Drogförbudet som ska minska e-sportsdopningen

Medlem

Känns väl även lite onödigt att "inte tillåta" saker som tex heroin, det är väl såvitt jag vet redan olagligt oavsett var du använder det? Kan väl lika gärna ta med att dom "inte tillåter att deltagare begår mord under själva tävlingen"...
Att förbjuda i övrigt "lagliga" prestationshöjande preparat och användande av receptbelagda mediciner utan medicinsk orsak tycker jag annars är en ganska uppenbar åtgärd som borde varit införd sedan länge.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Hahaha, antidepressiva?? O weed? Kom igen..
Heroin var bara roligt att dom tog med, bara för att?

Medlem

En stor del av anledningen till att de tagit med många ämnen lär vara att det finns (potentiella) derivat till dem som har andra effekter än standardämnena och som vid en snabb analys är svåra att skilja från den "riktiga". Det finns t ex många varianter av amfetamin som har en extremt uppigande effekt.

Genom att förbjuda en substans som kan uppfattas som fånig att förbjuda hindrar de folk som använder ett derivat med önskad effekt från att vid upptäckt hävda att de använde det "oskyldiga" ämnet.

Inaktiv

Nu vet jag ju inte om det finns spelare som använder prestationshöjande preparat för att de känner press ifrån coacher osv.

Men på det hela taget är det rätt löjligt, speciellt när de förbjuder substanser som inte på något vis kan hjälpa en spelare. Då handlar det ju snarare om att propagera något med guilty by proxy retorik.

Medlem
Skrivet av roftg:

1.5. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till droger eller narkotika, hur laglig den aktuella substansen än må vara. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat. Inget prat om droger på FZ, helt enkelt.

Fast nu handlar nyheten om ett drogförbud och listar en mängd droger i sin brödtext. Den där regeln behöver absolut uppdateras, bl.a. till att vara defunkt så länge en nyhet täcker ämnet.

Och då är det redan mystiskt nog att den nyttjades för att stänga ned en helt normal konversation bland vuxna människor om alkohol tidigare.

Skrivet av KatOne:
Skrivet av roftg:

1.5. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till droger eller narkotika, hur laglig den aktuella substansen än må vara. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat. Inget prat om droger på FZ, helt enkelt.

Fast nu handlar nyheten om ett drogförbud och listar en mängd droger i sin brödtext. Den där regeln behöver absolut uppdateras, bl.a. till att vara defunkt så länge en nyhet täcker ämnet.

Och då är det redan mystiskt nog att den nyttjades för att stänga ned en helt normal konversation bland vuxna människor om alkohol tidigare.

fz bryter mot sina egna regler genom att posta den här nyheten.. hahah

Medlem

nu tycker jag det är bra med anti doping metoder, men någon som mig själv som har adhd, men mer eller mindre arbetat bort det.

Så tror jag inte folk som är okunniga i ämnet fattar hur mycket nackdel det skulle vara att ta dessa saker.

Helt allvarligt, dessa droger har motsat effekt pga hur våra hjärnor är uppbyggda.

Tänk er kortidsminnet är utbytt med långtidsminnet, vi är snabba på tänka ut lösningar just pga just detta.

även detta som gör att vi har dåligt tålamod och kan bli lätt irriterade och få extrema sammanbrott vid ungålder.

detta är något jag tränat bort sedan 6 års ålder.

Så skulle jag ta denna drogen skulle jag slöas ner, en annan blir det motsatt effekt.

förstår ni problematiken här?

Dessa skulle bli speedade något FRUKTANSVÄRT, hur i helskotta ska dom kunna tänka klart?

Redaktör

Antidopningsorganet WADA har tagit fram listan över förbjudna preparat, inte ESL. Det kanske kan förklara varför droger som inte ger några positiva effekter för esportare står med. Sen finns det väl inga större anledningar att inte förbjuda illegala substanser som heroin.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Antidopningsorganet WADA har tagit fram listan över förbjudna preparat, inte ESL. Det kanske kan förklara varför droger som inte ger några positiva effekter för esportare står med. Sen finns det väl inga större anledningar att inte förbjuda illegala substanser som heroin.

Helt rätt men marijuana bör inte anses som olagligt då vissa tar det på fritid och kan ge spår vid dessa testa långt efter du tagit det.

Redaktör
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Tompa:

Antidopningsorganet WADA har tagit fram listan över förbjudna preparat, inte ESL. Det kanske kan förklara varför droger som inte ger några positiva effekter för esportare står med. Sen finns det väl inga större anledningar att inte förbjuda illegala substanser som heroin.

