Här är Fallout 4 – se första trailern!
Klart story och gameplay är viktigt, men grafik lika så. Minns än hur jag tyckte att Moonstones på Amiga var det snyggaste jag hade sett som liten kid. Lika så med Första Ninja Gaiden till NES. Men, enkom grafik funkar inte heller se bara på the Order. Nej, bra blandning utav allt. Tycker dock detta ser tamt ut för 2015.. Men, behöver nog ser mer utav det för att veta vad jag pratar om. Kul iaf att det är på G. Ja och det kommer antagligen kicka butt som alla andra Fallout spel.
15 år är en lång tid i spelvärlden, eller det borde åtminstone vara det. Räcker att titta på vad som spelades 15 år innan Morrowind...
Jag håller med i mycket du skriver, eller rättare sagt det mesta
Du har rätt i att dom borde ha hunnit längre med motorn (antar att dom inte får resurser i budgeten för att göra nya versioner).
Men det går inte att jämföra på det sättet. Kapaciteten växer exponentiellt och inte linjärt, dessutom är totalt 30 år alldeles för stor del, nästan hela, av hemdatorernas och spelkonsolernas existens.
15 år är en lång tid i spelvärlden, eller det borde åtminstone vara det. Räcker att titta på vad som spelades 15 år innan Morrowind...
Jag håller med i mycket du skriver, eller rättare sagt det mesta
Du har rätt i att dom borde ha hunnit längre med motorn (antar att dom inte får resurser i budgeten för att göra nya versioner).
Men det går inte att jämföra på det sättet. Kapaciteten växer exponentiellt och inte linjärt, dessutom är totalt 30 år alldeles för stor del, nästan hela, av hemdatorernas och spelkonsolernas existens.
Du pratar om hårdvarukapaciteten och där har du givetvis helt rätt. Jag pratar mer om att när det gäller den trots allt ganska smala genren sandbox-rpg så har utvecklingen stått mer eller mindre helt stilla. Jag vill mena att det inte är hårdvaran som är flaskhalsen utan fantasin hos våra stora utvecklarhus. Bethesda verkar tro att mer content = fler sidequests, som alla går ut på i princip samma sak, att om man bara proppar in tillräckligt många quests så blir världen levande.
Det enskilt största problemet med deras spel är att världen å ena sidan bara bryr sig om spelaren och vad spelaren gör, samtidigt som samma värld ger noll feedback på det man uträttar. Resultatet blir en pappvärld, ett slags datorspelens Truman Show. Om spelaren väljer att ifrågasätta, då låtsas statisterna som om de inte förstår. De upprepar med tom blick samma fraser gång på gång på gång tills man lämnar dem ifred så de kan fortsätta med de inövade fakesysslor som regissören (Todd Howard???) givit dem.
Så här har det som sagt sett ut i varenda spel de gjort och de har inte gjort något för att förbättra det. Att envisas med att alla NPC:er ska ha intalade röster är givetvis en stor anledning men knappast den enda. Jag bryr mig helt enkelt inte om hur många quests eller hur vilka perks spelet kommer ha. Jag vill höra: vi ska revolutionera sättet man bygger ett (riktigt) open world-rpg. Istället lär vi få ett spel som på alla sätt och vis är som Fallout 3, i en ny(ish) miljö, med nya vapen, nya perks, ny story, nya sidequests.
Det verkar vara jättemånga som är supernöjda med det, själv hade jag andra förhoppningar.
15 år är en lång tid i spelvärlden, eller det borde åtminstone vara det. Räcker att titta på vad som spelades 15 år innan Morrowind...
Jag håller med i mycket du skriver, eller rättare sagt det mesta
Du har rätt i att dom borde ha hunnit längre med motorn (antar att dom inte får resurser i budgeten för att göra nya versioner).
Men det går inte att jämföra på det sättet. Kapaciteten växer exponentiellt och inte linjärt, dessutom är totalt 30 år alldeles för stor del, nästan hela, av hemdatorernas och spelkonsolernas existens.
