Dricker ni kaffe!

Medlem

Jag älskar kaffe, kaffe är gottigott! När jag går på caféer så köper jag annars hellre machiato (oklart med stavningen) eller dubbel-expresso. Utan kaffe stannar morgonen... Däremot kanske jag inte borde dricka mer än en-två koppar om dagen.

Det som är negativt med kaffe är att magen säger ifrån om det blir mycket, skakig eller att jag lättare får ångest.

Medlem

Jag har försökt men kan ej tycker lukten är fantastisk men tycker inte det är gott att dricka. Men tar gärna emot tips på hur en nybörjare kommer igång med kaffe, haha. Känner att det är lite hälsosammare än att konstant dricka energidrycker (Nocco, m.m)

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Jag har försökt men kan ej tycker lukten är fantastisk men tycker inte det är gott att dricka. Men tar gärna emot tips på hur en nybörjare kommer igång med kaffe, haha. Känner att det är lite hälsosammare än att konstant dricka energidrycker (Nocco, m.m)

Den energi man känner att man får från energidrycker är mestadels på grund av sockret de innehåller. Jag gillar inte kaffe heller egentligen, men dricker flera koppar om dagen. Hemligheten stavas mjölk. Häll upp kaffet i en kopp, låt det stå nån minut så koppen blir varm å slå i upp till hälften mjölk i koppen. Ju saktare du häller i mjölken, desto mer värme består. Eller så kan du värma upp mjölken lite grann på förhand.

phi
Medlem

Dricker säkert 3L kaffe varje dag och pissar/skiter ut 5L. Fråga mig inte hur.

Medlem

Zoega skåneråst eller Löfberg mellanrost, även Arvid nordqvist grand dia. gillar typ alla, dricker det svart 9 gånger utav 10
sedan tar jag såklart en liten Knox blue white för ultimat njutning

Medlem

Kör moccamaster och kvarn hemma för det är snabbt, bekvämt och tillräckligt gott. Noga med att inte köpa billiga äckliga filter också.

Tycker Zoegas Hazienda är bästa hela bönan som finns på ICA. Har svårt för rostningar som är bäriga/blommiga föredrar nötigt/chokladigt. Dricker alltid svart, i runda slängar mellan 6-9 koppar om dagen.

NuZ
Testpilot

Kaffe är mitt livselixir!! Dricker nog runt 10 koppar per dag. Kan rekommendera en helt vanlig kopp svart med en skvätt mjölk i. Gärna Skåne rost

Medlem

Dricker kanske 4 koppar i veckan när maggen känns tillräckligt stabil. Föredrar bryggkaffe med en liten skvätt mjölk. . För någon med känslig mage som jag är tipset att inte dricka på tom mage, den får gärna vara välfylld 🙂

Medlem

Ja och alltid.

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Samma som Kyrre, nästan. Gillar doften, finns få saker som luktar så gott som i iordningställt fika. Men uppskattar inte smaken i huvudtaget och är inget större fan av varm dryck. så.

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Fragtjuv

Japp, kaffe är brutalt viktigt för att fungera som människa. Jag måste ha en kopp innan första lektionen drar igång för annars klarar jag fan inte av att undervisa. Här hemma har jag en Espressomaskin som gör livet väldigt mycket enklara att leva.

GeForce GTX 1080 | Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz | 32 GB RAM | Microsoft Windows 10 Home

Medlem

Har alltid tyckt att det luktar gott, men blev extremt besviken första gången när jag smakade det. Brunt vatten med järn. Hade det smakat som det luktat hade jag varit narkoman precis som alla andra.

Saker såsom choklad med kaffesmak är dock alltid välkommet. Även de kaffedrycker där brun-vatten-järnsmaken döljs så mycket som möjligt. Kommer ihåg att jag älskade nån Wiener Melange från kaffeautomaten på högskolan.

Sen om jag ska vara ärlig så låter det inte jätteskoj att vara beroende till den grad som hela Sveriges arbetskraft verkar vara. Dricker mest vatten på jobbet

Övning ger träning.

Medlem

Jag brukade gå mer och köpa kaffe på Subway, men sen köpte jag en kaffemaskin(cafeo solo), inte så avancerad så ingen mjölk eller sånt, men jag gillar svart och starkt kaffe, så jag köper espressobönor närhelst jag hittar(inte så svårt lol).

Medlem

Snittar väl 1 kopp i veckan på sin höjd, kanske 2 om det är festligheter.

Medlem

Jag har haft mina laster och slutat med dem, men kaffe kommer jag aldrig att sluta med. Trots att jag dricker 5-6 koppar om dagen har jag en budgetbryggare hemma, Bosch TKA8013. Funkar helt ok, utom att värmen stängs av efter 20 minuter och jag hatar det. Dock älskar jag att man fyller på vatten med hjälp av plastbehållaren. Man slipper vara försiktig med att inte slå glaskannan i diskhon.

Sen har jag faktiskt verkligen inget speciellt favoritkaffe, brukar köpa olika varje gång.

I'm like you, I have no name.

Medlem

Aldrig förstått kaffe, däremot COCACOLA förstår jag fullständigt, dricker minst 3 burkar om dan, plus te morgonen med min magmedicin som smakar med allt annat (blandas i dricka), men teet, den godaste mixen forest fruit, smakar inget, nästna godare med påsen i teet...

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Har druckit kanske 7 koppar kaffe i mitt 43-åriga liv, så det händer inte så ofta.

Brukade dricka väldigt mycket apelsinjos, men försöker konsumera mindre socker nu för tiden så det senaste året har jag mest druckit kolsyrat vatten, speciellt sedan jag skaffade en Sodastream.