Helt rätt men marijuana bör inte anses som olagligt då vissa tar det på fritid och kan ge spår vid dessa testa långt efter du tagit det.

Det är fortfarande olagligt i en majoritet av USA:s delstater, och i många länder. Att det är lagligt på sina håll kan kanske förklara varför det enbart är förbjudet att använda under själva ESL-turneringarna. Huruvida tar det på sin fritid gör det inte mindre olagligt, det är länders och staters lagar som avgör den frågan.


signatur
Medlem

Vilka jäkla sopor säger jag bara. Är begreppet "rent spel" helt förlorat?

Medlem

Att försätta sig i ett tillstånd som bör försämra din insats räknas som dopning? Sen är det ju så att vissa människor behöver sina mediciner för att ha ett drägligt liv. Vad säger man, dom verkar inte förstå innebörden av dopning

Redaktör
Skrivet av Smoo87:

Att försätta sig i ett tillstånd som bör försämra din insats räknas som dopning? Sen är det ju så att vissa människor behöver sina mediciner för att ha ett drägligt liv. Vad säger man, dom verkar inte förstå innebörden av dopning

Behöver man förbjuden medicin räcker ett läkarintyg.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Smoo87:

Att försätta sig i ett tillstånd som bör försämra din insats räknas som dopning? Sen är det ju så att vissa människor behöver sina mediciner för att ha ett drägligt liv. Vad säger man, dom verkar inte förstå innebörden av dopning

Behöver man förbjuden medicin räcker ett läkarintyg.

Men det är näst intill omöjligt att få THC på recept i Sverige :-(. Nu får dom ju ha vilka regler dom vill så länge det inte bryter mot någon lag, men att klassa dom flesta av dom drogerna som dopning i e-sport är bara, fel

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Tompa:

Antidopningsorganet WADA har tagit fram listan över förbjudna preparat, inte ESL. Det kanske kan förklara varför droger som inte ger några positiva effekter för esportare står med. Sen finns det väl inga större anledningar att inte förbjuda illegala substanser som heroin.

Helt rätt men marijuana bör inte anses som olagligt då vissa tar det på fritid och kan ge spår vid dessa testa långt efter du tagit det.

Som det står i dokumentet är det inte förbjudet att nyttja cannabis på sin fritid, men när turneringen väl har börjat så får man inte puffa marijuana.

Så som jag förstått det ska det handla om salivtest och inga urinprov, då är det alltså inga problem att nyttja cannabis några dagar innan en turnering.

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Tompa:

Antidopningsorganet WADA har tagit fram listan över förbjudna preparat, inte ESL. Det kanske kan förklara varför droger som inte ger några positiva effekter för esportare står med. Sen finns det väl inga större anledningar att inte förbjuda illegala substanser som heroin.

Helt rätt men marijuana bör inte anses som olagligt då vissa tar det på fritid och kan ge spår vid dessa testa långt efter du tagit det.

Har för mig det är ca 48 timmar man kan se det i salivet. Rätta mig om jag har fel

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av nudelsdesign:

Marijuana? Heroin? Allvar? kan idioterna som satt reglerna någonting om droger. Varför i helvete skulle man "dopa" sig med CB och heroin, det lär ju knappast vara prestationshöjande snarare tvärt om... drogkunskaperna verkar ju slående höga, typ lite som våra svenska politiker "knark är en farlig drog".... att man kollar Amfetamin och ADHD medeciner eller andra amfetaminliknande preparat, det kan jag förstå, men marijuana... hahaha...

Ställer mig frågande om DU vet något om droger öht?

Ja, varför skulle man vilja droga sig med cannabis, som gör en lugnare, när man ska tävla inför tusentals på plats och kanske miljontals människor som sitter framför datorn och kollar?

Skrivet av Xepheros:

Har ni som snackar om fördelarna med antidepressiva i e-sport faktiskt haft antidepressiva utskrivna? Kan lova vartenda en av er att det inte finns en enda antidepressiv medicin i hela världshistorien som faktiskt ger positiva effekter när det kommer till prestation under stress och dylikt i spel.

Jag äter just nu Voxra, vilket är en ny antidepressiv medicin som har effekter som påminner om amfetamin till viss mån. Inte ens den påverkar min prestation i spel positivt överhuvudtaget. Jag står på högsta dosen enligt svenska regler också.

Andra antidepressiva har kraftiga bieffekter så som försämrad motorik, avtrubbad känsel, trötthet, yrsel, och så vidare. På många sätt är antidepressiva universalt negativt i det här sammanhanget. 9/10 personer som försöker "dopa" sig med antidepressiva kommer få försämrade resultat.

