Sälj och köp moddar i Steam Workshop

hade gärna betalat ngn euro för total overhaul moddar, om man fått testa dom i ngra timmar först.

Medlem

Det enda problemet jag kan se är fördelningen, gör det 50/50 så känns det mer rättvist gentemot den som ändå gör hela arbetet, steam har inte monopol på distribuering av mods och bethesda har inte rört spelet på 2 år så att dom skulle ta den större delen av kakan känns jävligt vemodigt.

Ambassadör
Xbox

Valve sällar sig till EA, Ubisoft och andra mysföretag. Trevligt.


signatur

Jump in.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av humancentipede:

hade gärna betalat ngn euro för total overhaul moddar, om man fått testa dom i ngra timmar först.

Efter du har köpt modden så har 24h på dig att testa. Om du inte gillar modden så får du pengarna tillbaka.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Riktigt dåligt. Däremot borde en möjlighet att skänka pengar genom att donera för att stödja sin favoritutvecklare finnas i Steam. Enh bättre lösning och mindre problematik.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av humancentipede:

hade gärna betalat ngn euro för total overhaul moddar, om man fått testa dom i ngra timmar först.

Enligt deras FAQ har du 24-timmars ångerrätt.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det är ju det bästa med marknadsekonomi. Rösta med plånboken. Gillar man det inte: köp inte.

Det positiva är ju att det kan resultera i en ännu mera driven och professionell del av modkulturen.

Medlem

Well, har inget emot att moddare tar betalt för sina verk, tvärtom faktiskt. Det är en bra sak. Förhoppningsvis ökar det kvalitén på de mods som finns, och de som görs i framtiden.

Att valve tar 75 %? Tveksamt, någon som har definitiva siffror som visar att Valve faktiskt tar 75 % kontra hur mycket som är royalties till spelets utvecklare? Oavsett dock så är 75 % alldeles för mycket, men tycker inte det är förvånande eller fel att utvecklarna får en bit av kakan. Precis som i musikbranschen.

Dock har jag svårt att tro att musikbranschen får punga ut 75 % av intäkterna i royalties Skulle snarare se det 25 % till Valve/Utvecklare och 75 % till moddare.

Sen går det ju inte att plocka ut pengar från Steam Wallet, så om intäkterna för ens mods hamnar där så är detta helt värdelöst. Alla pengar som någonsin hamnar i Steam Wallet går förr eller senare till Valve ändå eftersom du inte kan plocka ut dom igen.

Medlem

Det verkar som att om en moddare sätter ett pris på sin mod, som har varit gratis förut så försvinner modden från alla som har laddat ner den. Vilket gör att laddningslistan blir helt fel eller att bashfilen måste göras om.

Sen hur kommer det gå med all bugtestning nu? För det kommer bli mindre folk, som använder en mod om den kostar pengar och de som väljer att betala kanske inte vill vara gratis betatestare för modden.

Frostfall skaparen ska lägga ut sina moddar 90 dagar senare på nexus har han skrivit. Så om man vill ha en uppdatering för den modden måste man betala på steam.

Medlem

HAHA moddare måste förtjäna minst 100$ på sina mods för att bli betalda, i andra ord 400$ då steam tar 35% å bethesda 40% vad jag har förstått.

läs nerifrån upp
http://i.imgur.com/WGevwu3.png

http://steamcommunity.com/workshop/workshoppaymentinfofaq/

Edit: http://i.imgur.com/PfUQeFd.png

Medlem

Generation gratis gnäller som vanligt. Märk väl att Valve ger moddare _möjlighet_ att ta betalt vilket jag anser är väldigt rimligt. Självklart tar de själv av andel för omkostnader och egen vinst. Men det är klart, allt ska ju vara gratis på internet...

Angående musikbranschanalogin så får artister en väldigt liten del av intäkterna. Jag skulle tro att väldigt artister någonsin når upp i 25% av intäkterna.

Medlem
Skrivet av ShciZo:

Generation gratis gnäller som vanligt. Märk väl att Valve ger moddare _möjlighet_ att ta betalt vilket jag anser är väldigt rimligt. Självklart tar de själv av andel för omkostnader och egen vinst. Men det är klart, allt ska ju vara gratis på internet...

