Röstskådespelare går kanske ut i strejk för att få bättre villkor

Robot
Röstskådespelare går kanske ut i strejk för att få bättre villkor
Medlem
Röstskådespelare går kanske ut i strejk för att få bättre villkor

Ja, nu när man inte bara använder rösten utan mer och mer gått över till full performance capture, motioncapture på kropp och ansikte med röstarbete så är det ju som vanliga skådespelar insatser som digitaliserats helt..

Medlem

De tjänar nog bra, men finns inga skäl till att jämföra det med spelutvecklarnas löner och villkor.
SAG-AFTRA företräder sina medlemmar, röstskådespelare, och ska göra sitt yttersta så de får bra villkor.

Programmerare är dåliga på att ansluta sig fackligt vad jag förstått, och då lever de tyvärr på arbetsgivarnas villkor. Men vill de ha bättre villkor, som de såklart förtjänar, så får de organisera sig och kräva det.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

De tjänar nog bra, men finns inga skäl till att jämföra det med spelutvecklarnas löner och villkor.
SAG-AFTRA företräder sina medlemmar, röstskådespelare, och ska göra sitt yttersta så de får bra villkor.

Programmerare är dåliga på att ansluta sig fackligt vad jag förstått, och då lever de tyvärr på arbetsgivarnas villkor. Men vill de ha bättre villkor, som de såklart förtjänar, så får de organisera sig och kräva det.

Det behöver inte vara deras fel. I Amerikanska företag finns det ett outtalat eller uttalat missnöje mot personal som ansluter sig till kommunistiska fasoner såsom fackförbund.
Jag talar från egen erfarenhet.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

k3m
Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av DrDoom:

De tjänar nog bra, men finns inga skäl till att jämföra det med spelutvecklarnas löner och villkor.
SAG-AFTRA företräder sina medlemmar, röstskådespelare, och ska göra sitt yttersta så de får bra villkor.

Programmerare är dåliga på att ansluta sig fackligt vad jag förstått, och då lever de tyvärr på arbetsgivarnas villkor. Men vill de ha bättre villkor, som de såklart förtjänar, så får de organisera sig och kräva det.

Det behöver inte vara deras fel. I Amerikanska företag finns det ett outtalat eller uttalat missnöje mot personal som ansluter sig till kommunistiska fasoner såsom fackförbund.
Jag talar från egen erfarenhet.

bra att veta.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av DrDoom:

De tjänar nog bra, men finns inga skäl till att jämföra det med spelutvecklarnas löner och villkor.
SAG-AFTRA företräder sina medlemmar, röstskådespelare, och ska göra sitt yttersta så de får bra villkor.

Programmerare är dåliga på att ansluta sig fackligt vad jag förstått, och då lever de tyvärr på arbetsgivarnas villkor. Men vill de ha bättre villkor, som de såklart förtjänar, så får de organisera sig och kräva det.

Det behöver inte vara deras fel. I Amerikanska företag finns det ett outtalat eller uttalat missnöje mot personal som ansluter sig till kommunistiska fasoner såsom fackförbund.
Jag talar från egen erfarenhet.

Ja, självklart var inte menat att få det att låta som att de skiter i facket och inte vill.
Problemet är väl i grunden att amerikanerna misstror facket i allmänhet, och skulle de erfarna programmerarna försöka starta eller gå med i en fackförening så är risken stor de får sluta och de hittat mängder med unga programmerare som vill få en fot in och jobba för piss och inget.
Och samma problem är ju för många yrken där.

Är själv sån där jobbig fackperson och tycker alla borde vara med i facket men tyvärr är ses det som "kommunistiskt" av många i USA.

Medlem

Så enligt den logiken ska väl alla ha en del av vinsten.

Medlem

Tror de tjänar bra ändå. Inte ska väl mer av budgeten gå till skådespelare. Majoriteten av budgeten går redan till grafik och story i de flesta AAA spel. Kanske dags att lägga mer fokus på gamedesign, leveldesign och gamemechanics istället? Ääh, vem försöker jag lura, inte det som säljer spel längre. /:

Medlem

Det borde ligga i alla anställdas intresse att kämpa för att få procent motsv sin insats, istället för att betala tribut till någon privatdiktator som inte arbetar. Överallt. Tyvärr står liberalernas polis och militär i vägen.

Inaktiv

Gordon Freemans röstskådis då?


signatur

You can´t kill whats already been killed!

Medlem

Vore väl inte helt orimligt, men detaljerna tänker jag inte uttala mig om för jag vet inte exakt vad en röstskådis tjänar eller förväntas tjäna.

Men jag tycker också att det är svårt att göra jämförelsen med filmindustrin. I en film (animerad eller inte) vet man att en huvudskådis kommer ha en stor roll. I spel kan huvudkaraktären (och därmed röstskådisen som spelar honom) ha en mer tillbakadragen roll. Ska Steven Ogg som spelade Trevor i GTA5 (röstskådespelade och agerade motion capture för karaktären) ha samma bonus som Jon St. John som gjorde rösten till Duke Nukem?

Kort sagt så behöver inte en röstskådis till huvudkaraktären ha samma impact i alla typer av spel. Så att helt generalisera fram ett bonusavtal kan vara svårt.

Medlem

Vore helt från vettet om de får igenom ett krav på att få andelar av spelets försäljning. Varför ska de få det? Spelvärlden är inte som filmvärlden där stora namn drar stora publiker. Mao säljer inte ett spel bra bara för att x skådespelare är med.

Tror de viktigaste skådisarna i GTAV fick 100.000 dollar för 1,5 års arbete. Det är bra pengar, men spelet håvade in miljarder, så de är lite sura.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar