Striderna förändras i remaken av Final Fantasy VII

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Wedge:
Skrivet av DarkZide8:

Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.

Skrivet av Duffelbag:

Jo precis, det var inte så rasande mycket strategi inblandat. Sjuan hade ett par bossar med lite gimmicks, som t.ex. en med två former som den skiftade mellan beroende på om man använde magi eller fysiska attacker på den men vid det laget kunde man praktiskt taget bara hamra sig igenom igenom allt man stod inför. Weapons och några av Seph-striderna var nog det enda som stod ut. Lite tråkigt med tanke på att FF6 innan hade rätt många strider som stod ut från mängden.
Personligen hoppas jag att de antingen gör något mer actionbaserat eller nåt åt FFX-hållet med turordning snarare än active time med mätare som fylls.

Alltså, komm inte och förstå påstå att ni bara gled igenom Demon Wall bossen första gången ni lirade, för det köper jag inte... Om ni inte power-levlade av någon konstig anledning.
Och hela grejen med Turn-Based är atrategi. Ni säger att det inte var så mycket strategi inblandat i just VII, nej, kanske inte, men jag vill då minnas att det var en jävla massa sådant i t.ex. VIII, IX och X. Så det enda som igenligen behövs göras är att ändra bossarna/fienderna lite, inte ta bort hela jävla kärnan i FFVIIs combat system.

Det stora problemet med sjuans strider är inte de få fallen som faktiskt kräver taktik, kunskap och planering. Det är allt däremellan. Att 1% av striderna i spelet är intressanta betyder självklart att systemet måste bytas ut, oavsett hur bra de roliga striderna faktiskt är. Det är de hundratals tråkiga, sega och otaktiska random striderna som du tvingas utstå som gör att ett nytt combatsystem är välkommet.

Jag håller med om att du har rätt och så, men jag gillar faktiskt "trååkiga filler-strider" eller vad man ska kalla dem. Det är för det är ett så stort och långt RPG-spel så man vill ha det lite lugnt, att vissa strider kan klaras av att bara trycka på en knapp och bygger upp sina karaktärer i lugn och ro. De får gärna ha lite fler och svårare fiender, men det ska nog balanseras ut på rätt sätt så man orkar med det. Aja, jag tror de löser det oavsett vilken spelstil de väljer.

12
Skriv svar