Så mycket kostar den nya "elite" Xbox One-kontrollen

Robot
Så mycket kostar den nya "elite" Xbox One-kontrollen
Medlem
Så mycket kostar den nya "elite" Xbox One-kontrollen

Är det min inbillning eller är det en hyperinflation på priser på tillbehör? En gamepad som kostar 1500kr? Grafikkort som kostar flera tusen kronor. Processorer och moderkort som rasslar iväg på flera tusen kronor... t.om datormöss och tangentbord drar iväg. Känns som att tillverkarna börjar mjölka för glatta livet...

Nej, en gamepad ska inte behöva kosta 1500kr, och många förutom de mest inbitna fansen eller de med djup plånbok (eller curlade föräldrar) kommer dra sig för att betala så mycket för nåt så enkelt.

Medlem

Det skulle vara häftigt om man fick den här tillsammans med Oculus Riften. Men jag misstänker att man bara får en vanlig sketen variant.

Medlem

Oj det var dyrt, trodde det skulle bli ett billigare alternativ till Scuff controller.

k3m
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Är det min inbillning eller är det en hyperinflation på priser på tillbehör? En gamepad som kostar 1500kr? Grafikkort som kostar flera tusen kronor. Processorer och moderkort som rasslar iväg på flera tusen kronor... t.om datormöss och tangentbord drar iväg. Känns som att tillverkarna börjar mjölka för glatta livet...

Nej, en gamepad ska inte behöva kosta 1500kr, och många förutom de mest inbitna fansen eller de med djup plånbok (eller curlade föräldrar) kommer dra sig för att betala så mycket för nåt så enkelt.

Hade inte tänkt på det. Men du har rätt, de är ju orimligt dyra.

phi
Medlem

Lär väl bli att ge upp Scuf-kontrollen för denna istället. Känns som att Microsoft bör ha bättre kvalitet på sina grejer.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Är det min inbillning eller är det en hyperinflation på priser på tillbehör? En gamepad som kostar 1500kr? Grafikkort som kostar flera tusen kronor. Processorer och moderkort som rasslar iväg på flera tusen kronor... t.om datormöss och tangentbord drar iväg. Känns som att tillverkarna börjar mjölka för glatta livet...

Nej, en gamepad ska inte behöva kosta 1500kr, och många förutom de mest inbitna fansen eller de med djup plånbok (eller curlade föräldrar) kommer dra sig för att betala så mycket för nåt så enkelt.

Jag kan inte hålla med om datorkomponenterna. De har legat i samma prisnivå så länge jag haft intresse för datorer.

Inaktiv

Här är en bättre video som beskriver kontrollen. Vissa knappar och spakarna är rostfritt stål, så de slits inte ut. Inte konstigt att den kostar.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Är det min inbillning eller är det en hyperinflation på priser på tillbehör? En gamepad som kostar 1500kr? Grafikkort som kostar flera tusen kronor. Processorer och moderkort som rasslar iväg på flera tusen kronor... t.om datormöss och tangentbord drar iväg. Känns som att tillverkarna börjar mjölka för glatta livet...

Nej, en gamepad ska inte behöva kosta 1500kr, och många förutom de mest inbitna fansen eller de med djup plånbok (eller curlade föräldrar) kommer dra sig för att betala så mycket för nåt så enkelt.

Kronan är väldigt svag just nu mot dollarn och kan mycket väl bli ännu svagare eftersom USD är global reserv-och transaktionsvaluta så påverkas priserna här i Sverige kraftigt.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Är det min inbillning eller är det en hyperinflation på priser på tillbehör? En gamepad som kostar 1500kr? Grafikkort som kostar flera tusen kronor. Processorer och moderkort som rasslar iväg på flera tusen kronor... t.om datormöss och tangentbord drar iväg. Känns som att tillverkarna börjar mjölka för glatta livet...

Nej, en gamepad ska inte behöva kosta 1500kr, och många förutom de mest inbitna fansen eller de med djup plånbok (eller curlade föräldrar) kommer dra sig för att betala så mycket för nåt så enkelt.

Vilket förmodligen är fullt rimliga priser om man inbillade sig att tillverkningen skett under respektabla förhållanden.

Men då vi vet att så gott som ingen elektronik idag byggs utan att utnyttja fattiga länders arbetskraft och natur så är priserna såklart alldeles för höga.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Mick, give him your wallet.
What for?
He's got a controller.
That's not a controller.

THAT's a controller.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Är det min inbillning eller är det en hyperinflation på priser på tillbehör? En gamepad som kostar 1500kr? Grafikkort som kostar flera tusen kronor. Processorer och moderkort som rasslar iväg på flera tusen kronor... t.om datormöss och tangentbord drar iväg. Känns som att tillverkarna börjar mjölka för glatta livet...

Nej, en gamepad ska inte behöva kosta 1500kr, och många förutom de mest inbitna fansen eller de med djup plånbok (eller curlade föräldrar) kommer dra sig för att betala så mycket för nåt så enkelt.

Instämmer. Jag såg en videorecension på någon av de amerikanska spelsidorna om Sonys bluetoothheadset till PS4. Under hela recensionen fick de headsetet att låta som ett budgetalternativ trots att de kostar runt 1000 kr.Det är förstås billigare än de vansinnigt dyrare headsetsen för flera tusenlappar, men för mig kommer ett budgetalternativ alltid att vara 200-400 kr från typ Clas Ohlson.

