Rage på Xbox 360 dubbelt så snabbt som på PS3

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Det finns ingen risk att POTENTIELLA KÖPARE av en iD-motor läser det där och väljer att ta en annan motor. Nej. Så det vet jag visst något om.

Så du tror inte att utvecklare läser nyheter på nätet? Med andra ord så tror du bara att det du tycker är korrekt och inget annat.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Hipshot:

Det finns ingen risk att POTENTIELLA KÖPARE av en iD-motor läser det där och väljer att ta en annan motor. Nej. Så det vet jag visst något om.

Så du tror inte att utvecklare läser nyheter på nätet? Med andra ord så tror du bara att det du tycker är korrekt och inget annat.

Vad snackar du om? Skrev jag det eller? Nej just det, tänkte väl så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Vad snackar du om? Skrev jag det eller? Nej just det, tänkte väl så.

Jag snackar om att du skriver som att dina spekulationer är fakta och inget annat.

Men det är ju rätt sant. Ingen seriös utvecklare kommer basera sitt val av motor på att den under utveckling inte hänger med helt i alla versioner.

Medlem

Ja inte är det så konstigt att motorn fungerar bättre på Pc och 360 eftersom dom har samma komponenter i det stora... Men jag är rädd för att dom som ligger åt det hållet i alla fall skaffar/laddar ner det till PC så då är det ingen större vinst för 360 i allafall.

Även om jag har bägge konsolerna så köper jag det mesta till PS3 i allafall just för sånt här trams snack... sen klagar dom och gråter för att "kopieringar" krossar spelutvecklingen..

Seg eller inte... Låt se vilken som i paniken kastar ut en ny konsol alldeles för tidigt! IGEN!


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

kommer dom att fixa så det flyter 60fps på PS3 innan spelet släpps någon som vet??

Medlem

Jag vart lite ledsen när jag läste detta, tycker att folk ska sluta tracka ner på en hårdvara man kör på. Det är lite mer personlig om man har bara råd med en :/

SKULLE det vara så att fps kan sjunka till 20fps så är ju detta inte spelbart. Men om Carmack har rätt så lär ju allt bli frid och fröd om allt är lika. Det vore ju skönt om alla spel var lika men hårdvaran passade olika personligheter. Detta är ju nästan som ett raskrig, de meningarna som används

Medlem

Ska klippa in detta inlägg jag lästa där en person utförligt gick genom hela EDGE artikeln och det visas nu att VÄLDIGT mycket information ignorerats. Det verkar som att väldigt mycket är taget "out of context". Läs och begrunda då både PC och xb360 versionen lider av stora problem. Vilket är naturligt då de är under utveckling och långt ifrån klara. Men tyvärr är det populärt att klanka ned på PS3.

CITAT:

Finally got my hands on the Edge preview...predictably reporting on it on the web was a complete hatchet job.

First of all it's very clear that when talking about the '20-30 fps' PS3 version, they're talking about the current state of development. Here's some other insights on the current status - the PC version has 'heavy screen tearing', and the in the 360 version 'textures on many surfaces flick visibly between resolutions'. All these things were mentioned together in the article alongside the PS3 framerate as an illustration of where development stands currently across the platforms. Anyone who takes this to be a comment on the expected outcome of the games needs some very basic lessons in comprehension.

Also, the comment from Carmack about "The work remaining is getting it locked so there's never a dropped frame or a tear" was in response to the observation about the tearing in the PC version, not a comment meant to reassure about the PS3 version or about locking the PS3 version at 30fps as some took it to mean.

If anyone wants additional tech tidbits from the preview:

- the mac version 'is a first class citizen' in development; two of the programmers use it as their main development system (Willits & Duffy)

- Single textures range up to 128000x128000, weighing in at 120GB each uncompressed. The game currently weighs in at 'probably a couple of terabytes' according to Carmack.

- The sweet spot would be 1 50GB Blu-ray and 4 8.5GB DVDs, and Doom 4 may wind up as that, but that wasn't indicating what Rage will ship on as reported by CV&G. Just the 'ideal'.

- Every version starts with the same base data and then is compressed to suit each host's medium in a process that takes a couple of days.

- Carmack says they have the 'option' of providing a higher quality dataset with less compression for PS3 if they don't mind doing that process seperately for PS3. Similarly they could do a 'super platinum' PC edition with an 'incredibly rich' dataset if someone doesn't mind assigning 60+ GB for it.

- A lot of id Tech 5's lighting effects are prebaked into the textures. It doesn't handle global dynamic lighting. Edge notes differences between the dynamic lighting and shadows of the say the torch in a NPC's hand, and the subtler higher quality shadows thrown by static objects in the scene, and the irony of the departure from the 'no smoke and mirrors' approach of the Doom3 engine. They don't see it as an issue for Rage itself, but they point out that it might make it a less easy fit for other developers.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Fortfarande så är det inte något som ändrar det som var tidigare känt. Att spelet i nuvarande utvecklarversion går med en framerate på PS3 som är mindre än hälften av vad 360/PC har.