Du pratar om hårdvarukapaciteten och där har du givetvis helt rätt. Jag pratar mer om att när det gäller den trots allt ganska smala genren sandbox-rpg så har utvecklingen stått mer eller mindre helt stilla. Jag vill mena att det inte är hårdvaran som är flaskhalsen utan fantasin hos våra stora utvecklarhus. Bethesda verkar tro att mer content = fler sidequests, som alla går ut på i princip samma sak, att om man bara proppar in tillräckligt många quests så blir världen levande. Det enskilt största problemet med deras spel är att världen å ena sidan bara bryr sig om spelaren och vad spelaren gör, samtidigt som samma värld ger noll feedback på det man uträttar. Resultatet blir en pappvärld, ett slags datorspelens Truman Show. Om spelaren väljer att ifrågasätta, då låtsas statisterna som om de inte förstår. De upprepar med tom blick samma fraser gång på gång på gång tills man lämnar dem ifred så de kan fortsätta med de inövade fakesysslor som regissören (Todd Howard???) givit dem. Så här har det som sagt sett ut i varenda spel de gjort och de har inte gjort något för att förbättra det. Att envisas med att alla NPC:er ska ha intalade röster är givetvis en stor anledning men knappast den enda. Jag bryr mig helt enkelt inte om hur många quests eller hur vilka perks spelet kommer ha. Jag vill höra: vi ska revolutionera sättet man bygger ett (riktigt) open world-rpg. Istället lär vi få ett spel som på alla sätt och vis är som Fallout 3, i en ny(ish) miljö, med nya vapen, nya perks, ny story, nya sidequests. Det verkar vara jättemånga som är supernöjda med det, själv hade jag andra förhoppningar.
Agree på mycket igen! Och det är därför min hypemotor inte kan starta för ett Bethesda spel i dagens läge.
Men jag menade inte bara hårdvarukapacitet. Att jämföra så stora tidsspann designmässigt går inte heller (än). Eftersom det är ett så nytt medium och du använder nästan hela existensen i jämförelsen.
Alltså en av dem viktigaste aspekterna i ett spel enligt mig är design och estetik, redan på amiga tiden då det inte fanns så mycket utrymme för annat än just det primära så fanns det alltid något som ögat fastnade för lite extra, sen dess har utvecklingen gått framåt i en rasande fart och folk suktar efter snyggare och snyggare spel, det som tyvärr har skett i samband med det är att de aldrig har släppts så mycket nerdummade spel som nu... har kört alla fallout spel och ja jag är en fanboy ut i fingerspetsarna, ligger inte inne med alla tekniska detaljer som många på det här forumet tycks ha björnkoll på men jag tycker det är sjuuukt snyggt, ser inte vidare verkligt ut kanske men varenda hårstrå på kroppen stod rakt ut när jag såg trailern och de kändes gött. Trist att så många blev besvikna.
Är det för bra grafik så är det för bra och vara sant och då hatar människor, är det någorlunda realistisk grafik så klagar folk på att det är för dålig grafik... hmmm...
Realistisk grafik innebär inte på automatik bra grafik.
För övrigt har jag svårt att tänka mig att någon anser att detta ser realistiskt ut? Det är klart och tydligt inte realistiskt, vilket i min ensak är en bra sak. Animationerna är det som oroar mig som mest, samt väldigt lågupplösta texturer. Givetvis kanske detta demonstreras rakt från konsoler, då jag vill minnas att Bethesda har sagt att de helst visar konsolversionerna istället för PC versionen för att inte göra konsolfolket besvikna när de köper produkten.
Jag hoppas dock att PC-versionen faktiskt får den lilla kärlek den förtjänar. Det behöver inte vara något Crysis 12 utav det hela men lite mer än sådär anser jag inte vara för mycket att begära.
Alla som gnäller över 'dålig grafik'- har ni inte fattat något överhuvudtaget? Det är tacka er som det tar 2-3 år att producera en uppföljare. Tack vare er som dagens spel är överarbetade-överproducerade-svin dyra-med platt storytelling för 12-åringar.
Word broder! Håller med till 100%
Helt otroligt att någon håller med det där dravlet!
Det är förfan 2015 nu, lite krav kan man faktiskt ställa på ett företag med sånna resurser som Bethesda som ska leverera ett AAA-spel, grafiken är inte allt och man måste inte göra det absolut snyggaste spelet och bräcka sina konkurrenter till varje pris.
Men grafiken och särskilt animationerna osv i den där trailern är ju ett skämt, det är 5 år sen senaste spelet kom och dom har inte åstadkommit mer än såhär? Det är knappast dom som gnäller på grafiken som är problemet, snarare inkompetenta utvecklare.
Alla som gnäller över 'dålig grafik'- har ni inte fattat något överhuvudtaget? Det är tacka er som det tar 2-3 år att producera en uppföljare. Tack vare er som dagens spel är överarbetade-överproducerade-svin dyra-med platt storytelling för 12-åringar.
Word broder! Håller med till 100%
Helt otroligt att någon håller med det där dravlet!