Angående musikbranschanalogin så får artister en väldigt liten del av intäkterna. Jag skulle tro att väldigt artister någonsin når upp i 25% av intäkterna.

Moddare hade redan möjlighet att få betalt genom donationer och steam har inget monopol på distribution av mods, det enda dom har tillfört är möjligheten att tvinga någon betala för att få tillgång, jag har inget emot att någon tar betalt, men jag tycker modskaparen förtjänar en större del av kakan då dom gör allt arbete, steam och bethesda tillför inget som vi inte redan har betalat för när vi köpte spelet, därmed inte sagt att dom inte ska få någonting, men fan inte 75%.

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av ShciZo:

Generation gratis gnäller som vanligt. Märk väl att Valve ger moddare _möjlighet_ att ta betalt vilket jag anser är väldigt rimligt. Självklart tar de själv av andel för omkostnader och egen vinst. Men det är klart, allt ska ju vara gratis på internet...

Angående musikbranschanalogin så får artister en väldigt liten del av intäkterna. Jag skulle tro att väldigt artister någonsin når upp i 25% av intäkterna.

Moddare hade redan möjlighet att få betalt genom donationer och steam har inget monopol på distribution av mods, det enda dom har tillfört är möjligheten att tvinga någon betala för att få tillgång, jag har inget emot att någon tar betalt, men jag tycker modskaparen förtjänar en större del av kakan då dom gör allt arbete, steam och bethesda tillför inget som vi inte redan har betalat för när vi köpte spelet, därmed inte sagt att dom inte ska få någonting, men fan inte 75%.

Få betalt om folk tyckte att de hade lust ja, och den möjligheten finns väl kvar? Det är fortfarande så att det är upp till moddaren att välja huruvida om och hur mycket betalt hens arbete ska kosta att konsumera.

Medlem
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av ShciZo:

Generation gratis gnäller som vanligt. Märk väl att Valve ger moddare _möjlighet_ att ta betalt vilket jag anser är väldigt rimligt. Självklart tar de själv av andel för omkostnader och egen vinst. Men det är klart, allt ska ju vara gratis på internet...

Angående musikbranschanalogin så får artister en väldigt liten del av intäkterna. Jag skulle tro att väldigt artister någonsin når upp i 25% av intäkterna.

Moddare hade redan möjlighet att få betalt genom donationer och steam har inget monopol på distribution av mods, det enda dom har tillfört är möjligheten att tvinga någon betala för att få tillgång, jag har inget emot att någon tar betalt, men jag tycker modskaparen förtjänar en större del av kakan då dom gör allt arbete, steam och bethesda tillför inget som vi inte redan har betalat för när vi köpte spelet, därmed inte sagt att dom inte ska få någonting, men fan inte 75%.

Få betalt om folk tyckte att de hade lust ja, och den möjligheten finns väl kvar? Det är fortfarande så att det är upp till moddaren att välja huruvida om och hur mycket betalt hens arbete ska kosta att konsumera.

Det är inte det som är problemet, utan hur mycket valve och bethesda tar betalt för att få göra det, det har inte moddaren någon kontroll över, att det ska kosta så pass mycket att få göra rätt för sig motiverar inte direkt, särskilt om man nu i kontrast får 100% av donationerna.

Medlem

Donationer som gäller. Fungerat bra i alla år. Detta är ren idioti. Lär pirata moddar som endast dyker upp på workshop i så fall.

k3m
Medlem
Skrivet av Vercadi:

Helt självklart detta är ett fult drag från Valve. Gör inte ett shit och låter användare skapa inkomst åt dem. Hade det varit EA eller Ubisoft, fan vilket liv det hade varit och här sitter folk och försvarar skiten, herregud vilken dubbelmoral vissa har.

Detta är fy och skam men folk är ju inbitna att Valve är det bästa företag ever och kommer kasta pengar åt deras håll ändå.

Visst vissa moddare kanske vill ha pengar för deras arbete, men när Valve bestämmer sig för att ta 75% av kakan kommer priserna öka och skitmods kommer flyga ut på marknaden, och vi alla vet ju hur Valve ser på Refunds...

