Hur viktig är storyn i spel?

Medlem
Hur viktig är storyn i spel?

Jag tycker det räcker bra så här, med reservation för väl valda undantag.

#blogg


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Hur viktig är storyn i spel?

Fast den liknelsen är ju lurig då handlingen där President Ronnie kidnappats av ninjor är ganska badass

Det är viktigt att en spelvärld - särskilt en i övrigt grym sådan - har en lore som inte är helt derp. Typ, vetskapen att Tolkien valt att placera Middle Earth på jorden... fast för 6,000 år sen (yeah... dvs, markant yngre än åldern på en uppsjö olika arkeologiska fynd vi gjort, never mind geologiska fynd så som fossiler).

Och sedan konceptet att jorden varit platt, trots att det kräver att gravitationen inte fungerar, för att sedan "katastrofiskt formas om" till en boll. Någonstans mellan nu och sex tusen år sedan. Liksom Tolkien för fan...

Allt är galant och så droppar han den skiten, liksom. I förlängningen är det såna saker som stör mig ofattbart mycket när jag spelar t.ex. Shadow of Mordor.

Jag vet inte om detta är något slags svar på din fråga, men vad jag kan konstatera är att en riktigt bra story är otroligt sårbar för jättekonstiga lore-beslut.

Medlem

Det beror på spelet. Jag förväntar mig ingen story i kommande Unreal Tournament. Jag förväntar mig bara adrenalinfulla matcher med trevliga motståndare. Varför jag skjuter på dem är ointressant. Varför jag springer runt i skogarna med ett silversvärd som en vithårig monsterjägare är däremot av högsta vikt att det förklaras av en stark och trovärdig story. I actionspel där skicklighet och gameplay spelar den stora rollen kan det vara kul med en simpel story. Det blir mer udd, nästan lite humoristiskt med en story som kan sammanfattas i en mening. På så vis är ju en sån story fortfarande bra, trots att den är simpel, eftersom den ger bakgrund till ditt agerande. Men den kommer aldrig tillåta att du lär känna karaktärerna i spelet. De kommer bara vara personlighetslösa pixlar på skärmen, definierade av ett enda övertydligt karaktärsdrag och deras namn skulle lika gärna kunna vara Badass, Psycho och Nervous Guy, så namnet ger dig all info om dem.

Medlem

Det viktigaste för mig är gameplay, sen kommer storyn. Ett spel med bra gameplay men ingen story är fortfarande ett bra spel. Men ett spel med bra story och dåligt gameplay ledsnar man snabbt på och känner sig mest bara tvingad till att spela igenom det för storyns skull. Men visst är det alltid skoj när bra gameplay kombineras med en grym story.

1
Skriv svar