Det är förfan 2015 nu, lite krav kan man faktiskt ställa på ett företag med sånna resurser som Bethesda som ska leverera ett AAA-spel, grafiken är inte allt och man måste inte göra det absolut snyggaste spelet och bräcka sina konkurrenter till varje pris.
Men grafiken och särskilt animationerna osv i den där trailern är ju ett skämt, det är 5 år sen senaste spelet kom och dom har inte åstadkommit mer än såhär? Det är knappast dom som gnäller på grafiken som är problemet, snarare inkompetenta utvecklare.
Måste ha missat det där dåliga som du såg då, tror jag fortsätter att hålla med om det där "dravlet" ändå.
Tycker det ser helgrymt ut! Grafiken är alldeles tillräckligt, även om jag delvis förstår att förväntningarna på next-gen är väldigt höga.
Har inget emot att de kör vidare på ett vinnande koncept och förbättrar det. Mod-supporten kommer säkerligen vara lika svinstark som alltid när det kommer till Betheda spel.
Spelet är inte släppt, videon är från youtube. Jag håller mig med uttalande ang grafik tills jag sett mer.
Ser fram emot att utforska ett nytt fallout universum oavsett om det är sämre grafik än vad folk verkar kräva. Nya konsollerna är ju inte bättre men soffan är fortf kung.
Du kan hålla dig hur länge du vill, spelet baseras fortfarande på en spelmotor från 2005.
detta ser ut att vara skyrim motorn från 2011 som är uppgraderad. Inte fallout 3 motorn!
Det är samma motor..
Spelet är inte släppt, videon är från youtube. Jag håller mig med uttalande ang grafik tills jag sett mer.
Ser fram emot att utforska ett nytt fallout universum oavsett om det är sämre grafik än vad folk verkar kräva. Nya konsollerna är ju inte bättre men soffan är fortf kung.
Du kan hålla dig hur länge du vill, spelet baseras fortfarande på en spelmotor från 2005.
detta ser ut att vara skyrim motorn från 2011 som är uppgraderad. Inte fallout 3 motorn!
Det är samma motor..
Ser rätt ok ut IMO... Fallout är så mycket mer än bara grafik, spelar fortfarande F3 & NV till och från.
Passade på att analysera och teoretisera trailern!
Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart
Det tog bara 10 minuter för klantarna att få upp videon
EDIT: Och ännu än gång ser det ut att vara kraftigt utdaterat redan innan release.
Såg utdaterat ut, kolla hunden, ser ut som något vi hittar i doom 1! Men grafiken är inte allt trots allt!
http://images.popmatters.com/blog_art/d/doomshot1.jpg
Jepp, exakt. Att de bara vågar använda samma motor.
lol åtminstone en ärlig trailer än att det blir som watch dogs eller witcher
Mother of God, GTA V is soon here!
Grafikmässigt såg det ut som Fallout 3. Skandal.
Nej det gör det inte.
Omg, nu är jag övertygad. Tack för ditt vinnande argument!
Du klarar säkert själv att googla fram en bild på Fallout 3 och dra en slutsats utefter det
Spelet är inte släppt, videon är från youtube. Jag håller mig med uttalande ang grafik tills jag sett mer.
Ser fram emot att utforska ett nytt fallout universum oavsett om det är sämre grafik än vad folk verkar kräva. Nya konsollerna är ju inte bättre men soffan är fortf kung.
Du kan hålla dig hur länge du vill, spelet baseras fortfarande på en spelmotor från 2005.
detta ser ut att vara skyrim motorn från 2011 som är uppgraderad. Inte fallout 3 motorn!
Det är samma motor..
http://cdn.akamai.steamstatic.com/steam/apps/377160/ss_4733a1...
Ser rätt ok ut IMO... Fallout är så mycket mer än bara grafik, spelar fortfarande F3 & NV till och från.
Är det? Står såhär på Wiki: "Spelet använder en ny grafikmotor[4]. "We can now confirm that the TES V: Skyrim engine is all-new. And it looks fantastic"
hitta även detta på IGN: "Elder Scrolls V: Skyrim is going to benefit from an all-new engine, and Bethesda has detailed some of the improvements we can expect from the much-anticipated fantasy RPG."
Nej, nej och nej.
Hela ditt inlägg osar oförstånd. Om du tycker att det är kass musik så varför är du ens här och kommenterar på en Fallout artikel?
Sen att du bedömer grafiken på en första trailer gör ju det hela bara ännu mera korkat.
Spelet är inte släppt, videon är från youtube. Jag håller mig med uttalande ang grafik tills jag sett mer.