Lol på det här. Jag är för att de drogtestar spelare, men leta för helvete efter rätt grejer och ge fan i att bry er om resten.

Fördelarna väger upp nackdelarna när man tävlar om hundratusentals dollar, det är också därför det finns vissa som dopar sig i all annan sport.

Anledningen till att du inte känner av några fördelar av att käka din medicin är för att du då hamnar på en nivå som är ungefär den samma som de som inte äter antidepressiva.
Skulle de då också börja äta antidepressiva utan att de behöver det, skulle de åter igen hamna på en nivå över din.

Precis som att det är ok för de med astma att använda sig av inhalator, men det klassas som doping om man använder en inhalator även om man inte har astma.

Ni får det att låta krångligare än det faktiskt är.
"Jag får inga fördelar av detta, därför får ingen annan det heller"

Det finns inga fördelar att finna. Inga överhuvudtaget. Missförstå ingenting, det finns inte en enda fördel i hela universumet som antidepressiva har när det kommer till ens prestanda i spel för en person som tar de utan att ha det utskrivet. Det finns inte en enda positiv effekt som kan räknas som dopning med den sortens preparat. Det är fysiskt omöjligt. intala dig inget annat, det är sjukt löjligt.

FAKTA: Antidepressiva för en person som inte har depression ger uteslutet biverkningar. Det finns ingenting magiskt som ger dig en fördel med att ta en medicin som inte har några positiva effekter i den situationen (då du inte har depression ifall du dopar) utan enbart har bieffekt på bieffekt. Men visst, du kan ju fortsätta intala dig själv att extrem trötthet och försämrad motorik är någonting som höjer ens prestanda i spel... Löjligt som fan.

På tal om löjligt, så kan du ju fortsätta hitta på saker och intala dig själv att det finns positiva effekter med cannabis som ger dig en fördel över andra människor när du spelar i turneringar eller dylikt. Allting du säger är helt absurt. Trollar du eller? För det känns långsökt att någon faktiskt tror på såna här bisarra saker på riktigt. Cannabis har inte någon effekt som gör att du kan höja din prestanda heller, och om du behöver preparat för att hantera din ångest bara för att folk tittar på när du spelar så är du i helt fel yrke, och då kommer cannabis aldrig hjälpa dig heller. Tvärtom. Cannabis har ingen effekt som lugnar dig på det sättet du verkar tro av någon absurd anledning som inte en jävel i världshistorien kan förklara. Benso hade kanske haft den effekten, men benso är inte Cannabis.

Och om du har så mycket ångest att du behöver lugnaned så är Cannabis det sista du ska ta, eftersom du är mycket mer benägen att börja bli nojjig. Såna här saker säger sig själva.........

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av nudelsdesign:

Marijuana? Heroin? Allvar? kan idioterna som satt reglerna någonting om droger. Varför i helvete skulle man "dopa" sig med CB och heroin, det lär ju knappast vara prestationshöjande snarare tvärt om... drogkunskaperna verkar ju slående höga, typ lite som våra svenska politiker "knark är en farlig drog".... att man kollar Amfetamin och ADHD medeciner eller andra amfetaminliknande preparat, det kan jag förstå, men marijuana... hahaha...

Ställer mig frågande om DU vet något om droger öht?

Ja, varför skulle man vilja droga sig med cannabis, som gör en lugnare, när man ska tävla inför tusentals på plats och kanske miljontals människor som sitter framför datorn och kollar?

Skrivet av Xepheros:

Har ni som snackar om fördelarna med antidepressiva i e-sport faktiskt haft antidepressiva utskrivna? Kan lova vartenda en av er att det inte finns en enda antidepressiv medicin i hela världshistorien som faktiskt ger positiva effekter när det kommer till prestation under stress och dylikt i spel.

Jag äter just nu Voxra, vilket är en ny antidepressiv medicin som har effekter som påminner om amfetamin till viss mån. Inte ens den påverkar min prestation i spel positivt överhuvudtaget. Jag står på högsta dosen enligt svenska regler också.

Andra antidepressiva har kraftiga bieffekter så som försämrad motorik, avtrubbad känsel, trötthet, yrsel, och så vidare. På många sätt är antidepressiva universalt negativt i det här sammanhanget. 9/10 personer som försöker "dopa" sig med antidepressiva kommer få försämrade resultat.

Lol på det här. Jag är för att de drogtestar spelare, men leta för helvete efter rätt grejer och ge fan i att bry er om resten.

Fördelarna väger upp nackdelarna när man tävlar om hundratusentals dollar, det är också därför det finns vissa som dopar sig i all annan sport.