Game Jam-general

Nej, inte längre. Har aldrig varit nån stordrickare men låg som mest på ca en kopp per dag i nästan ett år men beslöt mig för att lägga av innan man blev en sån som måste dricka 5-8 koppar om dagen. Är 28 år gammal om det är intressant. Kan dock fortfarande ta en kopp koffeinfritt ibland om suget faller sig på men annars får det vara. Dricker ingen form av energidryck heller längre, tidigare kunde det bli nån redbull i veckan/månaden men har aldrig varit stor på dem heller. Ska dock nämna att jag dricker ett par koppar te i veckan.

fick smisk som barn

Medlem
NuZ
Testpilot
Skrivet av grollo_92:

Nej, inte längre. Har aldrig varit nån stordrickare men låg som mest på ca en kopp per dag i nästan ett år men beslöt mig för att lägga av innan man blev en sån som måste dricka 5-8 koppar om dagen. Är 28 år gammal om det är intressant. Kan dock fortfarande ta en kopp koffeinfritt ibland om suget faller sig på men annars får det vara. Dricker ingen form av energidryck heller längre, tidigare kunde det bli nån redbull i veckan/månaden men har aldrig varit stor på dem heller. Ska dock nämna att jag dricker ett par koppar te i veckan.

Vad är det med dagens nördar? När jag var ung på speedrun race eller lanpartyn levde vi på koffein och snus och blev nästan döva av all lasermusik *dunk* *dunk*. Nu sitter ni och kodar med Th’e och Mozart musik i bakgrunden?

Medlem

Arvid Nordquist 130 års jubileum är nog det godaste kaffe jag unnat mig i vilket jag debuterade min första kopp på studentdagen. Annars är Arvid Nordquist och Zoegas mörkrostade alternativ hedersfavoriter hos mig och allra godast på morgonkvisten.

Medlem

Zoegas och lokalpatriot som man är så är de det enda som gäller. Har dock köpt något fancy kaffe jag har där hemma men som jag inte vågat öppna ännu

Medlem

Jag tycker om kaffe men verkar vara i minoritet då jag är super känslig för koffein. Jag blir skakis och kan få hjärtklappning bara av att dricka 2 koppar kaffe under förmiddagen. Plus kass i magen..

Och eftersom det lätt blir så att man tar fler koppar varje gång man blir trött så mådde jag bara dåligt av det i längden och har slutat helt med kaffe nu. Dricker nån kopp te varje dag och det får räcka!

Men det är nog till det bättre, tycker faktiskt man blivit mkt piggare och har en mer jämn energi nivå hela dagen om man inte dricker kaffe

Medlem

Det blir en Svea till frukost och där håller jag det. Dricker jag typ två koppar så blir jag varm, andfådd och det känns som att hjärnan vibrerar. Antar att blodtrycket säger nej.

H-How can she slap, kupo!?

Game Jam-general
Skrivet av NuZ:

Vad är det med dagens nördar? När jag var ung på speedrun race eller lanpartyn levde vi på koffein och snus och blev nästan döva av all lasermusik *dunk* *dunk*. Nu sitter ni och kodar med Th’e och Mozart musik i bakgrunden?

I mina yngre dagar så var det cola och eneridryck som flödade men nu på ålderns höst (28) så är det som norrmännen säger; ”akkurat” att det är klassisk musik och te till programmeringen som gäller.

fick smisk som barn

NuZ
Testpilot
Skrivet av grollo_92:

I mina yngre dagar så var det cola och eneridryck som flödade men nu på ålderns höst (28) så är det som norrmännen säger; ”akkurat” att det är klassisk musik och te till programmeringen som gäller.

Haha

Medlem
Skrivet av Seybsnilksz:

Har alltid tyckt att det luktar gott, men blev extremt besviken första gången när jag smakade det. Brunt vatten med järn. Hade det smakat som det luktat hade jag varit narkoman precis som alla andra.

Saker såsom choklad med kaffesmak är dock alltid välkommet. Även de kaffedrycker där brun-vatten-järnsmaken döljs så mycket som möjligt. Kommer ihåg att jag älskade nån Wiener Melange från kaffeautomaten på högskolan.

Sen om jag ska vara ärlig så låter det inte jätteskoj att vara beroende till den grad som hela Sveriges arbetskraft verkar vara. Dricker mest vatten på jobbet

Vissa sorter smakar inget vidare. Jag föredrar Arvid Nordquist Svea eftersom det smakar lite mer än bara traditionellt kaffe.

Gillar du inte vattnet i kranen hemma heller så är det kört redan där. Bryggare spelar också en stor roll, när vår kanna åkte i golvet provade vi en lite dyrare bryggare och jag blev förvånad över hur mycket bättre kaffet blev.

Testpilot | Moderator

Jag har faktiskt prövat det flera gånger men det är aldrig något som fallit mig i smaken. Min morbror har alltid sagt att jag inte har vuxit upp innan jag lärt mig dricka kaffe

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kaffe är ett måste i mitt verklighetsperspektiv. Helt omöjligt att vakna utan. Har tyvärr gått från nattsvart dödskaffe till att börja ha mjölk i skiten. Jag har problem med att lägga på mig vikt, så behöver alla extra kalorier. Funkar fint det med, men känns mycket sötare och barnsligare.

Jag recenserar indiespelet "Dude, Where Is My Beer?":
https://youtu.be/vOIHfUC2VjQ

Medlem

As we speak.

Ah, apropå sort så var jag konstant vän av Löfbergs lila tills vi skaffade Espressomaskin hemma. Nu Funkar de flesta bönsorter av den lite starkare varianten (t ex Gevalia Barista dark roast) i machination. Mmmm, nomnom!

123
Skriv svar