Att de andra versionerna har problem med tearing och texture flicker är på en helt annan skala än att få ut +100-200% mer prestanda. Spelet har ändå varit i utveckling för alla platformarna under rätt lång tid nu.

-----

Det blir intressant att se hur bra megatexture är. Även om det är en del problem med prestandan för PS3 så är ändå spelet oerhört bra för att pusha blu-ray och större media än DVD. När blu-ray brännare blir ännu billigare (de går ner i pris hela tiden, såg en LG för ungefär 2300:-) kommer jag skaffa en till PC:n.

Medlem
Skrivet av Buio:

Fortfarande så är det inte något som ändrar det som var tidigare känt. Att spelet i nuvarande utvecklarversion går med en framerate på PS3 som är mindre än hälften av vad 360/PC har.

Att de andra versionerna har problem med tearing och texture flicker är på en helt annan skala än att få ut +100-200% mer prestanda. Spelet har ändå varit i utveckling för alla platformarna under rätt lång tid nu.

Men fortfarande ändrar det inte det faktum att john carmack och ID INTE är färdiga med spelet. Vilket menas att de släpper spelet när ps3 är fixad. Samt att de fixar problemen med xb360 och pc versionerna. Tyvärr vill folk (kanske du med) tro att det läge ps3 versionen är i nu är precis det som kommer vara när det släpps. VILKET inte är fallet utan john säger att det är work in progress och att allt kommer fixas när det släpps. Tyvärr så vill ju folk ta chansen att klanka ned på PS3. Samt att FZ gärna ger fel information till sina läsare, då de inte uppdaterat nyheten. Way to go...

Dessutom beskriver EDGE att det är "heavy tearing" vilket är minst lika illa som ps3 i så fall. Kul att du försöker förmildrar omständigheter för pc versionen.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Jag tror ingenting, utan jag diskuterar det som är känt som fakta om motorn i det läge den är just nu. Om du inte accepterar det så är det ingen ide att ta det vidare.

Självklart kommer id software att fixa, eller i alla fall försöka att fixa detta problem till release. Men det är inget som är hugget i sten att de kan göra det utan kompromisser. Om de når 60fps med PS3 versionen utan kompromisser till release så är de riktigt duktiga.

Men det som dykt upp angående motorn visar att de har en enorm kompetens, då de valt en lösning och ny teknik som ingen annan ens vågat tänka på skulle fungera på alla plattformarna.

Här är en PDF från Siggraph med information om teknik och problem/lösningar med id tech 5.
http://s09.idav.ucdavis.edu/talks/05-JP_id_Tech_5_Challenges....

Medlem
Skrivet av Buio:

Jag tror ingenting, utan jag diskuterar det som är känt som fakta om motorn i det läge den är just nu. Om du inte accepterar det så är det ingen ide att ta det vidare.

Självklart kommer id software att fixa, eller i alla fall försöka att fixa detta problem till release. Men det är inget som är hugget i sten att de kan göra det utan kompromisser. Om de når 60fps med PS3 versionen utan kompromisser till release så är de riktigt duktiga.

Men det som dykt upp angående motorn visar att de har en enorm kompetens, då de valt en lösning och ny teknik som ingen annan ens vågat tänka på skulle fungera på alla plattformarna.

Här är en PDF från Siggraph med information om teknik och problem/lösningar med id tech 5.
http://s09.idav.ucdavis.edu/talks/05-JP_id_Tech_5_Challenges....

Självklart är inget hugget i sten, men tonläget som det är nu och som FZ vill skapa är följande: "RAGE kommer vara en 20fps upplevelse på PS3." Är detta sant? Nej. John Carmack säger att de är säkra på att alla versioner kommer ha 60fps. Kommer det betyda kompromisser? Svårt att se varför då PS3 är en kraftfullare spelkonsol än xb360. Det gäller bara att lära sig koda kring den nya filosofi som Cell har. Det ryktas om att även pc marknaden ska börjar vända sig åt det hållet cell processorn är byggd kring. DVS CPU och GPU interagerat till en processorenhet.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Jag tror att just id med tech 5 stött på lite mer problem på PS3 än de tänkt sig. Kanske passar inte deras nya virtualiserade motor PS3:ans struktur lika enkelt. Om de löser det (vilket de säkert lär påpeka i en nyhet, pga uppståndelsen) så är det bara att gratulera både id och PS3-ägare.

Såg att i slutet av PDF:en under Conclusions så står det "Cell forced us to refactor engine into jobs" vilket visar att de behövt anpassa sig en del redan. Vad det betyder kan jag inte svara på, kanske är obetydligt.

När det gäller prestanda med bra grafik så är det inget problem med PS3 normalt, det är bara att titta på dess exklusiva spel.

Medlem

Jag är bara glad för att det kommer till min nyinförskaffade 360.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Skriv svar