Rage på Xbox 360 dubbelt så snabbt som på PS3

Medlem

För att gå lite off topic. Är det bara jag som tror att sony kommer göra ganska annorlunda med deras nästa konsoll? Jag menar - hur många tror dom är inne i hela cellprogrammeringen nu för tiden och hur tror dom folk kommer göra om sony skulle gå över till ett mer pc-liknande system så som 360? Tänk hur allt skulle bli lättare mellan konsollerna och hur det skulle gynna oss alla.

Inaktiv

Att 360 slår PS3 med +100-200% prestanda utan massor av optimering av PS3-koden är rätt chockerande. Jag hade trott att sådana siffror skulle ligga på +20-30% snarare. Speciellt då Rage inte är en nyproduktion utan varit i utveckling under längre tid.

Medlem

jag tycker man märker att ps3 an har väldigt dålig grafik krets med tanke på hur dålig fps man får ur till exempel killzone 2, prövade det både på webhallen och hemma hos en snubbe, kändes som att det var på 20 fps:S tror att om man ska bygga spel till ps3 så måste man utnyttja processorerna istället, villket den är bra på.


signatur

cags

Inaktiv

hehe, en ren lavett rakt i fejset på att ps3 fanboys. måste svida rätt hårt;)

Medlem

PS3 suger och Xbox 360 är bäst. Tycker du inte som jag så är du dum i huvudet.

Medlem
Skrivet av Natrium:

Ja va kan man säga, sedan PS3 release har jag alltid tyck synd om folk som köper sig en PS3, alla mina polare som har köpt den, har ångrat sig och skaffat sig en 360.

Larvig logik.
Konsolerna är inte så speciellt dyra och det är inga problem att ha bägge två om man är vuxen och arbetar.

Har själv båda + wii och alla har sina styrkor.

Visst skulle jag välja en skulle det tveklöst vara 360n, men PS3an har ju faktiskt några riktigt bra exklusiva spel, samt kommer det mycket kul i PS store som typ wipeout HD och möjlighet att ladda hem typ FF7.

Likaså Wiin har underbara spel som mario galaxy, metroid corruption och zelda.

Fast som jag sa 360n går varm medans de andra används mer sporadiskt.

Tycker ändå det är barnsligt att gapa och skrika över vilken konsol som är "bäst" och att man är dum om man köpt en PS3a.

Det är väl bara inskaffa båda konsolerna och få det bästa av två världar, jag förstår inte var problemet ligger?:)

Medlem

wow vilket skämt.. 30fps på ps3 ?? nejtack tur man lirar fps på pc med maxfps då.

Inaktiv
Inaktiv

Äsch, så länge pc-versionen funkar som den ska så är jag nöjd


signatur

Spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Det här har ju varit känt länge att PS3 ligger efter X360 i grafik prestanda.

Men detta hjälper cell processorn med, så sluta upp och tänk på hur grafikkortet är. PS3 är konstruerad på ett helt annat vis. Att du sedan ignorerar hur mycket PS3 dominerar vad gäller den grafiska skillnaden som finns idag är ganska humoristiskt.

Dessutom finns det spel som till och med är snyggare på ps3 än xb360. ett exempel på ett helt nytt spel är overloard 2. Med andra ord, ju mer tid som ges ju bättre resultat blir det på ps3.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Joney:

Jag införskaffede mig en ps3a för några veckor sen. Jag har ägt en 360 för nått år sen förut. Måste säga att 360 slår PS3 på alla pukter utom en, och det är att det är gratis att lira online på PSN.
För mig som lirar mkt online är det otroligt frustrerande med ps3 då den är seg, dåliga menyer och riktigt dåliga onlinemöjligheter, allt e krångligt. Voicechat, invites os.v. fungerar riktigt dåligt. Osmidigt helt enkelt alltihoppa. Funderar på att byta tillbaka till en 360. Dessutom känns ps3an förutom sega menyer också som att den låser sig enklare än den stabila 360n.

Slår på alla punkter? Så du föredrar en maskin som låter högt, ger röd ring, repar dina dyrt inköpta spel? Saknar många av de media möjligheterna som ps3 har.

