Spel jag minns: Microsoft Decathlon

Flakmonkey
Spel jag minns: Microsoft Decathlon

När man talar om ett klassiskt TV-/datorspel som Decathlon så har förmodligen de flesta ingen aning om vilket spel man pratar medan andra (som inledde sin gamingkarriär under mitten av 80-talet) tror att man syftar på Daley Thompson's Decathlon. Just Daley Thompsons skulle det kunna vara, jag har spenderat otroligt mycket tid med det och skrivit om det här på bloggen förut, men om jag gräver ännu längre tillbaka i mina barndomsminnen så är det ett annat Decathlon som står ut. Ett Decathlon som kom till PC 1982 (tidigare till Apple II och TRS-80) med Microsoft som utvecklare/portare.

Jag har inga minnen från att jag spelade det just 1982, det hade varit lite konstigt då jag inte var mer än två år då, men jag har tydligt minnen från att jag spelade det några år senare. Under min uppväxt så hade jag turen av att ha en far som dels var gammal (kanske inte så gammal då iofs) programmerare och ägare av ett företag som utvecklade mjukvara. Detta innebar bland annat att vi har haft IBM/PC-datorer hemma så länge jag kan minnas. Det fanns ju inte så många spel att tillgå, men jag tror nog att vi hade de många av de fåtalet vettiga som fanns. Alley Cat, Space Invaders, Kings Quest och Bushido är några exempel på lite mer kända titlar men av någon anledning har ändå Microsofts Decathlon en speciell plats i mitt hjärta.

Antar att det berodde på tävlingsmoment och möjligheten att spela mot någon annan som var den stora dragningen. Det är ju något som jag alltid gillat och förmodligen alltid kommer gilla och jag skulle nog säga att det här var det första TV-/datorspelet där jag fick utlopp på det. Vid ca fyra års ålder var jag väl knappast någon stjärna men det var ändå såpass simpelt (som ni själva kan se på filmen ovan) att jag kunde ta mig an samtliga grenar.

Om det var särskilt bra vet jag väl egentligen inte och ska jag vara helt ärlig så vill jag nog inte ta reda på det heller genom att spela om det. Det känns som om det här är ett sånt där spel som det nog är bäst att enbart låta leva vidare som det minne jag har istället för att riskera att smutsa ner det genom att inse att det egentligen är rätt kasst. Grafiken var ju tex inte lika avancerad som i den inbäddade filmen i det här inlägget. Vi hade inte lyxen med flera färger än två så innan den orangesvarta setupen fick vi leva med den grönsvarta. Dock vill jag minnas att kulstötaren var grymt imponerande när det begav sig

#blogg

Medlem
Spel jag minns: Microsoft Decathlon

Hemsk musik

Medlem

På grund av vår ålderskillnad så får jag istället länka till min egen motsvarighet bland tidiga Microsoft-spel - Hover.

Ljuden gör mig mycket nostalgisk då jag minns klart och tydligt hur jag spelade detta spel vid nyligen fyllda sex års ålder. Det var år 1997.

Flakmonkey
Skrivet av KatOne:

På grund av vår ålderskillnad så får jag istället länka till min egen motsvarighet bland tidiga Microsoft-spel - Hover.

https://www.youtube.com/embed/8pigv8bf_Mo

Ljuden gör mig mycket nostalgisk då jag minns klart och tydligt hur jag spelade detta spel vid nyligen fyllda sex års ålder. Det var år 1997.

Hehe, det där minns jag inte alls faktiskt... undrar vad jag spelade 1997, Playstation skulle jag tro

1
Skriv svar