Jag är 100% emot detta, patetiskt av Valve.

http://i.imgur.com/KYP3Rhk.jpg

instämmer!

Medlem
Skrivet av humancentipede:

hade gärna betalat ngn euro för total overhaul moddar, om man fått testa dom i ngra timmar först.

Du har 24timmar på dig att testa modden. Och få en refund utan att behöva ge anledning.

Värst vad sura vissa blev här då för att några som gör ett arbete och får lite betalt för det. Visst Valve kan tyckas tar för mycket. Men 25% av nåt är fortfarande mer än 0% av ingenting. Konstigt att alla är proffs på hur "moddare" tycker. Klart som fan man skulle vilja ha "lön" för nåt arbete man utför. Det faktum att det är ens ok är ju ett stort plus. Moddaren använder färdig produkt och får pröjs. Vad finns det att klaga på. Och det kommer fortfarande finnas gratis mods. Det är upp till moddaren att vilja ta betalt. Villkoret är dom 75% som Valve vill ha. Men man kan ju inte vara sur på the Gabe. Han e ju "god of the master race".

Problemen är ju som redan sagts. Det är upp till köparen att kontakta moddaren för att få modfixar. Vilket verkar lite konstigt. Men ett spel som Skyrim verkar inte få så många uppdateringar numera.

Medlem

alltså greenlight, early acces, pengar på modifikationer, alla tusentals indieföretag hur kommer det sluta ?

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av humancentipede:

hade gärna betalat ngn euro för total overhaul moddar, om man fått testa dom i ngra timmar först.

Du har 24timmar på dig att testa modden. Och få en refund utan att behöva ge anledning.

Värst vad sura vissa blev här då för att några som gör ett arbete och får lite betalt för det. Visst Valve kan tyckas tar för mycket. Men 25% av nåt är fortfarande mer än 0% av ingenting. Konstigt att alla är proffs på hur "moddare" tycker. Klart som fan man skulle vilja ha "lön" för nåt arbete man utför. Det faktum att det är ens ok är ju ett stort plus. Moddaren använder färdig produkt och får pröjs. Vad finns det att klaga på. Och det kommer fortfarande finnas gratis mods. Det är upp till moddaren att vilja ta betalt. Villkoret är dom 75% som Valve vill ha. Men man kan ju inte vara sur på the Gabe. Han e ju "god of the master race".

Problemen är ju som redan sagts. Det är upp till köparen att kontakta moddaren för att få modfixar. Vilket verkar lite konstigt. Men ett spel som Skyrim verkar inte få så många uppdateringar numera.

Det som är det största problemet för mig är just att Steam tar 75% för något oavsett hur stor eller liten modden är, utan att varit involverad under utvecklingen överhuvudtaget, skulle lätt kunna betala för vissa saker Om pengarna då gick till han/hon som faktiskt gjort modden.

Men det enda dom gör nu är att lägga ALLA mods bakom en betalvägg för de flesta tänker"25% är ju bättre än inget ". Finns ingen anledning att släppa något gratis om moddarr kan få pengar för det de gör.

Medlem
Skrivet av GnutAh:

TB förklarar det nog bättre än vad jag någonsin skulle göra

https://www.youtube.com/embed/oGKOiQGeO-k

tyckte han var mkt mer positiv än vad jag är.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Värst vad sura vissa blev här då för att några som gör ett arbete och får lite betalt för det.

Hur ska en mod som Skywind, exempelvis, kunna vara en del av detta systemet? Det är ett projekt som görs av hundratals personer. Hur ska pengarna fördelas mellan dessa?
Hur ska man behandla de moddar som bara fungerar tillsammans med andra mods (finns många sådana)? Och hur tror du Valve kommer hantera det som redan pågår, att folk lägger upp moddar de inte själva skapat? De kan inte göra något.

Detta är ett ruttet system och inte bara för att moddar tidigare varit något man laddat ner gratis.

Medlem
Skrivet av Hannu:

Donationer som gäller. Fungerat bra i alla år. Detta är ren idioti. Lär pirata moddar som endast dyker upp på workshop i så fall.

har frågat alla detta men får inget svar, är det att pirata nu att ladda hem moddar utanför steamworkshop??