Krångligt online? Starta spel, gå online. Hur är detta krångligt? Prata med vänner, starta en voicechat via spelet, peace a cake. (cross game voice chat är något xblive kan för stunden vara stolta över) Invites fungerar hur bra som helst, du får ett meddelande, du startar upp spelet du blev invitad till och du är inne. Vad är problemet? Att PS3 låser sig, ja det kan hända även på xb360. Tänker på bf1943 som låser sig ofta på xb360 och ps3 för den delen. Har inte med systemen att göra. Om du inte fått en defekt vara. Menyn är snabb och betydligt enklare än xb menyn. Dock när man är inne i ett spel kan det ta lite tid att ladda hela menyn. PS3 har också konsol marknadens bästa ljudchip vilket borde överväga en hel del. Dessutom har PS3 exklusiva spel, xboxen lever på multiplattforms spel i väldigt stor utsträckning. Många spel till xb360 går över till pc, ps3 eller viss mån wii.

Sedan tycker jag att FZ kan vara professionella och uppdatera sin nyhet:

pdate: Edge has posted further details from its article saying that Carmack is confident that the PS3 version will match that of all other supported platforms:"Everything is designed as a 60 hertz game. We expect this to be 60 hertz on every supported platform.

Alltså förväntar sig john carmack att få även ps3 varianten till 60fps men att det är inte där ännu. Detta är ganska naturligt då det är en helt annan miljö att koda till ps3. Vana pc utvecklare som ID software behöver med andra ord extra tid. Dessutom är de säker i pre alpha vilket är långt ifrån klart. Ska FZ vara professionell eller satsa på sensations journalistik? Hur blir det?


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Ojojoojj vad en massa arga ps3 fanboys som har letat sig hit!
Alla har hela tiden vetat om att Xboxet är bättre grafikmässigt!

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Det här har ju varit känt länge att PS3 ligger efter X360 i grafik prestanda. Det är ganska mycket PS3 fanboys på FZ eftersom att ni inte tycker att ID software och Valve inte kan programera eftersom de säger sanningen om att PS3 är en extremt svår konsol att programera till.

Valve och ID software tillhör bland de bästa inom spelprogramering så säger de att PS3 är svår att programera till så är det så. Det roliga med det här är ju det att PS3 kanske inte alls håller lika länge som Sony har trott pga av det svaga grafik kortet sure snabb processor i all ära men de som bygger egna speldatorer vet att grafik kortet är minst lika viktigt om inte ännu viktigare för bra spel flytt.

Ditt påstående om att PS3ans grafik ligger efter kan enbart appliceras till multiplattformsspel, även fast skillnaderna på senare år har minskat så brukar de många gånger väga över till 360s fördel. Om man tar en titt på Sonys exklusiva spel så brukar de klå det mesta som 360 kan erbjuda, dock så brukar inte projekten generera så stora vinster.

Valve och ID är precis vad du säger ledande inom spelprogrammering, dock så har de ett kraftigt fokus på PC-marknaden. I och med det så är 360 betydligt lättare än Playstation 3 att utveckla till.

Medlem

Update: Edge has posted further details from its article saying that Carmack is confident that the PS3 version will match that of all other supported platforms: "Everything is designed as a 60 hertz game. We expect this to be 60 hertz on every supported platform.

It appears Carmack was misquoted as the Edge article has been updated.

Kan FZ lägga upp en ny nyhet så folk inte blir massinformerade? Eller är detta inte lika bra sensationell nyhet för att publiceras? Han har blivit felciterad och detta borde genast uppdateras av FZ.

