själv.

Testpilot & Twitter

Moderator | Testpilot

Tack för all respons! Alltid kul att slänga ut en fråga på FZ och se vad folket tycker

Testpilot & Twitter

Medlem

Har man pengar så är det klart att man ska betala för sig om man bor hemma hos föräldrarna, vare sig det behövs eller inte. Lika bra att lära sig hur vuxenlivet fungerar innan man hoppar ner i båten.

Föräldrar kräver oftast bara skitsummor. Ja det låter väl kanske inte så skoj att helt plötsligt behöva betala 2000-4000kr för något som tidigare varit gratis, men det är fan en fis i rymden jämfört med vad som kommer senare i livet.

Våra fasta kostnader är femsiffrigt, och sen så vill man ju gärna äta varje dag också, och kanske hitta på lite aktiviteter. Jag skulle fan gråta av lycka om jag fick boende och mat för bara 2000kr/mån. Och då snackar vi fan inte snabbnudlar, utan riktig hemlagad mamma-mat

Medlem

Jag anser att man inte är skyldig föräldrarna ett öre. Det är föräldrarnas uppgift att försörja barnen tills dom är utflugna. Undantaget skulle vara om man äger en bil och då menar jag en bil som man har fått eller köpt själv. Att lära sig att betala hyra m.m. sker per automatik när man väl flyttar hemifrån.

Testpilot

Om man bor hemma bara för att man inte kan hitta nånstans att bo så är det ju självklart att man skall betala också.

Oftast är det ju inga rånarsummor som föräldrarna tar , är man dessutom 18 bast så har föräldrarna ingen skyldighet att hålla med bostad.
De kan kasta ut dig på gatan om det är så illa.
Nu gör ju ingen vettig förälder på det viset men poängen är att man inte skall sitta där o ta det som självklart att ha bostad och sådant ordnat utan man får betala för det oavsett.

Sen om pengarna används till lyxkonsumtion av föräldrarna ska man helt enkelt skita i , de har uppfostrat sina barn , sovit minimalt och levt på typ nudlar och vatten för att betala allt under uppväxten då är de fasen värda lite lyx på äldre dagar.

Medlem

Personligen betalade jag hyra det året jag bodde hemma mellan att jag muckade tills jag flyttade hemifrån. Tycker det är rätt helt enkelt. Svårt att motivera varför man ska "moocha" på föräldrarna när man kan göra rätt för sig. Ett steg i att växa upp och ta ansvar. Detta ska dock vara upp till den enskilda familjen att avgöra om det ska betalas.

Skrivet av MMO4Life:

Jag anser att man inte är skyldig föräldrarna ett öre. Det är föräldrarnas uppgift att försörja barnen tills dom är utflugna. Undantaget skulle vara om man äger en bil och då menar jag en bil som man har fått eller köpt själv. Att lära sig att betala hyra m.m. sker per automatik när man väl flyttar hemifrån.

Försörjningplikten gäller fram tills dess du är 18 om du inte studerar då är det fram tills du fyller 21.

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Jag håller med om att barnen inte är skyldiga någonting, tvärtom är det föräldrarna som är skyldiga barnen - att lära dem sunt förnuft, tänka själva och att ta ansvar.
Det är även föräldrarnas ansvar att se till att barnen blir ansvarstagande, vet vad det innebär att klara sig själva, och att det ställs krav på dem, vilket även inkluderar att kunna handskas med pengar. En arbetsgivare kommer inte att acceptera en ouppfostrad snorvalp och en hyresvärd kommer inte att acceptera utebliven hyra "för att det sket sig den här månaden". Jag håller med dig om att det löser sig bra för de flesta, men alldeles för många åker på käftsmällar av livet när de blir vuxna därför att föräldrarna, med goda intentioner, har varit för snälla.

Victims; aren't we all?

Medlem

Förutsett att ungen har ett jobb, då är det bara att betala sin del av mat och hyra.

Varför ska någon bo och äta gratis, bara för att den råkar bo i sitt gamla pojkrum?

Det är klart att man hjälper till med sysslor hemma, de ska ju utföras och man bor ju där, liksom. Det har inget värde i pengar, det är bara så ett liv tillsammans med andra människor fungerar.

Däremot skulle jag inte se anledningen till att ta pengar av ett av ens vuxna barn som inte har några pengar (typ arbetslös/student utan extrajobb).

I det här ingår, såklart, också att föräldrarna inte har mer rätt att styra över sitt barn än de skulle ha över nån annan inneboende.

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Sjysst att bo hemma tills man är 40.

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Flyttade från mina föräldrar när jag blev 20. Såg det som en självklarhet att betala hemma när slutade gymnasiet vid 18 års ålder. Betalar man inte och gör rätt för sig så är man en parasit.

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):
Skrivet av MMO4Life:

Jag håller med om att barnen inte är skyldiga någonting, tvärtom är det föräldrarna som är skyldiga barnen - att lära dem sunt förnuft, tänka själva och att ta ansvar.
Det är även föräldrarnas ansvar att se till att barnen blir ansvarstagande, vet vad det innebär att klara sig själva, och att det ställs krav på dem, vilket även inkluderar att kunna handskas med pengar. En arbetsgivare kommer inte att acceptera en ouppfostrad snorvalp och en hyresvärd kommer inte att acceptera utebliven hyra "för att det sket sig den här månaden". Jag håller med dig om att det löser sig bra för de flesta, men alldeles för många åker på käftsmällar av livet när de blir vuxna därför att föräldrarna, med goda intentioner, har varit för snälla.

Jag vet inte vilken håla du bor i men i Stockholm har jag aldrig haft dom problemen.

Skrivet av Hipshot:
Skrivet av MMO4Life:

Sjysst att bo hemma tills man är 40.

Jag flyttade hemifrån när jag var 18 men cool story bro.

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Tänkte mer om du får egna barn, så bor dom hemma hos dig i Fisksätra tills dom är 47 och du måste betala allt.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av MMO4Life:

Tänkte mer om du får egna barn, så bor dom hemma hos dig i Fisksätra tills dom är 47 och du måste betala allt.

Det beror väl på vad jag har för ekonomi den dagen jag får egna barn för hela den här debatten handlar egentligen om medelklass vs överklass.

Medlem

Jo så är det säkert.

Moderator | Testpilot

Håller med i mycket vad ni säger. Jag säger inte att allt hushåll jag hållit på med hemma förut räknas som betalning utan jag tycker också att det är något alla ska hjälpa till med.

Men vi är alla olika. Mina föräldrar har väl egentligen aldrig satt några större krav på mig än att jag tar hand om min egen skit och gör det på bästa sätt. Jag har alltid varit så att jag velat hjälpa till med huset hemma eller något annat. Pengarna har de oftast inte velat ha och tyckt det varit bättre att jag håller om de själv. Då finns det inte så mycket mer jag kan göra.

Hur som haver så vill jag ÄN EN GÅNG tacka alla som kommenterar. Det är otroligt hur bra människor det finns här och det gör det roligt att lägga upp sådana här frågeställningar och höra hur alla andra tänker om saken. Diskussionen hålls också väldigt lugn och sansad utan massa tjafs och bråk

Love you all <3

Testpilot & Twitter

Medlem

Om han har egen inkomst (akassa, arbete, CSN m.m). Bör han givetvis betala. Han är gammal nog för det.
Rent juridiskt är inte föräldrar ansvariga att finansiera dig efter 18.

1
Skriv svar