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem
Skrivet av 92_slayer:
Skrivet av Hannu:

Donationer som gäller. Fungerat bra i alla år. Detta är ren idioti. Lär pirata moddar som endast dyker upp på workshop i så fall.

har frågat alla detta men får inget svar, är det att pirata nu att ladda hem moddar utanför steamworkshop??

Nej, valve har inte monopol på mods. De som finns på nexus etc är legala. Jag syftar mer på mods som endast kommer finnas på steam workshop som kostar lär piratas och hamna på diverse piratsidor.

Medlem
Skrivet av Wattem:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av humancentipede:

hade gärna betalat ngn euro för total overhaul moddar, om man fått testa dom i ngra timmar först.

Du har 24timmar på dig att testa modden. Och få en refund utan att behöva ge anledning.

Värst vad sura vissa blev här då för att några som gör ett arbete och får lite betalt för det. Visst Valve kan tyckas tar för mycket. Men 25% av nåt är fortfarande mer än 0% av ingenting. Konstigt att alla är proffs på hur "moddare" tycker. Klart som fan man skulle vilja ha "lön" för nåt arbete man utför. Det faktum att det är ens ok är ju ett stort plus. Moddaren använder färdig produkt och får pröjs. Vad finns det att klaga på. Och det kommer fortfarande finnas gratis mods. Det är upp till moddaren att vilja ta betalt. Villkoret är dom 75% som Valve vill ha. Men man kan ju inte vara sur på the Gabe. Han e ju "god of the master race".

Problemen är ju som redan sagts. Det är upp till köparen att kontakta moddaren för att få modfixar. Vilket verkar lite konstigt. Men ett spel som Skyrim verkar inte få så många uppdateringar numera.

Det som är det största problemet för mig är just att Steam tar 75% för något oavsett hur stor eller liten modden är, utan att varit involverad under utvecklingen överhuvudtaget, skulle lätt kunna betala för vissa saker Om pengarna då gick till han/hon som faktiskt gjort modden.

Men det enda dom gör nu är att lägga ALLA mods bakom en betalvägg för de flesta tänker"25% är ju bättre än inget ". Finns ingen anledning att släppa något gratis om moddarr kan få pengar för det de gör.

Men som många argumenterat "moddaren gör det för att det är roligt". Då finns det säkert moddar som är gratis. Och man måste inte ladda ner moddar från steams workshop. Nexus funkar fint. Likaså kommer förmodligen framtida modvänliga spel funka på Steam också.

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Wattem:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av humancentipede:

hade gärna betalat ngn euro för total overhaul moddar, om man fått testa dom i ngra timmar först.

Du har 24timmar på dig att testa modden. Och få en refund utan att behöva ge anledning.

Värst vad sura vissa blev här då för att några som gör ett arbete och får lite betalt för det. Visst Valve kan tyckas tar för mycket. Men 25% av nåt är fortfarande mer än 0% av ingenting. Konstigt att alla är proffs på hur "moddare" tycker. Klart som fan man skulle vilja ha "lön" för nåt arbete man utför. Det faktum att det är ens ok är ju ett stort plus. Moddaren använder färdig produkt och får pröjs. Vad finns det att klaga på. Och det kommer fortfarande finnas gratis mods. Det är upp till moddaren att vilja ta betalt. Villkoret är dom 75% som Valve vill ha. Men man kan ju inte vara sur på the Gabe. Han e ju "god of the master race".

Problemen är ju som redan sagts. Det är upp till köparen att kontakta moddaren för att få modfixar. Vilket verkar lite konstigt. Men ett spel som Skyrim verkar inte få så många uppdateringar numera.

Det som är det största problemet för mig är just att Steam tar 75% för något oavsett hur stor eller liten modden är, utan att varit involverad under utvecklingen överhuvudtaget, skulle lätt kunna betala för vissa saker Om pengarna då gick till han/hon som faktiskt gjort modden.

Men det enda dom gör nu är att lägga ALLA mods bakom en betalvägg för de flesta tänker"25% är ju bättre än inget ". Finns ingen anledning att släppa något gratis om moddarr kan få pengar för det de gör.

