Helgdiskussion – Vilket VR-headset lägger du dina pengar på?

Medlem

Köper ingen av dom innan jag fått veta om GT7 kommer stödjas av Morpheus. Om inte så vettetusan vilket man väljer. Det som funkar bäst till bilspel typ.

Medlem

Röstade Oculus Rift för nu men det har skiftat fram och tillbaka mellan HTC Vive och Oculus Rift.

HTC Vive vann ledningen för min del när den först utannonserades men nu blir jag skeptisk då de knappt sagt något till skillnad från vad Oculus gjort med sin produkt, som har förbättrats oerhört. Jag gillar tilläggen som tillkommer med Oculus Rift och så vidare - och jag är *enbart* intresserad av att sitta, inte vandra runt (har inte möjligheten till det då jag inte har eget boende, därför inte mycket plats.)

HTC Vive och Oculus Rift lär släppas relativt nära intill varandra så vi får se. HTC Vive har fortfarande möjligheten att återta mitt intresse, men just nu, Oculus Rift är svaret för min del.

(Hade också velat veta hur 'compatible' HTC Vive blir med Windows 10 samt olika program i jämförelse med Oculus Rift.)

Medlem

Inget.
tekniken är inte färdig än.
väntar 5år till

dmn
Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av marcus8958:

Tror Starbreeze har den bästa hårdvaran och tanken bakom hela VR men tror Oculus går ut som segrare med större fan base just nu och flest som utvecklar till den.

Starbreeze VR verkar dock hamna på skyhögt pris.

Spela roll vad det kostar, så länge det är bra?

Medlem

Betalar hellre ordentligt för en bra produkt, men mycket besviken på vad jag testat hittills. Möjligen att jag hoppar på Morpheus som "kul grej" fullt medveten om att jag inte kommer att tycka det är bra.
Upplösning och respons måste bli mycket, mycket bättre. När det laggar så mycket när man vrider på skallen och det känns som om man har gladpack framför ögonen är det bättre med gammal hederlig head tracking som facetracknoir som man dessutom kan göra i princip gratis (synd det inte trackar i sidled dock, som lösningen med wiimote och ir-dioder på glasögonen)

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av marcus8958:

Tror Starbreeze har den bästa hårdvaran och tanken bakom hela VR men tror Oculus går ut som segrare med större fan base just nu och flest som utvecklar till den.

Starbreeze VR verkar dock hamna på skyhögt pris.

Spela roll vad det kostar, så länge det är bra?

Sant - men eftersom det släpps flertalet samtidigt så är priset rätt relevant. Oculus mål (från början, nästan 100% säker på att de ändrats efter FB köpet) var att släppa den för rimligt pris.

För att VR ska slå ordentligt krävs det att priset är rimligt så att så många som möjligt kan köpa hårdvaran. Visst finns det många (inklusiv mig) som betalar vad det än kostar - men så funkar dock inte marknaden.
Hade det varit en ny spelplattform från ett känt märke - inga problem. Men nu är det vad många anser vara en gimmick precis som 3d film. (jag tillhör som sagt inte den skaran).

Edit: För att spel ska få stöd till VR så har de en del krav - bland annat att hårdvaran ska sälja en viss mängd, för annars är det bara bortkastad tid att sätta folk på att utveckla mjukvaran.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Antingen Oculus Rift eller Star VR är väl det som verkar mest intressant.
Project Morpheus är totalt ointressant eftersom den är enbart för PS4.
Men om jag kommer att ha råd med någon av dom är en helt annan sak


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Vet inte vad du testat .. men när jag låter andra testa min DK2 är jag väldigt noga med att endast visa spel som min dator klarar av att köra i de 75fps som DK2an behöver.. det är ingen "lag" när man tittar runt då , flyter 100% .

Morpheus kommer flyta 100% i alla titlar som stöder den..men pga ps4 prestanda så kan du glömma AAA spel ala Gta5 ..tror vi får se en VR version av både xbox och ps4 med bättre hårdvara.. för inte tänker man missa VR boomen bara för att denna gen konsol prcis börjat.

Medlem
Skrivet av gerald:

Morpheus kommer flyta 100% i alla titlar som stöder den..men pga ps4 prestanda så kan du glömma AAA spel ala Gta5 ..tror vi får se en VR version av både xbox och ps4 med bättre hårdvara.. för inte tänker man missa VR boomen bara för att denna gen konsol prcis börjat.

Det är en sak många konsolspelare som önskar sig VR verkar ha missat faktiskt - XB1/PS4 har väldigt fin grafik, men det får bli titlar som är specifikt gjorda för VR för att det ska bli något vidare på konsol med tanke på dess hårdvaro begränsning (eller så får de börja införa att detaljerna sänks när du väl tar på dig VRn. Borde också vara möjligt - men då får det vara nyare titlar som valt att inkludera detta)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av flopper:

Inget.
tekniken är inte färdig än.
väntar 5år till

Tekniken kommer vara rätt okej i år/nästa år och nästintill fulländad inom ett år efter. Om tre år kommer de flesta gamers förutom du ha ett VR headset.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tror Starbreeze har den bästa hårdvaran och tanken bakom hela VR men tror Oculus går ut som segrare med större fan base just nu och flest som utvecklar till den.

