Konami byter inriktning - satsar på mobilspel

Medlem
Konami byter inriktning - satsar på mobilspel

Saxat direkt från en tråd på Neogaf:

Citat:

"We will pursue mobile games aggressively," says Konami's new CEO Hayakawa in an interview with Nikkei Trendy Net.

"Our main platform will be mobiles. Following the pay-as-you-play model of games like Power pro and Winning Eleven with additional content, our games must move from selling things like "items" to selling things like "features."

"We saw with these games that even people who buy physical games are motivated to buy extra content. The success of Power pro especially has motivated us to actively push more of our popular series onto mobile than ever before."

"Gaming has spread to a number of platforms, but at the end of the day, the platform that is always closest to us, is mobile. Mobile is where the future of gaming lies."

"We hope that our overseas games such as MGSV and Winning Eleven continue to do well, but we are always thinking about how to push our franchises onto mobile there too."

"With multiplatform games, there's really no point in dividing the market into categories anymore. Mobiles will take on the new role of linking the general public to the gaming world."

http://jin115.com/archives/52080348.html

Tråkigt, men samtidigt förstående att ett företag följer den mest lönsamma vägen. Avslutningsvis vill jag också uppmuntra så många som möjligt till att köpa Metal Gear Solid V: The Phantom Pain för att markera hur värdefull Hideo Kojima och spelserien är/var.

#blogg


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Konami byter inriktning - satsar på mobilspel

Tråkigt att höra, men utan Kojima så känns det faktiskt som att Konami inte har så mycket att komma med när det gäller PC och konsol.

Exakt vad var det som låg bakom bråket mellan Kojima och Konami? Har inte läst så mycket mer om det än att Kojima lämnade Konami och att det klassiska "A Hideo Kojima Game" har plockats bort helt och hållet.

Skribent
Skrivet av Bojkott:

Tråkigt att höra, men utan Kojima så känns det faktiskt som att Konami inte har så mycket att komma med när det gäller PC och konsol.

Exakt vad var det som låg bakom bråket mellan Kojima och Konami? Har inte läst så mycket mer om det än att Kojima lämnade Konami och att det klassiska "A Hideo Kojima Game" har plockats bort helt och hållet.

Kan det inte röra det här då? Att Konami ville få Kojima att göra ett spel för mobiler, men att han vägrade eller motsatte sig Konamis beslut att satsa på mobila plattformar.

Snillen spekulerar.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Bojkott:

Tråkigt att höra, men utan Kojima så känns det faktiskt som att Konami inte har så mycket att komma med när det gäller PC och konsol.

Exakt vad var det som låg bakom bråket mellan Kojima och Konami? Har inte läst så mycket mer om det än att Kojima lämnade Konami och att det klassiska "A Hideo Kojima Game" har plockats bort helt och hållet.

Kan det inte röra det här då? Att Konami ville få Kojima att göra ett spel för mobiler, men att han vägrade eller motsatte sig Konamis beslut att satsa på mobila plattformar.

Snillen spekulerar.

Mycket möjligt. Konami kanske gav besked om att nya Silent Hill skrotas pga att de tänker satsa mer på den mobila marknaden, vilket fick Kojima att gå i taket och lämnade företaget i ren protest?

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Bojkott:

Tråkigt att höra, men utan Kojima så känns det faktiskt som att Konami inte har så mycket att komma med när det gäller PC och konsol.

Exakt vad var det som låg bakom bråket mellan Kojima och Konami? Har inte läst så mycket mer om det än att Kojima lämnade Konami och att det klassiska "A Hideo Kojima Game" har plockats bort helt och hållet.

Kan det inte röra det här då? Att Konami ville få Kojima att göra ett spel för mobiler, men att han vägrade eller motsatte sig Konamis beslut att satsa på mobila plattformar.

Snillen spekulerar.

Mycket möjligt. Konami kanske gav besked om att nya Silent Hill skrotas pga att de tänker satsa mer på den mobila marknaden, vilket fick Kojima att gå i taket och lämnade företaget i ren protest?

Det låter faktiskt inte helt långsökt kan jag tycka. Jag förstår att man väljer en mer lönsam väg som dessutom inte är lika riskabel, men det känns väldigt surt att Konami sitter och håller på IPs som Metal Gear Solid och Silent Hill.

Även om det tar emot att erkänna det (åtminstone just nu), skulle jag faktiskt kunna tänka mig att spela t.ex. Metal Gear Acid på mobilen. Samtidigt vill en annan del av mig inte ha något med Konami att göra p.g.a. hur illa de har behandlat hela situationen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

1
Skriv svar