Men som många argumenterat "moddaren gör det för att det är roligt". Då finns det säkert moddar som är gratis. Och man måste inte ladda ner moddar från steams workshop. Nexus funkar fint. Likaså kommer förmodligen framtida modvänliga spel funka på Steam också.

Jo såklart, men finns ju de som kommer utnyttja det här systemet så mycket det går bara för att få lite snabba pengar, ta en kniv som man byt färg på kalla den "bloodfang" eller nåt, sen lägg ut den för 5 dollar.
Lite samma fel som greenlight ( som dock blivit lite bättre nu på senaste) finns inget ordentlig kvalitetskontroll vad som faktiskt är tillräckligt bra för att släppas.

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4308369... tydligen har någon redan slagit mig på den iden gick ganska fort

Medlem

Det är nog början till slutet för modscenen som vi känner den. Jag kan inte tänka mig att företag kommer att låta enbart steam få en del av kakan utan vi kommer nog få se en mängd rättsmål snart. Känns som om ett sådan läge skulle hämma modmakare rätt rejält.

Samtidigt så vet jag inte riktigt var jag står med att ta betalt för mods. det kommer ju givetvis att minska utbudet eftersom inte alla sätter priser som är realistiska, men samtidigt kanske det lockar fler moddare. Dessutom, vad händer när utvecklare inser att de kan låta modmakare polera sitt spel, då de får förtjänst genom det också?

Men det som är mest störande just här, är ju onekligen steams sinnesjuka del av förtjänsten samt att vi riskerar ett än större monopol i och med den tjänsten. Jag hatar inte steam eller så men det finns onekligen en risk.

Medlem

http://i.imgur.com/WQyZqoP.png
http://i.imgur.com/hWS5Ga3.png
http://i.imgur.com/Vy8aSJg.png

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av ShciZo:

Generation gratis gnäller som vanligt. Märk väl att Valve ger moddare _möjlighet_ att ta betalt vilket jag anser är väldigt rimligt. Självklart tar de själv av andel för omkostnader och egen vinst. Men det är klart, allt ska ju vara gratis på internet...

Angående musikbranschanalogin så får artister en väldigt liten del av intäkterna. Jag skulle tro att väldigt artister någonsin når upp i 25% av intäkterna.

Moddare hade redan möjlighet att få betalt genom donationer och steam har inget monopol på distribution av mods, det enda dom har tillfört är möjligheten att tvinga någon betala för att få tillgång, jag har inget emot att någon tar betalt, men jag tycker modskaparen förtjänar en större del av kakan då dom gör allt arbete, steam och bethesda tillför inget som vi inte redan har betalat för när vi köpte spelet, därmed inte sagt att dom inte ska få någonting, men fan inte 75%.

Få betalt om folk tyckte att de hade lust ja, och den möjligheten finns väl kvar? Det är fortfarande så att det är upp till moddaren att välja huruvida om och hur mycket betalt hens arbete ska kosta att konsumera.

Det är inte det som är problemet, utan hur mycket valve och bethesda tar betalt för att få göra det, det har inte moddaren någon kontroll över, att det ska kosta så pass mycket att få göra rätt för sig motiverar inte direkt, särskilt om man nu i kontrast får 100% av donationerna.

Då får hen väl ta betalt på annat sätt om den platform som Steam och valve erbjuder inte passar. Som sagt, donationerna försvinner inte.

Medlem

kom på en till möjlighet, om te.x EA får för sig att det här kan funka för dom också då kanske battlefield helt plötsligt blir lagligt att modda (yeeeeee eller hur ??) , men vänta varför skulle då EA överhuvudtaget behöva släppa dlc ? de kan ju bara betala 25% till moddarna sen ta 75% utan att göra något alls de kan bara fokusera på att göra battlefield 5-6-7 osv. sen kan ju alla andra företag göra likadant? jätte bra ju??

Medlem

Orkar inte kolla igenom kommentarerna, någon kanske redan har ställt frågan. Men kan man inte bara "köpa" modden och spela i 23 timmar och sedan gå för en refund och köpa om den igen?

123
Skriv svar