Den STORA nackdelen med Star VR är endast 60Hz.
Världen måste få slut på allt krig och elände och gå ifrån 60Hz.

Medlem

Jag ber att få återkomma om 10 år när det börjar bli något att ha...

Medlem
Skrivet av Soldier_Blue:

Jag ber att få återkomma om 10 år när det börjar bli något att ha...

Kommer inte ta 10 år tro mig. Max 3 år.

Medlem

Att starbreeze har 60hz beror väl på mindre tekniskt knowhow i stallet ?
Om jag inte minns fel så är dk2ans 75hz skärm igentligen en överklockad samsung 60hz skärm

Medlem

Om jag köper något så blir det Morpheus. Har inte lust att lägga ut pengarna som det kostar att köpa en PC som kommer behövas för VR. En PS4 har jag redan så det känns enkelt.

Är dock än så länge inte så tänd på idén med VR.

Medlem
Skrivet av Ender:

Ett köp sitter rätt långt inne för mig. Som två-barns farsa så känner jag inte riktigt att jag kommer få den tid jag skulle behöva till att skärma av mig på det sättet. Att sitta framför datorn gör mig iaf medveten om omgivningen på ett sätt som ett VR-headset inte gör.
Väntar iaf ett tag tills det hunnit släppas en hel del bra spel, och förhoppningsvis förfinad hårdvara.

Det just det vi småbarnsföräldrar behöver: att skärma av oss. Vi måste kunna koppla bort hockeyträningar och läxor.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Den som inte gör mig illamående.

Medlem

"Vilket VR-headset lägger du dina pengar på?"

Det som faktiskt kommer ut på marknaden och stöds i stort av (PC) speltillverkare.

Medlem

Ang illamående så kommer du inte ifrån det med någon av dem.
Det beror på att din hjärna inte gillar att åka i en virituel bergodalbana medans kroppen sitter opåverkad stilla i en stol.
Det är en kroppslig begränsning och inget som går att bygga bort. Vet att nån påstod att vive inte ger illamående men det total bullshit.

Vissa klarar det på första andra spyr nästan.
Men för de flesta uppstår ett lätt illamående i början men som efter några provtillfällen är borta då hjärnan tränats i att klara av vr världen

Skrivet av gerald:

Ang illamående så kommer du inte ifrån det med någon av dem.
Det beror på att din hjärna inte gillar att åka i en virituel bergodalbana medans kroppen sitter opåverkad stilla i en stol.
Det är en kroppslig begränsning och inget som går att bygga bort. Vet att nån påstod att vive inte ger illamående men det total bullshit.

Vissa klarar det på första andra spyr nästan.
Men för de flesta uppstår ett lätt illamående i början men som efter några provtillfällen är borta då hjärnan tränats i att klara av vr världen

Inte bullshit faktiskt, det är bara taget ur kontext. Vive ger inget illamående i de upplevelser som Valve har demonstrerat. Finns mängder artiklar om det. Du kommer fortfarande kunna bli illamående om du spelar spel som utsätter hjärnan för rörelser där balanssinnet inte hänger med (åksjuka) fast det är upp till utvecklare att finna lösningar som undviker sånt. Cloudhead Games arbetar på en lösning som kallas Blink, lyssna på vad han säger precis i början så täcker han allt det där. Ser väldigt lovande ut.

https://www.youtube.com/watch?v=DwZt2jRE8PY

Medlem

Realistiskt så blir det nog HTC Vive för min del då jag inte kommer att orka vänta ett par år på Star VR.

När väl man har kört ett tag så vet man nog bättre vad man vill ha, så det intressanta valet sker i generation 2


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Att teleportera sig fram i ett spel likt det gamla spelet Myst är svårt att tillämpa på spel generellt (kikade på video om blink), dock bra hjälpmedel för de som blir hopplöst illamående i vr och inte kan spela på annat vis.
Utvecklare lägger idag redan in liknande hjälpmedel för att ersätta mouselook med knapptryck som teleporterar runt spelaren t.ex.

Illamåendet kommer vi aldrig runt i bilspel , flygspel , rollercoasters osv .. för att inte tala om bunnyjumping i valfritt fps
Träna hjärnan i vr är det ända som biter tyvärr.

Medlem

Den som porrproducenterna stödjer!

Medlem

Det lutar åt Vive. Eller inte alls.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Varför välja? Jag ska köpa alla.

Skribent

Av de jag testat är Vive favoriten, helt klart. Helst vill jag ha alla, men då måste jag bli rik först.

Medlem

Hur är dessa VR med glasögon på? Finns det någon som är sämre pga det?

Medlem

Under tiden man väntar finns ju annars Cardboard VR tillgängligt redan idag, i alla fall om man nu har en Android smartphone... Kostar bara ett par dollar från ebay eller diverse kinesiska nätbutiker. En rätt så underhållande grej med cardboard är 360 videos, sök på 360 videos i youtube appen för att testa, funkar även utan cardboard men upplevelsen blir långt ifrån lika bra.

12
Skriv svar