Spelbutikskedjan Game försatt i företagsrekonstruktion

Robot
Spelbutikskedjan Game försatt i företagsrekonstruktion
Medlem
Spelbutikskedjan Game försatt i företagsrekonstruktion

Så är det tyvärr när man tar mer betalt för ett begagnat spel än vad man kan köpa det för nytt på andra ställen.

Medlem

Och tyvärr så tror jag många har sina spel digitalt i dagens läge. Men iofs så antar jag att det är konsol spel som gör att fysiska spel butiker rullar runt. Det kan jag förstå att man väljer att ha en DVD/Bluray av spelet då.

Men vem spelar konsol endå ? ,) -*bleh

Medlem

Fattar inte att dom klarat sig såhär länge med dom priserna på sina spel.. Vi snackar 200-300 kronors skillnad mot andra ställen..

Medlem

Jag slutade handla från game när jag skaffade Xbox One. Ta Mortal Kombat X som exempel. Det kostar 700kr på Game medan ställen som Spelbutiken.se tar 529kr fraktfritt och mina pc spel har jag exklusivt handlat via steam sedan ett par år tillbaka


signatur

Game long and prosper

Medlem

Många år sen man köpte nåt hos dom, dom var ju klart dyrare än många andra.

Medlem

Här i Borås så tar de till exempel 799:- för Bloodborne senast jag var inne. Det är ju skrattretande!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

De stängde ju på fridhemsplan i samma veva med att webhallen öppnade. Ingen bra affärside att vara 100-200 kronor dyrare per produkt än de som har större lokal på gatuplan bredvid. Men det fattade ju de också. Nu är det en affär där som säljer mobiltillbehör. typ färgglada skal och snoddar.

Medlem

De lever väl på äldre som inte vet hur man jämför priser.. Otroligt att de levt så pass länge ändå.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Game i min hemstad har jävligt trevlig personal, men synd priserna är skyhöga på nya spel...

Medlem
Medlem

Blir nostalgisk när jag tänker på Game, var alltid inne och kolla på gamla spel, kom ihåg när jag köpte Starcraft Battle Chest för 79kr för över tio år sedan och Zoo Tycoon

Medlem
Skrivet av gatzuaa81:

Och tyvärr så tror jag många har sina spel digitalt i dagens läge. Men iofs så antar jag att det är konsol spel som gör att fysiska spel butiker rullar runt. Det kan jag förstå att man väljer att ha en DVD/Bluray av spelet då.

Men vem spelar konsol endå ? ,) -*bleh

Jag spelar mycket konsol och köper nästan jämt fysiskt, PT togs ju bort från PSN och går inte ladda hem igen, även om du har det på ditt konto... En helt digital framtid skrämmer mig..

Medlem

Överpris på allt så det här förvånar väl ingen?

Medlem

När deras Beg priser är högre på samma spel som man kan köpa nytt på andra ställen. Så förstår man att något är fel.


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Låt fysiska butiker dö ut så att steam kan få sänka sina överpriser på spel.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

misstänkte att det var något på gång när butiken stängde i väsby xD men ja jag har nog inte köpt ett spel i en fysisk butik sen red dead redemption, annars är det typ alltid via cdon eller webhallen jag beställer till mina konsoler


signatur

always use the nubs for cover

Inaktiv

Ibland går jag in på Game för att få mig ett gott skratt. Med priser som 599 för ett begagnat spel t.ex.

senaste spelet jag köpte på game va väl rdr för längesen.. skulle köpa det nytt, men när jag kom fram till kassan så sa dom att det nyss kommit in ett begagnat .och fråga om jag ville ha det istället..så fick det mkt billigare ..dom kanske tjänar mer på begagnade än nya.

Medlem

Har många fina minnen ifrån att handla på game.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Game var fantastiskt när det dök upp, på den tiden då man kunde lämna tillbaka spel av vilken anledning som helst och få pengarna tillbaka. Jag lämnade tillbaka flera PS2-spel som jag blev besviken på och köpte annat istället - till rimliga priser.

Varför någon skulle vilja handla där idag vet jag inte. Till och med Gamestop är ju bättre, och det säger väl allt.

Medlem

Någon i ledningen måste ha missförstått konceptet. Konsumenterna vill inte betala mer för ett begagnat spel än ett nytt, lika lite som att de vill betala ett par hundralappar mer för ett nytt spel bara för att dem köper det hos Game.

Ifall Game hade räknat rätt i den "kluriga" ekvationen hade det kanske kunnat blivit riktigt bra.

Medlem
Skrivet av humancentipede:

senaste spelet jag köpte på game va väl rdr för längesen.. skulle köpa det nytt, men när jag kom fram till kassan så sa dom att det nyss kommit in ett begagnat .och fråga om jag ville ha det istället..så fick det mkt billigare ..dom kanske tjänar mer på begagnade än nya.

Ja, marginalerna är mycket bättre på begagnade. Kolla bara vad du får när du "säljer" till dem. Det är på begagnat de tjänar sina pengar.

Men jag är mest förvånad över att de klarat sig så länge som de gjort.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Precis som tidigare sagt, horribla priser.
Jag spelar nästan bara konsol, gillar inte köpa digitalt. Digitalt går inte att sälja vidare.

Köpt och säljer mycket spel på blocket, men det är omständigt.

Hade gärna haft en kedja som Game för att vrida runt mina spelköp, men dä krävs rimliga priser. Problemet är väl att rimliga begagnatpriser inte räcker för att hålla en butik med hyra och personal rullandes.

Så antar att typ blocket och Tradera har blivit en stor konkurrent, varför sälja till underpris och köpa till överpris när det ändå går att nyttja privat begagnatmarknad?

Medlem

Köper spel endast på Webhallen nu förtiden. Aldrig köpt något på Game pga deras priser.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av humancentipede:

senaste spelet jag köpte på game va väl rdr för längesen.. skulle köpa det nytt, men när jag kom fram till kassan så sa dom att det nyss kommit in ett begagnat .och fråga om jag ville ha det istället..så fick det mkt billigare ..dom kanske tjänar mer på begagnade än nya.

Visst tjänar dom mycket på att sälja begagnade spel. Då får dom ju hela vinsten själva och slipper betala royalties till utgivare osv. Därför ska man väl igentligen inte köpa begagnat om man vill stödja spelbranschen

Medlem

För en 10 år sedan, när man kunde gå in till GAME och sälja ens gamla spel för 80-100 kr styck (även om man visste att de sedan sålde samma spel för 300-400 kr) så var det helt OK.

Men stadigt så sänkte de vad man fick för spelen.... Sista gången jag var där inne och sålde konsolspel så fick man vara glad om man fick 30-50 kr per spel (samtidigt som de fortfarande sålde samma spel för 300-400 kr).
Då ansåg jag att det inte var lönt längre, och jag kunde lika gärna behålla alla mina spel.

Att de på senare år blivit ännu värre i att de endast tar emot spel som står på deras speciella lista är ju bara ännu värre.

En annan underlig sak som hände mig en gång var när jag gick till GAME för att utnyttja deras "köp 3 beg. betala för 2"-erbjudande.
Sagt och gjort, jag valde ut 3 beg. spel, gick fram till kassan. Kassören tog de tre spelen, letade upp skivorna till 2 av dem i deras "skivarkiv", gick sedan ut på lagret och hämtade en sprillans ny låda av det tredje spelet, rev bort plasten från det och sålde allt till mig enligt erbjudandet.

Inte för att jag klagar över att jag fick en ny skiva istället för en begagnad, men man blir ju lite fundersam över hur de resonerar....

Medlem
Skrivet av Bawzan:
Skrivet av humancentipede:

senaste spelet jag köpte på game va väl rdr för längesen.. skulle köpa det nytt, men när jag kom fram till kassan så sa dom att det nyss kommit in ett begagnat .och fråga om jag ville ha det istället..så fick det mkt billigare ..dom kanske tjänar mer på begagnade än nya.

Visst tjänar dom mycket på att sälja begagnade spel. Då får dom ju hela vinsten själva och slipper betala royalties till utgivare osv. Därför ska man väl igentligen inte köpa begagnat om man vill stödja spelbranschen

Hela vinsten är väl fel sätt stt se det på.
Dom köper ju in begagnade spel från privatpersoner, det är ju en likadan kostnad som när dom köper det nya spelet från utgivaren.

Sen säljer dom båda typerna spel och får en vinst på bägge.

Det som avgör hur stor vinst dom får är ju hur mkt inköp kostar. Finns inget som säger att det är billigare att köpa in från privatperson än från utgivaren, även om det dock är ett rimligt antagande.

Frågan är hur mycket ett spel kostar i inköp från utgivare.

Medlem

Dom skulle kunna prova att inte sälja allt svindyrt och ha sämst begagnathandel osv osv osv.

Är ju bara folk som har noll koll som handlar spel på Game. Och det borde inte vara ett mysterium varför det går dåligt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av MacNille:

Har många fina minnen ifrån att handla på game.

Jag har många fina minnen från alla gånger jag gått därifrån tomhänt och gått hem och köpt online i stället och sparat hundralappar.

Stora spelbutikskedjor har aldrig riktigt lockat mig. Däremot så saknar jag alla små självständiga spelbutiker som det fanns gott om på 80- och 90-talet. Där kände man att man åtminstone gjorde en bra deal när man bytte in spel, och ägarna var i stort sätt alltid trevliga och väldigt kunniga.

Game här i stan har väldigt trevlig och kunnig personal, det går inte att förneka, men då prissättningen på både begagnat och nytt är ett skämt så önskar man nästan att de går i konkurs, men då är det som alltid de goda och oskyldiga arbetarna som blir lidande, vilket inte heller är bra.

12
Skriv svar