Sedan är detta bra att veta:

The situation -- a situation that has not changed at any point in the development of this game -- is as follows:

* RAGE is the lead title being developed along with id Tech 5, the new multiplatform engine that utilized megatexture technology and is intended to easily compile into identically-performing versions for PC, Mac, 360, and PS3.
* This means that the final engine that is licensed out to other companies will produce very similar performance on all four platforms automatically, but right now the engine is still being developed.
* The PS3's architecture is the least similar to the other platforms, so each new piece of the engine they port over to it is the least optimized and slowest-running of the four platforms when it first shows up.
* It's also the platform that has been identified as having a higher top performance, but which requires significantly more effort to achieve, thus meaning that optimizig the PS3 version is going to take more time and effort.
* Carmack is well aware of both factors, which is why he's brought on extra programming help from people who know the system well to ensure that any problems that crop up with the PS3 version are fixed.
* The game is going to look great and run at 60fps on all four platforms when it launches and the kind of ridiculous "omg Carmack suxxx" stuff that 360 and PS3 fans get into in every Rage thread when they should be happy that someone's writing a good cross-platform engine is insane


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Verkar som om redmac är rädd för att xboxet skulle vara bättre än PS3an

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Verkar som om redmac är rädd för att xboxet skulle vara bättre än PS3an

Snarare att rätt ska vara rätt. Just nu vill FZ satsa på sensation journalistik. Hoppas de uppdaterar nyheten eller skapar en ny. För John Carmack har blivit fel citerad. Edge har också uppdaterat sin intervju:

He is, however, confident that the PS3 version will match that of all other supported platforms: “Everything is designed as a 60 hertz game. We expect this to be 60 hertz on every supported platform.”

Så denna "nyhet" är väldigt irrelevant och bara späder på detta flame war FZ uppenbarligen tycker om att skapa.

Källa: http://www.edge-online.com/news/carmack-ps3-performance-lags-...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Sluta upp med att jämföra konsolerna hela tiden. Alla konsoler har både för- och nackdelar. Att jämföra dem är lika med 0. Stör mig också på folk som gör allt för att försvara sin konsol som man har hemma.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv
Skrivet av cags59:

jag tycker man märker att ps3 an har väldigt dålig grafik krets med tanke på hur dålig fps man får ur till exempel killzone 2, prövade det både på webhallen och hemma hos en snubbe, kändes som att det var på 20 fps:S tror att om man ska bygga spel till ps3 så måste man utnyttja processorerna istället, villket den är bra på.

Själv tankade jag demot och det gick utan ett lagg, dessutom finns bara killzone 2 på ps3;an som i sin tur kanske bevisar att deras kretsar funkar finfint.

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av Fargo:

Först Gabe från Valve och nu Carmack?
Misstro mig inte, jag äger själv en ps 3, o är nöjd som fan. Men det kanske ligger nåt i det de säger. PS 3 är såklart kraftfullare än boxen, det vet vi alla. Men den kanske är lite problematisk o jobba med.

exakt, PS3:an har en helt annan filosofi. carmack är väldigt mycket för att utveckla till GPU men PS3:an är byggd för att lägga allt på Cell processorerna i första hand, sedan låta RSX ta över av det som behövs. Det är detta som är styrkan i PS3:an och gör att maskinen har så otroligt mycket att ge. Se bara på Killzone 2, Uncharted 2, GT5 och The last guardian.

Roande att du använder GT5 och The Last Guardian som exempel när du tidigare sa "Ganska kul att höra detta uttalande då spelet är långt ifrån klart."

Referera till spel som inte ens är närheten av klara som benchmark, duktigt.

Medlem

Roande att se hur ps3 och 360 fanboys slåss om andra plats gällande prestanda.

Medlem

Arguing on the interwebs is like running the paralympics, even if you win, you are still retarded.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Haha fail åt alla fanboys som försöker dissa ner carmack etc. Nu är det så att VEM FAN BRYR SIG! Ps3 är inte bäst. Xbox är inte bäst. Wii är inte bäst. Alla har sina för och nackdelar.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av Joney:

Jag införskaffede mig en ps3a för några veckor sen. Jag har ägt en 360 för nått år sen förut. Måste säga att 360 slår PS3 på alla pukter utom en, och det är att det är gratis att lira online på PSN.
För mig som lirar mkt online är det otroligt frustrerande med ps3 då den är seg, dåliga menyer och riktigt dåliga onlinemöjligheter, allt e krångligt. Voicechat, invites os.v. fungerar riktigt dåligt. Osmidigt helt enkelt alltihoppa. Funderar på att byta tillbaka till en 360. Dessutom känns ps3an förutom sega menyer också som att den låser sig enklare än den stabila 360n.

