Offline gamer

Medlem
Offline gamer

Senaste blogg inlägget klagade jag lite på att filer mystiskt försvann från min dator. Jag vet fortfarande inte vad som orsakade det men har inte haft några problem sedan dess. Har fortfarande inte klarat ut GTA V och har ingen brådska att göra det häller. Nu växlar jag mellan att spela The Witcher 2 och GTA då hypen tog mig med storm och jag på började en ny genom spelning för att fräsha upp minnet av de båda spelen i serien inför The Witcher 3.

Men något slog mig när jag kollade länkarna Harakari tipsade om i sitt blogg inlägg om The Witcher 3 hypen. "The initial, pre-premiere retail PC batch of The Witcher 3: Wild Hunt needs to download a file from our servers to allow play.". För mig kvittar detta då jag ännu inte har förhandsbokat spelat och inte vet om jag ska göra det häller. Jag har också vad jag skulle kalla en bra internet uppkoppling. Men i tråden är det en användare som tycker att detta är ett svek. Vilken är på sätt och vis är förståligt. CDPR är emot DRM och nu säger de att man måste ladda ner en fil första dagen för att kunna spela spelet. Filen laddas ner automatiskt vid installation men går också att ladda ner manuellt via en länk som kommer släppas dag ett. Det ska vara en liten fil för att aktivera spelet och finns där så att inga kopior av spelet ska slinka ut innan släppdagen. Den här användaren jämrar sig över att han nu måste sälja den digitala koden och fysiska skivan för att de inte har någon användning för honom då han är en "offline gamer" (han kan inte bara avboka spelet nej). Denna DRM gäller då endast den första uppsättningen av spel och i framtiden kommer detta inte krävas längre.

Då kommer jag till frågan hur många som spelar har ingen internet uppkoppling överhuvudtaget? Den här personen har uppenbarligen internet då han sitter och skriver på ett internetforum. Känner ni någon "offline gamer"? Jag kan själv inte tänkta på en enda person som inte har internet uppkoppling i någon form.

Blev lite frustrerad när jag läste hans inlägg då han verkade vara ganska oresonabel om lösningar på problemet.

Relevanta länkar
http://www.fz.se/bloggar/klenovek/20150505/witcher-3-pepp-som...
http://forums.cdprojektred.com/threads/35369-The-Witcher-3-Wi...

#blogg

Medlem
Offline gamer

Den siste "offline-gamern" jag kände skaffade bredband omkring 2006.

Lustigt nog var han något av en warez-kung i våra kretsar och hade alla nya spel, eftersom hans storebror ofta var på större LAN-partyn och kopierade så mycket material han bara kunde.

Även om offline-gamers är lika utdöda som dinosaurierna idag förstår jag ändå frustrationen hos somliga. Att behöva tanka ner flera gigabyte stora patchar på dag ett är omständigt om man inte har snabbt bredband. Problemet ligger inte i total avsaknad av anslutning, utan att man har för långsam anslutning.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Enda gången jag är offline är när jag spelar på mitt 360 (har ej gold och har stängt av uppkopplingen på det). Är ganska skönt faktiskt. Allt via PC är ju via Steam och därmed också uppkopplat.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Den siste "offline-gamern" jag kände skaffade bredband omkring 2006.

Lustigt nog var han något av en warez-kung i våra kretsar och hade alla nya spel, eftersom hans storebror ofta var på större LAN-partyn och kopierade så mycket material han bara kunde.

Även om offline-gamers är lika utdöda som dinosaurierna idag förstår jag ändå frustrationen hos somliga. Att behöva tanka ner flera gigabyte stora patchar på dag ett är omständigt om man inte har snabbt bredband. Problemet ligger inte i total avsaknad av anslutning, utan att man har för långsam anslutning.

Jo precis även jag blev frustrerad när det upptäcktes att jag var tvungen att tanka ner en patch på 5 GB i samband med att jag köpte gta. När jag installerat ett spel då vill jag ju spela det inte se på hur snabbt jag laddar ner en patch.

Jag är även mycket glad över att The Witcher 3 har flera platser man kan ladda ner dag ett "patchen" på och inte gör som rockstar som överbelastade sina servrar rejält vilket ledde till att oavsett hur bra uppkoppling man hade så laddades det ner i typ 5KB/s.

Testpilot

Nuförtiden kan man inte gnälla på sånt , särskilt inte om man är PC gamer.

Varför? för ALLA spel numera släpps ofärdiga och kräver internet för att få till patchar och fixa spelet till även direkt vid release.
Köper du ett boxat spel så får du ett ofärdigt spel om du är en "offline gamer"

Så att gnälla för en liten patchfil som förhindrar spelande innan release på boxade kopior är bara trollande (killen som skrev har blivit bannad såg jag)

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Nuförtiden kan man inte gnälla på sånt , särskilt inte om man är PC gamer.

Varför? för ALLA spel numera släpps ofärdiga och kräver internet för att få till patchar och fixa spelet till även direkt vid release.
Köper du ett boxat spel så får du ett ofärdigt spel om du är en "offline gamer"

Så att gnälla för en liten patchfil som förhindrar spelande innan release på boxade kopior är bara trollande (killen som skrev har blivit bannad såg jag)

Tycker också att det var en skitsak att klaga på. Men det är ändå väldigt synd att många spel nuförtiden kräver stora patcher dag ett för att fungera (nämner en gång till GTA V). Det här med dag ett patch hänger också lite ihop med att spel ibland känns ofärdiga när de släpps. Nu blir det (förhoppningsvis) inte så med The Witcher 3 och det blir fullt fungerande med bara en liten aktiverings patch.

Om man ska vara en "gamer" idag är internet uppkoppling ett måste. Men det är ingen ursäkt för utvecklare att sätta dit någon DRM som oftast bara förstör för ärliga konsumenter. Syftar då på always-on drm. Tycker att riktningen CDPR har är bra och hoppas att fler tar efter deras tankar om DRM och hur det ska användas. Kan förstå att de inte vill att spelet ska finnas tillgängligt först på piratebay men efter dag ett kommer det ändå finnas tillgängligt på olagligt vis.

Medlem

När mitt bredband strular brukar jag köra igång mitt ps3. Har varit rätt stabilt sedan jag köpte mitt ps4 så har inte behövt oroa mig.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av warferwille:

Tycker också att det var en skitsak att klaga på. Men det är ändå väldigt synd att många spel nuförtiden kräver stora patcher dag ett för att fungera (nämner en gång till GTA V).

Det handlar om att produktionsmodellen ändrat sig något sedan det begav sig utan the Internetz.

Eftersom de måste släppa filerna för DVD-tryckning ganska långt innan släpp hinner de numera fortsätta fixa en del buggar innan release. Innan bredbandsuppkoppling var var mans egendom så var de tvungna att spendera en hel del tid på QA och buggfix eftersom eftersom det inte var lika enkelt att distribuera uppdateringar. Ofta var vi hänvisade till diverse speltidningar som hade CD/disketter med patchar. Numera kan de flytta bak releasedaturm eftersom de inte "behöver" ha samma kvalitet day0.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar