Vissa gamla DRM-skyddade spel funkar inte i Windows 10

Medlem

Visste att man skulle fucka upp bakåtkompatibiliteten så jag har aldrig övervägt att 'uppgradera'...vänta bara, det kommer mer

Medlem

Wow visste inte att det var så populärt bland folk att fortfarande sitta och spela gamla spel på skiva. Eller är det hönan och fjädern som spökar igen? Finner det intressant då många av dessa spel finns tillgängliga på steam och origin sedan år tillbaka och bekräftat funkar på Win 10.

Medlem

Bra är det nått spel som inte funkar låt utvecklaren lösa problemet


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

PC-gamers i åratal:
"DRM suger, bort med DRM, det fuckar upp spelen!"
"Micro$oft suger!"

*Windows 10 släpps gratis"
*Windows 10 stoppar DRM*

"Windows 10 suger, bort med Windows 10 det fuckar upp vårt DRM! Länge leve Windows 7!"

Så länge det finns en möjlighet att gnälla verkar vi ta den!

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av Loltron:

Åh drm, minns splinter cell chaos theory hade någon jävla fitt drm som satte hela datorn ur spel.

Slutade med att jag fick cracka skiten fastän jag köpt det.
"bra lösning" att få konsumenten att vända sig till pirat scenen oavsett om dom vill eller inte.

Fy fasen ja, "Tages"... Tog dessutom ett bra tag för grupperna att få fram en lösning på den härvan minns jag. Men när skyddet väl var knäckt hjälpte man en hel del faktiska köpare av spelen att få en mindre smärtsam spelupplevelse.

Bra beslut av Microsoft här. Seriösa spelföretag, som värnar sitt rykte, bör här släppa nya exekverbara filer som saknar respektive DRM. Vi pratar trots allt om spel som är i snitt 10år gamla!

Men jag gillar fortfarande att spela GTAIII.

"Dessutom fungerar vissa äldre, skivbaserade spel – lagliga eller ej – inte alls med Windows 10. Rock, Paper, Shotgun rapporterar att spel som ”Grand theft auto III”, ”Microsoft flight simulator 2004” och ”The Sims” har kopieringsskydd som inte är kompatibla med Windows 10."
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article21273796.a...


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Guran:

Wow visste inte att det var så populärt bland folk att fortfarande sitta och spela gamla spel på skiva. Eller är det hönan och fjädern som spökar igen? Finner det intressant då många av dessa spel finns tillgängliga på steam och origin sedan år tillbaka och bekräftat funkar på Win 10.

Du menar alltså att man ska behöva köpa spelen igen för att spela dem? Alternativet är att behöva använda cracks till legitima spel och så finns det en del spel som helt enkelt inte finns att tillgå digitalt eftersom utgivaren har gått under eller källkoden försvunnit så att det inte går att koda nya klienter.

Hur man än vänder på det så är det inte något positivt att äldre mjukvara inte fungerar på Windows 10, MS säger att det är av säkerhetsskäl men jag garanterar att det är skitsnack: Vore det ett säkerhetsproblem skulle man aldrig begränsa problemet till 'vissa versioner'.
'Stuff that's deeply embedded into the system' är en alldeles för flummig PR-term för att jag ska köpa att det inte helt enkelt handlar om det helt naturliga faktum att stöd för äldre mukvara helt enkelt går förlorat när man kodar ett nyare OS.

Medlem

Använder folk ens skivor när de spelar datorspel år 2015?

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Guran:

Wow visste inte att det var så populärt bland folk att fortfarande sitta och spela gamla spel på skiva. Eller är det hönan och fjädern som spökar igen? Finner det intressant då många av dessa spel finns tillgängliga på steam och origin sedan år tillbaka och bekräftat funkar på Win 10.

Du menar alltså att man ska behöva köpa spelen igen för att spela dem? Alternativet är att behöva använda cracks till legitima spel och så finns det en del spel som helt enkelt inte finns att tillgå digitalt eftersom utgivaren har gått under eller källkoden försvunnit så att det inte går att koda nya klienter.

Hur man än vänder på det så är det inte något positivt att äldre mjukvara inte fungerar på Windows 10, MS säger att det är av säkerhetsskäl men jag garanterar att det är skitsnack: Vore det ett säkerhetsproblem skulle man aldrig begränsa problemet till 'vissa versioner'.
'Stuff that's deeply embedded into the system' är en alldeles för flummig PR-term för att jag ska köpa att det inte helt enkelt handlar om det helt naturliga faktum att stöd för äldre mukvara helt enkelt går förlorat när man kodar ett nyare OS.