Slår på alla punkter? Så du föredrar en maskin som låter högt, ger röd ring, repar dina dyrt inköpta spel? Saknar många av de media möjligheterna som ps3 har.

Krångligt online? Starta spel, gå online. Hur är detta krångligt? Prata med vänner, starta en voicechat via spelet, peace a cake. (cross game voice chat är något xblive kan för stunden vara stolta över) Invites fungerar hur bra som helst, du får ett meddelande, du startar upp spelet du blev invitad till och du är inne. Vad är problemet? Att PS3 låser sig, ja det kan hända även på xb360. Tänker på bf1943 som låser sig ofta på xb360 och ps3 för den delen. Har inte med systemen att göra. Om du inte fått en defekt vara. Menyn är snabb och betydligt enklare än xb menyn. Dock när man är inne i ett spel kan det ta lite tid att ladda hela menyn. PS3 har också konsol marknadens bästa ljudchip vilket borde överväga en hel del. Dessutom har PS3 exklusiva spel, xboxen lever på multiplattforms spel i väldigt stor utsträckning. Många spel till xb360 går över till pc, ps3 eller viss mån wii.

Sedan tycker jag att FZ kan vara professionella och uppdatera sin nyhet:

pdate: Edge has posted further details from its article saying that Carmack is confident that the PS3 version will match that of all other supported platforms:"Everything is designed as a 60 hertz game. We expect this to be 60 hertz on every supported platform.

Alltså förväntar sig john carmack att få även ps3 varianten till 60fps men att det är inte där ännu. Detta är ganska naturligt då det är en helt annan miljö att koda till ps3. Vana pc utvecklare som ID software behöver med andra ord extra tid. Dessutom är de säker i pre alpha vilket är långt ifrån klart. Ska FZ vara professionell eller satsa på sensations journalistik? Hur blir det?

Alla de problem du nämnde om X360 är lösta sedan länge btw. Mina X360 är helt tyst då spelar det gäller att man installerar spelen på sin HD. RROD händer inte alls längre med de nya konsolerna och repade skivor får man inte längre så länge men inte börjar flytta runt på konsolen medans skivan går för fullt vilket man aldrig ska göra.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Mahlberg:
Skrivet av Hardboiled15:

Det här har ju varit känt länge att PS3 ligger efter X360 i grafik prestanda. Det är ganska mycket PS3 fanboys på FZ eftersom att ni inte tycker att ID software och Valve inte kan programera eftersom de säger sanningen om att PS3 är en extremt svår konsol att programera till.

Valve och ID software tillhör bland de bästa inom spelprogramering så säger de att PS3 är svår att programera till så är det så. Det roliga med det här är ju det att PS3 kanske inte alls håller lika länge som Sony har trott pga av det svaga grafik kortet sure snabb processor i all ära men de som bygger egna speldatorer vet att grafik kortet är minst lika viktigt om inte ännu viktigare för bra spel flytt.

Ditt påstående om att PS3ans grafik ligger efter kan enbart appliceras till multiplattformsspel, även fast skillnaderna på senare år har minskat så brukar de många gånger väga över till 360s fördel. Om man tar en titt på Sonys exklusiva spel så brukar de klå det mesta som 360 kan erbjuda, dock så brukar inte projekten generera så stora vinster.

Valve och ID är precis vad du säger ledande inom spelprogrammering, dock så har de ett kraftigt fokus på PC-marknaden. I och med det så är 360 betydligt lättare än Playstation 3 att utveckla till.

Men fortfarande så finns det inget PS3 spel som kan matcha Gears of War 2 och Halo 3 online och Killzone 2 är som Crysis då man ser igenom det grafiska inser man att spelet saknar djup.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av 3degs:

Man undrar om dem verkligen använder PS3 processor på rätt sätt som är just PS3 stora fördel. Då den kan avlasta gfx processorn från tunga beräkningar. GFx prestanda mässigt tror jag inte det är så stor skillnad på x360 och PS3 i slutändan.