Ser fram emot att utforska ett nytt fallout universum oavsett om det är sämre grafik än vad folk verkar kräva. Nya konsollerna är ju inte bättre men soffan är fortf kung.
Hahahaha ja va säger man om ett inlägg som detta... Hahaha snacka om att vara kvar på ISTIDEN.
Spelar vidare på min DATOR ifrån SOFFAN på min TV. Puss
Grafik är inte bara ljus, mörker, texturer, skärpa. För mig är det även detaljer, variation, miljö, innehåll, animationer, realism. Med det sagt så är det svårt att se om det kommer bli snyggt av den korta videosnutten. Fast jag tror knappast det blir ett mästerverk, som Witcher wild hunt är.
men de har inte studerat hur en hund springer för fem öre.
Jadu hundviskarn...
Det enda jag tänkte på var just hur hunden rörde sig och troligen har de nog gjort en motioncapture av en hund i en miljö som är likadan som i trailern.
Bra attityd? Måste man bli spydig direkt? Glömde bort varför jag aldrig kommenterar i nyheter längre...
Det jag menade var att animationen ser ut att vara "kort". Det rycker när hunden rör sig, som att en animation som inte "mönster-passar" rätt loopar. Det är mycket möjligt något de fixar innan release. Men realistiskt ut såg det inte iallafall. Mest en observation. Jag har redan sagt att spelet förmodligen kommer vara tokkul. Man kan påpeka saker för det.
Alla som gnäller över 'dålig grafik'- har ni inte fattat något överhuvudtaget? Det är tacka er som det tar 2-3 år att producera en uppföljare. Tack vare er som dagens spel är överarbetade-överproducerade-svin dyra-med platt storytelling för 12-åringar.
Du får jättegärna förklara hur det kan vara de som tyckte grafiken inte levde upp till deras förväntningar från ett nytt spels fel att det tar 2-3 år att göra en uppföljare. Jag är inte ens säker på om du menar att det är för kort eller för lång tid? Och vad grafik-åsikt har alls att göra med hur lång tid det tar ett företag att göra en uppföljare på?
När du ändå håller på kan du också förklara varför det var bra för ditt inlägg att vara otrevlig. Väldigt nyfiken!
-2-3 år. Det är på tok för lång tid!
-Det är tecknade serier att prata om realism - i detta sammanhang är absurt.
Fallout är inte ett grafiskt mästerverk, har aldrig varit och kommer förhoppningsvis aldrig att eftersträva detta om det innebär att utvecklarna måste göra avkall på en bra historia och regi. Vilket det självklart kommer att innebära, de är trots allt ett företag, med budgetposter som konkurrerar och gissa vad som kostar mest.
Hela poängen med mitt inlägg är att spelindustrin lider av växtvärk, samma problem som bilindustri-företag gjorde under decennier. "Fråga kunden vad de helst av allt önskar- så kommer de be om ytterligare ett par mugghållare" (Det är sant) . Hos spelindustrin motsvarar `mugghållare´...vad då?
Slutsats- kunden vet inte vad de vill ha. De kommer alltid att be om mer av det samma.
Spelindustrin drivs av ekonomer, som fattar beslut efter ekonomiska modeller för företag inom en viss nisch- detta förutsätter de aktieägare och investerare som ska öppna sina plånböcker. Investerare, investerar inte i luftslott och vet du vad? de skiter fullständigt i dataspelet. (så länge som det säljer)
Här drabbas spelutvecklarna av systemets inneboende logik, vilket i detta fall innebär att `spelet´ blir en produkt, precis som vilken som helst. Detta problem har ju förstås all medieproduktion- musik, film, litteratur etc. Men dessa branscher är extremt mer konkurrensutsatta och ur flera olika aspekter.
Det fantastiska med dataspel precis som film eller tv-serier och böcker, är att bra dataspel endast konkurrerar med sig själva. Du kommer inte låta bli att spela ett dataspel som har fått en j-ligt bra recension förutsatt att genren är den rätta, eftersom du `redan´ spelar ett annat dataspel med j-ligt bra recensioner.
Du kommer inte låta bli att se en film med Arnold, eftersom du såg en film med Stallone veckan innan.
Ja, jag var kanske otrevlig. Främst då `grafik´ är den ständigt återkommande mugghållaren.
Ingen visste att Fallout 4 skulle lanseras inom snar framtid- förra veckan.
Att prata `grafik´ när man recenserar trailer till Fallout 4- är som att klaga på omslaget till månadens `Spindelmannen´ eller beklaga sig över att morgontidnings-pappret är av dålig kvalitet. Du har liksom missat poängen.