Anledningen till att du inte känner av några fördelar av att käka din medicin är för att du då hamnar på en nivå som är ungefär den samma som de som inte äter antidepressiva.
Skulle de då också börja äta antidepressiva utan att de behöver det, skulle de åter igen hamna på en nivå över din.

Precis som att det är ok för de med astma att använda sig av inhalator, men det klassas som doping om man använder en inhalator även om man inte har astma.

Ni får det att låta krångligare än det faktiskt är.
"Jag får inga fördelar av detta, därför får ingen annan det heller"

Det finns inga fördelar att finna. Inga överhuvudtaget. Missförstå ingenting, det finns inte en enda fördel i hela universumet som antidepressiva har när det kommer till ens prestanda i spel för en person som tar de utan att ha det utskrivet. Det finns inte en enda positiv effekt som kan räknas som dopning med den sortens preparat. Det är fysiskt omöjligt. intala dig inget annat, det är sjukt löjligt.

FAKTA: Antidepressiva för en person som inte har depression ger uteslutet biverkningar. Det finns ingenting magiskt som ger dig en fördel med att ta en medicin som inte har några positiva effekter i den situationen (då du inte har depression ifall du dopar) utan enbart har bieffekt på bieffekt. Men visst, du kan ju fortsätta intala dig själv att extrem trötthet och försämrad motorik är någonting som höjer ens prestanda i spel... Löjligt som fan.

På tal om löjligt, så kan du ju fortsätta hitta på saker och intala dig själv att det finns positiva effekter med cannabis som ger dig en fördel över andra människor när du spelar i turneringar eller dylikt. Allting du säger är helt absurt. Trollar du eller? För det känns långsökt att någon faktiskt tror på såna här bisarra saker på riktigt. Cannabis har inte någon effekt som gör att du kan höja din prestanda heller, och om du behöver preparat för att hantera din ångest bara för att folk tittar på när du spelar så är du i helt fel yrke, och då kommer cannabis aldrig hjälpa dig heller. Tvärtom. Cannabis har ingen effekt som lugnar dig på det sättet du verkar tro av någon absurd anledning som inte en jävel i världshistorien kan förklara. Benso hade kanske haft den effekten, men benso är inte Cannabis.

Och om du har så mycket ångest att du behöver lugnaned så är Cannabis det sista du ska ta, eftersom du är mycket mer benägen att börja bli nojjig. Såna här saker säger sig själva.........

Jag tycker du ska ta kontakt med de som ligger bakom det hela. Då du antagligen vet bättre, vilket är imponerande i sig utifrån några textrader, så är det uppenbart att de fullkomligt vettlöst och hysteriskt kastat ur sig förbud till höger och vänster, utan någon som helst kännedom om respektive läkemedel/droger. Slösa inte dina värdefulla insikter på ett forum som FZ dock, folk här kommer antagligen att missförstå dina enorma kunskaper och insikter i ämnet som fullständig rappakalja!

Medlem
Skrivet av roftg:

1.5. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till droger eller narkotika, hur laglig den aktuella substansen än må vara. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat. Inget prat om droger på FZ, helt enkelt.

FZ bryter mot sina egna regler, haha!

Medlem

Alla dessa cannabis-"experter"...suck.

Medlem

Lite sen på bollen i denna tråden, men utan att direkt ha läst något så undrar jag - Är Adderall lagligt i USA, i som att vem som helst kan gå in på apotek och köpa det?


signatur
Medlem

Jaha och hur måste man formulera sig för att inte få det raderat? Är det för att sanningen om hur det inte kan klassas som dopning ska komma fram? Ni gör en artikel om droger som klassas som dopning, då måste det ju för fan kunna diskuteras om ämnet! Fy fan, nu sjönk ni i mina ögon. Tvi

Medlem

1.5. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till illegala droger eller narkotika. Det gäller även substanser som ännu inte men sannolikt kommer förbjudas i svensk lagstiftning. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat. Inget prat om droger på FZ, helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Jaha och hur måste man formulera sig för att inte få det raderat? Är det för att sanningen om hur det inte kan klassas som dopning ska komma fram? Ni gör en artikel om droger som klassas som dopning, då måste det ju för fan kunna diskuteras om ämnet! Fy fan, nu sjönk ni i mina ögon. Tvi

även om fz själva lagt upp nyheten så är det kanske inte lämpligt att tillåta en diskusion kring ämnet I sig, jag tycker denna tråd gått helt överstyr.

artikeln är väl bra, E-sporten inför ett drog förbud,. helt rätt I en "e-sport" med många unga utövare och unga följare. som dessutom är lättpåverkade av sin omgivning..