Läs på lite om vad DRM faktiskt är och hur det fungerar innan du garanterar att dina konspirationsteorier är en sanning. Det finns massor med andra skäl att vänta med att uppgradera till Windows 10, man behöver inte famla efter bakåtkompatibilietet med idiot-DRM som ett av dessa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Rights_Management

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Guran:

Wow visste inte att det var så populärt bland folk att fortfarande sitta och spela gamla spel på skiva. Eller är det hönan och fjädern som spökar igen? Finner det intressant då många av dessa spel finns tillgängliga på steam och origin sedan år tillbaka och bekräftat funkar på Win 10.

Du menar alltså att man ska behöva köpa spelen igen för att spela dem? Alternativet är att behöva använda cracks till legitima spel och så finns det en del spel som helt enkelt inte finns att tillgå digitalt eftersom utgivaren har gått under eller källkoden försvunnit så att det inte går att koda nya klienter.

Hur man än vänder på det så är det inte något positivt att äldre mjukvara inte fungerar på Windows 10, MS säger att det är av säkerhetsskäl men jag garanterar att det är skitsnack: Vore det ett säkerhetsproblem skulle man aldrig begränsa problemet till 'vissa versioner'.
'Stuff that's deeply embedded into the system' är en alldeles för flummig PR-term för att jag ska köpa att det inte helt enkelt handlar om det helt naturliga faktum att stöd för äldre mukvara helt enkelt går förlorat när man kodar ett nyare OS.

Samla ihop gamla delar och ha en dedikerad dator med Win XP för gamla spel eller dual-boota. Sluta vara så äckligt negativ och hitta lösningar i stället. Helt rätt agerat av Microsoft, dom skulle ha gjort det här för flera år sedan.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Eight08:

Och som vanligt drabbas de konsumenter som knatat ner till affären och köpt spelet. Piraterna slipper skiten. Härligt <3

,
och DRM finns för att pirater existerar... yay...

Det verkar ju ha fungerat väldigt bra då piraterna kunnat spela spelen för glatta livet och vanliga konsumenter blir drabbade. Gör om, gör rätt.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Använder folk ens skivor när de spelar datorspel år 2015?

Jag har cirka 200+ spel på skiva ståendes samlat sen liten, det finns en hel del av de som är grymt kul. Det är inte så att man bara, jo men fuck skivor.

Medlem
Skrivet av Digu21:
Skrivet av Jeehao:

Använder folk ens skivor när de spelar datorspel år 2015?

Jag har cirka 200+ spel på skiva ståendes samlat sen liten, det finns en hel del av de som är grymt kul. Det är inte så att man bara, jo men fuck skivor.

Å ena sidan förstår jag dig, jag har själv en hel del spel på skiva. Men å andra sidan, hur ofta spelar man dom? För mig är det mer som en prydnad i hyllan som man kollar på för att få en nostalgitripp, typ som när man kollar i fotoalbumen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Digu21:
Skrivet av Jeehao:

Använder folk ens skivor när de spelar datorspel år 2015?

Jag har cirka 200+ spel på skiva ståendes samlat sen liten, det finns en hel del av de som är grymt kul. Det är inte så att man bara, jo men fuck skivor.

Å ena sidan förstår jag dig, jag har själv en hel del spel på skiva. Men å andra sidan, hur ofta spelar man dom? För mig är det mer som en prydnad i hyllan som man kollar på för att få en nostalgitripp, typ som när man kollar i fotoalbumen.

Finns absolut poäng i vad du säger, håller med till viss del, det är mer sällan, men för mig så händer det mer ofta än inte, sen är det från person till person

Medlem

Ytligare en anledning att skippa WIndows 10..

Microsoft borde tvingas till att köpa spelen till folk som inte längre kan spela sina spel.

Medlem

Jag stör mig som fan på sånt här. Datorn är min - om jag vill installera nåt så ska jag fan kunna göra det. Oavsett vad Microsoft har för åsikter. Jag ska kunna göra precis vad jag vill med hård- och mjukvara som jag äger.

Om jag vill sätta på mig en propellermössa och radera system32 så ska windows glatt lyda efter en kort fråga om jag är helt säker.


signatur
12
Skriv svar