Detta till trots, jag är ändå riktigt intresserad av den här kontrollen till datorn. Ser helt vansinnigt grym ut!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Är det min inbillning eller är det en hyperinflation på priser på tillbehör? En gamepad som kostar 1500kr? Grafikkort som kostar flera tusen kronor. Processorer och moderkort som rasslar iväg på flera tusen kronor... t.om datormöss och tangentbord drar iväg. Känns som att tillverkarna börjar mjölka för glatta livet...

Nej, en gamepad ska inte behöva kosta 1500kr, och många förutom de mest inbitna fansen eller de med djup plånbok (eller curlade föräldrar) kommer dra sig för att betala så mycket för nåt så enkelt.

Men det är väl mest nya modeller eller prylar för entusiaster som kostar mycket eller?
Vad jag menar är om du vill ha en väl fungerande gamepad till PC kan du köpa en Xbox 360 kontroll med sladd för typ 300 spänn istället. Bara att koppla in och börja spela. Funkar kanon


signatur

PSN: MrOakenborn

Inaktiv
Skrivet av Törstig:

Här är en bättre video som beskriver kontrollen. Vissa knappar och spakarna är rostfritt stål, så de slits inte ut. Inte konstigt att den kostar.

https://www.youtube.com/embed/X3E7naRllco

Instämmer, man kan nog säga att det är en "premium" kontroll men nöjer mig med 360 kontrollen som duger gott och väl för 2D spel till PCn.

Medlem

Jag gillar tanken bakom den, men priset är för högt för min del som inte tar konsolspelandet på blodigt allvar. Jag har heller inga problem med att mina kontroller slits fort. Jag använder fortfarande min Xbox 360 kontroll som jag fick med när jag köpte min första 360 när den släpptes, så den har varit med i snart 10år. Dock börjar plasten under gummit på de analoga styrspakarna att synas, så det blir nog till att skaffa en XO adapter så fort den släpps.

Medlem
Skrivet av Törstig:

Här är en bättre video som beskriver kontrollen. Vissa knappar och spakarna är rostfritt stål, så de slits inte ut. Inte konstigt att den kostar.

https://www.youtube.com/embed/X3E7naRllco

Precis, inte konstigt att det kostar då, men ändå känns 1500kr alldeles för mycket för en handkontroll, 1000kr hade känts mer rätt tycker iaf jag, är väl bara arkadstickor som brukar ligga så högt i pris annars.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Inaktiv
Skrivet av Dave Lister:
Skrivet av Törstig:

Här är en bättre video som beskriver kontrollen. Vissa knappar och spakarna är rostfritt stål, så de slits inte ut. Inte konstigt att den kostar.

https://www.youtube.com/embed/X3E7naRllco

Precis, inte konstigt att det kostar då, men ändå känns 1500kr alldeles för mycket för en handkontroll, 1000kr hade känts mer rätt tycker iaf jag, är väl bara arkadstickor som brukar ligga så högt i pris annars.

En Xbox-kontroll kostar $60, eller cirka 450 spänn på prisjakt. Med samma ratio borde en sån här kosta 1125 kr på prisjakt. Jag tror att priset kommer ligga runt 1200 spänn i Sverige. Jag är lite sugen faktiskt.

Medlem

Bättre lägga de 1500 på en riktig PC istället.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Nej, en gamepad ska inte behöva kosta 1500kr, och många förutom de mest inbitna fansen eller de med djup plånbok (eller curlade föräldrar) kommer dra sig för att betala så mycket för nåt så enkelt.

Visst är det dyrt för en kontroller, men den är inte ämnad för den "vanliga spelaren" heller, det är ett alternativ till den vanliga handkontrollen, byggd först och främst för E-sport och pro-spelare.

Tittar du på komponenterna som används och vad liknande kontroller som redan finns på marknaden kostar, så är $150 vid lansering inte någon större chock, sen lär det priset dala ner mot mer rimliga $100-120 inom snar framtid.

Tycker man det är för dyrt är det bara att stå över, en vanlig handkontroll duger fortfarande alldeles utmärkt för de allra flesta, och för dom som tar sitt spelande på lite mer allvar och vill ha de extra konfigurationsmöjligheterna finns det nu ett fullgott förstaparts-alternativ.

Medlem

Man vill ju köpa denna enbart för att den är så fantastiskt snygg!

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Bättre lägga de 1500 på en riktig PC istället.

Ehh, för 1500kr får du knappt en komponent till en riktig PC.

Medlem
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av Sviskon:

Bättre lägga de 1500 på en riktig PC istället.

Ehh, för 1500kr får du knappt en komponent till en riktig PC.

Men annars var det ett bra inlägg som tillförde mycket till diskusionen. Not.

Medlem

Nypris, lär gå ner några kronor sen så vill man vänta kan man.

kan nog tänka mig bränna lite pengar på den. Min nuvarande känns lite sliten och jag spelar inte jätte mycket men visst haft den sen förra nyår ca.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

På tok för dyr.

Medlem

En Wiimote plus nunchuck gick väl på runt 1200 kr när det begav sig?

Inaktiv

En Handkontroll gjord för 70-tummars familjen. De testar den tillsammans i 2 veckor, sen hamnar den i fruns garderob, å tas endast fram när hon är lite på fyllan.

1
Skriv svar