Nya försäljningssiffror från Sony

Medlem
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av dosman:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Det är väl helt omöjligt att mäta antal antal sålda till konsumenterna eftersom det inte finns några direkta siffror från hela regioner som Europa och stora delar av Asien?

Japan har koll på sina siffror och NPD har siffror som stämmer ganska bra över nord Amerika och Kanada. Så hur är det möjligt att Sony vet detta? Det är väl rätt så olagligt att ljuga i sina årsrapporter.

360 och speciellt ps3an har patetiskt låga försäljningsiffror i vilket fall som helst, hur man än väljer att räkna.

Det är ju faktiskt tekniskt rätt för Sony har ju faktiskt sålt dom till återförsäljare.

Ja, alltså skickade enheter som deras konkurrenter också använder sig av. Det är ju inte precis som att alla enheter säljs direkt när dom hamnar i butikerna, så det lär ju ligga 2-3 miljoner ps3or ute bland alla återförsäljare.

Men nu var det ju sålda enheter till kund, inte återförsäljare. Detta kan man enkelt se i de Europeiska länderna genom att mäta hur många man skickat innan återförsäljarna beställer igen.

Riktigt så enkelt är det ju inte, varför skulle då sony, ms och nintendo köpa dyra tjänster av bland annat NPD Market Research för att få bra siffror över nord Amerika och Kanada? Företag gör olika beställningar och har alltid olika storlek på lagar för att möta t ex olika högtider och annat tjafs, så din metod är osäker at best.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av dosman:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Det är väl helt omöjligt att mäta antal antal sålda till konsumenterna eftersom det inte finns några direkta siffror från hela regioner som Europa och stora delar av Asien?

Japan har koll på sina siffror och NPD har siffror som stämmer ganska bra över nord Amerika och Kanada. Så hur är det möjligt att Sony vet detta? Det är väl rätt så olagligt att ljuga i sina årsrapporter.

360 och speciellt ps3an har patetiskt låga försäljningsiffror i vilket fall som helst, hur man än väljer att räkna.

Det är ju faktiskt tekniskt rätt för Sony har ju faktiskt sålt dom till återförsäljare.

Ja, alltså skickade enheter som deras konkurrenter också använder sig av. Det är ju inte precis som att alla enheter säljs direkt när dom hamnar i butikerna, så det lär ju ligga 2-3 miljoner ps3or ute bland alla återförsäljare.

Men nu var det ju sålda enheter till kund, inte återförsäljare. Detta kan man enkelt se i de Europeiska länderna genom att mäta hur många man skickat innan återförsäljarna beställer igen.

Riktigt så enkelt är det ju inte, varför skulle då sony, ms och nintendo köpa dyra tjänster av bland annat NPD Market Research för att få bra siffror över nord Amerika och Kanada? Företag gör olika beställningar och har alltid olika storlek på lagar för att möta t ex olika högtider och annat tjafs, så din metod är osäker at best.

Jo, men det är väl också så precist som vi kan få det just nu.

Skrivet av Slimebeast:

Mer finns att läsa om försäljningsdata på www.vgchartz.com

Källa på att Kotaku har fel? Och herregud... Du vet väl att ingen (med koll) någonsin tar dig seriöst ifall du länkar till en hitte-på-och-gissa-sajt som vgchartz?

Du kan ju läsa mer om den sajten här och se hur pass ackurata deras "försäljningsdata" är.

Om Kotaku-skribenten gjort något fel ska jag givetvis ändra det, men då vill jag ha en vettig källa som bevis. Dessutom borde väl originalartikeln ha uppdaterats om den nu vore felaktig?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Slimebeast:

Mer finns att läsa om försäljningsdata på www.vgchartz.com

Källa på att Kotaku har fel? Och herregud... Du vet väl att ingen (med koll) någonsin tar dig seriöst ifall du länkar till en hitte-på-och-gissa-sajt som vgchartz?

Du kan ju läsa mer om den sajten här och se hur pass ackurata deras "försäljningsdata" är.

Om Kotaku-skribenten gjort något fel ska jag givetvis ändra det, men då vill jag ha en vettig källa som bevis. Dessutom borde väl originalartikeln ha uppdaterats om den nu vore felaktig?

Det är svårt att hitta en solklar källa, men lyssna här:

Kotaku är mycket respekterade, men även de kan göra fel. Luke Plunkett på Kotaku har missförstått följande rad i Sonys kvartalsrapporter:

"From FY07 the method of reporting unit sales was changed from production shipments to recorded sales (FY06 reclassified)"

Du kan se den tex här (under första tabellen):
http://www.sony.net/SonyInfo/IR/financial/fr/09q1_eleki.pdf

Det är inte konstigt att folk missförstår, det låter ju som att man syftar på sålda till slutkund, men i själva verket syftar 'recorded sales' på 'shipped to retail' (dumt nog)!

Sony körde nämligen tidigare det udda sättet att i sina kvartalsrapporter mm ange antalet konsoller som deras fabriker spottade ut (jag tror de specifikt kallade detta för 'shipped to warehouse'), medan övriga konsollmakare rapporterade antalet som levererats till återförsäljare. Men -06/07 ändrade man alltså till industristandard, vilket sedan dess alltså står med liten text i alla Sonys rapporter.

Tänk på att det alltid varit så att exakta försäljningssiffror endast mäts av utomstående 'tracking firms", inte bara i spel- och konsolindustrin utan även när det gäller försäljning av annan elektronik, filmer och skivor. I spelbranschen är det ju som alla vet NPD, GfK Chart Track och Media Create (här hemma i Sverige minns jag faktiskt inte vad de heter nu för tiden. Helt enkelt 'Spelbranschen'?).

Denna typ av oberoende försäljningssiffror refereras också ibland av Sony, Nintendo och MS i skrytsyfte, oftast i pressreleaser, men då med källan angiven. Tex "according to NPD USA Playstation consoles sold 341,000 units in the month of February". Tyvärr gillar dock elektroniktillverkare att uttrycka sig luddigt ganska ofta, genom att använda ordet 'sold' utan att diffa mellan sålda till slutkund och skeppade.


signatur

Memento Mori

Slimebeast:

Har undersökt saken närmare. Vad jag sett har alla större sajter rapporterat på samma sätt om saken... däremot har vissa kommentarer (som din här) påpekat att det hela är ett missförstånd och rör sig om otydlighet från Sonys håll. Ska se ifall jag kan få någon klarhet i det från Sony själva, kommer att uppdatera nyheten om jag hittar nåt.

Det hela verkar minst sagt förvirrande!

12
Skriv svar