Grin AB går i konkurs
Fick väldiga vibbar av oprofessionalism á la PirateBay när jag läste brevet.
Tråkigt att ännu ett företag går i konkurs. Men det är så här det ska fungera. De starka står kvar medan de svaga knuffas bort.
mm.. fina facistvibbar du drar runt dig. Sen tycker ja de e skönt att de inte är så jävla skitnödiga som många andra företag är idag.
sen att de sålde sig till djävulen och gjorde bad company pc exklusivt fick mig ju inte att gilla dem mer precis..
... wait... what?
Gissar på att han menar console only :S
Men vem vet.
Lite synd att GRIN gick under iaf. Har Bandits nånstans här i lägenheten och det är fortfarande lika roligt som förut. GRAW likaså, även fast jag gillade gamla GR bättre så gjorde GRIN ett schysst jobb på GRAW.
Tror att de satsade alldeles för mycket resurser på Bionic Commando, spelet är dåligt MEN tekniskt avancerat och måste kostat massvis med pengar att utveckla.
När det senare fick ett mycket svalt mottagande internationellt (förut fzs 5/5..) och inte blev den hit man räknat med så fick man troligtvis kapitalbrist och sedan rullade det bara på tills man tappade kontrollen.
Ingen fakta bakom detta bara min uppskattning som egen företagare själv
Tyckt vad man vill om Grin och dess spel, alltid tråkigt när företag går i kk och folk förlorar jobben:(
Det är dock som folk sagt, otroligt konkurens och Grin är för svaga för att överleva speciellt i dagens klimat tyvärr.
– Nu försvinner Grin, men det finns fler stjärnor. Det svenska dataspelsundret består. Branschen som helhet fortsätter att växa. Bortfallet från Grin kompenseras på andra områden, bland annat med nystartade företag som har andra affärsmodeller, säger han.
Källa: http://www.dn.se/ekonomi/grin-har-gatt-omkull-1.930032
Hur såg Grin's affärsmodell ut?
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
? Nu försvinner Grin, men det finns fler stjärnor. Det svenska dataspelsundret består. Branschen som helhet fortsätter att växa. Bortfallet från Grin kompenseras på andra områden, bland annat med nystartade företag som har andra affärsmodeller, säger han.
Källa: http://www.dn.se/ekonomi/grin-har-gatt-omkull-1.930032
Hur såg Grin's affärsmodell ut?
Jag tror att implikationen från artikeln är att grin arbetade med uppdrag och fick betalt av kund under utvecklingen. Tydligen så förhalade grins kunder utbetalningarna vilket gjorde att de fick ett väldigt instabilt kassaflöde på slutet.
Jag har spelat alla deras spel - dock har jag inte ett enda av dom själv.
Oavsett vad man tycker om deras spel så är det tråkigt att de går i graven. Jag tycker samtliga spel har varit hyffsade om inte annat.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
TheTemplar: Tackar för den informationen.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Men kan folk sluta skriva att det var GRIN som gjorde GRAW (Det låter som så i exakt alla inlägg jag läst i alla fall), dom gjorde portningen till PC bara, inte dom som kom på idén precis. Det är redan påväg ett GRAW 3..
Och förmodligen lär dom hitta någon annan som kan porta.
Har inte spelat något GRIN spel i mer än 2min, det säger kvaliten på deras spel. Tråkigt men tar inte på mig så värst precis.
Har inte spelat något GRIN spel i mer än 2min, det säger kvaliten på deras spel. Tråkigt men tar inte på mig så värst precis.
Nej se det gör det inte. Det bara säger något om din smak.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Men kan folk sluta skriva att det var GRIN som gjorde GRAW (Det låter som så i exakt alla inlägg jag läst i alla fall), dom gjorde portningen till PC bara, inte dom som kom på idén precis. Det är redan påväg ett GRAW 3..
Och förmodligen lär dom hitta någon annan som kan porta.
Har inte spelat något GRIN spel i mer än 2min, det säger kvaliten på deras spel. Tråkigt men tar inte på mig så värst precis.
Portning till PC?
Som sagt, du har inte ens spelat spelet, hade du gjort det så hade du sett att PC versionerna av både GRAW och GRAW 2 inte är portningar av konsol versionerna utan helt fristående spel, som delar bitar av storyn med konsol versionerna, men det är det enda.
sen att de sålde sig till djävulen och gjorde bad company pc exklusivt fick mig ju inte att gilla dem mer precis..
... wait... what?
Woops, lite trött där! Självklart menade jag Console;)
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Kanske fler spelutvecklare ser upp vad de ger ut för skitspel hädanefter om de inte vill hamna i samma sits.
Svenskfientlighet Existerar! http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svensk... http://centerpolitik.se/
Intressant artikel om spelindustrin, riskkapitalister och "krisen":
http://www.dn.se/ekonomi/de-starkaste-overlever-i-spelbransch...
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
År 2008 gjorde Grin en vinst efter skatt på 10,4 miljoner kronor och omsättningen var 18,4 miljoner enligt Bolagsverket.
Det enda spel som Grin släppte 2008 var Bionic Commando Rearmed, och innan det GRAW 2 år 2007. BCR var en Live/PSN titel och hade lågt pris. Så undrar hur de gick med 10,4 milj vinst 2008. Utvecklingsbetalningar på de spel de släppte 2009?