Carmack är ju känd för att prata grodor, man mins ju Daikatana och andra saker från förr.

Carmack hade väl inget med Daikatana att göra,
det var ju John Romero som försökte vara cool på egen hand och som gjorde ett skitspel,
Carmack har nog inget med den skiten att göra alls.

Medlem

Vad jag förstått så är ps3´s grafikkort sämre än 360 ? Och att 360 har mer ramminne nåt sånt eller ?
Har iaf märkt av mer slowdowns på min ps3 än på 360.
Det är ju inget som stör mig direkt,
Sony har väl fått slänga in lite billigare hårdvara än vad dom viljat ha bara för att kunna hålla ett någorlunda lågt pris ?
Blu ray spelaren tog väl upp för mycket av själva slutpriset för en ps3.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Alla de problem du nämnde om X360 är lösta sedan länge btw. Mina X360 är helt tyst då spelar det gäller att man installerar spelen på sin HD. RROD händer inte alls längre med de nya konsolerna och repade skivor får man inte längre så länge men inte börjar flytta runt på konsolen medans skivan går för fullt vilket man aldrig ska göra.

Felmarginalen är fotfarande på 16-20% och att behöva installera varje spel på hårddisken hjälper tyvärr inte helt och hållet. CPU fläkten låter fortfarande en hel del. Refererar till en vän som installerade halo 3 på hårddisken och den låter fortfarande en hel del. Installerade även jag ett spel på min xbox och den låter fortfarande en hel del. Tyvärr så kan minsta lilla vibration orsaka en fin repa i skivan så även om man är varsam händer det ofta. Tyvärr är allt detta inte löst het och hållet.

Skrivet av Hardboiled15:

Men fortfarande så finns det inget PS3 spel som kan matcha Gears of War 2 och Halo 3 online och Killzone 2 är som Crysis då man ser igenom det grafiska inser man att spelet saknar djup.

Jasså, både resistance 2 och KZ2 är med i MLG (Major league gaming) med stora prispotter. Vilket borde visa något hur väl fungerade de är online. Dessutom två riktigt bra onlinespel med deikerade servar, någon xbox spelen sällan får njuta av. Alla sony spel har dedikerade servar vilket om något gör online upplevelsen betydligt behagligare.

Skrivet av Juno Reactor:

Vad jag förstått så är ps3´s grafikkort sämre än 360 ? Och att 360 har mer ramminne nåt sånt eller ?
Har iaf märkt av mer slowdowns på min ps3 än på 360.
Det är ju inget som stör mig direkt,
Sony har väl fått slänga in lite billigare hårdvara än vad dom viljat ha bara för att kunna hålla ett någorlunda lågt pris ?
Blu ray spelaren tog väl upp för mycket av själva slutpriset för en ps3.

Detta vägs upp av cell processorn som tar hand om massvis med saker ett grafikkort vanligtvis skulle arbeta med. KZ2 gör detta och även kommande Uncharted 2. Slowdowns kan självklart förekomma men att det skulle vara mer på ps3, ja det vet jag inte. Vilka spel tänker du på som har mer slowdowns?

Det som drog upp priset på PS3 var faktiskt modekortet.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Det var iaf ett bra tag sen det gick riktigt hett till här på FZ,
har nästan saknat konsollkriget.

Fast den stora sammandrabbningen lär ju bli när Natal och ps3´s rörelsegrejer ska jämnföras,

som kapten haddock säger, bomber och granater.

Medlem

Ska jag vara ärlig Redmac så hade jag bara problem med Motorstorm 1, fick slowdowns i några kurvor på diverse banor,
men ibland så flöt det bra, vet inte varför,
har fått slowdowns på Project Gotham racing 4 på 360 också några gånger, inte lika kraftiga, men ändock tydliga slowdowns.

Medlem

Vem bryr sig om konsoller

Detta spel skall liras på PC

Skriv svar