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av roftg:

1.5. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till droger eller narkotika, hur laglig den aktuella substansen än må vara. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat. Inget prat om droger på FZ, helt enkelt.

Fast nu handlar nyheten om ett drogförbud och listar en mängd droger i sin brödtext. Den där regeln behöver absolut uppdateras, bl.a. till att vara defunkt så länge en nyhet täcker ämnet.

Och då är det redan mystiskt nog att den nyttjades för att stänga ned en helt normal konversation bland vuxna människor om alkohol tidigare.

den tråden är öppen, jag gav min syn på just det til fz..

men skummar man igenom vad som skrivs här i denna tråd så har det gått te överdrift,jag har inte lusläst men jag har sett inlägg om alla möjliga preparat,, när jag tittade in första gången idag såg det ut som en tråd på Flashbacks forum....

Medlem
Skrivet av roftg:
Skrivet av Smoo87:

Jaha och hur måste man formulera sig för att inte få det raderat? Är det för att sanningen om hur det inte kan klassas som dopning ska komma fram? Ni gör en artikel om droger som klassas som dopning, då måste det ju för fan kunna diskuteras om ämnet! Fy fan, nu sjönk ni i mina ögon. Tvi

även om fz själva lagt upp nyheten så är det kanske inte lämpligt att tillåta en diskusion kring ämnet I sig, jag tycker denna tråd gått helt överstyr.

artikeln är väl bra, E-sporten inför ett drog förbud,. helt rätt I en "e-sport" med många unga utövare och unga följare. som dessutom är lättpåverkade av sin omgivning..

Ja självklart är det bra, noll tolerans mot droger på sådana evenemang tycker jag är skit bra. Det jag irritera mig på är att dom kallar det dopning när det i själva verket är motsatsen

Medlem
Skrivet av roftg:

1.5. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till illegala droger eller narkotika. Det gäller även substanser som ännu inte men sannolikt kommer förbjudas i svensk lagstiftning. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat. Inget prat om droger på FZ, helt enkelt.

Vi gör en artikel som handlar om droger och dopning, men tyvärr får ni hålla käften om det handlar om ämnet. Jo men visst, dubbelmoral much? Tvi fz, trodde aldrig jag skulle känna så här för er

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Ja självklart är det bra, noll tolerans mot droger på sådana evenemang tycker jag är skit bra. Det jag irritera mig på är att dom kallar det dopning när det i själva verket är motsatsen

Du kanske inte har hela bilden?

Skrivet av Smoo87:

Vi gör en artikel som handlar om droger och dopning, men tyvärr får ni hålla käften om det handlar om ämnet. Jo men visst, dubbelmoral much? Tvi fz, trodde aldrig jag skulle känna så här för er

Andas. Artikeln handlar om att det kommer tas krafttag mot droger och doping i e-sportsammanhang. Det är inte en artikel om droger och doping i sig.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Smoo87:

Ja självklart är det bra, noll tolerans mot droger på sådana evenemang tycker jag är skit bra. Det jag irritera mig på är att dom kallar det dopning när det i själva verket är motsatsen

Du kanske inte har hela bilden?

Skrivet av Smoo87:

Vi gör en artikel som handlar om droger och dopning, men tyvärr får ni hålla käften om det handlar om ämnet. Jo men visst, dubbelmoral much? Tvi fz, trodde aldrig jag skulle känna så här för er

Andas. Artikeln handlar om att det kommer tas krafttag mot droger och doping i e-sportsammanhang. Det är inte en artikel om droger och doping i sig.

Det jag skrev som vart borttaget hade med hur ens fokus blir i spel i samband med droger, och att det därav inte kan klassas som prestations höjande medel. Får se om detta oxå blir borttaget då jag antyder något. Angående att jag kanske inte har hela bilden? Dom vill inte att droger förekommer (vilket är olagligt redan i dom flesta länder). För att få bort droger kallar dom det för doping istället för att bara säga "dont do drugs or you're not welcome to our turnaments". Visst nu är det inte hela världen. Men men, förhoppningsvis hinner du se detta innan det blir raderat så kanske du hänger med bättre vad jag menar

Medlem
Skrivet av Smoo87:

...

Effekten är ju sannolikt individuell, och kanske dessutom ger olika resultat beroende på hur man kombinerar? Gör mig inte så mycket ifall det här inlägget skulle tas bort heller, då jag personligen anser att droger/preparat inte har någonting med tävlingar/spel att göra överhuvudtaget...oavsett ifall de kallas doping eller inte.

123
Skriv svar